AMD Ryzen 7 1800X, 7 1700X och 7 1700 butikslistas i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

@13ers3rk: Bara på en eller två kärnor troligtvis, jag betvivlar starkt att den kramar ur all prestanda på alla trådar, den kör väl allt de den levandes kan som CPU'n ska göra, betvivlar dock att BF1 sätter en sån ny och OC'ad processor på knä

Alla 8 trådar går på högvarv i BF1 kan installera och printa när jag väl är hemma inatt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Ja jävlar i min låda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Åtta kärnor på 65W TDP...sinnessjukt imponerad är jag ialf!

You're welcome. (14 kärnor på 65W, sedan närmare ett år tillbaka)

Sjukt kul att det händer grejer, men jag väntar med att räkna mina instruktioner tills dom är avkodade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Så för oss överklockare som tycker automatisk överklockning låter tråkigt och onödigt så kan alltså 1700 vara ett rent kap förutsatt att dom inte binnar skitexemplar till dom!? För alla ska ju ha upplåst multiplier..?

Isf så kommer Ryzen bli en braksuccé bland entusiaster!

För oss då som är trötta på att överklocka samt var med på tiden då överklockning faktiskt gav märkbar prestanda tycker ja en fet kylare och XFR verkar enormt tilltalande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

You're welcome. (14 kärnor på 65W, sedan närmare ett år tillbaka)

Sjukt kul att det händer grejer, men jag väntar med att räkna mina instruktioner tills dom är avkodade.

1500USD mot 300USD dock..

Eller 18k
http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:8882068

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Sveklockarn: hypervisor! *drop mic*

Precis, en virtuell Windows och en Linux med 4 kärnor var och varsin GPU i passthrough, då sitter 8 kärnor fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det stämmer nog inte riktigt...

"AMD's ACP uses a "round down" average of power measurements performed with industry standard benchmarks (usually running at 100% CPU load, with the exception of Stream).
AMD's TDP is close to the electrical maximum a CPU can draw (when it is operating at its maximum voltage).
Intel's TDP is a "round up" average of power measurements of processor intensive benchmarks."

http://www.anandtech.com/show/2807/2

Om det stämmer än idag, och jag har förstått det korrekt, så känns det bättre att bygga ett system efter AMD TDP eftersom jag vill säkerställa att lilla micro-atx burken inte kommer att överhetta om den blir stressad. Men det gäller även att CPUn är effektiv vid alla laster så klart.

Permalänk
Medlem

Hoppas på det bästa men skiter i att ha några förhoppningar. Visst vore det trevligt med en riktig Intel-dödare!?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hoppas på det bästa men skiter i att ha några förhoppningar. Visst vore det trevligt med en riktig Intel-dödare!?!

Tror detta altid har varit min inställning till nya grejer Min enda förhoppning är att AMD ville ligga på den säkra sidan i klockhastigheter, och att alla chip kommer klara en redig och fin OC

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

1700 och klocka skiten ur den kändes frestande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liquisole:

Vill se speltester som bf1 & csgo före det blir köp, är skeptisk till att zen presterar bra i singeltrådat före motsatsen är bevisad

CS Go? Ha.. Min brödrost kan driva CS Go.

Skrivet av lorgix:

You're welcome. (14 kärnor på 65W, sedan närmare ett år tillbaka)

Sjukt kul att det händer grejer, men jag väntar med att räkna mina instruktioner tills dom är avkodade.

Skulle nog tro att Ryzen halverar det om de klockar ned sina kärnor till 1,7 GHz.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ska man avvakta lite tester eller måste man köpa innan de tar slut?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

CS Go? Ha.. Min brödrost kan driva CS Go.

Skulle nog tro att Ryzen halverar det om de klockar ned sina kärnor till 1,7 GHz.

Men folk vill att man har minst 300 fps i Cs:go.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

För de som behöver 16-trådar varför inte, kan det nog vara jävligt prisvärt.
Har väntat ett år och jag är fortfarande ganska övertygad att det blir en 7700k ändå.
Med 90% säkerhet är en 7700k billigare per fps, om nu inte 99.9999% av alla ryzen kan klockas till 6ghz+ på luft. Är dock min gissning, på de "testerna" som finns
De 6-kärniga kan bli lite intressantare, men i slutändan kanske det är värt att lägga några extra hundralappar och få en bättre CPU.

Ska bli jävligt intressant och få se lite siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle nog tro att Ryzen halverar det om de klockar ned sina kärnor till 1,7 GHz.

Vill du sätta en slant på det?

Nåja, så länge inte Ryzen blir en totalflopp så är det ju enbart positivt.
Jag är dessutom en av dom som utan problem kan lasta godtyckligt många kärnor, så detta ska bli intressant.

Permalänk
Medlem

@gluon: Mmm, jag ska inte svära på att det stämmer längre.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@laudanum:

Tror snarare 1700x kommer att vara den som står sig emot 7700k.

Sedan med tanke på hur priserna på elektronik är i Sverige är det bättre att handla utomlands.... lol

Precis det jag gjorde när jag skulle köpa nya dyra led lampor till bilen, så kommer det hem ett brev där det står att de har lagt på 50 procent skatt, det ska ju va 25 procent men dom har räknat in fraktkostnaden som priset på varan så. aldrig mer ska jag handla på Ebay. Tullen har bra koll nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Lite märkligt att många kärnor fortfarande verkar funka som marknadsföringsploj efter bulldozer

Jo, samma med telefoner. Octa-core på en billig ses tydligen som en fördel.

Jag hoppas verkligen AMD får till det bra men tyvärr misstänker jag det blir lite en Bulldozer-8350-grej. Förviso bra på mycket och prisvärd men helt kass för de som jagar prestanda.

Egentligen är det viktiga för AMD att ha något som klår i3 - i5 i prestanda/krona. Får de till det där kan de mycket väl ta marknadsandelar. Att försöka få intel-folk i 6800-klassen att byta med psuedo-testar tror jag är lönlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Egentligen är det viktiga för AMD att ha något som klår i3 - i5 i prestanda/krona. Får de till det där kan de mycket väl ta marknadsandelar. Att försöka få intel-folk i 6800-klassen att byta med psuedo-testar tror jag är lönlöst.

Det är väl knappast att dom ämnar få folk att byta, snarare alla som ska uppgradera. Endast ett extremt litet fåtal kommer byta inom top-end (liksom det garanterat kommer finnas folk som byter från GTX1080Ti till Vega när det kommer, bara för att). Finns nog väldigt många som sitter på 4XXX och neråt som hela tiden gått och funderat på nyare i nåt år, medans alla nyare intel bara ser ut som samma processor, lite snabbare... Genom lockande priser och "mer kärnor för pengarna" samtidigt som dom har liknande prestanda så kan AMD regera där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Jag hoppas verkligen AMD får till det bra men tyvärr misstänker jag det blir lite en Bulldozer-8350-grej. Förviso bra på mycket och prisvärd men helt kass för de som jagar prestanda.

Om man ska vara lite petig
x1xx serierna (41xx, 61xx, 81xx), exempelvis 8150 var Bulldozer
x3xx serierna (43xx, 63xx, 83xx), exempelvis 8350 var Piledriver

Piledriver var strömsnålare än Bulldozer vid samma klockfrekvens. Samt att Piledriver vanligtvis också var snabbare än Bulldozer vid samma klockfrekvens.
Helt klart en förbättring. Men för många så var det för lite för sent (too little, too late).

Permalänk
Medlem

vill se ryzen 1800x testas mot intel 7700k i cs:go men ger mest fps och stabilast fps.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Förhoppningarna hos många verkar ha växt till en Intel-dödare. Förhoppningen från början var väl bara att AMD ska hitta in på banan igen? Får de fram något som iallafall nosar Intel i hälarna och ger minst samma prestanda/kr så är jag nöjd. Alltid roligare att köpa från en underdog, så varje dag jag suttit med Intel + nvidia för att alternativen varit alldeles för dåliga har smärtat.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Vill du sätta en slant på det?

Nåja, så länge inte Ryzen blir en totalflopp så är det ju enbart positivt.
Jag är dessutom en av dom som utan problem kan lasta godtyckligt många kärnor, så detta ska bli intressant.

Inte direkt. Någonstans kommer nog att visa sig att klockfrekvens inte skalar rakt med vad nu TDP baseras på. Men man skulle få ned strömförbrukningen ganska rejält.

Skrivet av Neldor:

Jo, samma med telefoner. Octa-core på en billig ses tydligen som en fördel.

Jag hoppas verkligen AMD får till det bra men tyvärr misstänker jag det blir lite en Bulldozer-8350-grej. Förviso bra på mycket och prisvärd men helt kass för de som jagar prestanda.

Egentligen är det viktiga för AMD att ha något som klår i3 - i5 i prestanda/krona. Får de till det där kan de mycket väl ta marknadsandelar. Att försöka få intel-folk i 6800-klassen att byta med psuedo-testar tror jag är lönlöst.

När allt pekar på RAKA MOTSATSEN till att den skulle vara "kass" så finns det ändå folk som spekulerar att så skulle vara fallet.. Varför? Jo. För processorn är röd och inte blå.. Sedan Pseudo-tester? Presterar den i närheten av 6800 så kommer folk som överväger 6800 att överväga Ryzen istället. De som redan sitter på CPUn är det uppenbart att AMD inte fokuserar på.

Skrivet av boogey:

Förhoppningarna hos många verkar ha växt till en Intel-dödare. Förhoppningen från början var väl bara att AMD ska hitta in på banan igen? Får de fram något som iallafall nosar Intel i hälarna och ger minst samma prestanda/kr så är jag nöjd. Alltid roligare att köpa från en underdog, så varje dag jag suttit med Intel + nvidia för att alternativen varit alldeles för dåliga har smärtat.

Korrekt. Ryzen blir med största sannolikhet inte någon "Intel-dödare" utan det handlar om att bli "Bra nog till rätt pris" som AMD sedan kan bygga vidare på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Netforce: kan nästan garantera att 7700k kommer ge bättre fps i dagsläget och troligtvis även om valve portar över Csgo till Source 2 motorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är väl knappast att dom ämnar få folk att byta, snarare alla som ska uppgradera. Endast ett extremt litet fåtal kommer byta inom top-end (liksom det garanterat kommer finnas folk som byter från GTX1080Ti till Vega när det kommer, bara för att). Finns nog väldigt många som sitter på 4XXX och neråt som hela tiden gått och funderat på nyare i nåt år, medans alla nyare intel bara ser ut som samma processor, lite snabbare... Genom lockande priser och "mer kärnor för pengarna" samtidigt som dom har liknande prestanda så kan AMD regera där.

Varför skulle jag byta min 4770K till en Ryzen med fler kärnor och samma prestanda? Givetvis finns det de som byter men är det tillräckligt för att tjäna pengar på det? R&D är väldigt hög idag.

Skrivet av GuessWho:

Om man ska vara lite petig
x1xx serierna (41xx, 61xx, 81xx), exempelvis 8150 var Bulldozer
x3xx serierna (43xx, 63xx, 83xx), exempelvis 8350 var Piledriver

Piledriver var strömsnålare än Bulldozer vid samma klockfrekvens. Samt att Piledriver vanligtvis också var snabbare än Bulldozer vid samma klockfrekvens.
Helt klart en förbättring. Men för många så var det för lite för sent (too little, too late).

Skulle ha satt "" och skrivet en roman. Jo tack jag vet. Jag bara buntade ihopp de. Men att vara bättre än dålig säger inte mycket. Phenom X6 1100 var bättre i många fall. Jag hade någon 965 Black och såg ingen poäng med 81xx när den kom. Tillslut blev det blåa laget.

Skrivet av Tumnus:

När allt pekar på RAKA MOTSATSEN till att den skulle vara "kass" så finns det ändå folk som spekulerar att så skulle vara fallet.. Varför? Jo. För processorn är röd och inte blå.. Sedan Pseudo-tester? Presterar den i närheten av 6800 så kommer folk som överväger 6800 att överväga Ryzen istället. De som redan sitter på CPUn är det uppenbart att AMD inte fokuserar på.

Så många röda har jag förviso inte ägt, men ett antal gröna. Denna 4770 är den andra blå jag köpt ny. Haft några begande dock. Jag har haft en massa annat dock, som C64, atari, amiga, sparc etc. Jag är långt ifrån en intel-faaaan. Snarare motsatsen. Tom sett en Mot-6800 Vi får se vad FPSen blir i spel. Jag är inte så övertygande om att den blir högst för röda laget.

Skrivet av Tumnus:

Korrekt. Ryzen blir med största sannolikhet inte någon "Intel-dödare" utan det handlar om att bli "Bra nog till rätt pris" som AMD sedan kan bygga vidare på.

Det hoppas jag verkligen. Tänker isf köpa till de byggen jag säljer, det är mest "kontorsfolk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är ett visst motlut för fler men lite långsammare kärnor i spel.

Rimligtvis är man dock här redan förbi gränsen för när det märks skillnad, och bara kan ses i form av abstrakta siffror i tester. Jag är inte helt förvånad om det blir en 4/8 uppgradering för min del. Det beror lite på var priserna hamnar, och om det verkar rimligt. Men det kommer inte tas någon som helst hänsyn till att nyare CPU'er ska gå att köra på samma moderkort, det kommer förvisso bli en uppdatering till om 2-3 år, men med ett komplett system och ett mer moget moderkort, för vad de än har inkluderat för godis den dagen. Och så har man ju fritt val på både intel och AMD på det viset, även den gången.

Skrivet av 13ers3rk:

Alla 8 trådar går på högvarv i BF1 kan installera och printa när jag väl är hemma inatt

Jag funderar i stället på om det är en instabilitet som gör att CPU'n lägger energi på att räkna om saker istället för att jobba vidare. Prime?

Den är grym, men det är för mycket avkall på frekvensen, för att få upp antalet kärnor. 3-3.5gHz, och 90 watt, så hade jag nog haft svårt att inte övertala mig själv att kräva en ny server till kontoret. Inte för att det skulle behövas men för att det vore kul.

Skrivet av Triton242:

För oss då som är trötta på att överklocka samt var med på tiden då överklockning faktiskt gav märkbar prestanda tycker ja en fet kylare och XFR verkar enormt tilltalande.

Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig i form av faktiskt märkbar prestanda ökning, men jag har, utan att anstränga mig, plockat ut 25% "extra" ur min SB. Problemet är inte märkbara överklockningar. Det är att utmaningen är borta. Jag kan nästan garanterat plocka ut 5gHz ur den här CPU'n, om behovet uppstår ska jag försöka, men eftersom det bara är 4 klick i en mjukvara och det inte längre krävs någonting av överklockaren, så är det inte kul längre. Det var kul, riktigt kul, att bygga om dual Pentium moderkort till att ta MMX CPU'er, (egentligen bara bygga om detect, multiplier, och strömmatningen till CPU'n) och gå från 60 till 200MHz CPU'er, för att sen överklocka dem till 250-266MHz genom att byta kristaller. På den tiden hade moderkortstillverkarna supportforum där teknikerna som arbetade med att ta fram nya moderkort spenderade ett par timmar om dagen med support och vidareutveckling av befintliga produkter.
Men sen ska vi inte inbilla oss något. XFR är inte ett dugg mer spännande än Intels boost funktion. Det kommer garanterat gå att klocka samma CPU högre manuellt, och de kommer komma binnade med CPU'er som klarar frekvens X sålda som en sak, och frekvens Y som en annan. Skulle jag komma med en gissning så är "X" versionerna motsvarande Intels K versioner, de med olåst multipel, så de får gärna släppa en 4 kärnig, 8 trådars "X" CPU.

Skrivet av Tumnus:

Ryzen blir med största sannolikhet inte någon "Intel-dödare" utan det handlar om att bli "Bra nog till rätt pris" som AMD sedan kan bygga vidare på.

Bra nog, räcker å andra sidan SJUKT långt. Om de levererar "bra nog" prestanda, ska jag bygga en hel hög kontorsburkar, och en spelburk baserad på plattformen, bara för att AMD ska få lite försäljning.

Skrivet av Neldor:

Varför skulle jag byta min 4770K till en Ryzen med fler kärnor och samma prestanda? Givetvis finns det de som byter men är det tillräckligt för att tjäna pengar på det? R&D är väldigt hög idag.

Jag tror att du missförstod. Ryzen har "liknande prestanda" när man jämför med Intels nyare generationer. Din 4770K bör den rimligtvis vara en uppgradering från.
Däremot tror jag inte att en överklockad 4770K är rätt utgångsläge. Men 4XXX familjen är betydligt större än just 4770K, så andelen system som kan vara relevanta för en uppgradering är rätt stor.

Skrivet av Neldor:

Vi får se vad FPSen blir i spel. Jag är inte så övertygande om att den blir högst för röda laget.

Jag är HELT övertygad om att den inte blir högst för det röda laget. Men det röda laget måste inte vara bäst. De måste leverera samma upplevelse, till ett lägre pris, och, när man måste plocka fram benchmarks, för att se skillnad på 10-20 FPS, i långt över 100 FPS, så är de med i matchen. Så, jag tror de har goda möjligheter där.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Min 6700k går nästan på knäna i Battlefield 1, ligger ungefär på 91-92% användning konstant i stora strider, detta i 5Ghz OC

Säkert någon bug min 4790k får bara 59% processor anvädning i 1080p full ultra. Startar XTU när bf1 är igång sen kollar jag senare efter avg för att se helheten.
mvh

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

Ryzen 7-1700 med mini itx rigg får det bli !
möjligen 6kärning om dom är mycket billigare

Visa signatur

korWWW

Permalänk

Swec sitter på exemplar nu va?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

@Pagge: med och utan kylare?