AMD RX kan inte ställa in manuel fläkthastighet!

Permalänk
Avstängd

AMD RX kan inte ställa in manuel fläkthastighet!

Blir galen, suttit och sökt och sökt, fläktarna går bara igång vid 55c, men grafikkortet blir varmt och påverkar tempen i mitt chassi, så skulle gärna ha fläktarna att konstant gå på 40%.

AMD har i sin programvara det som kallas Wattman, ställer in fläktarna där men går ändå inte igång innan det uppnår 55c minst.

Vad kan jag göra?

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Blir galen, suttit och sökt och sökt, fläktarna går bara igång vid 55c, men grafikkortet blir varmt och påverkar tempen i mitt chassi, så skulle gärna ha fläktarna att konstant gå på 40%.

AMD har i sin programvara det som kallas Wattman, ställer in fläktarna där men går ändå inte igång innan det uppnår 55c minst.

Vad kan jag göra?

Snackar du under last nu eller? För 55 låter lågt för last och väldigt högt för idle.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Prova att sänka "min aucustic limit" till lägsta och höj minsta fläktnivå.

https://community.amd.com/thread/206281
http://hardware.forumsee.com/a/m/s/p12-31607-01011176--wattma...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Snackar du under last nu eller? För 55 låter lågt för last och väldigt högt för idle.

det peakar mellan 50-55c i idle typ

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Prova att sänka "min aucustic limit" till lägsta och höj minsta fläktnivå.

https://community.amd.com/thread/206281
http://hardware.forumsee.com/a/m/s/p12-31607-01011176--wattma...

Gjort det, fungerar inte, fläktarna står stilla tills de kommer upp lite i temp då körs de igång sen stängs av när de gått ner lite.
Grafikkortet blir varmt, och påverkar resten av burkens innertemp, skulle velat att grafikkortet ligger på max 40c konstant som mitt GTX 970 gjorde, en sval och tyst burk.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Hur allvarligt värmer det övriga komponenter? Tänker att även en minimal chassiventilation borde hantera det hela. 55 grader på en okyld kärna är väldigt lite värmeenergi. Hade du haft en fläkt som blåst på i full fart men trots det legat på 55 grader så hade vi ju snackat om en ordentlig värmekälla. Men t.ex. strömmatning till processor kommer också upp i en hel del temperatur utan aktiv kylning, men det är fortfarande en ganska liten del av värmeutvecklingen.

Alltså, stirra dig inte blind på temperatur. Temperatur säger inget om hur stor värmekälla det är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Hur allvarligt värmer det övriga komponenter? Tänker att även en minimal chassiventilation borde hantera det hela. 55 grader på en okyld kärna är väldigt lite värmeenergi. Hade du haft en fläkt som blåst på i full fart men trots det legat på 55 grader så hade vi ju snackat om en ordentlig värmekälla. Men t.ex. strömmatning till processor kommer också upp i en hel del temperatur utan aktiv kylning, men det är fortfarande en ganska liten del av värmeutvecklingen.

Alltså, stirra dig inte blind på temperatur. Temperatur säger inget om hur stor värmekälla det är.

Jag har rensat på hårddiskbur osv, har 2st Be Quiet! silentwings på full kareta som blåser in, 1st som blåser ut bak.
Flödet i chassit är riktigt bra, ändå så känner man att grafikkortet strålar värme.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Avstängd

Efter lite till läsning så förstår jag att det är ett 0% kort, alltså att fläktarna inte snurrar innan de uppnår en viss temp, men det låter ju bara sjukt om jag inte skulle kunna få sätta en stadig rpm på fläktarna om jag nu vill... AMD i sitt esse, #Nvidia4ever typ

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Jag har rensat på hårddiskbur osv, har 2st Be Quiet! silentwings på full kareta som blåser in, 1st som blåser ut bak.
Flödet i chassit är riktigt bra, ändå så känner man att grafikkortet strålar värme.

Testa att göra en fläktkurva i msi afterburner. Det ska lösa dina problem

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1NstaNT:

Testa att göra en fläktkurva i msi afterburner. Det ska lösa dina problem

Tydligen så har det inte fungerat för andra, men får ta och kolla på det alternativet med

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Efter lite till läsning så förstår jag att det är ett 0% kort, alltså att fläktarna inte snurrar innan de uppnår en viss temp, men det låter ju bara sjukt om jag inte skulle kunna få sätta en stadig rpm på fläktarna om jag nu vill... AMD i sitt esse, #Nvidia4ever typ

Klassiker. Är det ett kort med AMD GPU så är det AMDs fel, är det en nVidia GPU så är det MSI, EVGA, Asus eller vem det nu är som gjort kortet som är ansvarig. Alla AMD-kort är inte sådana, det där är upp till tillverkaren.

Men ja, tror strålningsvärmens påverkan på övriga komponenter är nära noll. Kortet utvecklar bara några få watt värme om det ligger på 55W passivt. Chipset, strömmatning till processor med mera är andra passivt kylda komponenter som når högre temperaturer än sådär, de är nog en större faktor, om än fortfarande relativt obetydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Tydligen så har det inte fungerat för andra, men får ta och kolla på det alternativet med

Jag får ner mina temperaturer snabbt när jag ökar fläktarna då de går passivt. Från 60c till 30 idle.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Jag har rensat på hårddiskbur osv, har 2st Be Quiet! silentwings på full kareta som blåser in, 1st som blåser ut bak.
Flödet i chassit är riktigt bra, ändå så känner man att grafikkortet strålar värme.

Och detta säger ingenting. Oavsett hur bra kylning du har i chassiet så känner du ju strålningsvärmen från GPUn. Det var inte det jag frågade om. Det jag frågade om är hur mycket det höjer chassitempen eller temperaturen på övriga komponenter. Några få extra watt värme i chassiet lär inte påverka temperatur på chipset, RAM, CPU eller diskar nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Ja, hur mycket ligger tempen på de andra komponenterna ifall du tar ut kortet? Hur mycket ökar det med när du stoppar in det?

Är det inte så att effektförbrukningen per sekund är lika stor oavsett om fläktarna på ditt kort är på max eller inte? Så det borde bara lika mycket värme som dumpas i chassit oavsett om fläktarna är på eller inte? Om du har bra luftgenomflöde i chassit så plockar den ut värmen direkt. Är det inte så det fungerar? Bevarandet av energi.

Det är inte så att luften som du tar in är varmare nu än tidigare?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Prova Sapphire TRIXX.
Det har jag till mina fläktar.
Jag föredrar en äldre version. Jag har v4.9.0

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.