Nytt moderkort, säkra "datan" och annat?

Permalänk

Nytt moderkort, säkra "datan" och annat?

Jag har nu beställt nytt moderkort, processor, RAM och lite annat. Är då lite fundersam om det är något man bör göra innan installation (moderkort) utav hårdvaran? Tack på förhand (Visste inte riktigt vart jag skulle ställa den fråga men här verkade bäst)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte frågan.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tolkar din fråga rätt..
Var noga med att ha rätt antal moderkorts distanser när du monterar moderkortet, ta gärna hem drivrutiner för nätverkskort innan och chipset skadar heller inte.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Har bara kollat runt väldigt mycket på olika andra forum och många verkar vara oroliga för att deras hårddisk(ar) och SSD inte "fungerat" osv. Var bara orolig för det men jag kör på bara så får vi se hur det går, har inget viktigt på datorns diskar ändå

Permalänk

Windows kommer inte att fungera på det nya moderkortet samt att du bör komma ihåg att avinstallera alla dina drivrutiner.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Hej

@ImKronblom: En sak som man bör göra är att ha koll på om diskarna kör i AHCI eller SATA och se till att BIOSen i det nya kortet reflekterar detta. (annars kommer inte Windows att kunna starta)

Och alla nya MB så kolla direkt upp hur du tömmer CMOS (bios-"minne") redan innan du sätter i din CPU/RAM. Sedan när du kommer upp till BIOS bilden så ska du ladda "failsafe settings" eller liknande.

Jag kopplar aldrig in mina diskar förrens jag vart in i BIOSen och fixat till allt, samt rebootat ett antal gånger, bla med USB-sticka och kört MemTest. Det är tom ide att köra MB + CPU + RAM + GPU liggandes på moderkortslådan innan du sätter det i datorn. Om du står där med en icke bootande dator är det bara drygt när du inte vet vad som inte funkar och allt sitter i en låda.