Uppdatera BIOS i allmänhet och MSI Z77A-GD65 i synnerhet

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS i allmänhet och MSI Z77A-GD65 i synnerhet

Uppdatera ”FLASHA” BIOS

Uppdatering av BIOS i allmänhet och MSI Z77A-GD65 i synnerhet.

Okej, av någon anledning måste du uppdatera ditt BIOS. Moderkortet kanske inte känner igen ditt nya grafikkort, (det var min anledning). Du kanske har något annat problem som kräver en uppdatering. Även kallat att "flasha". Tillvägagångssättet är ganska enkelt.

Det du behöver är ett USB minne.

OBSERVERA och jag menar det verkligen! Att göra detta innebär en viss risk. Du kan allvarligt skada ditt moderkort om du gör fel. Då gäller inga garantier längre. Så använd denna lilla ”how to” på egen risk. Jag tar inget ansvar!

Att uppdatera, (flasha) BIOS görs i fyra steg.

STEG ETT
Formatera ditt USB minne till FAT 32

STEG TVÅ
Ladda ner den senaste patchen till ditt moderkort. Detta gör du lättast på ditt moderkorts fabrikants hemsida. Till exempel om du har ett MSI kort: www.msi.com

STEG TRE
Lägg in filerna på din USB sticka.

STEG FYRA
Uppdatera (flasha) BIOS

STEG ETT Formatera din USB sticka

Sätt in USB stickan någon av de bakre ingångarna på din dator.

”Öppna mappen för att visa filerna i utforskaren”

”Flyttbar disk”

”Högerklicka flyttbar disk och välj formatera”

”Välj filsytem och FAT 32 – och starta”

”Välj OK”

”Och OK igen”

Nu har du formaterat ditt USB minne till FAT 32.

STEG 2 Ladda ner den senaste patchen

Nu skall du alltså ladda ner patchfilerna. Leta upp beteckningen på ditt moderkort. Mitt kort heter tillexempel: Z77A-GD65. Sök reda på tillverkarens hemsida och leta reda på vilken uppdatering som är den senaste. I mitt fall (nedan), är det version 10.11

”Ladda ner den senaste patchen”

”Extrahera filen”

STEG 3 Kopiera filerna till USB stickan

”Öppna mappen”

”Kopiera över dessa tre(?) filer – i ditt fall kanske det ser lite annorlunda ut – till din USB sticka”

Sådär ja, det var ju enkelt! Nu har du alltså den senaste uppdateringen till ditt moderkort på din USB sticka. Låt stickan sitta kvar och gör dig redo för steg 4.

STEG 4 Uppdatera (flasha) BIOS

Hittlils har ju allt varit busenkelt. Nu ska vi in i BIOS, där det inte är mycket svårare. Dock skall ännu en gång påpekas att dettta sker på eget bevåg och om det skulle bli något fel så gäller inga garantier.

Nog om detta, till verket! Låt USB stickan med uppdaterings filerna sitta kvar. Starta om datorn och när du får upp moderkorts loggan, tryck (i mitt fall) Delete. Detta gör så att du kommer in i BIOS, din dators själ. Här ser allt annorlunda ut. RÖR INGET om du inte vet vad du gör. Särskilt inte den stora röda självdestrueringsknappen!

Skämt åsido – den knappen är fejk!

Men här skall inga inställningar ändras om du inte är erfaren och vet vad du sysslar med. Var dock inte rädd att kolla runt lite. Sålänge du inte ändrar något och inte sparar när du går ur, är ingen skada skedd.

”Välj UTILITIES”

”Välj M-Flash – kanske ser annorlunda ut för just ditt moderkort”

”Här klickar du på – just det – Update BIOS”

”Och här – Select one file to update BIOS”
Programmet kommer automatiskt att hitta din USB sticka.

”Välj den filen som föreslås”

Nu kommer ditt BIOS att uppdateras – rör inte datorn under tiden. Den kommer att blinka och starta om. Kanske ett par gånger. Följ anvisningarna.
GRATTIS! Om allt är korrekt utfört så kan du nu plocka isär datorn och sätta i ditt nya efterlängtade grafikkort. Köra igång World of Warcraft på ultra inställningar, hinna flyga upp på en kulle och kolla omgivningarna, innan frun skriker att det är alldeles för ljust i sovrummet eftersom bildskärmen är vänd mot sängen. Och du blir tvungen att gå och lägga dig.

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

Såg att MSI har en egen avd. Kanske någon mod kan flytta denna tråden dit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

Nån fler än jag som haft problem med senaste versionen av bios 10.11 till MSI Z77A-GD65 ? Kan inte ändra multipel eller efter jag flashat till bios 10.11 och ännu värre så hittar den inte min intel ssd 530 480gb att bota från. Nån som har nån ide vad jag kan ha gjort fel ? körde bios version 10.0 innan och som tur va vare bara slå över multipla bios brytaren på kortet för att komma tillbaka till 10.0 men vore kul att få nån av dom nyare bios versionerna att funka. tacksam för all tips

Visa signatur

Asus P8z77-v Lx| i7 2600k@4,5ghz | Noctua NH-d15 | Intel 520 480GB | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 32GB | EVGA GTX 980 Ti | Seasonic 1000w Platinum | 2x Wd Red 6TB | 1x Segate Desktop 4TB | 1x Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB | Silverstone Raven RV02B-W | CROSSOVER 27Q LED-P 27" 2560x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rope14:

GRATTIS! Om allt är korrekt utfört så kan du nu plocka isär datorn och sätta i ditt nya efterlängtade grafikkort. Köra igång World of Warcraft på ultra inställningar, hinna flyga upp på en kulle och kolla omgivningarna, innan frun skriker att det är alldeles för ljust i sovrummet eftersom bildskärmen är vänd mot sängen. Och du blir tvungen att gå och lägga dig.

Vill tacka för denna guide. Behövde göra detta åt en polare som hade uppgraderat sitt kort som kom ut efter att pcie 3.0 kom ut medan moderkortet var gammalt med pcie 2.0. Gjorde fixen direkt efter att man hade sett hur lätt det var !

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Gjorde detta utan guiden. Fick ett meddelande i stilen av "Bios update successfull, rebooting in 5 seconds unless you manually reboot" Efter det dog datorn, inte upp nåt på skärmen. Provat med intels grafik och grafikkortet, Kan ladda mobilen med usb porten så den ger ström men tangentbord eller mus regarerar inte. Den startar och fläktarna går men inget mer än det. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volvagia:

Gjorde detta utan guiden. Fick ett meddelande i stilen av "Bios update successfull, rebooting in 5 seconds unless you manually reboot" Efter det dog datorn, inte upp nåt på skärmen. Provat med intels grafik och grafikkortet, Kan ladda mobilen med usb porten så den ger ström men tangentbord eller mus regarerar inte. Den startar och fläktarna går men inget mer än det. Tips?

Testa att reseta CMOS!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM