Råkade smälta av 2 (transistorer?) på min PS3! Löda?

Permalänk
Medlem

Råkade smälta av 2 (transistorer?) på min PS3! Löda?

Hejsan!

Gjorde en så kallad "reballing" på min PS3:as moderkort, med en värmepistol efter anvisningar på nätet. Satte sen ihop allt, applicerade kylpasta och startade på den, vilket resulterade till att den sattes på men stängdes av efter två sekunder med YLOD. Märkte sen att jag hade missat två (transistorer? Se bild nedan!) som hade ramlat av på arbetsbänken under uppvärmningen, utan att jag hade märkt av det tidigare. Är därför fast besluten om att laga detta, vilket jag antar endast går med lödning? Därför har jag följande frågor:

1. Am I screwed?
2. Är det värt och "enkelt" att försöka lösa detta på egen hand?
3. Vad behöver jag i så fall för att lyckas med detta? Lödpenna, lödtenn och ny kylpasta? Något mer?
4. Övrigt jag bör veta, eller bli rekommenderad om?

Tack på förhand och ha en trevlig julledighet!

Permalänk

"Reballing" är ingen lösning, snarare förstör mer än det hjälper. är man beredd på att kasta den så kan man ju köra en "reflow" på PS3an men det

anledningen till varför jag nämner just "reflow" som jag gjorde är för att du rent tekninskt inte kan göra det med en värme pistol/ugn. det krävs speciell utrustning för att kunna göra det.

Om din PS3 nu hade Ylod så är det lika bra att kasta den efter detta då mer jobb inte är värt det om du inte vill slösa din tid för en kort spelstund vid PS3an.

Trevlig jul ledighet själv! trist med ps3an :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti