Flytta ut datorn i rackskåpet

Permalänk
Medlem

@pellski87: Jag har en Elgato Thunderbolt 2 hub. SKa pröva o köra in det rakt in i skärmen, men just nu känns de hopplöst Slut på ideer faktist. Ska se om jag får tag på en annan hub o testa med

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

@pellski87: Jag har en Elgato Thunderbolt 2 hub. SKa pröva o köra in det rakt in i skärmen, men just nu känns de hopplöst Slut på ideer faktist. Ska se om jag får tag på en annan hub o testa med

Hur gick det? BTW, kan du gå in i bios då du har kopplat till dockan?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Tog mig in i bios idag!! :):) förhoppningsvis är det inte en engångsföreteelse

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@pellski87: Härligt! Hur gjorde du?

Själv har jag precis fått det att fungera med 144hz och samtliga USB tillbehör! Är så glad att det löste sig. Lämnade tillbaka Elgato hubben och prövade med en sånhär

Först fick jag det inte att fungera med USB ingångarna, men då gick jag in på asus hemsida och laddade hem firmware update till thunderboltkortet. Efter det så hittade den alla portar på hubben!

Ett annat problem med Elgato hubben var att jag inte kunde köra BF1 i fullscreen, ljudet hördes men det stod NO SIGNAL på skärmen, körde jag borderless så funka

Nu ska jag köra lite Bf1 när det äntligen fungerar som det ska

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

@pellski87: Härligt! Hur gjorde du?

Själv har jag precis fått det att fungera med 144hz och samtliga USB tillbehör! Är så glad att det löste sig. Lämnade tillbaka Elgato hubben och prövade med en sånhär

Först fick jag det inte att fungera med USB ingångarna, men då gick jag in på asus hemsida och laddade hem firmware update till thunderboltkortet. Efter det så hittade den alla portar på hubben!

Ett annat problem med Elgato hubben var att jag inte kunde köra BF1 i fullscreen, ljudet hördes men det stod NO SIGNAL på skärmen, körde jag borderless så funka

Nu ska jag köra lite Bf1 när det äntligen fungerar som det ska

Jadu det var en bättre fråga, helt plötsligt startade allt upp i rätt tid och jag kunde gå in i bios...

Skönt att det löste sig!

Enda som stör mig med denna lösningen är att linux verkar vara lönlöst att försöka få in.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Såhär blev de tillslut, väntar på vattenblock till mitt 1070 bara

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Avstängd

@Plenum:

Men hur har du löst det med vattenkylningen radiator?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Jag har bara tryckt in den i fronten, kan gå ner o ta ett kort när barneen somnat

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plenum:

@superegg: Jag har bara tryckt in den i fronten, kan gå ner o ta ett kort när barneen somnat

Suger du in luften där fram eller suger du ut det där fram?

Ta gärna någon bild när du har tid? Vilken chassi använder du dig av och har du modde den på något sätt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Använder detta chassi

Sugen in luften där fram. Jag har tagit bort alla HDD burar och klämt in radiatorn där. Använder fläktarna som följde med, kanske byter ut dom mot några som trycker mer luft om jag märker att det blir för varmt. Ljudnivån spelar ju ingen roll längre. Jag kom på att jag även har lämnat in täckplåten som sitter ovanpå och satt dit en genomskinlig plastskiva i den

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plenum:

@superegg: Använder detta chassi

Sugen in luften där fram. Jag har tagit bort alla HDD burar och klämt in radiatorn där. Använder fläktarna som följde med, kanske byter ut dom mot några som trycker mer luft om jag märker att det blir för varmt. Ljudnivån spelar ju ingen roll längre. Jag kom på att jag även har lämnat in täckplåten som sitter ovanpå och satt dit en genomskinlig plastskiva i den

http://i.imgur.com/6aNyFxm.jpg

Gött ska själv bygga ett speldator när LGA2066 kommer ut till ett okej pris.

Om jag behöver hjälp med något kan jag höra av mig till dig då i pm?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är själv i tagen med att bygga något liknande.
Dock skall jag inte ha ett serverchassi utan bara datorn på vinden på andra våning och kontoret på 1'a plan.
Har kabelkanaler redan färdiga med 20mm rör.

Dock så sitter jag med en i7 3770k idag och ett Asus P8P67 Pro moderkort, vilket gör att jag måste köpa lite ny hårdvara med.

Så, om man sammanfattar nu - vad kör ni för moderkort och kontrollerkort samt Thunderbolt kablage och TB-dockor ? @Pelle @Plenum

... man kan ju härma en redan fungerande setup menar jag.

Har en X34 skärm på 3440x1440 som skall köras i 100hz.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är själv i tagen med att bygga något liknande.
Dock skall jag inte ha ett serverchassi utan bara datorn på vinden på andra våning och kontoret på 1'a plan.
Har kabelkanaler redan färdiga med 20mm rör.

Dock så sitter jag med en i7 3770k idag och ett Asus P8P67 Pro moderkort, vilket gör att jag måste köpa lite ny hårdvara med.

Så, om man sammanfattar nu - vad kör ni för moderkort och kontrollerkort samt Thunderbolt kablage och TB-dockor ? @Pelle @Olapola

... man kan ju härma en redan fungerande setup menar jag.

Har en X34 skärm på 3440x1440 som skall köras i 100hz.

X99 strix med asus thunderboltex 2 och en Elgato Thunderbolt dock 2.. dock kopplat ut allt då det verkligen inte fungerar som det ska. Massa småbuggar osv

För mig är det inte värt besväret

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pelle:

X99 strix med asus thunderboltex 2 och en Elgato Thunderbolt dock 2.. dock kopplat ut allt då det verkligen inte fungerar som det ska. Massa småbuggar osv

För mig är det inte värt besväret

Jasså ?? 😳😳

Tyckte jag läste tidigare i tråden att det fungerade bra efter lite pill?
Men så är alltså inte fallet..?

Vad är det för "småbuggar" som uppstår och lever kvar ?

Damn... jag som hade hoppats på att kunna ha datorn i annat rum / plats och slippa ljud etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jasså ?? 😳😳

Tyckte jag läste tidigare i tråden att det fungerade bra efter lite pill?
Men så är alltså inte fallet..?

Vad är det för "småbuggar" som uppstår och lever kvar ?

Damn... jag som hade hoppats på att kunna ha datorn i annat rum / plats och slippa ljud etc.

Går att ta sig in i bios 1 av 1000 boots. Skärmen vaknar ej upp ibland efter sleep, blivit tvungen att kopplar graffakortet och stoppa in det igen för att få bild x antal gånger osv.. massa sånna små problem som jag ej upplever utan tb...

Riktigt synd då det är en sjukt smidig lösning, däremot lirar dockan hur bra som helst med sambons MacBook air

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pelle:

Går att ta sig in i bios 1 av 1000 boots. Skärmen vaknar ej upp ibland efter sleep, blivit tvungen att kopplar graffakortet och stoppa in det igen för att få bild x antal gånger osv.. massa sånna små problem som jag ej upplever utan tb...

Riktigt synd då det är en sjukt smidig lösning, däremot lirar dockan hur bra som helst med sambons MacBook air

För det första, sjukt tråkigt att lösningen inte fungerade så bra som det var tänkt

... Thunderbolt till PC är med andra ord fortfarande lite "underligt".
Vilket det tyvärr alltid varit - hos Apple själva så fungerar det som en dröm.

Minns inte riktigt vem det är som "äger" tekniken för Thunderbolt, men om jag inte missminner mig helt så är det Apple som äger licenserna för tekniken och Intel eller andra spelare som vill dra nytta utav den i sina system måste betala för varje krets etc.

Kan ha helt fel med, men har för mig att jag läst detta hos IDG eller något liknande...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock

Intel äger tekniken, Apple varumärket. Intel som licensierar det. När det gäller kretsarna i PCs eller kontrollers i tillbehör så är det bara Intel som tillverkar dessa. Det är dock kretsar från ett gäng olika leverantörer inblandade i en komplett lösning. Det finns kompatibilitetsproblem och konstigheter både på PC och Mac. Många problem består dock i firmware/BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

För det första, sjukt tråkigt att lösningen inte fungerade så bra som det var tänkt

... Thunderbolt till PC är med andra ord fortfarande lite "underligt".
Vilket det tyvärr alltid varit - hos Apple själva så fungerar det som en dröm.

Minns inte riktigt vem det är som "äger" tekniken för Thunderbolt, men om jag inte missminner mig helt så är det Apple som äger licenserna för tekniken och Intel eller andra spelare som vill dra nytta utav den i sina system måste betala för varje krets etc.

Kan ha helt fel med, men har för mig att jag läst detta hos IDG eller något liknande...

Ja, jag tror det är något sådant... för mig var det ingen hit. Men då det väl fungerade så fungerade det bra... ett tag byggde datorn i ett thermaltake core p5 istället.. hör aldrig datorn i princip då det är så öpppet chassi

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: För mig fungerar det perfekt, jag vet inte vad jag gjorde men tillslut fick jag igång usb portarna på hubben. Skärmen fungerar alltid, sätter datorn i sleep mode när jag är klar och det fungerar problemfritt att väcka den varje gång.

Moderkort: Z97-PRO
TB-Kort: EX-II
Kabel: 30m Optical TB
TB-Hub: Startech

Dock har jag inte prövat om jag kommer in i bios, men jag har en skärm till i källaren(vid racket) om jag måste in där o ändra något.

Tänk på denna lista om du väljer att göra ett försök, jag vet inte om det finns någon uppdaterad verision eller om dom nyare moderkorten fungerar med detta kort:

Jag har även sett att Gigabyte har thunderbolt 2 grejer,

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

@superegg: absolut, det är bara höra av dig så ska vi se om jag kan svara på dina funderingar

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Nu bör även TB3 med Apples TB3 till TB2-adapter fungera, men som vanligt är det inget som går att garantera. Adaptern bör vara klockren för denna tillämpning dock. Fast som jag sa i de första inläggen i tråden, kan man istället komma undan med långa kablar och aktiva USB-kablar bör man överväga det. Apples adapter gör Thunderbolt-lösningen lite mer överkomlig dock, med rätt hårdvara i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

@andreas_dock: För mig fungerar det perfekt, jag vet inte vad jag gjorde men tillslut fick jag igång usb portarna på hubben. Skärmen fungerar alltid, sätter datorn i sleep mode när jag är klar och det fungerar problemfritt att väcka den varje gång.

Moderkort: Z97-PRO
TB-Kort: EX-II
Kabel: 30m Optical TB
TB-Hub: Startech

Dock har jag inte prövat om jag kommer in i bios, men jag har en skärm till i källaren(vid racket) om jag måste in där o ändra något.

Tänk på denna lista om du väljer att göra ett försök, jag vet inte om det finns någon uppdaterad verision eller om dom nyare moderkorten fungerar med detta kort:

http://i.imgur.com/lgVw6Mc.png?1

Jag har även sett att Gigabyte har thunderbolt 2 grejer,

Det fungerade hur bra som helst för mig med när det väl fungerade... kunde fungera bra i 1månad i streck för att sedan strula varje dag i en vecka osv... Det var allt för mkt hustle för att vara värt det i det långa loppet för mig. Kul att det fungerar bra för dig iaf

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Såhär står det på Startech.com angående Thunderbolt 3 kablar.

What is the difference between active and passive Thunderbolt 3 cables?

Active Thunderbolt 3 cables support Thunderbolt at 40Gbps data transfer at lengths of up to 2m. Optical cables are targeted later, with lengths of up to 60m. Passive lower cost cables are only capable of 20Gbps data transfer at 1m or 2m lengths, but can achieve the full 40Gbps at a shorter cable length of 0.5m.

Kanske är värt att vänta på en Thunderbolt 3 optisk kabel, känns dom det kommer fungera bättre med windows

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Såhär står det på Startech.com angående Thunderbolt 3 kablar.

What is the difference between active and passive Thunderbolt 3 cables?

Active Thunderbolt 3 cables support Thunderbolt at 40Gbps data transfer at lengths of up to 2m. Optical cables are targeted later, with lengths of up to 60m. Passive lower cost cables are only capable of 20Gbps data transfer at 1m or 2m lengths, but can achieve the full 40Gbps at a shorter cable length of 0.5m.

Kanske är värt att vänta på en Thunderbolt 3 optisk kabel, känns dom det kommer fungera bättre med windows

Frågan är när de kommer. Apples TB3 till TB2-adapter (eller StarTechs dyrare variant) går att använda också, tillsammans med optiska TB2-kablar. Apples adapter går även att använda åt andra hållet, koppla in TB3-prylar till TB2, så man kan ha en i var ände. Bandbredden begränsas, men det är mest om man ska köra t.ex. LGs 5K-skärm man behöver vänta på optiska TB3-kablar för sådan tillämpning. Sen är det aldrig någon garanti för att allt lirar ändå, men möjligheten finns, och man får ju testa innan man drar dyra kablar i väggarna osv.

Permalänk
Medlem

Nu ger jag upp denna lösning. Är så trött på att USB portarna slutar fungera på TB-hubben varje gång jag stänger av datorn. Nu har den även börjat strula när jag väcker den ur viloläget. Lösningen tidigare har varit att ta bort den från godkända anslutningar; starta om; lägga till; ibland hittar den usb portarna. Fungerar inte det upprepar jag tills det fungerar igen.... snark

@andreas_dock
@Pelle

Har beställt detta istället:

BILDKABEL

USB FÖRLÄGNING Denna går inte in i ett 20mm rör (tror jag) Så det blir till att köra utanpåliggande med kabelkanal

USB HUB

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Damn... jag som hade hoppats på att kunna ha datorn i annat rum / plats och slippa ljud etc.

Det borde du kunna ändå, fast med hjälp av en KVM switch. Den behöver ingen exotisk hårdvara i datorn, men är i gengäld lite halvexotisk hårdvara i sig själv. Aten till exempel har displayport med USB & audio. Vet inte om de har uppdaterat sig, så att de har nyare hårdvara, men jag har använt en med DP 1.2 och USB 2.0. En KVM med USB 2.0 brukar vara begränsad till max 5 meter kabel på var sida om själva enheten, men det finns rätt gott om enheter som är kompatibla med en konvertor som stoppar signalerna i en nätverkskabel, och 40 meter är då inte ett problem. Ska man "bara" använda den för att ställa datorn i ett annat rum, känns det kanske onödigt eftersom KVM-switchens egentliga funktion är att koppla flera datorer till samma mus, tangentbord och skärm. Bestämmer man sig för att man vill använda den funktionen har de för det mesta en funktion för att växla mellan de olika systemen via tangentbordet.

Största nackdelen jag kommer på i en hast. De stödjer nästan garanterat inte freesync osv, utan det är industristandard, 4K@60Hz osv som gäller.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plenum:

Har beställt detta istället:

BILDKABEL

USB FÖRLÄGNING Denna går inte in i ett 20mm rör (tror jag) Så det blir till att köra utanpåliggande med kabelkanal

USB HUB

Har du snott mina länkar jag var inne och kollar på sånt med men du verka hittat andra butiker.

Om jag inte miss fel så kunde man dra ut kabel på USB kabel för att kunna dra den i tex rör.

Hur ska man tolka denna bild?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Nu ger jag upp denna lösning. Är så trött på att USB portarna slutar fungera på TB-hubben varje gång jag stänger av datorn. Nu har den även börjat strula när jag väcker den ur viloläget. Lösningen tidigare har varit att ta bort den från godkända anslutningar; starta om; lägga till; ibland hittar den usb portarna. Fungerar inte det upprepar jag tills det fungerar igen.... snark

@andreas_dock
@Pelle

Har beställt detta istället:

BILDKABEL

USB FÖRLÄGNING Denna går inte in i ett 20mm rör (tror jag) Så det blir till att köra utanpåliggande med kabelkanal

USB HUB

Jag gav upp för längesen, to much hassle...
det var alltid något som tjorvade, var det inte usb portarna så var det skärmen som inte vaknade ur viloläge etc...i teorin är det en magisk lösning, i praktiken... enbart strul

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelle:

Jag gav upp för längesen, to much hassle...
det var alltid något som tjorvade, var det inte usb portarna så var det skärmen som inte vaknade ur viloläge etc...i teorin är det en magisk lösning, i praktiken... enbart strul

Eller så stänger man av viloläge?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Eller så stänger man av viloläge?

Eller så har man en dator som fungerar som den ska.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)