OneDrive: "not enough space on desktop"?

Permalänk

OneDrive: "not enough space on desktop"?

Hej,

Idag bestämde jag mig för att börja med Microsoft OneDrive för att kunna jobba med saker från båda mina datorer samtidigt samt att ha en back-up för foton etc. Jag har 1 TB på min OneDrive och men när jag försöker flytta en 60 GB fil till min OneDrive-mapp så står det "There is not enough space on desktop. You will need X additional free space." X råkar vara differensen mellan filen i fråga och min SSD. Det blir alltså som att jag försöker flytta vederbörande fil till min SSD från min lagringsdisk men jag vill flytta den till OneDrive:n. Själva grejen med att ha ett moln är ju att man inte ska behöva förvara filerna lokalt, så varför får jag detta meddelande?

Svaret är säkert ingen kioskvältare men det känns som att jag missat något...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Borde väl lösa sig genom att flytta OneDrive-mappen till lagringsdisken?

https://support.microsoft.com/en-us/instantanswers/346c0dc9-6...

När allt är synkat väljer du att sluta synka de mappar du inte behöver online.

Edit: Alternativt ladda upp filerna via webgränssnittet.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Borde väl lösa sig genom att flytta OneDrive-mappen till lagringsdisken?

https://support.microsoft.com/en-us/instantanswers/346c0dc9-6...

När allt är synkat väljer du att sluta synka de mappar du inte behöver online.

Edit: Alternativt ladda upp filerna via webgränssnittet.

Tack, provar det!

Permalänk
Medlem

Är det inte max 10GB per fil som OneDrive tillåter fortfarande?

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Skrivet av Krux:

Är det inte max 10GB per fil som OneDrive tillåter fortfarande?

Det är det säkert, det verkar ju ha jättemånga dumma begränsningar, t.ex. kan man inte ha .wav-filer på OneDrive. Jag sa fil för enkelhetens skull, det är i själva verket en mapp.

Skrivet av KiWo:

Borde väl lösa sig genom att flytta OneDrive-mappen till lagringsdisken?

https://support.microsoft.com/en-us/instantanswers/346c0dc9-6...

När allt är synkat väljer du att sluta synka de mappar du inte behöver online.

Edit: Alternativt ladda upp filerna via webgränssnittet.

Liten oklarhet fortfarande: kan man alltså inte se molnfilerna i "OneDrive"-mappen på sin dator om man inte laddar ner (synkroniserar) dem? Det verkar ju jättekonstigt.

Alltså:
1. Jag har en fil på min stationära dators lagringsdisk.
2. Jag synkar den till OneDrive.
3. Jag kopplar samma konto till min laptop.
4. Den frågar om jag vill synkronisera (ladda ner) filerna till min laptop. Jag svarar nej.
5. Varför kan jag inte ändå se filerna i mappen? Det är ju det som är själva syftet, att jag inte ska behöva gå in på någon jävla hemsida för att kunna arbeta med ett litet worddokument som är i molnet.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Hur funkar det här egentligen?

Permalänk

Ytterligare fråga - hur kan jag göra så att en mapp sparas lokalt varje gång den läses in på datorns hårddisk utan att den kan tas bort från en annan dator?

Alltså: jag vill kunna ha en fil synkad på onedrive så jag kan komma åt den från molnet men samtidigt ska det inte gå att ta bort den lokala versionen från molnet (t.ex. om jag klantar till det eller blir hackad etc.)

Permalänk
Medlem

Om du vill se filer i den lokala mappen så behöver du synka dit filmerna.
Annars får du titta i molnet (Webben).
Du kan ju välja att synka en specifik undermapp om du har väldigt mycket filer.

edit: Det finns en papperskorg för OneDriven om du råkar ta bort filer.
Är du orolig för att bli hackad föreslår jag att du slår igång 2stegs autentisering (sms eller app).

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Om du vill se filer i den lokala mappen så behöver du synka dit filmerna.
Annars får du titta i molnet (Webben).
Du kan ju välja att synka en specifik undermapp om du har väldigt mycket filer.

edit: Det finns en papperskorg för OneDriven om du råkar ta bort filer.
Är du orolig för att bli hackad föreslår jag att du slår igång 2stegs autentisering (sms eller app).

Ok, så det finns ingen funktion som låter mig spara filerna lokalt automatiskt, så att de inte kan tas bort utan att gå in i datorn och ta bort dem?

Permalänk

Eller är det så "by default" att om jag tar bort alla filer från min onedrive genom t.ex. min laptop så kommer de fortfarande vara där om jag går in på stationära datorn där filerna är synkade från?

Permalänk
Medlem

Filändringar inklusive borttagningar synkas över, det är ju hela poängen med ett synkat fil-område.
Men filer som du tar bort på något vis hamnar i papperskorgen på OneDrive i 30dagar.
https://support.office.com/sv-se/article/Ta-bort-och-%c3%a5te...
Dina önskemål går ju lite emot varandra.
Mapparna(filerna) ska vara i synk, men vissa ändringar ska inte synkas?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Filändringar inklusive borttagningar synkas över, det är ju hela poängen med ett synkat fil-område.
Men filer som du tar bort på något vis hamnar i papperskorgen på OneDrive i 30dagar.
https://support.office.com/sv-se/article/Ta-bort-och-%c3%a5te...
Dina önskemål går ju lite emot varandra.
Mapparna(filerna) ska vara i synk, men vissa ändringar ska inte synkas?

Det enda som går emot varandra är min vilja och min kunskap, så jag ska försöka förklara bättre vad jag menar. Jag vill att om en hacker kommer åt min OneDrive och tar bort allting, så ska filerna finnas kvar på min dator offline som de var senast de öppnades där. Det är väl ändå från datorn de synkas eftersom allt i min onedrive fil även tar upp hårddiskplats på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

Det enda som går emot varandra är min vilja och min kunskap, så jag ska försöka förklara bättre vad jag menar. Jag vill att om en hacker kommer åt min OneDrive och tar bort allting, så ska filerna finnas kvar på min dator offline som de var senast de öppnades där. Det är väl ändå från datorn de synkas eftersom allt i min onedrive fil även tar upp hårddiskplats på min dator.

Filerna finns offline på din dator, när den kommer online så kommer filerna även att tas bort i från datorn.
Om filerna både är borttagna ifrån OneDriven och OneDrive-papperskorgen är tömd så blir det svårare.

Filer tas ju egentligen inte bort från mekaniska hårddiskar, utrymmet markeras bara ledigt för skrivning.
Så det kan vara möjligt att läsa tillbaka borttagna filer med en mjukvara som denna. (Jag är dock lite osäker om det även fungerar på SSD diskar).

Men för att fullt skydd mot just detta scenario behöver du någon form av backuplösning.

Det går ju dock att försvåra hackerintrånget med bra (unikt)lösenord och 2stegs autentisering.