HDMI ARC mellan Samsung TV och Yamaha Receiver

Permalänk
Rekordmedlem

Man kollar vilken frekvens kablarna kan överföra innan distorsionen överstiger vissa värden, den maximala frekvensen bestämmer vad kabeln kan användas till men kabeln tillhör ingen hdmi version och den har inte heller testats mot nån "version" eller minimilängd utan man testar den lite förenklat mot maximal frekvens vid en viss mängd distorsion och är kabeln certifierad så finns det 3 huvud varianter av certifiering den kan ha och ingen av dem tillhör nån viss hdmi version.
Kablarna är standard, highspeed eller premium och så lägger man till ethernet om de har det men bildmässigt finns det 3 olika kabeltyper att välja och resten är förvillande saker som en del tillverkare babblar om för att "förenkla" men som vanligt blir det bara floskler och förvirring av sånt.
Kablarna kan certifieras som följande versionslösa typer >

http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av -=Mr_B=-:

...och det faktum att stift 14 inte ens behövde vara anslutet, och därför kunde utelämnas helt, för att spara bort en ledare i kabeln, och är fullständigt nödvändig för Audio Return Channel, har absolut ingenting med att göra varför det står i manualen att en sådan, eller nyare kabel skall användas för att få den funktionaliteten. Det har självklart inte heller något att göra med varför en kabel där det aldrig funnits någon ledare till det stiftet, inte stödjer ARC, utan det är förstås kabelbrott, eller tillverkningsfel på alla de kablarna.

Just för ARC så stämmer det faktiskt inte att man måste ha nya kablar, HDMI själva nämner att det funkar med alla nuvarande kablar och det är min erfarenhet med.
http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/hdmi_1_4_faq.aspx#1...

För ethernet däremot behövs en speciell kabel men det är inte på grund av saknade stift eller ledare utan för att den är uppbyggd annorlunda med de tvinnade paren i kabeln. Ethernet-ledarna är tvinnade med varandra vilket de inte var tidigare då de enbart användes för andra ändamål.
Finns en bra bild på skillnaden här: http://www.blueechosolutions.com/info/hd-ez-lock/repairing-da...

Om du har en kabel utan stift/ledning 14 måste det vara en billig "pirat"-kabel som aldrig var godkänd. Saknas stiftet i kontakten eller har du skurit isär kabeln och sett att ledaren saknas?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Mocka: Problemet är att TV:n inte är en hubb på samma sätt som receivern redan är det. Du får inte alltid ljud den är vägen och TV:ns kretsar hanterar som regel inte särskilt många Dolby eller dts-format

Okej, då behåller jag det som det är just nu (allt till receivern). Har småsaker som jag stör mig på men antar att jag kan stå ut med dem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺

Ethernet över HDMI är enda gången det ställs specifika krav på en särskild typ av HDMI-kabel för att nå en viss funktion...

... och sju år senare finns det fortfarande ingen produkt på marknaden som använder Ethernet över HDMI. Det lades ned rätt mycket energi till att specificera och standardisera med logotyper och allt, för en funktion ingen frågar efter eller längre behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kollar vilken frekvens kablarna kan överföra innan distorsionen överstiger vissa värden, den maximala frekvensen bestämmer vad kabeln kan användas till men kabeln tillhör ingen hdmi version och den har inte heller testats mot nån "version" eller minimilängd utan man testar den lite förenklat mot maximal frekvens vid en viss mängd distorsion och är kabeln certifierad så finns det 3 huvud varianter av certifiering den kan ha och ingen av dem tillhör nån viss hdmi version.

Mestadels korrekt i alla fall. Frekvensen man testar mot, avgörs av vad den nuvarande HDMI standarden specificerar. Därav skillnaden i testad bandbredd för en 1.0 och en 2.0 kabel. Och orsaken till varför 3D faktiskt fungerar, eftersom allt som behövs för det är mer bandbredd, något som kabeln klarar av, även om det är mer än den var nödvändigt när man faktiskt tillverkade den.

Skrivet av mrqaffe:

Kablarna kan certifieras som följande versionslösa typer >

Fast det är som sagt inte hela sanningen. Det har alltid funnits certifierade kablar (nå, sedan HDMI standardiseringen infördes) och man testar mot gällande standard. Ingen testade för att se om en kabel klarade närmare 20Gbps när 1.4 standarden släpptes, och kravet var 10.2Gbps.

Skrivet av hunden:

Om du har en kabel utan stift/ledning 14 måste det vara en billig "pirat"-kabel som aldrig var godkänd. Saknas stiftet i kontakten eller har du skurit isär kabeln och sett att ledaren saknas?

Jag har en, av tidigare två Philips kablar som saknar ledaren, kopplad mellan TV'n och receivern. En, eftersom den andra blev avklippt, och undersökt just eftersom den här diskussionen var ett fenomen runt övergången från 1.3a till 1.4.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mestadels korrekt i alla fall. Frekvensen man testar mot, avgörs av vad den nuvarande HDMI standarden specificerar. Därav skillnaden i testad bandbredd för en 1.0 och en 2.0 kabel. Och orsaken till varför 3D faktiskt fungerar, eftersom allt som behövs för det är mer bandbredd, något som kabeln klarar av, även om det är mer än den var nödvändigt när man faktiskt tillverkade den.

Fast det är som sagt inte hela sanningen. Det har alltid funnits certifierade kablar (nå, sedan HDMI standardiseringen infördes) och man testar mot gällande standard. Ingen testade för att se om en kabel klarade närmare 20Gbps när 1.4 standarden släpptes, och kravet var 10.2Gbps.

Jag har en, av tidigare två Philips kablar som saknar ledaren, kopplad mellan TV'n och receivern. En, eftersom den andra blev avklippt, och undersökt just eftersom den här diskussionen var ett fenomen runt övergången från 1.3a till 1.4.
B!

Ja man ändrar kraven på det man mäter men kablarna har ett annat namnsystem som du ser i posten en bit upp, de har inte haft några versionsnummer och om det kommer versionsnummer i framtiden kan vi bara spekulera i men hittills har kablagen i alal fall inte haft det.
Du kan däremot kanske hävda att en kabel fungerar med apparater som använder sig av signaler som följer en viss hdmi version, men kabeln är fortfarande standard, high speed eller premium eller av "okänd typ utanför systemet".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja man ändrar kraven på det man mäter men kablarna har ett annat namnsystem som du ser i posten en bit upp, de har inte haft några versionsnummer och om det kommer versionsnummer i framtiden kan vi bara spekulera i men hittills har kablagen i alal fall inte haft det.

Fantastiskt, vi verkar vara överens.

Skrivet av mrqaffe:

Du kan däremot kanske hävda att en kabel fungerar med apparater som använder sig av signaler som följer en viss hdmi version, men kabeln är fortfarande standard, high speed eller premium eller av "okänd typ utanför systemet".

Attans tur att jag inte har hävdat att kablarna kommer med versionsutförande då, utan bara att de certifieras mot en viss standard. Med andra ord, vi är helt överens.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Min TV vägrar 3D om inte kabeln är HDMI 1.3a, även om manualen säger 1.4...
B!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fantastiskt, vi verkar vara överens.

Attans tur att jag inte har hävdat att kablarna kommer med versionsutförande då, utan bara att de certifieras mot en viss standard. Med andra ord, vi är helt överens.
B!

Bra att vi är överens (annars hade jag bett dig förklara det du skrev i det första citatet )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra att vi är överens (annars hade jag bett dig förklara det du skrev i det första citatet)

Fast förklaringen torde vara uppenbar. Kabeln är certifierad enligt HDMI 1.3/1.3a. Vilket ger en kabel med andra egenskaper, än en med certifiering enligt 1.4, osv. Exakt som för TP kabel som är certifierad för Cat5, 5e, och 6. Jag ser inte riktigt humorn.
Det är inte ens speciellt ovanligt att HDMI kablage har certifieringsstandarden ingjutet i kontakten, och det är i det närmaste alltid tydligt dokumenterat på förpackningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@-=Mr_B=-: Du har det fortfarande bakvänt. HDMI-kablar certifieras inte efter versionsnummer. Det är High Speed Premium, High Speed och Standard som kablar certifieras efter.

Informationen och regelverket från HDMI Licensensing är ju rätt tydlig på den här punkten.

http://www.hdmi.org/learningcenter/trademark_logo_pub.aspx

Se punkt 9. "Cable products that refer to version numbers are considered non-compliant and subject to trademark enforcement actions."

Permalänk
Medlem

Jag har/hade även strul med Netflix/HDMI Arc fast mellan en Panasonic TV och en Yamaha receiver.
Det slutade med att jag köpte en toslink kabel istället, som fungerar bra.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är som sagt inte hela sanningen. Det har alltid funnits certifierade kablar (nå, sedan HDMI standardiseringen infördes) och man testar mot gällande standard. Ingen testade för att se om en kabel klarade närmare 20Gbps när 1.4 standarden släpptes, och kravet var 10.2Gbps.

Fast det finns inga nya kablar för HDMI 2.0 utan man använder en annan typ av signalering så att kablar som klarar av 10.2Gbps för HDMI 1.4 klarar automatiskt även 18Gbps för HDMI 2.0: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#1...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har en, av tidigare två Philips kablar som saknar ledaren, kopplad mellan TV'n och receivern. En, eftersom den andra blev avklippt, och undersökt just eftersom den här diskussionen var ett fenomen runt övergången från 1.3a till 1.4.
B!

Intressant, då har alltså Philips tillverkat en olicensierad kabel som aldrig uppfyllt HDMI-standarden. Konstigt nog hittar jag inget när jag googlar på 18-pinnars HDMI-kablar (har provat många olika sökord), ingen verkar ha sett en i verkligheten utan det verkar mest vara en myt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=Mr_B=-: Du har det fortfarande bakvänt. HDMI-kablar certifieras inte efter versionsnummer. Det är High Speed Premium, High Speed och Standard som kablar certifieras efter.

Suck. En gång till. Exakt vilka värden inbillar du dig att en "Standard" HDMI kabel testades mot, när gällande HDMI standard var 1.4? Och vilka värden testar man mot i dag, när gällande standard är 2.0? Jag hoppas verkligen du inser att man inte testade med 5GHz & 100Gbps i kablarna vid HDMI 1.0 standardens introduktion, för att man kanske någon gång i framtiden skapar en standard som kräver det. Kablarna testas alltid mot gällande standard, för att sen certifieras som premium, high-speed och standard. Man anger vilken specifikation man testat mot, för att det är relevant, och specifikationerna inte är desamma.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@-=Mr_B=-: Version 1.3 finns tillgängligt öppet som pdf. Där står det hur kabeln ska prestera rent elektriskt, att alla pinnar ska vara kopplade etc. Det har varit samma sedan första specen.

Exakta kabelspecifikationer och testprocesser för High Speed-certifiering etc. är inte fritt tillgängligt. Då måste man bli licenstagare och troligtvis också underställa sig en just en certifieringsprocess för att få reda på exakta impedanskrav, tillåten avikkelse och liknande. Endast ett fåtal laboratorium har rätten att kvalitetssäkra och certifiera en tillverkning.

Men nya versioner av specifikationen ställer inte nya krav på kabeln, förutom Ethernet-fadäsen då. Det är endast certifierings- och kontrollprocessen för High Speed etc. som tillkommit. Och det handlar om att säkerställa bandbredd och störningskänslighet. Inte funktioner likt 3D och ARC.

Men annars är det fascinerande att du fortsätter hävda att så är fallet. Vad vinner du på att hävda att det finns HDMI-versioner på kablar när till och med HDMI.org själva har tydlig information om hur det fungerar och har fördömt detta i flera år? Till och med hotar med stämning mot tillverkarna som fortsätter sätta versionsnummer på produkterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad vinner du på att hävda att det finns HDMI-versioner på kablar när till och med HDMI.org själva har tydlig information om hur det fungerar och har fördömt detta i flera år?

Har du verkligen lagt ned all den här tiden på att argumentera emot mig, men inte överhuvudtaget LÄST vad det är du argumenterar emot? Kablar har inte versionsnummer, de är certifierade mot HDMI standarder. HDMI standarderna har för all del versionsnummer, men för kablarna har man valt att bara klassa dem i ett par kategorier, och har man ett problem får man köpa en ny kabel av kategori X, för att den lär åtminstone inte vara sämre än spec på utrustningen. (förutsatt att din handlare inte råkar ha förbannat gamla grejer liggande)
När kabeln certifieras testas den mot en befintlig standard, för att säkerställa dess funktion. Standarden den testas mot, avgör vad den som minst kan förväntas klara av. En kabel testad enligt en äldre standard kan klara betydligt högre krav, men det är inget man kan kräva, eftersom den inte är certifierad mot den nyare standarden. Att man valt att inte specificera vilken standard man certifierat sin produkt mot, är måhända för konsumenten lite dumt, men i realiteten spelar det ingen roll, det som säljs är alltid certifierat mot senaste, eller som mest, en generation tidigare. Det kan därför möjligen bli ett problem om man rotar i lådan med gamla sladdar, men som regel fungerar även det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Bra tråd.....

Jag lärde mig mycket i den här tråden om HDMI-kablar.
Särskilt tack till @laxpudding och @mrqaffe som visade prov på djup kunskap!

Permalänk

Hej igen allihopa!

Jag kan nu komma med en uppdatering, men ingen positiv.

Efter att ha köpt en 10m Supra HDMI kabel och testat så fungerar det inte ändå.
Har testat följande saker: stängt av både TV och receiver, dragit ut kablar, startat upp, stängt av, satt i nya dyra kvalitetskabeln, satt igång, dragit ur strömmen till båda och väntat 5min sedan satt igång igen, återställt till fabriksinställningar på TV och receiver, uppdaterat firmware på TV och receiver...

Inget fungerar, får ingen HDMI-CEC eller ARC att fungera. Får lägga upp detta som kompabilitetsproblem och fixa en optisk kabel samt en Logitech Harmony Elite. :/

Men vill tacka alla som har hjälpt till med att ge tips och idéer på vad som kan varit fel.

Visa signatur

Mitt pågående projekt som jag hoppas aldrig blir riktigt klart...

http://www.sweclockers.com/galleri/13903-4k-vardagsrum-for-fr...