Nintendo produktionsstoppar Wii U

Permalänk
Melding Plague

Nintendo produktionsstoppar Wii U

Speljätten Nintendo har inte för avsikt att göra skiftet från Wii U till Switch till en långdragen process, och upphör nu med produktionen av den tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt förvånande.
Troligtvis fortfarande ganska dyr att tillverka, så då är det svårt att göra en budgetversion av den att sälja parallellt med Switch..

Permalänk

Ja, det är väl ingen som vill köpa en Wii U nu. Men lite konstigt att upphöra med det innan jul och innan man har den andra enheten ut på markanden.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt rapporten tog Nintendo de sista beställningarna på Wii U från återförsäljare i måndags den 31 oktober och att tillverkningen upphör den 4 oktober.

Ska väl vara 4e november?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att Switch gör bättre ifrån sig. Borde inte vara svårt att slå Wii U'n.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyslektikern:

Ja, det är väl ingen som vill köpa en Wii U nu. Men lite konstigt att upphöra med det innan jul och innan man har den andra enheten ut på markanden.

Jag tror inte de räknat med att sälja särskilt många WiiU den här julen och de har nog ändå lite restlager att tömma.
Marknadsföringen blir nog mer riktad mot 3DS och Pokemon Sun/Moon.

Det vore dumt att lägga massa pengar på att marknadsföra en döende konsol till köpare som snart blir besvikna när satsningarna på enheten ändå i princip är över. Bättre då med 3DS:en som de uttalat kommer finnas kvar ett tag till (som budgetalternativ til Switch).

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en Wii U gillade konsolen förutom en enda detalj och det är var är Zelda? Likadant gällde andra spel, det kom nästan inga bra. Visst Wii U remix 1,2, supermariospelen.

Så jag ställer mig frågan vem köper en Wii U nu och tycker det inte är alls konstigt att de la ner produktionen.

Permalänk
Medlem

En får hoppas att de åt minstone får sålt 13,37 miljoner exemplar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Vi får hoppas att Switch gör bättre ifrån sig. Borde inte vara svårt att slå Wii U'n.

Finns ingen garanti på att den här konsolen kommer sälja bättre. Snarare är jag fundersam hur deras försäljningstaktik går till.

5-6 månader kvar till den påstådda lanseringen och vi vet fortfarande inte:

Priset
Hur många enheter som kommer vara tillgängliga (Nintendo älskar med att sälja allt i begränsad upplaga)
Vilka spel kommer finnas till lanseringen
Hur många som kommer kunna spela samtidigt (viktigt för en familjkonsol)
Hur lösningen för deras E-shop ser ut
Intryck för dem som har prövat konsolen normaltvis flera månader innan.

Visst, kommer konsolen i November nästa år skulle strategin vara mer logiskt men hittils har jag svårt att se varför Switch skulle sälja mer förutom just att de har äntligen ett unikt namn för konsolen.

Permalänk
Inaktiv

Dem får göra precis som dem vill men jag hoppas banne mig att The Legend of Zelda - Breath of the Wild kommer som utlovat till Wii U och det inte blir Super Paper Mario all over again som med GameCube 2006 som det spelet var tänkt att släppas till ursprungligen.

Jag har inga som helst planer på att införskaffa Switch utan Zelda-spelet var tänkt att bli det sista nya spel jag köper till en konsol någonsin.

Och med ett Zelda-spel i den här klassen är det att gå med flaggan i topp så jag hoppas verkligen att det kommer till Wii U som utlovat...

Permalänk
Medlem

Switch får inte mig att dräggla. 32 gb minne. Det innebär ju knappt något utrymme för spel vilket innebär tillbaka till den tid då man hade med sig en påse med kasetter var man än gick. Är det innovativt och förenligt med dagens frågeställningar om hur man vill spela och på vilket sätt? Det känns mer som att de vill bygga en plattform där man ska kunna spela hemma och på resande fot. Dock med dess begränsningar så är frågeställningen varför de försöker konkurrera på nästan villkor som dagens mobiler vars enda skillnad är att du har en vettig kontroll? Även om det kommer med möjlighet med SD-kort så är det en snåldum lösning. Från början kunde man lagra appar på SD-kort på mobilen men detta fungerade aldrig väl för att användarna köpte billigaste möjligaste och numera är SD-kort på mobiler rent lagringsutrymme. Tror Switch floppar i alla fall till det som det var tänkt - en hybrid!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Finns ingen garanti på att den här konsolen kommer sälja bättre. Snarare är jag fundersam hur deras försäljningstaktik går till.

5-6 månader kvar till den påstådda lanseringen och vi vet fortfarande inte:

Priset
Hur många enheter som kommer vara tillgängliga (Nintendo älskar med att sälja allt i begränsad upplaga)
Vilka spel kommer finnas till lanseringen
Hur många som kommer kunna spela samtidigt (viktigt för en familjkonsol)
Hur lösningen för deras E-shop ser ut
Intryck för dem som har prövat konsolen normaltvis flera månader innan.

Visst, kommer konsolen i November nästa år skulle strategin vara mer logiskt men hittils har jag svårt att se varför Switch skulle sälja mer förutom just att de har äntligen ett unikt namn för konsolen.

Och allt det får vi förhoppningsvis veta den 12 Januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Switch får inte mig att dräggla. 32 gb minne. Det innebär ju knappt något utrymme för spel vilket innebär tillbaka till den tid då man hade med sig en påse med kasetter var man än gick. Är det innovativt och förenligt med dagens frågeställningar om hur man vill spela och på vilket sätt? Det känns mer som att de vill bygga en plattform där man ska kunna spela hemma och på resande fot. Dock med dess begränsningar så är frågeställningen varför de försöker konkurrera på nästan villkor som dagens mobiler vars enda skillnad är att du har en vettig kontroll? Även om det kommer med möjlighet med SD-kort så är det en snåldum lösning. Från början kunde man lagra appar på SD-kort på mobilen men detta fungerade aldrig väl för att användarna köpte billigaste möjligaste och numera är SD-kort på mobiler rent lagringsutrymme. Tror Switch floppar i alla fall till det som det var tänkt - en hybrid!

Skickades från m.sweclockers.com

Det med 32 gb lagring är bara ett rykte. Vi får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Och allt det får vi förhoppningsvis veta den 12 Januari

Om konsolen kommer i Mars så är det inte så särskilt bra för att hypa alla förhandsbokningar inför det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Switch får inte mig att dräggla. 32 gb minne. Det innebär ju knappt något utrymme för spel vilket innebär tillbaka till den tid då man hade med sig en påse med kasetter var man än gick. Är det innovativt och förenligt med dagens frågeställningar om hur man vill spela och på vilket sätt? Det känns mer som att de vill bygga en plattform där man ska kunna spela hemma och på resande fot. Dock med dess begränsningar så är frågeställningen varför de försöker konkurrera på nästan villkor som dagens mobiler vars enda skillnad är att du har en vettig kontroll? Även om det kommer med möjlighet med SD-kort så är det en snåldum lösning. Från början kunde man lagra appar på SD-kort på mobilen men detta fungerade aldrig väl för att användarna köpte billigaste möjligaste och numera är SD-kort på mobiler rent lagringsutrymme. Tror Switch floppar i alla fall till det som det var tänkt - en hybrid!

Skickades från m.sweclockers.com

Vettig kontroll + större skärm är en väldigt stor skillnad från touch input på mobiltelefon.
Sedan känns det ändå lite för mycket som en gimmick. Varför inte satsa på en starkare ej portabel konsol.. som Wii U fast bättre hårdvara och mer tredjepart stöd.. kanske även UHD-Bluray stöd. Det känns som Nintendo skjuter sig själv i foten igen!

Permalänk
Medlem

Tycker helt ärligt att det är väldigt synd att Wii U floppade, det är en jätterolig konsol med ett ganska intressant koncept och av de spelen som finns så är det många som är fantastiskt roliga.

Permalänk
Inaktiv

Jag är överlag nöjd med min Wii U under denästan fyra år jag haft min. Runt 20 spel köpta och då räknar jag inte indie-titlar och VC (blir nog över 50 totalt isåfall) och sista spelet jag köper lär bli Zelda: Breath of the Wild till den.

Avsaknaden av AAA-titlar har varit märkbar med rejäla svackor emellanåt. Men som PS4 och Xbox One-ägare är det inte så mycket bättre där. De flesta spelen dyker ändå upp till PC idag.

Marknaden har förändrats mycket och inte alltid till det bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker helt ärligt att det är väldigt synd att Wii U floppade, det är en jätterolig konsol med ett ganska intressant koncept och av de spelen som finns så är det många som är fantastiskt roliga.

Absolut, Wii U har många fantastiska titlar som står hemma i hyllan här i spelrummet och har gett mig åtskilliga timmar av nöje.
Wii U kanske inte var en stor revolution på spelkonsol-marknaden men många av de stora titlarna fanns där som bland annat Super Mario 3D World, Mario Kart 8, Yoshi's Woolly World, Super Smash Bros. U etc.

Tycker dock att många andra stora Nintendo varumärken har fått väldigt lite uppmärksamhet senaste åren och avsaknaden av ett fullfjädrat Metroid äventyr till Wii U har fått mig att tappa förtroendet för Nintendo helt och hållet.

Det dem gör nu känns lite som det dem gjorde med Kid Icarus och Uprising till 3DS var inte en värdig fortsättning någonstans och kontrollen var under all kritik.

Jättefint att Luigi fick chansen i New Super Luigi U men det fanns annat att fokusera på och det känns som om det aldrig kommer att vara som förr.

Att det nya Zelda inte släpptes i år på 30-års jubileet är också en stor besvikelse.

Jag är glad att det snart är över, efter Zelda nästa år (om man som Wii U ägare inte blir blåst på det) så är det slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Switch får inte mig att dräggla. 32 gb minne. Det innebär ju knappt något utrymme för spel vilket innebär tillbaka till den tid då man hade med sig en påse med kasetter var man än gick. Är det innovativt och förenligt med dagens frågeställningar om hur man vill spela och på vilket sätt? Det känns mer som att de vill bygga en plattform där man ska kunna spela hemma och på resande fot. Dock med dess begränsningar så är frågeställningen varför de försöker konkurrera på nästan villkor som dagens mobiler vars enda skillnad är att du har en vettig kontroll? Även om det kommer med möjlighet med SD-kort så är det en snåldum lösning. Från början kunde man lagra appar på SD-kort på mobilen men detta fungerade aldrig väl för att användarna köpte billigaste möjligaste och numera är SD-kort på mobiler rent lagringsutrymme. Tror Switch floppar i alla fall till det som det var tänkt - en hybrid!

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen till att SD-kort till mobilen fungerar begränsat är inte själva SD-korten utan att Google valde att begränsa funktionaliteten i Android. Det senare kan ha skett av vilka som helst godtyckliga skäl.
Att Apple hindrade det har en ganska enkel förklaring - annars skulle det vara svårt att ta tusenlappar extra för några GB extra om folk skulle kunna köpa detsamma för någon hundralapp.

SD-kort i 3DS fungerar alldeles utmärkt! Tror samma lösning kan fungera bra på Switch om de bara inte begränsar maximala storlek för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

En får hoppas att de åt minstone får sålt 13,37 miljoner exemplar.

Två hoppas på detsamma!

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Finns ingen garanti på att den här konsolen kommer sälja bättre. Snarare är jag fundersam hur deras försäljningstaktik går till.

5-6 månader kvar till den påstådda lanseringen och vi vet fortfarande inte:

Priset
Hur många enheter som kommer vara tillgängliga (Nintendo älskar med att sälja allt i begränsad upplaga)
Vilka spel kommer finnas till lanseringen
Hur många som kommer kunna spela samtidigt (viktigt för en familjkonsol)
Hur lösningen för deras E-shop ser ut
Intryck för dem som har prövat konsolen normaltvis flera månader innan.

Visst, kommer konsolen i November nästa år skulle strategin vara mer logiskt men hittils har jag svårt att se varför Switch skulle sälja mer förutom just att de har äntligen ett unikt namn för konsolen.

Lansering Mars 2017

1. 2 miljoner första månaden (Mars 2017).
2. 12 Jan får vi veta det.
3. 4 st
4. 12 Jan.
5. 12 Jan.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Dem får göra precis som dem vill men jag hoppas banne mig att The Legend of Zelda - Breath of the Wild kommer som utlovat till Wii U och det inte blir Super Paper Mario all over again som med GameCube 2006 som det spelet var tänkt att släppas till ursprungligen.

Jag har inga som helst planer på att införskaffa Switch utan Zelda-spelet var tänkt att bli det sista nya spel jag köper till en konsol någonsin.

Och med ett Zelda-spel i den här klassen är det att gå med flaggan i topp så jag hoppas verkligen att det kommer till Wii U som utlovat...

Spelet kommer både till Wii U & Switch!

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Switch får inte mig att dräggla. 32 gb minne. Det innebär ju knappt något utrymme för spel vilket innebär tillbaka till den tid då man hade med sig en påse med kasetter var man än gick. Är det innovativt och förenligt med dagens frågeställningar om hur man vill spela och på vilket sätt? Det känns mer som att de vill bygga en plattform där man ska kunna spela hemma och på resande fot. Dock med dess begränsningar så är frågeställningen varför de försöker konkurrera på nästan villkor som dagens mobiler vars enda skillnad är att du har en vettig kontroll? Även om det kommer med möjlighet med SD-kort så är det en snåldum lösning. Från början kunde man lagra appar på SD-kort på mobilen men detta fungerade aldrig väl för att användarna köpte billigaste möjligaste och numera är SD-kort på mobiler rent lagringsutrymme. Tror Switch floppar i alla fall till det som det var tänkt - en hybrid!

Skickades från m.sweclockers.com

Nintendo har inte redovisat någon hårdvara spec än, kommer 12 Jan. 32 Gb är ett rykte.

Tror Switch kommer bli en en stor hit!

Permalänk
Medlem

Ang priset, såg nyss att CDON lagt upp Switch till svindlande 4990:- visserligen preliminärt pris och kan komma att ändras. Men ändå, långt över vad den verkar vara värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Ang priset, såg nyss att CDON lagt upp Switch till svindlande 4990:- visserligen preliminärt pris och kan komma att ändras. Men ändå, långt över vad den verkar vara värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom flesta analytiker tror det blir $249 eller $299.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker helt ärligt att det är väldigt synd att Wii U floppade, det är en jätterolig konsol med ett ganska intressant koncept och av de spelen som finns så är det många som är fantastiskt roliga.

Jag håller med. Xenoblade X var höjdpunkten för mig. Sedan är ju inte bakåtkompatibiliteten ett minus.

Skrivet av RVX:

Ang priset, såg nyss att CDON lagt upp Switch till svindlande 4990:- visserligen preliminärt pris och kan komma att ändras. Men ändå, långt över vad den verkar vara värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Webhallen har den uppe för samma pris. Så har de alltid gjort med nya konsoler för att få tidiga preorders. De justerar priserna så fort de är kända.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Mina höjdare är Donkey Kong TF, Toad Tresure tracker, ska aldrig sälja den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av linkhouse:

Dom flesta analytiker tror det blir $249 eller $299.

Med svenskt påslag så bör det ju innebära ett pris runt 3500:- isch. Känns inte som man bara kan köra $ priset * 10 som man kunde göra förr och få ett uppfattligt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

> Nintendo endast lyckats sälja 13,36 miljoner Wii U.
> Wii som såldes i inget mindre än 101 miljoner exemplar.

Lite lustigt att det skiljer så mycket. Wii U är ganska lik Wii fast bättre. Gillar man Wii så borde man gilla Wii U.
Sen är det klart att "kolla man kan vifta med kontrollerna" - kontrollerna var nya till Wii.
De användes även till Wii U, men då var det inte lika nytt.
Sen hade Wii GameCube bakåtkompatibilitet. Men med 21 miljoner sålda GameCubes så är det frågan hur stor del av de 101 miljoner Wii köparna som brydde sig om det. Dessutom togs GameCube bakåtkompatibiliteten bort i senare revisioner av Wii (saknade portar för kontroller och minneskort).

Har man tjock TV så är Wii den bästa konsolen om man vill ha så ny/snabb konsol som möjligt utan att bli lidande av att man fortfarande är kvar på tjock TV. Men undrar hur många av de 101 miljonerna som hamnar i den kategorin?

Wii U, en hyfsat bra konsol som inte lyckades sälja något vidare. Delvis var det väl p.g.a. bristande marknadsföring och lite dumt namnval. Det var många som trodde att Wii U bara var "surfplattan" och trodde att det var ett tillbehör till Wii, istället för en ny konsol. Det hjälpte inte försäljningen...

Jag undrar hur stor skillnad det hade gjort om de gjort själva Wii U konsolen lite tjockare. Säg att de stoppat in en 60mm fläkt (vanlig 60x60x25mm) istället för den lilla 40mm fläkten (vet ej tjocklek på den).
Då hade de vid liknande varvtal och ljudnivå kunnat få större luftflöde med en 60mm fläkt istället för en 40mm fläkt. Dessutom om konsolen är lite tjockare kan de få in lite större kylflänsar. Kanske även få plats med en intern 2.5 HDD som man kan uppgradera till en SSHD eller SSD (åtminstone i Premium paketet).
Säg om de kunde fått in en CPU som är åtminstone lite kraftfullare än den som sitter i Xbox 360. Kanske biffat till GPUn lite extra också. Då hade det varit lättare för utvecklare som vill släppa multiplattform spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Dem får göra precis som dem vill men jag hoppas banne mig att The Legend of Zelda - Breath of the Wild kommer som utlovat till Wii U och det inte blir Super Paper Mario all over again som med GameCube 2006 som det spelet var tänkt att släppas till ursprungligen.

Jag har inga som helst planer på att införskaffa Switch utan Zelda-spelet var tänkt att bli det sista nya spel jag köper till en konsol någonsin.

Och med ett Zelda-spel i den här klassen är det att gå med flaggan i topp så jag hoppas verkligen att det kommer till Wii U som utlovat...

Jag hoppas också att Zelda - Breath of the Wild kommer till Wii U. I så fall är det ett givet köp.

Om det blir någon Switch eller inte återstår att se.
Jag kommer inte förboka. Väntar på mer info och recensioner.
Se om man kanske kan prova den någonstans.