Sid Meier’s Civilization VI

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Märkligt. Verkade gå automatiskt för mig. Fick koderna några minuter efter att jag betalade. Runt 5.30 i morse.

Verkar som att det bara tog lite längre tid för mitt. Jag kollade idag och nu fanns koderna där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Avstängd

29 timmar och 51 minuter kvar bara
Fler än jag som räknar ner?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Jag väntar mest på fredag bara @kaya. Civ 6, Formel 1 och helg på en och samma gång.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

Jag väntar mest på fredag bara @kaya. Civ 6, Formel 1 och helg på en och samma gång.

Och "några" turns senare är det måndag igen....

Farligt spel detta. Själv är jag sjukt sugen, och blev bara mer lockande med Elgigantens erbjudande men ska försöka nöja mig med Battlefield 1 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

Mitt köp har fastnat i Kompletts webshop i 1,5 dygn nu. Jag ger det ett par timmar till, sen får jag köpa det någonstans där det fungerar.

Avbeställde och beställde på Elgiganten, billigare och fick koderna direkt.

Frågan är nu om man ska maxa flextiden på fredag morgon på jobbet så man kan spela några timmar direkt spelet släpps på natten till fredag.

Permalänk
Avstängd

För mig väger Civ mycket tyngre än BF1 @anon5930. Köper nog BF på någon typ av REA i framtiden. Civilization (1) var ett av mina favoritspel när jag växte upp.

Sjukt bra pris blev det definitivt!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

För mig väger Civ mycket tyngre än BF1 @anders190. Köper nog BF på någon typ av REA i framtiden. Civilization (1) var ett av mina favoritspel när jag växte upp.

Sjukt bra pris blev det definitivt!

Låter vettigt det med. Är så mycket spelsläpp nu så inte helt lätt att välja. Dygnet har för få (spel)timmar helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Låter vettigt det med. Är så mycket spelsläpp nu så inte helt lätt att välja. Dygnet har för få (spel)timmar helt enkelt.

Förstår helt och hållet. Har tid att sitta med civ6 och ser framemot att göra det. Precis vad jag behöver egentligen. Har fortfarande inte pangat mig igenom Doom och ska nog ta tag i det före BF.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Angående "erbjudandet" från elgiganten. Är det någon som verkligen tackat Ja till det?
För mig är det inte värt att ge tillstånd att en massa företag ska få ringa, smsa och maila en, om massa produkter och tjänster för all framtid för 100 kr rabatt på Civ 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

För mig väger Civ mycket tyngre än BF1 @anders190. Köper nog BF på någon typ av REA i framtiden. Civilization (1) var ett av mina favoritspel när jag växte upp.

Sjukt bra pris blev det definitivt!

Samma för mig, köpte civ 6 nu, köper BF1 någon gång i framtiden. Hinner ju inte med allt, spelar ju wow också, och det är inte så länge sen som legion släpptes. Sen byter jag dator i början på nästa år, kanske väntar till dess med BF1.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Angående "erbjudandet" från elgiganten. Är det någon som verkligen tackat Ja till det?
För mig är det inte värt att ge tillstånd att en massa företag ska få ringa, smsa och maila en, om massa produkter och tjänster för all framtid för 100 kr rabatt på Civ 6.

Är redan så många företag som har den informationen så det spelar inte så stor roll. Använder nix, truecaller och blockar mail så det är ingen större uppoffring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

@Brynolf: NIX gäller dock inte om du väljer att ingå ett avtal där du ger tillåtelse till företag och alla deras samarbetspartners att ringa till dig.
Det kanske är för att du ingår i sådana här avtal som så många företag har alla dina uppgifter?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mr Mr:

Angående "erbjudandet" från elgiganten. Är det någon som verkligen tackat Ja till det?
För mig är det inte värt att ge tillstånd att en massa företag ska få ringa, smsa och maila en, om massa produkter och tjänster för all framtid för 100 kr rabatt på Civ 6.

Problemet är väl egentligen att över huvud taget skapa ett konto hos ett företag, och därmed ge dem underlag för en kontakt. Har man redan ett konto (vilket jag tydligen haft i två-tre år utan att EG vid något tillfälle brytt sig om att kontakta mig) innebär erbjudandet i detta fall enbart att man bockar i " Ja, jag godkänner att Elgiganten skickar elektronisk information om produktnyheter och finns [sic] erbjudanden.", köper spelet och sedan bockar ur " Ja, jag godkänner att Elgiganten skickar elektronisk information om produktnyheter och finns [sic] erbjudanden." igen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

@Zlade: NIX gäller dock inte om du väljer att ingå ett avtal där du ger tillåtelse till företag och alla deras samarbetspartners att ringa till dig.

Därför angav jag ett fejknummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Problemet är väl egentligen att över huvud taget skapa ett konto hos ett företag, och därmed ge dem underlag för en kontakt. Har man redan ett konto (vilket jag tydligen haft i två-tre år utan att EG vid något tillfälle brytt sig om att kontakta mig) innebär erbjudandet i detta fall enbart att man bockar i " Ja, jag godkänner att Elgiganten skickar elektronisk information om produktnyheter och finns [sic] erbjudanden.", köper spelet och sedan bockar ur " Ja, jag godkänner att Elgiganten skickar elektronisk information om produktnyheter och finns [sic] erbjudanden." igen.

När man läser hela villkoren, så tolkar jag det som att det inte räcker att bocka ur, utan du måste antingen maila dom på den angivna mailen eller ringa till deras kundtjänst och be dom ta bort uppgifterna om dig. Något som dom vet att inte ens en promille kommer att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

När man läser hela villkoren, så tolkar jag det som att det inte räcker att bocka ur, utan du måste antingen maila dom på den angivna mailen eller ringa till deras kundtjänst och be dom ta bort uppgifterna om dig. Något som dom vet att inte ens en promille kommer att göra.

Blir dom jobbiga så går det ju alltid att ringa dom och säga upp allt?

Vad är det för uppgifter du är så rädd om? Skapa ett konto på elgiganten verkar ruggigt, eller hur?

Har du facebook? Skype? Gmail? Alla dina uppgifter finns redan någonstans. För att inte nämna FRA och datalagringsdirektivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

@Zlade: NIX gäller dock inte om du väljer att ingå ett avtal där du ger tillåtelse till företag och alla deras samarbetspartners att ringa till dig.
Det kanske är för att du ingår i sådana här avtal som så många företag har alla dina uppgifter?

De har redan uppgifterna eftersom det tyvärr är så det fungerar idag. Mycket av den information som samlas in om dig säljs till företag så att de kan rikta sin reklam till dig.
Ta bara exemplet att du har en bil registrerad på dig. Den informationen säljs av transportstyrelsen till företag som sedan kontaktar dig för att sälja försäkringar, besiktningar, service, lackbehandling osv.

Visst är det rätt att inte skriva på avtal i onödan men det mest effektiva enligt min uppfattning är att blocka företagen via t.ex. truecaller som jag tycker funkar riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Blir dom jobbiga så går det ju alltid att ringa dom och säga upp allt?

Vad är det för uppgifter du är så rädd om? Skapa ett konto på elgiganten verkar ruggigt, eller hur?

Har du facebook? Skype? Gmail? Alla dina uppgifter finns redan någonstans. För att inte nämna FRA och datalagringsdirektivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppgifter som jag är rädd om är bl.a. min privata mail och mitt privata mobilnr. För mig personligen, så är det inte värt 100 kr mot att ge tillstånd till diverse företag att spamma mig om olika tjänster och produkter i tid och otid.

Jag har ett konto sen tidigare på Elgiganten, jag tycker inte att det är ruggigt. Men som jag tidigare sagt så är jag inte intresserad av att aktivt ingå ett avtal där jag ger tillåtelse att bli spammad.

Jag blev glad när jag först läste om erbjudandet här att köpa Civ billigare. Men reagerade på att ingen hade nämnt att det fanns en nackdel och krävde en motprestation.

Jag har varken Facebook, Skype eller Gmail. Jag försöker vara restriktiv med var jag registrerar mig och vad för avtal jag ingår med olika parter. Jag skulle inte kalla det rädsla. Bara det att för mig personligen så är inte alltid erbjudandet bättre än motprestationen.

Permalänk
Medlem

"Återkallelse av samtycke till behandling av personuppgifter eller begäran om rättelse av personuppgift görs hos Elgigantens Kundtjänst, telefon 0771-115 115 eller på information.cc@giganten.se."

Inte så svårt tycker jag, värt 100 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

"Återkallelse av samtycke till behandling av personuppgifter eller begäran om rättelse av personuppgift görs hos Elgigantens Kundtjänst, telefon 0771-115 115 eller på information.cc@giganten.se."

Inte så svårt tycker jag, värt 100 spänn.

Absolut!

Poängen var att dom flesta inte går in och läser flera sidor juridisk text och sen kontaktar motparten enligt dom kanaler som godkänns där. Som nämnts i exempel ovan, har folk antagit att det räcker att bocka ur, eller inte ens läst vad dom gett tillstånd till.

Det här är något som gäller för många andra medlemskap och liknande registreringar. Många tänker att det räcker med att dom sagt upp tjänsten/medlemsskapet och inte på att dom enligt exempelvis § 7.32 på sidan 14 ska maila en mailadress för att verkligen avsluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Absolut!

Poängen var att dom flesta inte går in och läser flera sidor juridisk text och sen kontaktar motparten enligt dom kanaler som godkänns där. Som nämnts i exempel ovan, har folk antagit att det räcker att bocka ur, eller inte ens läst vad dom gett tillstånd till.

Det här är något som gäller för många andra medlemskap och liknande registreringar. Många tänker att det räcker med att dom sagt upp tjänsten/medlemsskapet och inte på att dom enligt exempelvis § 7.32 på sidan 14 ska maila en mailadress för att verkligen avsluta.

Jag håller med dig, men här måste jag säga att texten från elgiganten (1 sida) inte var så jättebesvärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag håller med dig, men här måste jag säga att texten från elgiganten (1 sida) inte var så jättebesvärlig.

Och jag håller med dig

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mr Mr:

Jag har ett konto sen tidigare på Elgiganten, jag tycker inte att det är ruggigt. Men som jag tidigare sagt så är jag inte intresserad av att aktivt ingå ett avtal där jag ger tillåtelse att bli spammad.

Skrivet av Mr Mr:

Som nämnts i exempel ovan, har folk antagit att det räcker att bocka ur, eller inte ens läst vad dom gett tillstånd till.

Det är den här biten du har missuppfattat, när du skapade ett konto gav du Elgiganten rätt att lagra dina personuppgifter:

Citat:

Genom att registrera ett konto hos Elgiganten eller i övrigt använda våra tjänster på elgiganten.se godkänner du denna integritetsskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter.

och det är den tillåtelsen du kan återkalla genom att maila/ringa dem. Du har redan ingått detta avtal när du skapade ditt konto. Du har alltså ett kundförhållande till EG och de kan därmed kontakta dig utan att bryta mot de etiska regler (såsom NIX) som branschen kommit överens om.
Checkrutan för "Elgiganten plus" är motsvarande "Ja tack, skicka mig ert nyhetsbrev", inte "Ja tack, registrera mina personuppgifter och kontakta mig närsomhelst". Det sistnämnda har du redan gjort när du skapade ett konto.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är den här biten du har missuppfattat, när du skapade ett konto gav du Elgiganten rätt att lagra dina personuppgifter:
och det är den tillåtelsen du kan återkalla genom att maila/ringa dem. Du har redan ingått detta avtal när du skapade ditt konto. Du har alltså ett kundförhållande till EG och de kan därmed kontakta dig utan att bryta mot de etiska regler (såsom NIX) som branschen kommit överens om.

Du har nog rätt här tyvärr.

Skrivet av twit:

Checkrutan för "Elgiganten plus" är motsvarande "Ja tack, skicka mig ert nyhetsbrev", inte "Ja tack, registrera mina personuppgifter och kontakta mig närsomhelst". Det sistnämnda har du redan gjort när du skapade ett konto.

Jag tolkar det som att det snarare är det andra alternativet.
Jag vill gå med i kundklubben Elgiganten Plus
och samtycker till att Elgiganten och utvalda samarbetspartner kan kontakta mig elektroniskt (t.ex. via sms, e-post), via telefon och via post med personliga erbjudanden och annan relevant information. Jag ger Elgiganten tillstånd att samla in och analysera information om mig och min kundrelation, inklusive att skapa en kundprofil. Jag är införstådd med att jag när som helst kan återkalla mitt samtycke och avanmäler mig ur Eliganten Plus. För mer detaljerad information

Sen så verkar man även ge dom en utökad rätt att samla in data om en.

•För att ge dig ett så relevant erbjudande som möjligt kan Elgiganten analysera dina köpuppgifter och information om hur du agerar för att använda som underlag för att ge dig bättre service och erbjudanden. Dina personuppgifter kan sammanställas och användas för att förmedla erbjudanden och annan information genom ”Annan digital kommunikation”, t.ex. sociala medier och andra digitala kommunikationsnätverk

•Som medlem samtycker du till att Elgiganten skickar exklusiva erbjudanden och relevant information till dig via vanlig post, sms, elektronisk post eller på annat motsvarande sätt samt följer upp via telefon.

Jag är ingen juridikexpert, men om man redan ingått allt det här genom att bara registrera sig som kund. Varför har dom då något ytterligare där man måste godkänna allt som man redan har? Känns lite kaka på kaka.

Edit: Jag tror mig ha hittat skillnaden mellan plusmedlem och vanlig registrerad kund.

Direktmarknadsföring
I samband med bl.a. registrering och köp på webbplatsen har du möjlighet att ange att du vill ta emot marknadsföring via post, e-post, telefon, SMS eller MMS om produkter och tjänster som företag inom Dixons Carphone PLC-koncernen och noga utvalda tredje parter erbjuder och som vi tror kan vara av intresse för dig. Dixons Carphone PLC består av The Carphone Warehouse Limited, Elkjöp Nordic AS (där Elgiganten Sverige ingår), inklusive men inte begränsat till dess dotterbolag och andra dotterbolag och holdingbolag, och eventuella dotterbolag till sådana holdingbolag vare sig direkt eller indirekt.

"Har du möjlighet att ange att du vill ta emot marknadsföring" Detta tolkar jag som Plusmedlem och då är det utökat till att omfatta även telefonsamtal, post och MMS, samt från tredje part!

Om du redan är kund, kan vi också kontakta dig på elektronisk väg (e-post eller SMS) med information om varor och tjänster som liknar dem som var föremål för en tidigare försäljning till dig, under förutsättning att du inte motsatt dig mottagande av sådan information.

Detta tolkar jag som en "vanlig" registrerad kund, vilket innefattar enbart godkännande om e-post och SMS från enbart Elgiganten. Inga tredje parter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

Jag är ingen juridikexpert, men om man redan ingått allt det här genom att bara registrera sig som kund. Varför har dom då något ytterligare där man måste godkänna allt som man redan har? Känns lite kaka på kaka.

ett psuedo problem, köp spelet civ 6 från en annan källa då.
gillar du inte deras regler så är det en mycket enkel lösning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ett psuedo problem, köp spelet civ 6 från en annan källa då.
gillar du inte deras regler så är det en mycket enkel lösning.

Den lösningen tar jag!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr Mr:

Den lösningen tar jag!

Jag tycker det var bra att du upplyste om avtalet för Elgigantens tjänst då det, som du också var inne på, inte är alla som faktiskt läser vad som står. Även jag reagerade på punkterna och valde att avstå just det erbjudandet.

Bra erbjudande för de som är okej med avtalets punkter förstås, är ju ett riktigt bra pris.

Permalänk
Medlem

Eftersom föregående lead dev inte är kvar så tror jag detta kommer bli intressant. Snacka om fail av religion expansionen samt ai'n överlag, de filmer på youtube man sett är intressanta och pekar på ett mer moget lir på all fronter så jag har förväntningar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

preloaded och redo, tagit ledigt i morgon och fyllt upp kylskåpet med öl, kl 0100 klickar jag på play och råkar ut för en ny download på ca 10 minuter, lika lång tid som preload tog
Fortfarande 3 min kvar... får se om det blir nått spel i natt :/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Spelet går att köra nu.

Många trevliga grafikinställningar för att vara ett strategispel. Finns ett benchmark igen. Det är lite lustigt hur det känns viktigt med 144Hz i ett strategispel, men det gör verkligen skillnad när man skrollar kartan. 60Hz är hyfsat mjukt, men 144Hz är silkesmjukt.