Köpråd för m-ITX dator maxpris 19000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd för m-ITX dator maxpris 19000kr

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9773574/

Någon som har invändningar med val av komponenter eller vet bättre för en mITX burk?
Ska ha datorn till videoredigering samt spel så viktigt med så hög prestanda som möjligt!

Väldigt tacksam för in-put! Tack på förhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thirdman:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9773574/

Någon som har invändningar med val av komponenter eller vet bättre för en mITX burk?
Ska ha datorn till videoredigering samt spel så viktigt med så hög prestanda som möjligt!

Väldigt tacksam för in-put! Tack på förhand

1. Ska du ha en upplåst K processor välj ett Z170 moderkort.
2. 750w är inte nödvändigt 450-550w räcker.
3. Kör på en home licens.
4. Byt ut grafikkortet, du har plats för grafikkort upp till 310mm.
5. Med Inet´s monteringstjänst är det 2133mhz minnen som gäller.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9773666/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Du borde prova att bygga ihop burken själv! Billigare och man lär sig massor på vägen.
Om du (eller din partner) dessutom studerar så finns det chans att du kan få en Windows 10-nyckel (education) alldeles gratis via skolan/microsoft.

Har du möjlighet att på de här två sätten dra ner priset på datorn med dryga 2300SEK kan du lägga pengarna på att uppgradera grafikkortet till ett GTX 1080 av valfri modell.
1080 är ju bättre än 1070, det förstår man eftersom det förra numret är högre än det sista.

Varför vattenkylning? För att det är coolt! ( i ordets båda meningar)
Varför ett större chassi? För att grafikkortet får bättre plats och burken blir tystare!
Varför annat moderkort? För att du inte kan överklocka din processor annars!

Här är mitt förslag med W10 och inets byggtjänst:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9774015/

Här är mitt förslag om du har lust/möjlighet att göra som jag skrev ovan:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9774044/

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9774093/

Trust me on this one. Kommer se grymt ut och prestera som en beast. Vill avråda dig från slutet vattenkylningsystem i ett så pass litet chassi, låt oss säga att pumpen pajjar och det blir en läcka så är det tack och adjö till samtliga komponenter i chassit. (varit med om det en gång)

Min rekommendation kommer dels vara tystare och prestera bättre, samt även vara snyggare än tidigare förslag. (no offense boys)

Snälla, för Guds skull, bygg ihop datorn själv. Kolla på en guide medan du gör det: https://www.youtube.com/watch?v=16f0Jg7zwZs

Läs noggrant manualerna så går det inte att misslyckas. Visst, kanske tar två dagar men det är roligt och lärorikt.

För övrigt, för att svara på din fråga angående invändningar:

Välj ett helmodulärt nätagg. Du kommer tacka mig när det kommer till kabeldragningen.

Satsa på ett högkvalitativt 550W istället för ett 750w "meh" agg.

För 19000 skall du absolut klämma in ett GTX 1080 istället för gtx 1700.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Skulle nog satsa på en 6-core intel istället och ett mindre matx chassi, tj08?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thirdman:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9773574/

Någon som har invändningar med val av komponenter eller vet bättre för en mITX burk?
Ska ha datorn till videoredigering samt spel så viktigt med så hög prestanda som möjligt!

Väldigt tacksam för in-put! Tack på förhand

Ska du bygga i ett Node 304 så bör du vara uppmärksam på längden på nätagget. Har själv ett sådant chassi och ett nätagg på 160mm kommer ligga kloss an mot eventuell backplate på grafikkortet.
När jag köpte min burk köpte jag ett:
https://www.inet.se/produkt/6909757/be-quiet-pure-power-l8-53...
160mm djupt och modulärt, jag kunde inte koppla in sladdarna i PCIe uttagen för grafikkortet var i vägen (röda och gröna portarna på det nätagget). Kunde inte sätt ihop datorn och körde utan täckplåt för att nätagget skulle få plats.

Kör nu med ett
https://www.inet.se/produkt/6910109/seasonic-g-series-550w#sp...
och trots att det också är 160mm så kan man koppla in kablarna för dom går under PCBn på grafikkortet (notera skillnaden i placering av uttagen).

Permalänk
Medlem

Du har fått många vettiga förslag i tråden, men jag tänkte dra till med ett till jag också!

Valde Nano S utan fönster p.g.a att chassiet har ljuddämpande material runt om. Fönstret kommer att släppa igenom mer ljud.

Moderkortet stödjer överklockning för både ram och cpu vilket är bra, och tycker 16gb 3200MHz skulle passa bra. Det finns en ide att spendera lite pengar på kvalitetsminnen för benchmarks visar att det gör skillnad i vissa spel till exempel.

Processorn är ett givet val för prisklassen, användningsområdet men framförallt formfaktorn på datorn. Du har budget för att gå upp till x99, ett väldigt spännande val eftersom du inte bara ska spela, typ en i7 6800k men formfaktorn tillåter inte det. Valde Noctua luftkylare eftersom jag personligen inte gillar inbyggda vattensystem. Slängde i en 500gb SSD i paketet också, för vem vill ha en HDD?

Sist men inte minst valde jag ett semi-passivt nätaggregat för att sätta pricken över i:t för en tyst dator.

Som någon redan skrivit i tråden kan du högst troligtvis få en w10 education licens av lärosätet du pluggar på, om du nu pluggar eller har en nära bekant som gör det. Sen tycker jag du ska bygga ihop datorn själv, du kommer lära dig mycket!

Mvh,

Permalänk
Skrivet av FaatIII:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9774093/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9774093/

Trust me on this one. Kommer se grymt ut och prestera som en beast. Vill avråda dig från slutet vattenkylningsystem i ett så pass litet chassi, låt oss säga att pumpen pajjar och det blir en läcka så är det tack och adjö till samtliga komponenter i chassit. (varit med om det en gång)

Min rekommendation kommer dels vara tystare och prestera bättre, samt även vara snyggare än tidigare förslag. (no offense boys)

Snälla, för Guds skull, bygg ihop datorn själv. Kolla på en guide medan du gör det: https://www.youtube.com/watch?v=16f0Jg7zwZs

Läs noggrant manualerna så går det inte att misslyckas. Visst, kanske tar två dagar men det är roligt och lärorikt.

För övrigt, för att svara på din fråga angående invändningar:

Välj ett helmodulärt nätagg. Du kommer tacka mig när det kommer till kabeldragningen.

Satsa på ett högkvalitativt 550W istället för ett 750w "meh" agg.

För 19000 skall du absolut klämma in ett GTX 1080 istället för gtx 1700.

Corsair garanterar ju övriga komponenter i fall av läckage. Och vattenkylning har så mycket högre ballhetsfaktor! Särskilt som corsairs alternativ IMO är så förbannat snygga i Enthoo evolv.
Men egentligen är det väl rätt överflödigt...

Gällande chassit så har väl nano s sjukt dålig luftspallt vid grafikkortet? Det var nämligen därför jag själv valde bort den lådan.
+1 på nättagg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLutnaes:

Du har budget för att gå upp till x99, ett väldigt spännande val eftersom du inte bara ska spela, typ en i7 6800k men formfaktorn tillåter inte det.

Vad menar du med att formfaktorn inte tillåter en i7 6800K? Jag kan hålla med om att utbudet av x99 till mitx är magert minst sagt men bland annat Asrock har moderkort som passar (Asrock X99E-ITX/AC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad menar du med att formfaktorn inte tillåter en i7 6800K? Jag kan hålla med om att utbudet av x99 till mitx är magert minst sagt men bland annat Asrock har moderkort som passar (Asrock X99E-ITX/AC).

Menade att formfaktorn inte tillåter en i7 6800k men jag hade fel. Sökte snabbt på inet efter mITX && x99 men hittade inget och drog den snabba men felaktiga slutsatsen! Man kanske kan dra det så långt att det inte är lämpligt att sätta x99 i mITX-format när det finns större utbud av MB i mATX-klassen. En intressant fråga som uppstår då är ju om ts är villig att gå upp till mATX för att "möjliggöra x99", vilket skulle bli ett väldigt intressant bygge!

Permalänk
Medlem

Ett CX agg hör verkligen inte hemma i en burk för nära 18-19k, utan snarare i ett budgetalternativ. I den här klassen är det aningen RMx eller Supernova som gäller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLutnaes:

Du har fått många vettiga förslag i tråden, men jag tänkte dra till med ett till jag också!

Valde Nano S utan fönster p.g.a att chassiet har ljuddämpande material runt om. Fönstret kommer att släppa igenom mer ljud.

Moderkortet stödjer överklockning för både ram och cpu vilket är bra, och tycker 16gb 3200MHz skulle passa bra. Det finns en ide att spendera lite pengar på kvalitetsminnen för benchmarks visar att det gör skillnad i vissa spel till exempel.

Processorn är ett givet val för prisklassen, användningsområdet men framförallt formfaktorn på datorn. Du har budget för att gå upp till x99, ett väldigt spännande val eftersom du inte bara ska spela, typ en i7 6800k men formfaktorn tillåter inte det. Valde Noctua luftkylare eftersom jag personligen inte gillar inbyggda vattensystem. Slängde i en 500gb SSD i paketet också, för vem vill ha en HDD?

Sist men inte minst valde jag ett semi-passivt nätaggregat för att sätta pricken över i:t för en tyst dator.

Som någon redan skrivit i tråden kan du högst troligtvis få en w10 education licens av lärosätet du pluggar på, om du nu pluggar eller har en nära bekant som gör det. Sen tycker jag du ska bygga ihop datorn själv, du kommer lära dig mycket!

Mvh,

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9774170/

Nog för att jag håller med om att det inte direkt finns många moderkort med m-itx till 2011-3, 1 enbart tyvärr, men att säga att det inte finns formfaktor till det är tyvärr bara felaktigt. Hade man haft ett X99 system att välja över hade jag gått över till ett M-ATX system istället då utbudet av kort är beydydligt bredare. Sitter på ett Asrock kort själv med en 5820K.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Thirdman:

Nano S förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9775911/

Kort premiumnätagg på 140mm (enligt tillverkaren) och ett extra långt grafikkort på 300mm med 3st fläktar med erkänt tyst och effektiv kylning. La till en extra chassifläkt som du kan koppla in i grafikkortet ("Asus fanConnect") så får den extra kylning under belastning.
Med dessa alternativ kommer "luftspaltproblemet" i det här chassit minskas rejält.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt väldigt intresserad hur ett x99/mITX-bygge skulle se ut så knåpade ihop en sådan kundvagn också! Tänkte att det kunde vara intressant om du ska redigera och hålla på med andra produktiva saker än bara spel. Kolla mitt första inlägg i tråden om du vill ha motivationen till de komponenter jag inte har ändrat på.

En i7 6800k är ju ett givet val för din budget. Valde det ENDA x99 && mITX moderkortet jag kunde hitta vilket är ett från ASrock. En vettig kompromiss för ett dyrare chipset är att gå ner en nivå i grafikprestanda, alltså ett GTX1070 istället för ett GTX1080. La in några kvalitetsfläktar också så kyllösningen ligger på samma nivå som övriga komponenter.

Värt att tillägga är att moderkortet kommer med en CPU-kylare och tillhörande fläkt, så den inlagda NH-L12 är inte nödvändig. Jag är dock lite av en Noctua-fan boy så såklart ska du ha en kylare från dem, utomordentlig kvalitet!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TLutnaes:

Blev faktiskt väldigt intresserad hur ett x99/mITX-bygge skulle se ut så knåpade ihop en sådan kundvagn också! Tänkte att det kunde vara intressant om du ska redigera och hålla på med andra produktiva saker än bara spel. Kolla mitt första inlägg i tråden om du vill ha motivationen till de komponenter jag inte har ändrat på.

En i7 6800k är ju ett givet val för din budget. Valde det ENDA x99 && mITX moderkortet jag kunde hitta vilket är ett från ASrock. En vettig kompromiss för ett dyrare chipset är att gå ner en nivå i grafikprestanda, alltså ett GTX1070 istället för ett GTX1080. La in några kvalitetsfläktar också så kyllösningen ligger på samma nivå som övriga komponenter.

Värt att tillägga är att moderkortet kommer med en CPU-kylare och tillhörande fläkt, så den inlagda NH-L12 är inte nödvändig. Jag är dock lite av en Noctua-fan boy så såklart ska du ha en kylare från dem, utomordentlig kvalitet!

http://i65.tinypic.com/r05oc8.jpg

Tänk på att moderkortet använder en speciell lösning för kylarhålen. Således är inte kylaren kompatibel så vitt jag vet (man får nog begära adaptrar från Noctua om dessa ens finns).
Sockeln heter "narrow ILM 2011-3".

Ska man så ska man.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9777502/

Litet och kompakt. Mycket kraft. Går att klämma in en vanlig SSD om man vill ha mer utrymme.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLutnaes:

Menade att formfaktorn inte tillåter en i7 6800k men jag hade fel. Sökte snabbt på inet efter mITX && x99 men hittade inget och drog den snabba men felaktiga slutsatsen! Man kanske kan dra det så långt att det inte är lämpligt att sätta x99 i mITX-format när det finns större utbud av MB i mATX-klassen. En intressant fråga som uppstår då är ju om ts är villig att gå upp till mATX för att "möjliggöra x99", vilket skulle bli ett väldigt intressant bygge!

Enda anledningen jag har att inte gå ner till mITX, är att X99 kör 4-kanaligt på minnena. På mITX moderkort finns det bara 2 kanaler..
Annars vore det underbart, då jag gillar små kraftfulla datorer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Ett CX agg hör verkligen inte hemma i en burk för nära 18-19k, utan snarare i ett budgetalternativ. I den här klassen är det aningen RMx eller Supernova som gäller.

Beror helt på vilken revision det gäller, CXM är den nya och håller inte fullt så dålig kvalité som CX serien gjorde.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Beror helt på vilken revision det gäller, CXM är den nya och håller inte fullt så dålig kvalité som CX serien gjorde.

Absolut. Men oavsett, när man är uppe i dessa prisklass för en dator så finns det mycket bättre val. Både RMx och Supernovan är bra mycket bättre på alla punkter, så oavsett vad så står jag fast vid mitt ord. När du har en så pass påkostad dator....så satsa för all del på nätdelen. Och det gör man inte genom att välja ett CXm eller CX då det finns betydligt bättre val. Varför ska man medvetet välja nånting sämre? Det skiljer några 100-lappar modellerna emellan. Har man närmare 20k att spendera är det bara dumsnålt att spara in på kanske den viktigaste komponenten.

Påstod heller aldrig att dom inte var något att ha, dom är prisvärda absolut. Dom gamla CX aggen finns det ju vandringssägner och alla möjliga historier om, riktigt usel serie. Den nya CXM är definitivt ett prisvärt alternativ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Jubileumsmästare

@Thirdman: Mitt bidrag Behöll chassit för är inte säker på om datorn ska passa i nått trångt utrymme? Behöll även storleken på SSD/RAM och Windows samt montering då det verkar som att det är så som du vill ha det. Btw Inet tillåter inte snabbare minnen än 2133 MHz vid montering. Några varningar dock angående restriktioner som gäller med min kombination av komponent val.

Moderkort: "NOTE: motherboards with SATA ports that are angled 90 degrees may conflict with installation in the case."
Nätagg: "up to 160mm in length (To fit in combination with a long graphics card, PSUs with modular connectors on the back typically need to be shorter than 160 mm)"
GPU/SSD/HDD: "up to 310mm in length, when 2 HDD slots (1 HDD hanging bracket total) are removed (Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm)" (4 st SSD/HDD platser kvar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Absolut. Men oavsett, när man är uppe i dessa prisklass för en dator så finns det mycket bättre val. Både RMx och Supernovan är bra mycket bättre på alla punkter, så oavsett vad så står jag fast vid mitt ord. När du har en så pass påkostad dator....så satsa för all del på nätdelen. Och det gör man inte genom att välja ett CXm eller CX då det finns betydligt bättre val. Varför ska man medvetet välja nånting sämre? Det skiljer några 100-lappar modellerna emellan. Har man närmare 20k att spendera är det bara dumsnålt att spara in på kanske den viktigaste komponenten.

Påstod heller aldrig att dom inte var något att ha, dom är prisvärda absolut. Dom gamla CX aggen finns det ju vandringssägner och alla möjliga historier om, riktigt usel serie. Den nya CXM är definitivt ett prisvärt alternativ.

Varken Corsair RMx eller EVGA Supernova G2 får plats i ett Node 304. Det blir antingen ett nätaggregat ut budgetsegmentet, alternativt Fractal Design´s Edison M som gäller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Korrekt. Node 304 har 160mm som maxlängd, men då varken chassi eller psu var bestämt var mitt råd allmänt riktat.
Dessutom finns corsairs rmx varianter i 550& 650w med en längd på 160mm, skulle med säkerhet säga att det är ett betydligt bättre val än ett ur budget-segmentet. Ex
https://www.inet.se/produkt/6911978/corsair-rm550x-550w?utm_s...
Som även har fått rekommendation av Tomshardware med endast priset som nackdel, är definitivt ett bättre köp. Skiljer ca 400:- för Fractals Design Edison M 450w kontra RMX 550, i en dator för den här summan är det ingenting och definitivt överenskomligt då man får en så mycket bättre nätdel.

Jämför ex deras 750w modell mot RMX 550
http://www.tomshardware.com/reviews/fractal-design-edison-m-s...
http://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm550x-power-supp...
Såvida man inte har en exakt budget att gå efter och alla andra komponenter är spikade så går det inte att säga annat än att Corsair är ett bättre val. Man kan bara anta att 450 modellen från Fractal är minst lika bra, om möjligen sämre...finns knappt ett test på den utan dom fletsa är på ex 650w modellen.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: @Thirdman:

Cooler Master V 550W-750W "Updated version" är endast 140mm och borde vara en bra kandidat, trots priset.
Guldklassat, japanska kondensatorer, tyst kvalitetsfläkt (ej semi-passiv, vilket är en fördel i trånga chassin), helmodulär och 5 års garanti.

http://www.sweclockers.com/test/21072-cooler-master-v750/5#co...
"Företaget kryddar även till det med en ny fläktlösning som håller ljudnivån nere under normala laster, vilket är fullt tillräckligt för att vi inte ska sakna semipassiv drift. Därtill har föregångarens kompakta yttermått bibehållits, vilket gör modellen särskilt lämplig för entusiaster med trångbodda chassin."

"Med ett rekommenderat pris på 1 249 kronor landar enheten i ett ytterst konkurrensutsatt segment, där den exempelvis hamnar på kollisionskurs med populära EVGA Supernova G2 – en modell som enligt oss är ett något bättre helhetspaket för samma peng. Med detta sagt är dock V750 ett alldeles utmärkt nätaggregat och i synnerhet i ett scenario där det ställs snäva krav på utrymmet."

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Bruce Wayne: @Thirdman:

Cooler Master V 550W-750W "Updated version" är endast 140mm och borde vara en bra kandidat, trots priset.
Guldklassat, japanska kondensatorer, tyst kvalitetsfläkt (ej semi-passiv, vilket är en fördel i trånga chassin), helmodulär och 5 års garanti.

http://www.sweclockers.com/test/21072-cooler-master-v750/5#co...
"Företaget kryddar även till det med en ny fläktlösning som håller ljudnivån nere under normala laster, vilket är fullt tillräckligt för att vi inte ska sakna semipassiv drift. Därtill har föregångarens kompakta yttermått bibehållits, vilket gör modellen särskilt lämplig för entusiaster med trångbodda chassin."

"Med ett rekommenderat pris på 1 249 kronor landar enheten i ett ytterst konkurrensutsatt segment, där den exempelvis hamnar på kollisionskurs med populära EVGA Supernova G2 – en modell som enligt oss är ett något bättre helhetspaket för samma peng. Med detta sagt är dock V750 ett alldeles utmärkt nätaggregat och i synnerhet i ett scenario där det ställs snäva krav på utrymmet."

Hade helt missat detta alternativ!
Låter ju riktigt trevligt, enda eventuella nackdel skulle kunna tillskrivas garanti-tiden som haltar gentemot Corsiars 7 år, men i övrigt ser jag inget annat än positivt med det. Fast inom 5 år har man säkert köpt en ny dator
Haft ca 5 års intervall mellan mina burkar, blir enbart 2 nu från mitt X99 system innan jag oavsett prestanda, uppgraderar till dig Zen.
Men det är egentligen mest av nostalgiska skäl då prestandan jag har idag räcker, men det är alltid kul med nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X