AMD:s styrkrets X370 för sockel AM4 ger stöd för Crossfire och SLI

Permalänk
Melding Plague

AMD:s styrkrets X370 för sockel AM4 ger stöd för Crossfire och SLI

När AMD släpper den efterlängtade arkitekturen Zen får den sällskap av en ny styrkrets, som enligt nya uppgifter blir ensam om att ge stöd för Crossfire och SLI till sockel AM4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det låter bra, hoppas det fungerar också.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Det måste ändå AMD ha creds för är att köra samma sockel länge, om det är bra eller dåligt vet jag inte, men väldigt trevligt för konsumenter

Permalänk
Medlem

Trevligt att man inte måste ha den värsta styrkretsen för att överklocka Min kommande ITX-rigg har ändå ingen nytta av SLI/CF.

EDIT: Iofs så har jag nog inte så stor nytta av OC i en ITX-rigg heller

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@Viochee: Ja det är små drygt att man måste byta moderkort var annat år för senaste CPU inte passar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

SLi/CrossFire kvittar för min del.
Kommer dock troligtvis välja X370 ändå, inte minst för att det låter coolare.
Jag vet, fjortisvarning.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Det låter bra, hoppas det fungerar också.

Om det blir så bra som dom säger så kanske man kan överväga att byta till det röda laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Är lite ställd då man "inte" vill ha en fullstor sockel i en bärbar enhet, rimligen så borde det vara en med ett mindre format som exempel av typ AM4m, lite i stil med deras mobila motsvarighet idag.
Eller en variant helt utan sockel, direkt på kortet...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det känns som att chipsetet numera spelar en underordnad roll vid val av moderkort.
Jag tittar först och främst efter vem som tillverkat NIC och ljudkrets.

När jag pensionerar mitt nuvarande P8Z68-V Pro GEN3 kommer det att ersättas med ett Zen-bygge. Kommer väl som andra i forat att köpa moderkort med det "högst numrerade" chipsetet och bra NIC och ljudkrets

Permalänk
Inaktiv

Låter bra även detta. Om samma sockel används flera år framåt så är det ett stort plus i kanten för plattformen som helhet.

Intel borde bestämma sig för en sockel någon gång. Väldigt många av senare års sockelbyten har känts långt ifrån nödvändiga utan mest ett sätt att tvinga kunden att köpa en helt ny plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det känns som att chipsetet numera spelar en underordnad roll vid val av moderkort.
Jag tittar först och främst efter vem som tillverkat NIC och ljudkrets.

När jag pensionerar mitt nuvarande P8Z68-V Pro GEN3 kommer det att ersättas med ett Zen-bygge. Kommer väl som andra i forat att köpa moderkort med det "högst numrerade" chipsetet och bra NIC och ljudkrets

Håller med, de flesta kort presterar lika bra för processorn, det är sakerna runt man betalar för. Och kommer man upp i prisklasser brukar de flesta ha stöd för SLI medan de billiga inte alltid har det (licenskostnad till Nvidia, Crossfire är gratis (go AMD!)).

Är faktiskt lite förvånad över att AMD inkluderar en licensbelagd Nvidia-teknik i sina kretsar och inte lägger det på moderkortstillverkarna, eller tänker de att det finns för många Nvidia-grafikkort där ute (som dock håller på att avveckla SLI till viss mån).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

PCIe 2.0 x4/x6 på sydbryggan? Hoppas verkligen AMD ökar till åtminstone x4 3.0 samt ger stöd för NVMe på övriga PCIe banor på X370:an annars blir det "kiss and goodbye" AMD för min del. Lagringsmedia och dess gränssnitt är och förblir den största prestanda flaskhalsen men nya tekniska framsteg har gjorts som inom kort till stor del ändrar på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

"Vidare blir nyligen introducerade sockel AM4 den enda från AMD framöver. Tanken är att denna ska få en livslängd på flera år och användas för samtliga processorer från bolaget, såväl högpresterande som modeller i lägre prisklasser."

Mycket välkommet, ogillar att Intel måste byta sockel vartannat år. Hade ju varit bra om man kunde t.ex. återanvända sin gamla i7-2600K med ett nytt moderkort (t.ex. Z97) så fort Z77 moderkortet gått sönder och inte behövt köpa ny CPU, men förstår att det är så Intel tjänar pengar då de inte har så många förbätttringar vid varje släpp av ny serie. Bra gjort av AMD!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Håller med, de flesta kort presterar lika bra för processorn, det är sakerna runt man betalar för. Och kommer man upp i prisklasser brukar de flesta ha stöd för SLI medan de billiga inte alltid har det (licenskostnad till Nvidia, Crossfire är gratis (go AMD!)).

Är faktiskt lite förvånad över att AMD inkluderar en licensbelagd Nvidia-teknik i sina kretsar och inte lägger det på moderkortstillverkarna, eller tänker de att det finns för många Nvidia-grafikkort där ute (som dock håller på att avveckla SLI till viss mån).

Kan ju vara så att stödet finns men att det är upp till moderkortstillverkaren att köpa licensen från Nvidia. Är iallafall så jag uppfattar det, och är väl även så Intel gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kommer det sig att AMD kan köra på samma sockel så länge men Intel måste byta så ofta?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är AM4-styrkretsarna inte ens nödvändiga. De kopplas till processorn via helt vanlig PCIe (till skillnad från Intels DMI som är modifierad/skyddad), men en moderkortstillverkare kan skippa styrkretsen helt och då ha 4 fler PCIe-banor till valfria kopplingar. CPUn har redan intregrerat några anslutningar SATA och USB.

De fungerar ungefär som bl.a. VIAs och Asmedias kretsar som brukar finnas på dyrare moderkort och som ger stöd för fler USB3.1, SATA. AM4-styrkretsarna är bara lite större hubbar med extra allt på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad kommer det sig att AMD kan köra på samma sockel så länge men Intel måste byta så ofta?

Pengar! Intel ligger långt före AMD och släpper därmed inga större förbättringar per ny serie. Folk som sitter med t.ex. 2600K idag klarar ju sig nämnvärt i bl.a. spel. Hade Intel kört med samma sockel så hade folk med 2600K förmodligen inte uppgraderat sina CPU:er utan endast moderkort så fort moderkortet gått sönder eller liknande -> Intel får mindre pengar. AMD's, som tjänar mindre pengar på CPU-sidan, kan lika gott fortsätta med samma sockel som "good will" till deras kunder då de annars förmodligen tjänat ännu mindre då folk hellre uppgraderat till Intels bättre CPU:er än AMD's egna så fort deras AMD moderkort gått sönder eller liknande. Antar att detta är ett av skälen iaf!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Pengar! Intel ligger långt före AMD och släpper därmed inga större förbättringar per ny serie. Folk som sitter med t.ex. 2600K idag klarar ju sig nämnvärt i bl.a. spel. Hade Intel kört med samma sockel så hade folk med 2600K förmodligen inte uppgraderat sina CPU:er utan endast moderkort så fort moderkortet gått sönder eller liknande -> Intel får mindre pengar. AMD's, som tjänar mindre pengar på CPU-sidan, kan lika gott fortsätta med samma sockel som "good will" till deras kunder då de annars förmodligen tjänat ännu mindre då folk hellre uppgraderat till Intels bättre CPU:er än AMD's egna så fort deras AMD moderkort gått sönder eller liknande. Antar att detta är ett av skälen iaf!

Ja, det låter som en rimlig förklaring. Moderkortstillverkarna får nog betala en del i licens också för att få göra moderkort till olika socklar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Frågan är om Zen kommer kunna ha PCIe 16x onchip eller om det krävs X370 för 16x även med Zen-processor.
Förövrigt verkar det gå att klocka Bristol Ridge rätt mycket redan på B350. Där har vi ju redan sett 4,8GHz på AMDs luftkylare.

Permalänk
Medlem

Intressant! Största fördelen i min mening med Intels plattform har varit stöd för både Crossfire och SLI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad kommer det sig att AMD kan köra på samma sockel så länge men Intel måste byta så ofta?

sämre designval från intel.
Ifall inte den nya cpu´n är passande måste du uppdatera oftare.
Lite av en pris kartell med flera aktörer som berörs.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Väntar på AM4 ramlar ut på hyllan

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Är försiktigt förhoppningsfull, presterar Zen i standardklock snäppet bättre än min överklockade 2500k går jag gärna över till en Zen 8c/16t på X370 med 32GB DDR4 och stoppar i ett extra grafikkort för beräkningar medan jag spelar med det primära. Nörden inom mig dreglar; cynikern håller den på plats.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood:
Tja,är väl för att man inte ska köra en 4790/6700K
I en z77 socket exempelvis.
För att det ska bli dyrare för oss vanliga människor,mm,mm.
Men visst jag förstår Intel.
Dom har total makt.
Varför inte uttnyttja situationen till max.
Jag hade gjort likadant om jag var Boss för ett sådant företag.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Borde vara goda förutsättningar för ITX-moderkort.

Skrivet av pellen:

Trevligt att man inte måste ha den värsta styrkretsen för att överklocka Min kommande ITX-rigg har ändå ingen nytta av SLI/CF.

EDIT: Iofs så har jag nog inte så stor nytta av OC i en ITX-rigg heller

Överklockning kan väl ändå vara ett alternativ för en del md mITX. SLI och Crossfire är ju en fysisk omöjlighet

Skrivet av Bengt-Arne:

Är lite ställd då man "inte" vill ha en fullstor sockel i en bärbar enhet, rimligen så borde det vara en med ett mindre format som exempel av typ AM4m, lite i stil med deras mobila motsvarighet idag.
Eller en variant helt utan sockel, direkt på kortet...

Detta gäller för skrivbordsdatorer. För bärbart gäller FP-serien. Bristol ridge för bärbara går på FP4, och Raven ridge FP5.

Skrivet av Videoapan:

Håller med, de flesta kort presterar lika bra för processorn, det är sakerna runt man betalar för. Och kommer man upp i prisklasser brukar de flesta ha stöd för SLI medan de billiga inte alltid har det (licenskostnad till Nvidia, Crossfire är gratis (go AMD!)).

Är faktiskt lite förvånad över att AMD inkluderar en licensbelagd Nvidia-teknik i sina kretsar och inte lägger det på moderkortstillverkarna, eller tänker de att det finns för många Nvidia-grafikkort där ute (som dock håller på att avveckla SLI till viss mån).

Nvidia är för stora för att exkluderas. Dessutom är marginalerna grymt mycket högre på x86-processorer än på grafikkort.

Skrivet av anon5930:

Kan ju vara så att stödet finns men att det är upp till moderkortstillverkaren att köpa licensen från Nvidia. Är iallafall så jag uppfattar det, och är väl även så Intel gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en ypperlig lösning.

Skrivet av ClintBeastwood:

Vad kommer det sig att AMD kan köra på samma sockel så länge men Intel måste byta så ofta?

Skrivet av Icte:

Pengar! Intel ligger långt före AMD och släpper därmed inga större förbättringar per ny serie. Folk som sitter med t.ex. 2600K idag klarar ju sig nämnvärt i bl.a. spel. Hade Intel kört med samma sockel så hade folk med 2600K förmodligen inte uppgraderat sina CPU:er utan endast moderkort så fort moderkortet gått sönder eller liknande -> Intel får mindre pengar. AMD's, som tjänar mindre pengar på CPU-sidan, kan lika gott fortsätta med samma sockel som "good will" till deras kunder då de annars förmodligen tjänat ännu mindre då folk hellre uppgraderat till Intels bättre CPU:er än AMD's egna så fort deras AMD moderkort gått sönder eller liknande. Antar att detta är ett av skälen iaf!

Exakt så. AMD behöver "good will"en för att få in sin fot lite längre in på marknaden och kanske även slippa en del utvecklingskostnader, medan det för Intel handlar om planerat åldrande och profitmaximering.

Skrivet av ajp_anton:

Som jag förstått det så är AM4-styrkretsarna inte ens nödvändiga. De kopplas till processorn via helt vanlig PCIe (till skillnad från Intels DMI som är modifierad/skyddad), men en moderkortstillverkare kan skippa styrkretsen helt och då ha 4 fler PCIe-banor till valfria kopplingar. CPUn har redan intregrerat några anslutningar SATA och USB.

De fungerar ungefär som bl.a. VIAs och Asmedias kretsar som brukar finnas på dyrare moderkort och som ger stöd för fler USB3.1, SATA. AM4-styrkretsarna är bara lite större hubbar med extra allt på samma gång.

Skrivet av Aleshi:

Frågan är om Zen kommer kunna ha PCIe 16x onchip eller om det krävs X370 för 16x även med Zen-processor.
Förövrigt verkar det gå att klocka Bristol Ridge rätt mycket redan på B350. Där har vi ju redan sett 4,8GHz på AMDs luftkylare.

Om det går så låter det som att det går att göra (små) moderkort helt utan styrchip. Låter smått fenomenalt!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Detta gäller för skrivbordsdatorer. För bärbart gäller FP-serien. Bristol ridge för bärbara går på FP4, och Raven ridge FP5.

OK! Tack...

Förvånades då sliden även visade Small Form Factor, och ja, fel av mig...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Gillar att de prissätter de 3XX när intel's nya Kaby Lake kommer med stöd för Z270 plattformen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Det här med styrkretsar har jag aldrig tänkt och brytt mig om att AMD också har som Intel.

Kanske för att dom är aldrig färskaste lika ofta som Intels?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Trevligt med ny teknik

Skall bli kul att se lite match igen inom topp-segmentet.
AMD senaste styrkrets för prestanda segmentet lanserades ju kring 2011.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

*borttagna citerade inlägg pga §1.6* - DavidtheDoom

Det tar tid att utveckla en processor! De började 2012 och den ursprungliga planen, vilken gällde länge, förkunnade en release år 2017. Det var först förra året som man lade om resurser och sedan förkunnade i maj, tror jag, att man satsade på en release sent 2016 istället. Och kanske lyckas de klämma ut några processorer denna sidan nyåret. Så någon försening handlar det trots allt inte om

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian