Permalänk
Medlem

Mitt nya liv med 11mbit

För några månader sedan fick jag min första son. Min sambo började därmed vantrivas i vår centrala, rymliga och billiga tvåa. Efter många om och men får vi hyreskontrakt i ett flerfamiljshus; drömlägenheten som snart kan komma att ombildas dessutom. Idag skrev vi kontrakt. Efteråt kom jag för mig att fråga om statsnätet, man har ju hört urbanlegends om K-märkta lägenheter och annat som får Internet via koppartråd. Den trevliga kvinnan som representerar hyresvärlden förklarar glatt att de som har egna hus i området tyvärr har motsatt sig en dragning av fiber då de tycker att 'adsl fungerar utmärkt nuförtiden'. Jag skrattar till nervöst och frågor om hon skojar... En isande känsla sprider sig längs ryggraden. Det ända jag kan tänka på är att om de boende är så jävla nöjda måste området ligga precis vid en telestation. Efter några samtal till Telia och banhof visar det sig dock att huset ligger 2 km från närmaste station vilket ger max 11/11 mbits.

Edit: Som någon påpekade kan jag nog bara drömma om 11/11. Mitt öde är nog snarare 11/1...

Nu undrar jag vad jag ska ta mig till. Någon som i dagsläget lever med en impotent internetuppkoppling? Hur fungerar det? Hur mår ni? Finns någon annan lösning, 4g?

Hjälp mig kära Sweclockers.

Permalänk
Medlem

11/11 Mbit skulle inte vara imponent för mig direkt, hade t.o.m. bytt min ADSL 24/1 uppkoppling mot det då jag uploadar mera än downloadar (YouTube vids, dagligen), och latensen för online spelande vore ju en märkbar uppgradering.

Nå som tur har man nyss beställt Fiber 100/100, vilket lyft från att i snart 10 år kört ADSL full rate.

Vad används uppkopplingen till då? Finns ju scenarior där 4G skulle vara betydligt bättre (nedladdnings och uppladdnings hastighet förutsatt att du inte bor i ett område där övriga grannar är den värsta fildelningsutövaren) och betydligt sämre (latens och stängda portar om man nu inte betalar för VPN som AirVPN t.ex. då hastigheten också kommer sjunka någorlunda).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hahah jag höll på dö...."Hur mår ni?"

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

11/11 Mbit skulle inte vara imponent för mig direkt, hade t.o.m. bytt min ADSL 24/1 uppkoppling mot det då jag uploadar mera än downloadar (YouTube vids, dagligen), och latensen för online spelande vore ju en märkbar uppgradering.

Nå som tur har man nyss beställt Fiber 100/100, vilket lyft från att i snart 10 år kört ADSL full rate.

Vad ska uppkopplingen användas till?

Jag laddar hem en del stora filer. Hade tänkt börja återvända till onlinespelande efter flytten. I övrigt är det mycket 'vanligt' surfande. Streama via Netflix etc.

Det jag är livrädd för är att uppkopplingen inte ska vara responsiv och rapp. Att sidor ska ladda det där extra ögonblicket som frustrerar ihjäl en. Och att jag kan glömma onlinespel. Om en nedladdning tar längre tid är det väl inte hela världen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jocke86:

För några månader sedan fick jag min första son. Min sambo började därmed vantrivas i vår centrala, rymliga och billiga tvåa. Efter många om och men får vi hyreskontrakt i ett flerfamiljshus; drömlägenheten som snart kan komma att ombildad dessutom. Idag skrev vi kontrakt. Efteråt kom jag för mig att fråga om statsnätet, man har ju hört urbanlegends om K-märkta lägenheter och annat som får Internet via koppartråd. Den trevliga kvinnan som representerar hyresvärlden förklarar glatt att de som har egna hus i området tyvärr har motsatt sig en dragning av fiber då de tycker att 'adsl fungerar utmärkt nuförtiden'. Jag skrattar till nervöst och frågor om hon skojar... En isande känsla sprider sig längs ryggraden. Det ända jag kan tänka på är att om de boende är så jävla nöjda måste området ligga precis vid en telestation. Efter några samtal till Telia och banhof visar det sig dock att huset ligger 2 km från närmaste station vilket ger max 11/11 mbits.

Nu undrar jag vad jag ska ta mig till. Någon som i dagsläget lever med en impotent internetuppkoppling? Hur fungerar det? Hur mår ni? Finns någon annan lösning, 4g?

Hjälp mig kära Sweclockers.

Jag genomgick liknande kval som dig när jag bodde utomlands. Våran hyresvärd (och AT&T) tyckte absolut att 15mbit kunde kallas "high speed internet". Fast än att ladda ner med det i själva verket kan liknas vid att försöka äta soppa med gaffel. Nog kände jag ett lätt illamående de första veckorna. Speciellt när man försökte ladda ner något från Steam. Men allt eftersom så anpassade man sig efter sina nya förutsättningar. Det är ungefär som att sova mitt i en massa oväsen. Först stör man sig, men efter ett tag så anpassar man sig och tycker att det är helt normalt - man märker det inte längre.

Sen blir det bara ännu bättre när man väl tar sig loss, slår sig fri och flyttar till ett land/en lägenhet med riktigt internet:) Jävlar vilken upplevelse det var att gå upp till 250mbit!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Man måste försöka hitta andra saker för att hitta glädjen/syftet i sitt liv, det finns egentligen inget enkelt sätt att göra det på, det kommer definitivt finnas ett hål i själen under en lång tid, men med åren (och eventuellt lite alkohol) så lär man sig leva med det, det finns bl.a. stödgrupper för folk i liknande situationer där men helt enkelt bara får en chans att prata ut, och bli hörd.

Mitt råd till dig är att inte gå någon annan stans för att få uppleva hur det brukade vara, har vänner som nästintill bosatt sig nära snabba gratis wi-fi spots och praktiskt taget inte går hem, bli inte som dom, lär dig att hantera situationen istället för att förtrycka den helt, när du väl har accepterat hastigheten på din nätverksanslutning så kommer du att förstå att det kunde vara mycket, mycket värre.

För mig hjälper det att tänka på instabiliteten i internetanslutningar i mindre utvecklade länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Man måste försöka hitta andra saker för att hitta glädjen/syftet i sitt liv, det finns egentligen inget enkelt sätt att göra det på, det kommer definitivt finnas ett hål i själen under en lång tid, men med åren (och eventuellt lite alkohol) så lär man sig leva med det, det finns bl.a. stödgrupper för folk i liknande situationer där men helt enkelt bara får en chans att prata ut, och bli hörd.

Mitt råd till dig är att inte gå någon annan stans för att få uppleva hur det brukade vara, har vänner som nästintill bosatt sig nära snabba gratis wi-fi spots och praktiskt taget inte går hem, bli inte som dom, lär dig att hantera situationen istället för att förtrycka den helt, när du väl har accepterat hastigheten på din nätverksanslutning så kommer du att förstå att det kunde vara mycket, mycket värre.

För mig hjälper det att tänka på instabiliteten i internetanslutningar i mindre utvecklade länder.

Fint formulerat där på ett matchande sätt till OPs inlägg.

Nä skämt o sido, den sista meningen är nog ganska sant, har hjälpt mig genom alla dessa år med ADSL jämfört med alla fiberrunkare (*host* cheaters! *host* när jag spelar...) *ursäkta ordvalet*

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Sitter på 16/2 Mb/s och skulle alla dagar i veckan hellre haft 11/11 Mb/s. För onlinespelande så är latens (samt stabil latens) det viktigaste så länge man sitter på minst 2/1 Mb/s. (Inte så mycket data som behövs överföras, det är bara viktigt att datan går snabbt dit den ska.)

Du kan iaf trösta dig med att jag skulle gärna tag din uppkoppling över min uppkoppling...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag lever med 8/1 och kan bara säga att man överlever. Polare säger till i god tid om något ska tankas och jag streamar i 720p.

Permalänk
Medlem

Jag gick själv från 100mbit fiber till 13-15Mbit adsl beroende på tid. För strax över ett år sedan jag lider inte speciellt mycket när man surfar runt är bara när man köpt stora spel på steam det är lite tråkigt men har vant mig. Men kan tänka mig det är värre med barn o skit i hushållet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Jocke86:
Är det så hemskt med långsamt internet så skaffa ett 4g-abbonnemang som du använder för större filer. Spelande och streamande gör du på ADSL-linan.

Sitter själv på "30/10/"och tycker det är hemskt även om vi får ut 32/12 på datorn.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Ett liv utan 250/100 mb/s är inte ett liv att leva =(

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Men allt eftersom så anpassade man sig efter sina nya förutsättningar.

Tyvärr har jag normalt internet på jobbet - vilket gör att jag kommer att bli påmind om mina privata tillkortakommanden varje dag. Utan att kunna dra igång en torrent eller sätta igång Battlefield one.

Skrivet av Chromatic:

(och eventuellt lite alkohol)

Jag tycket nästan mest synd om min familj.

Permalänk
Medlem

Ja 11Mbit via ADSL är ju iallafall mer än tillräckligt för att kunna utföra sådant som mer eller mindre är ett krav idag. Betala räkningar via internetbanken t.ex. fungerar ju faktiskt jättebra att göra via mobilen till och med.

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna skriva ihop någon form av informationsblad och sprida ordet om stadsnät till boende i området, där du bl.a. lyfter fram alla fördelar m.m. Alternativt finns det nog möjligheter att genom leverantören få det utskickat. Det är väl oftast 50%+ som krävs för att få fiberlina nedgrävd. Jag har själv försökt att pusha min bostadsrättsförening för fiber, men utan lycka. ComHem 100/10 får räcka för mig den närmsta tiden! Önskar dig all lycka

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

11/11 har jag aldrig hört talas om.

Edit: 11Mbit uppåt är inte ADSL heller. VDSL av någon form. Men det kan du inte få vid 2km. Hade du fått det hade det varit mer nerströms än uppströms iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet kommer när sambon laddar upp bilder till facebook samtidigt som du spelar. Det kommer ta längre tid att ladda filer/spel/patchar vilket kan vara drygt. Men man får ha lite marginal/planering bara. Streama film är inga problem, blir värre när ni är tre som vill streama varsitt program samtidigt.

Men se till att stå på stadsnätets intresselista och håll tummarna. Här hos mig är det tre som vill gräva från att bara vara lokala energiverket som tagit område för område i lugn takt, där vi stog långt ner på listan

Permalänk
Inaktiv

Kolla hur det ser ut i närområdet. Ifall någon sitter med fiber så kanske det går att dela kostnaden och köra med riktantenn.

Här är en gammal länk från forumet där ämnet diskuteras: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1289611-dela-wifi-med-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

För några månader sedan fick jag min första son. Min sambo började därmed vantrivas i vår centrala, rymliga och billiga tvåa. Efter många om och men får vi hyreskontrakt i ett flerfamiljshus; drömlägenheten som snart kan komma att ombildad dessutom. Idag skrev vi kontrakt. Efteråt kom jag för mig att fråga om statsnätet, man har ju hört urbanlegends om K-märkta lägenheter och annat som får Internet via koppartråd. Den trevliga kvinnan som representerar hyresvärlden förklarar glatt att de som har egna hus i området tyvärr har motsatt sig en dragning av fiber då de tycker att 'adsl fungerar utmärkt nuförtiden'. Jag skrattar till nervöst och frågor om hon skojar... En isande känsla sprider sig längs ryggraden. Det ända jag kan tänka på är att om de boende är så jävla nöjda måste området ligga precis vid en telestation. Efter några samtal till Telia och banhof visar det sig dock att huset ligger 2 km från närmaste station vilket ger max 11/11 mbits.

Nu undrar jag vad jag ska ta mig till. Någon som i dagsläget lever med en impotent internetuppkoppling? Hur fungerar det? Hur mår ni? Finns någon annan lösning, 4g?

Hjälp mig kära Sweclockers.

Största problemet är ju inte den potentiella bandbredden utan xDSL tekniken.
10 Mbit via fiber är ju en helt annan sak än 10 Mbit via xDSL.
Nu finns det ju iofs. många xDSL uppkopplingar som fungerar bra och stabilt.
Men för oss som vant sig med att kunna maxa linan upp och ner dag som natt och aldrig uppleva väntetider så är en nedgradering till även ett välfungerande xDSL en smärre katastrof.

Permalänk
Medlem

Skulle flyttat direkt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Känner med dig, har haft fiber 100mbit sen jag flyttade hemifrån. Men klarar inte av att bo under mina grannar längre så har hittat en perfekt lägenhet högst upp med en granne bara.

MEN hyresvärden kör bara med mobilt och förstod inte vad man ska "mer internet för".

Så blir adsl 24/12 men på telia trodde han max 10mbit ner skulle uppnås oftast.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

11/11 har jag aldrig hört talas om.

Edit: 11Mbit uppåt är inte ADSL heller. VDSL av någon form. Men det kan du inte få vid 2km. Hade du fått det hade det varit mer nerströms än uppströms iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt banhof killen lurade mig. Dom erbjuder endast 24/ 1Mbit. Har ni några tips på bra operatörer?

Net1 istället kanske? Med en förstärkare i fönstret... Jag griper efter halmstrån i min desperation.

Permalänk
Medlem

@Crockett: Högintressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Du har rätt banhof killen lurade mig. Dom erbjuder endast 24/ 1Mbit. Har ni några tips på bra operatörer?

Hör med dom om du kan få bättre upload.
För 24/1 är rent ut sagt hopplöst att hålla på med
Telia erbjud ju 20/3 om man flashade om deras modem.

Permalänk
Medlem

Jag kör 10/10 nu och även om jag skulle önska mig 100/100 för att steaminstallationerna skulle laddas ner lite fortare, samt för 4k streaming så känner jag inte att jag har så lite fritid att jag inte kan vänta ett slag. Men jag förstår hur du känner om du haft snabbare lina tidigare, jag har haft 100/10 tidigare och det gick som en dröm.

Jag kör fiber nu, det största problemet med ADSL för mig är om operatören skulle överväga att stänga ner tjänsten. Det var på gång att bli så här, så det blev övergång till fiber.
Det kanske är lite lägre latenser med fiber också.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Köpte hus för 2 år sedan. Fick ut 10/1 utav Telias 30 abb. Bor minst 2km från stationen och det är dålig koppar här.

Blev helt LYRISK när IP-Only ville gräva fiber i mitt område och beställde. Men nu 15 månader efteråt har dem inte fått gräva fiber, kommunen nekar dem. Avtalet är annulerat dessutom.

DOCK gräver kommunen ett eget nät och det är installerat sedan 4 månader tillbaka. Bahnhof 1/1 Gbit DIREKT då det var kampanj i 6 månader för 289 :- /m. *lycklig*

Hoppas du med kommer få fiber än vacker dag. Då kopparn och xDSL hopper på att skrotas utav iallafall Telia...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag flyttade från 100/100 till hus på landet, tyckte det skulle bli ok då jag skulle få 30/12 genom Telia. Det jag fick var ca 26/1 och då jag jobbar som IT-konsult är ett upp inte kul. Ner funkar, kan göra allt jag behöver men upstream är smärtsamt. Jag hade idag betalat vem som helst 60-70 tusen för att få 100/100 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Köpte hus för 2 år sedan. Fick ut 10/1 utav Telias 30 abb. Bor minst 2km från stationen och det är dålig koppar här.

Blev helt LYRISK när IP-Only ville gräva fiber i mitt område och beställde. Men nu 15 månader efteråt har dem inte fått gräva fiber, kommunen nekar dem. Avtalet är annulerat dessutom.

DOCK gräver kommunen ett eget nät och det är installerat sedan 4 månader tillbaka. Bahnhof 1/1 Gbit DIREKT då det var kampanj i 6 månader för 289 :- /m. *lycklig*

Hoppas du med kommer få fiber än vacker dag. Då kopparn och xDSL hopper på att skrotas utav iallafall Telia...

För 1/1 Gbit skulle jag flytta hem till min gamla mamma igen.

Permalänk

@Jocke86: Jag förstår dig, sitter i samma sits.
För ca 11 månader sen flyttade jag ihop med flickvännen i hennes föräldrars hus som stod tomt. Vi bor billigt, vilket är skönt. Flyttade från min Mancave med fiber uppkoppling till adsl åkern. Och dom drar fiber, ca 650m bort. Men här är intresset svalt, så vi får inte fiber. ca 5% intresserade i vårt område, vi behöver ca 75% för att de ska dras. Området är stort dessutom, ca 320 hushåll. Så jag behöver övertyga ca 220 hushåll till innan de blir fiber hos mig. Jag får ut knappt 11/1. Grannen en bit bort får snart ut 1000/1000 om han vill. :/

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

För 1/1 Gbit skulle jag flytta hem till min gamla mamma igen.

För 1/1 Gbit hade jag flyttat in i en fängelsecell om de nu hade 1/1 Gbit att erbjuda där. Sen behöver man ju inte vara så orolig vad man gör med sina 1/1 Gbit då man redan är på rätt ställe om man gör något fuffens. ^^

Jag erbjöd redan flytta in i någon arbetskompis städskrubb (2x2 m borde räcka bara man får in en dator, skärm och en stol) där de har 100/100 Mbit fiber haha.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional