Permalänk
Inaktiv

Vasektomi

Jag och min fru har precis fått vårt andra barn och känner att två underbara barn är lagom. Jag har därför funderat på en vasektomi för att undvika några oh-crap nyheter i framtiden.

Har kollat pris och vilka man ska vända sig till inom landstinget, men finns en subjektiv fråga som gnager inom mig. Hur ont gör ingreppet under lokalbedövning? Gör det faktiskt ont, eller känner man hjärnspökerier när man vet hur det går till?

Vore intressant om någon här har igenomgått ingreppet och lan tänka sig berätta om upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Känns inte det som en väldigt permanent åtgärd efter vad som skulle kunna vara en tillfällig känsla?
Tänk om du träffar någon ny i framtiden du trivs jättebra med men det spricker på att hon vill ha barn?

Edit: Inte för att det är min sak men jag vill bara lyfta frågan tänk om..?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du gjort andra ingrepp under lokalbedövning? Jag har inte gjort detta men jag har gjort annat och det är själva bedövningen som gör ont, har den väl tagit känner du inget alls efteråt. Man är dock öm som satan i några dagar efteråt och jag kan ju bara tänka mig att den smärtan blir etter värre i ... detta område. Jag kan tänka mig att du får med dig lite starkare smärtstillande efter ingreppet.

Permalänk
Medlem

Hade en kollega som inte var mycket äldre än mig som lät göra vasektomi. Han var helt enkelt färdig med barn oavsett vad. Nu är detta bara andrahandsinformation, och det var ett tag sedan nu, men jag vill minnas att ingreppet gick väldigt snabbt och enkelt. Lite lokalbedövning, ett snitt, några stygn och sedan var det klart typ

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Sitter på mobil så kan inte multicitera. Visst har jag haft tanken på vad som kan hända i framtiden, men fler barn finns inte på tavlan och vad som kan komma ske vet ingen med säkerhet. Jag har bara här och nu. Dessutom går vasektomi att ångra men blir svårare att få barn, men inte omöjligt.

Har fått lokalbedövning när jag var typ 10, så det är dryga 20 år sedan. Kommer ihåg sticket för bedövningen och att den kändes. Inte lockande när dom ska polera och sticka i familjejuvelerna.

Kan man kräva narkos sövning eller är det reserverat för enstaka särskilda fall? Modet att genomföra detta hänger på en tråd, när man väl är där. Operationen tar väl ca 30min om allt går som tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

fler barn finns inte på tavlan och vad som kan komma ske vet ingen med säkerhet

Missförstår jag dig eller motsäger du dig själv lite? Jag vill inte predika för att göra eller inte göra men tänk igenom det noga bara. Det går att ångra, visst, men det är som du själv säger inte säkert att det blir bra ändå.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har fått lokalbedövning när jag var typ 10, så det är dryga 20 år sedan. Kommer ihåg sticket för bedövningen och att den kändes. Inte lockande när dom ska polera och sticka i familjejuvelerna.

Jo tack svinont gör det men alternativet känns ännu värre Nu är jag inte säker här men är relativt säker på att narkos är reserverat för större ingrepp, det är ju inte heller helt riskfritt och förmodligen har de inte utrustning eller bemanning för det. Smärtan efteråt slipper du heller inte undan i vilket fall som helst. Fråga går väl.

Permalänk
Avstängd

Om du brukar raka dig nertill så låt det växa ut så rakar sköterskorna det åt dig. Jag hade tur och fick två unga snygga tjejer som hjälptes åt med att raka mig.. nästan så man gick igång

Sedan kör dom in en spruta i pungen med bedövning. Det är det som gör ondast. Sedan känner man inget under själva ingreppet. Lite ömt efteråt men det släpper efter några dagar.

Frys ner sperma innan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:
Tjena.
Jag jobbar som urolog. Har gjort över 100 vasektomier.
Det brukar gå fort men beror på vem som opererar. Detta är en operation som yngre läkare ofta får göra och ju mindre erfarenhet desto längre tid tar det och gör mer ont. Själva snittet i pungen gör inte ont, det som brukar göra mest ont är när vi tar fram sädesledaren. Då kan du få den där otrevliga känslan mot naveln som efter en pungspark. OBS. Det gör inte lika ont som en pungspark!
Alla är olika, vissa är grymt känsliga, sädesledaren kan vara svår att få fram tex vilket gör att det drar ut på tiden bla. Hos andra går det hur smidigt som helst på 15 min. Det jag uppfattade som svårast var de som hade en pansarpung när de blir nervösa, då blir det till att dra mycket i pungen och ledaren vilket såklart gjorde att de blev mer nervösa. Men vi brukar alltid hitta ett roligt samtalsämne att snacka om samt ge mer bedövning och syrgas om det behövs.

Din sädesledare känns som en kokt spaghetti, då kan säkert hitta den själv genom att klämma pungen ovan testikeln med tumme och pekfinger samt rulla runt vävnaden.

Kom ihåg. Detta räknas som definitiv sterilitet! Du vet aldrig om du vill ha fler barn med nuvarande/ny flickvän. Det finns sätt att reversera en vasektomi på men de är dyra och utan garantier.

Permalänk
Medlem

@drbarris:
Jag har själv länge gått i tankarna på att genomföra en vasektomi och är nyfiken på vissa rent praktiska detaljer. Denna tråden är helt klockren för mig, så jag hoppar in med några funderingar.
Hur stor kostnad är det som privatperson? Går man bara till ett sjukhus och bokar en tid liksom, eller finns det krav på konsultation med en urolog på förhand? Går man på uppföljning efteråt för att försäkra sig om avsaknaden av spermier i sädesvätskan?
Jag är fullt på det klara med att det innebär permanent sterilitet, men efter att ha stött och blött frågan i snart 8 år så är jag säker på min sak.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

@drbarris:
Jag har själv länge gått i tankarna på att genomföra en vasektomi och är nyfiken på vissa rent praktiska detaljer. Denna tråden är helt klockren för mig, så jag hoppar in med några funderingar.
Hur stor kostnad är det som privatperson? Går man bara till ett sjukhus och bokar en tid liksom, eller finns det krav på konsultation med en urolog på förhand? Går man på uppföljning efteråt för att försäkra sig om avsaknaden av spermier i sädesvätskan?
Jag är fullt på det klara med att det innebär permanent sterilitet, men efter att ha stött och blött frågan i snart 8 år så är jag säker på min sak.

Kostnad beror på landsting. Vissa gratis, andra upp till 5000 kr tror jag. Hos oss (Örebro) kontaktar du mottagningen och får träffa en kurator bara. Ingen läkarkontakt förren på operations-morgonen då läkaren träffar dig innan operationen.
Vi skickar biten av sädesledaren vi tar bort på analys för att försäkra oss om att de verkligen var en bit sädesledare vi tog bort. Du får lämna spermaprov 3 månader efter op då man kontrollerar att du är steril. Tills dess får du dra ett par dussin handtrallor för att rensa kanalerna Ibland kan det hända att man har 2 st sädesledare på var sida (väldigt ovanligt,jag har aldrig sett det). Ibland får man göra om operationen ifall det inte var sädesledaren man tog bort (oerfarna kirurger kan luras av andra vävnader, kärl tex)
Du får ingen tid för en personlig kontroll efter operationen utan du meddelas per brev.

Permalänk
Medlem

@drbarris:
Tack så mycket för svar! Uppskattas verkligen.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Ofytusan vad obehagligt. Var jag du skulle jag tänka både två, tre och x antal gånger till. Var försiktig istället och låt kroppen vara hel och intakt!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag och min fru har precis fått vårt andra barn och känner att två underbara barn är lagom. Jag har därför funderat på en vasektomi för att undvika några oh-crap nyheter i framtiden.

Har kollat pris och vilka man ska vända sig till inom landstinget, men finns en subjektiv fråga som gnager inom mig. Hur ont gör ingreppet under lokalbedövning? Gör det faktiskt ont, eller känner man hjärnspökerier när man vet hur det går till?

Vore intressant om någon här har igenomgått ingreppet och lan tänka sig berätta om upplevelsen.

Om man är ute efter att undvika några "oh-crap" nyheter finns det ju andra preventivmedel som funkar oerhört bra för både man och kvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Sitter på mobil så kan inte multicitera. Visst har jag haft tanken på vad som kan hända i framtiden, men fler barn finns inte på tavlan och vad som kan komma ske vet ingen med säkerhet. Jag har bara här och nu. Dessutom går vasektomi att ångra men blir svårare att få barn, men inte omöjligt.

Har fått lokalbedövning när jag var typ 10, så det är dryga 20 år sedan. Kommer ihåg sticket för bedövningen och att den kändes. Inte lockande när dom ska polera och sticka i familjejuvelerna.

Kan man kräva narkos sövning eller är det reserverat för enstaka särskilda fall? Modet att genomföra detta hänger på en tråd, när man väl är där. Operationen tar väl ca 30min om allt går som tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gjort vasektomi dock var jag sövd ( fick frågan om jag ville sova istället 10 min innan operation. )
Vaknade upp utan minsta smärta och kunde åka buss hem ( ca 1 tim ) utan minsta besvär.

För mig kostade bara de vanliga patientavgifterna vid besök av läkare ( vårdcentral ) och remiterades till kirurgimottagning som gör vasektomi.

Har inte haft några besvär öht.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB