laptop för musikproduktion (Apple vs Microsoft)

Permalänk

laptop för musikproduktion (Apple vs Microsoft)

Tjena!

Har lite beslutsångest här, har tänkt köpa en laptop men har rätt svårt att välja mellan Apple och Microsoft.

OS X//
Jag har hört rätt positiva saker om en macbook pro som att deras batteri håller länge, dom är snabba, dom klara mycket saker på samma gång och man kan köra fl studio på dom (programmet jag använder).

Windows//
Jag har kört Windows hela mitt liv och kan rätt mycket om det så med andra ord är jag van vid den.
Jag har haft 3 windows laptops tidigare och dom blir rätt sega efter 2 år och dom har dom ändå kostat mellan 6-10'000 kr

Min budgett ligger på 10'000-20'000 kr

Vad tycker ni? Behöver verkligen hjälp

PS. Jag brukar också spela league of legends

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

Det är lättare att köra Windows på en dator från Apple än vad det är att köra OS X på valfri "PC".
Om du vill ha valfrihet, välj Apple.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Det är lättare att köra Windows på en dator från Apple än vad det är att köra OS X på valfri "PC".
Om du vill ha valfrihet, välj Apple.

Tack för tipset, men finns det mer fördelar med att köpa Apple?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outman112:

Tack för tipset, men finns det mer fördelar med att köpa Apple?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är en beprövad lösning som är stabil och som många andra som producerar musik använder. Mindre strul således, och om du får problem någon gång är det lätt att hitta hjälp på forum i och med att väldigt många har samma dator som du. Likadant med tutorials och dylikt - man kan vara säker på att de är tillämpbara på ens dator.

Att Macar är bättre optimerade stämmer för det mesta, i och med att det finns färre hårdvarukonfigurationer som operativsystemet behöver ta hänsyn till.

Fördelen med Mac är kort sagt att du kan vara säker på att datorn funkar till musikproduktion. Det är inte alltid man kan vara säker på det med windows.

Med det sagt går det alldeles utmärkt att göra musik på windowsdatorer också. Tror egentligen bara det är Logic som bara finns för Mac. Det finns dock mer som kan strula och du måste ha lite bättre koll. Många musiker har inte det. De är duktiga på musik men ganska dåliga på datorer.

Permalänk
Inaktiv

Det finns några exklusiva program till macen som många använder (Logic Pro tror jag). Innan du bestämmer vilken dator (verktyg) du ska köpa kanske du ska bestämma vad du ska göra och vilka program du ska använda?

Permalänk
Medlem

Förr i tiden, typ 20 år sen, så var det skillnad på Mac och PC. Apple tillverkade egen arkitektur. Mac ramminne hade en annan lösning vilket gjorde att latens var lägre vid musikproduktion.

Idag kör Apple på "pc-datorer" fast med annat operativsystem. Men jag misstänker att många musiker och deras program ligger kvar på Mac pga legacy.

Vill du ansluta dig till "dom", skaffa Mac. Är du säker att du endast ska använda fl studio och vill slippa billigt undan så kör på Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Ja, det är en beprövad lösning som är stabil och som många andra som producerar musik använder. Mindre strul således, och om du får problem någon gång är det lätt att hitta hjälp på forum i och med att väldigt många har samma dator som du. Likadant med tutorials och dylikt - man kan vara säker på att de är tillämpbara på ens dator.

Att Macar är bättre optimerade stämmer för det mesta, i och med att det finns färre hårdvarukonfigurationer som operativsystemet behöver ta hänsyn till.

Fördelen med Mac är kort sagt att du kan vara säker på att datorn funkar till musikproduktion. Det är inte alltid man kan vara säker på det med windows.

Med det sagt går det alldeles utmärkt att göra musik på windowsdatorer också. Tror egentligen bara det är Logic som bara finns för Mac. Det finns dock mer som kan strula och du måste ha lite bättre koll. Många musiker har inte det. De är duktiga på musik men ganska dåliga på datorer.

tack, men man kan köra fl studio på mac om man kör den via bootcamp.
Men ja efter allt ni har skrivit så har jag bestämt mig för en macbook air eller pro och då behöver jag hjälp med att välja en. Min budgett ligger som sagt mellan 10.000-20.000 kr

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

@Outman112: Mitt råd är att du avvaktar lite.
Apples WWDC är ju i görningen och det kan hända att de presenterar och släpper lite "nya" produkter.
Här kan nog folket på 99mac vägleda dig lite.

www.99mac.se
@oddrun & @Paradis-Jakob

(att hitta Jakobs ändrade smeknamn = huvudbry)

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Håller med. Avvakta och se om Apple släpper något nytt. Modellerna som är ute nu är bra gamla. Kan komma nya Macbook pros, vilket jag för övrigt rekommenderar. Air är för klen. Se till att du köper minst 256 gb SSD. Musikprojekt och musikprogram tar mycket utrymme. 16 gb ram är också en fördel om man bygger upp stora projekt, men Apple tar väldigt bra betalt för detta. Det kommer att funka med 8gb också, men du kanske får begränsa antalet spår en smula ( kan vara bra i vilket fall som helst).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Gotlänning 🏝

@Outman112

Det är mycket möjligt att det kommer någon ny hårdvara på WWDC nästa vecka (efter 20-snåret den 13 juni borde du veta om det kom några nya grejer), annars pratas det om att det kommer nya burkar under årets fjärde kvartal, men så länge har du kanske inte lust att vänta. Allt hänger på hur bråttom man har att köpa nytt

Skulle nog också kika på Macbook Pro om jag vore du. Airen är mer lämplig för lättare arbeten som typ surfa/skriva/mejla. Den duger nog också bra om man är mer på hobbynivå och kan tänka sig stanna i Apples egna musikprogram Garageband, men låter som du är förbi det.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Medlem

Är det ens ett val? Apple utan tvekan. Den kan du köra Windows på sida vid sida med OS-X

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Oddrun:

@Outman112

Det är mycket möjligt att det kommer någon ny hårdvara på WWDC nästa vecka (efter 20-snåret den 13 juni borde du veta om det kom några nya grejer), annars pratas det om att det kommer nya burkar under årets fjärde kvartal, men så länge har du kanske inte lust att vänta. Allt hänger på hur bråttom man har att köpa nytt

Skulle nog också kika på Macbook Pro om jag vore du. Airen är mer lämplig för lättare arbeten som typ surfa/skriva/mejla. Den duger nog också bra om man är mer på hobbynivå och kan tänka sig stanna i Apples egna musikprogram Garageband, men låter som du är förbi det.

Så något nytt om WWDC?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Skrivet av Oddrun:

@Outman112

Det är mycket möjligt att det kommer någon ny hårdvara på WWDC nästa vecka (efter 20-snåret den 13 juni borde du veta om det kom några nya grejer), annars pratas det om att det kommer nya burkar under årets fjärde kvartal, men så länge har du kanske inte lust att vänta. Allt hänger på hur bråttom man har att köpa nytt

Skulle nog också kika på Macbook Pro om jag vore du. Airen är mer lämplig för lättare arbeten som typ surfa/skriva/mejla. Den duger nog också bra om man är mer på hobbynivå och kan tänka sig stanna i Apples egna musikprogram Garageband, men låter som du är förbi det.

Så något nytt om WWDC?:)

Edit* råkade skicka in det två gånger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Gotlänning 🏝
Skrivet av Outman112:

Så något nytt om WWDC?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen hårdvara presenterades under WWDC. Frågan är nu hur bråttom du har. Vill/behöver du ha en dator nu är ju valet enkelt, köp någon av de befintliga modellerna. Annars är det framåt hösten/slutet av året som nästa uppsättning rykten säger det kommer nytt.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Skrivet av Oddrun:

Ingen hårdvara presenterades under WWDC. Frågan är nu hur bråttom du har. Vill/behöver du ha en dator nu är ju valet enkelt, köp någon av de befintliga modellerna. Annars är det framåt hösten/slutet av året som nästa uppsättning rykten säger det kommer nytt.

Ahh det var inte kul att höra :/
Tror inte jag orkar vänta då jag kommer behöva den nästa månad.

Skulle vilja ha hjälp med att välja ut den bästa och med prisvärda
Lixom ramminne, cpu, hårddisk(ssd) storlek på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Gotlänning 🏝
Skrivet av Outman112:

Ahh det var inte kul att höra :/
Tror inte jag orkar vänta då jag kommer behöva den nästa månad.

Skulle vilja ha hjälp med att välja ut den bästa och med prisvärda
Lixom ramminne, cpu, hårddisk(ssd) storlek på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker pinga in @manche här. Han skapar också musik i samma program som du så han har nog mycket bättre råd att ge än vad jag har.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Hedersmedlem

Då du har en budget på 20k så är det väl mer eller mindre en no-brainer, köp en Macbook Pro, jag tror du blir nöjd.

Jag har ändå några tankar jag tänkte dela med mig av. (Jag har inte koll på din bakgrund så utgår från mig själv när jag började göra musik)

För det första så bör du få med ett audio interface (externt ljudkort) i budgeten som är anpassat för det du ska göra. Detta vill du dels för att få ner latency när du jobbar och få bort evetuella bortfall som får ljudet att "lagga" om du kör många mjukvarusyntar samtidigt. Också för att få ljudet så ofärgat som möjligt. Själv har jag ett Focusrite 2i2 som duger gott för produktion av elektronisk musik och även ger möjlighet till medhörning och ingångar om man vill spela in sång.

Ett par studiomonitorer är också något jag skulle rekommendera. Dessa är aktiva högtalare som ska vara ofärgade. Om du inte redan har detta skulle jag ta med det i budgeten. En bra instegsmonitor är KRK Rokit RP-6 G3, kostar ca 3600 för ett par.

Windows fungerar på Mac utan problem som tidigare har nämnt här. Något du bör ta med i beräkningarna är dock att vissa av fördelarna med Macen försvinner. I min mening funkar touchpad, drivrutiner, energeispartfunktioner etc generellt mycket sämre i Windows än OSX.

Ett alternativ är såklart att köra FL-studio i OSX. Mac-versionen är ny sedan ett par tre år. Jag har själv inte hunnit testa dock, misstänker att det kan finnas barnsjukdomar och att det är mer begränsat än så länge. Viktigt att tänka på är att VSTi-plugins inte fungerar rakt av på i OSX (tror jag).

När det gäller val av Macbook så tycker även jag att man inte bör välja Air eller Macbook. Dessa är mer tänkta som mobila plattformar och är generellt klenare för att öka på batteritiden. Nu kan man förvisso dra runt FL-studio med en ganska klen dator med rätt ljudkort, men skulle nog ändå satsa på en pro-modell med tanke på CPU, ingångar och skärm. Frågan om 13 eller 15, jag tror 13 duger gott. Mer en fråga om budget och mobilitet. FL-studio stödjer flertrådat vilket medför att 4 kärnor är bättre än 2, men inte nödvändigtvis nödvändigt.

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Medlem

De som kör mac brukar köra Logic och Pro tools. Live funkar nog bra med.
PC: Cubase, Live, FL, Renoise m.fl.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Fl Studio för Mac är ingen höjdare i dagsläget. Tänk på alla plugins även, många funkar bara för Windows.

Det du ska tänka på är att inte snåla med processorn, det kan tugga rätt rejält när man har många spår samtidigt. Kolla cpubenchmark, processorn bör ligga +4k i score för vanlig svensson-redigering. Helst bättre såklart men använder du Flstudio är du antagligen en glad amatör som mig (även om vissa stora artister också kör Flstudio räknas det inte som ett proffsprogram).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Manche:

Windows fungerar på Mac utan problem som tidigare har nämnt här. Något du bör ta med i beräkningarna är dock att vissa av fördelarna med Macen försvinner. I min mening funkar touchpad, drivrutiner, energeispartfunktioner etc generellt mycket sämre i Windows än OSX.

Ville bara flika in att det finns två program som löser alla dessa grejerna, det måste installeras om vart 7e dag annars får man betala en slant - men det är det värt om man använder datorn mycket och inte vill göra detta steget varje vecka.

http://www.powerplan7.com/home.htm
http://trackpad.powerplan7.com/

Permalänk
Skrivet av Gremanz:

Fl Studio för Mac är ingen höjdare i dagsläget. Tänk på alla plugins även, många funkar bara för Windows.

Det du ska tänka på är att inte snåla med processorn, det kan tugga rätt rejält när man har många spår samtidigt. Kolla cpubenchmark, processorn bör ligga +4k i score för vanlig svensson-redigering. Helst bättre såklart men använder du Flstudio är du antagligen en glad amatör som mig (även om vissa stora artister också kör Flstudio räknas det inte som ett proffsprogram).

^ Detta!
Processorn och gediget med RAM. En snabb SSD (t.ex. Samsung 950 pro M.2) gör även allt mycket härligare att arbeta med.

Operativsystemet är 100% en smaksak. Att säga att OSx är bättre än Windows är lika sant som att äpplen är godare än päron..
Men kom ihåg att du kan få ut rejält mycket mer kräm per krona om du väljer en Windows-dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Suttit i samma sits nu. Haft en budget på upp till 20k och planerar att sätta mig in i musikskrivandet nu efter studenten. Var ganska klart för mig tidigt att jag ville ha en Mac då jag tidigare jobbat mycket i Logic. Budgeten låg rätt till också. Blev besviken på Apple dock som inte nämnde MacBook Pro på WWDC, men valde ändå nu att beställa en MacBook Pro av 2015 års modell då jag inte orkar sitta och vänta mera. Den räcker ju gott till det jag skall ha den till så.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Både funkar lika bra. Det är din talang som avgör hur bra det blir. Själv har jag skapat musik sen 90-talet på windows. Men jag hade gjort det lika bra/dåligt på Mac.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Tack för så många svar hjälpt mig lite mer men är fortfarande fast då man får reda på mer saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Skrivet av Navi97:

Suttit i samma sits nu. Haft en budget på upp till 20k och planerar att sätta mig in i musikskrivandet nu efter studenten. Var ganska klart för mig tidigt att jag ville ha en Mac då jag tidigare jobbat mycket i Logic. Budgeten låg rätt till också. Blev besviken på Apple dock som inte nämnde MacBook Pro på WWDC, men valde ändå nu att beställa en MacBook Pro av 2015 års modell då jag inte orkar sitta och vänta mera. Den räcker ju gott till det jag skall ha den till så.

Samma här blev lite besviken. Men blev det en retina eller vanlig? Har hört att det är bättre med en none retina version.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Skrivet av Manche:

Då du har en budget på 20k så är det väl mer eller mindre en no-brainer, köp en Macbook Pro, jag tror du blir nöjd.

Jag har ändå några tankar jag tänkte dela med mig av. (Jag har inte koll på din bakgrund så utgår från mig själv när jag började göra musik)

För det första så bör du få med ett audio interface (externt ljudkort) i budgeten som är anpassat för det du ska göra. Detta vill du dels för att få ner latency när du jobbar och få bort evetuella bortfall som får ljudet att "lagga" om du kör många mjukvarusyntar samtidigt. Också för att få ljudet så ofärgat som möjligt. Själv har jag ett Focusrite 2i2 som duger gott för produktion av elektronisk musik och även ger möjlighet till medhörning och ingångar om man vill spela in sång.

Ett par studiomonitorer är också något jag skulle rekommendera. Dessa är aktiva högtalare som ska vara ofärgade. Om du inte redan har detta skulle jag ta med det i budgeten. En bra instegsmonitor är KRK Rokit RP-6 G3, kostar ca 3600 för ett par.

Windows fungerar på Mac utan problem som tidigare har nämnt här. Något du bör ta med i beräkningarna är dock att vissa av fördelarna med Macen försvinner. I min mening funkar touchpad, drivrutiner, energeispartfunktioner etc generellt mycket sämre i Windows än OSX.

Ett alternativ är såklart att köra FL-studio i OSX. Mac-versionen är ny sedan ett par tre år. Jag har själv inte hunnit testa dock, misstänker att det kan finnas barnsjukdomar och att det är mer begränsat än så länge. Viktigt att tänka på är att VSTi-plugins inte fungerar rakt av på i OSX (tror jag).

När det gäller val av Macbook så tycker även jag att man inte bör välja Air eller Macbook. Dessa är mer tänkta som mobila plattformar och är generellt klenare för att öka på batteritiden. Nu kan man förvisso dra runt FL-studio med en ganska klen dator med rätt ljudkort, men skulle nog ändå satsa på en pro-modell med tanke på CPU, ingångar och skärm. Frågan om 13 eller 15, jag tror 13 duger gott. Mer en fråga om budget och mobilitet. FL-studio stödjer flertrådat vilket medför att 4 kärnor är bättre än 2, men inte nödvändigtvis nödvändigt.

Tack för du tog tiden arr försöka hjälps till!
Har redan monitorner och ett ljudkort extern och internt, externa är ett focusrite 2i4.

Har hittat denna
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Den enda nackdelen JAG hittar är att minnet är litet så vet inte om processen eller grafikkortet är bra eller dåligt.
Jag har hört man kan lägga in en extra ssd/hhd men har läst man inte kan på retina version.
Vill även tillägga att jag kommer köpa dator genom företaget för jag kommer behöva den till mitt jobb hos dom då jag kommer behöva den till mitt jobb så kommer få den billigare.

Några tips på sidor som säljer billiga macbooks pro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Gotlänning 🏝
Skrivet av Outman112:

Har hittat denna
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Den enda nackdelen JAG hittar är att minnet är litet så vet inte om processen eller grafikkortet är bra eller dåligt.
Jag har hört man kan lägga in en extra ssd/hhd men har läst man inte kan på retina version.
Vill även tillägga att jag kommer köpa dator genom företaget för jag kommer behöva den till mitt jobb hos dom då jag kommer behöva den till mitt jobb så kommer få den billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker datorn du hittat på Elgiganten har ett bra pris, bra processor å mycket RAM. Det stämmer att du inte kan sätta in en till SSD i datorn, men skulle inte rekommendera att göra det heller. Blir meckigt med garantin om något skulle hända. Satsa istället på att lagra allt utöver det som ryms externt på en NAS, molntjänst eller extern HDD. Det borde räcka en bra bit ändå 256gb.

Att köpa modellen utan Retina vet jag inte heller om jag tycker är en bra idé, den är gammal.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Skrivet av Oddrun:

Tycker datorn du hittat på Elgiganten har ett bra pris, bra processor å mycket RAM. Det stämmer att du inte kan sätta in en till SSD i datorn, men skulle inte rekommendera att göra det heller. Blir meckigt med garantin om något skulle hända. Satsa istället på att lagra allt utöver det som ryms externt på en NAS, molntjänst eller extern HDD. Det borde räcka en bra bit ändå 256gb.

Att köpa modellen utan Retina vet jag inte heller om jag tycker är en bra idé, den är gammal.

Men frågan är bara hur kommer den klara fl studio.
Har läst lite mer om det men stöter på 2 problem hela tiden .
1. Folk tycker att köra fl studio på macbook pro är lite för knepigt medans vissa säger motstas.
2.att dessa inläggen är 1-4 år gamla

Jag bryr mig om det är macbook eller Windows så länge den klarar fl studio utan lag när jag kör något tungt projekt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Både funkar lika bra. Det är din talang som avgör hur bra det blir. Själv har jag skapat musik sen 90-talet på windows. Men jag hade gjort det lika bra/dåligt på Mac.

Det förstår jag men jag vill kunna köra fl studio utan att det laggar eller kraschar

Några tips på datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outman112:

Det förstår jag men jag vill kunna köra fl studio utan att det laggar eller kraschar

Några tips på datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Skall du spela in mycket audiospår? Skall du ha mycket real-time effekter/synthar? Vad är det för musik du gör?

Fl-studio kräver ingen jättrebra processor. Men ju fler kärnor den har, desto mer spår/effekter kan det jobba med samtidigt. Enligt vad jag kunde se på nätet så är minimumkraven en 2 ghz pentium 4.

MEN!

Har du stora projekt, så måste du ha ett ljudkort som stödjer ASIO. Detta gäller windows. Jag är inte bekant med FL-studio. Men de flesta programmen som Sonar eller Cubase har stöd för ASIO.

FL installeras enligt info från nätet med drivrutinen ASIO4ALL som ger ASIO-stöd åt alla ljudkort. Jag tycker att denna lösning är en nödlösning, då jag upplevt uppspelning som ryckig och dålig med realtek-ljudkort och HDMI. Det skall vara ett ljudkort som har ASIO stöd i sina drivrutiner. De flesta riktiga musiker-ljudkort har detta.

Jag kör själv med SONAR. Använder mycket vst-effekter på runt 15-20 spår. Både MIDI och Audiospår. Jag kunde utan problem jobba på min laptop som har en a8-4500m cpu (dålig), 8 gb RAM och SSD. Den hade kunnat ge mer. Men då körde jag på mitt Focusrite SOLO ljudkort. Om jag använde ASIO4ALL eller andra drivrutiner på det inbyggda ljudkortet så gick det inte bra alls.

Så jag kan ha fel, men det är kringutrustningen som är det viktiga. Och drivrutiner.

Om jag har fel så får någon här rätta mig. Jag är ingen expert, men har en hel del erfarenhet utav att spela in musik och säger bara vad jag upplever/vet.

*EDIT*

Om du tvunget vill ha en mac, så är det bara att köra på. Tror den sämsta duger för musikproduktion.

Vill du spara så kör en ok Windows-laptop.

Att köpa en MBP för 18k för musikproduktion är galenskap i mina ögon. Men om jag vore rikare kanske jag hade gjort det bara för att de är fina att se på.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli