Permalänk
Medlem

Dator strul

Hej alla.
Allt började med att jag köpte lite dator delar på tradera.
Jag köpte ett asus p5q e moderkort med processor fläkt och minnen.
Ja jag tänkte montera ihop detta till grabben som är 10 år. Hårddiskar tog jag ifrån det gammalt chassi.
Monterade ihop allt men blev direkt besviken.
Först var det usb error. Sedan cpu temp over heat.
Jaja. Får väl lämna över detta till en kollega som är duktigare på datorer än jag. Men innan jag gjort det så var jag bara tvungen att kolla på att fläkten satt emot processorn ordentligt. Och visst så lyckades jag bryta av ena fästet .... hm. Ska starta upp min dator som funkat perfekt.. ingen bild kommer upp. Va fasiken nu då.öppnar lådan och visst. Fläkten snurrar. Hem plockar fram ett gammalt kort som jag haft. Det fungerar inte med den heller. Jag antog då att moderkortet var dåligt.
Skruvade bort mitt moderkort och Skruvade dit grabbens moderkort. I med alla sata kablar och strömkabel. Kopplar i till monitorn. Ingen bild fortfarande.
Vad är felet???!!

Snälla behöver hjälp. Vad är felet och hur löser jag det.

(Belöning till den som kommer hem och monterar ihop skiten erbjuds) 😉

Permalänk
Skrivet av NoobAtOC:

Hej alla.
Allt började med att jag köpte lite dator delar på tradera.
Jag köpte ett asus p5q e moderkort med processor fläkt och minnen.
Ja jag tänkte montera ihop detta till grabben som är 10 år. Hårddiskar tog jag ifrån det gammalt chassi.
Monterade ihop allt men blev direkt besviken.
Först var det usb error. Sedan cpu temp over heat.
Jaja. Får väl lämna över detta till en kollega som är duktigare på datorer än jag. Men innan jag gjort det så var jag bara tvungen att kolla på att fläkten satt emot processorn ordentligt. Och visst så lyckades jag bryta av ena fästet .... hm. Ska starta upp min dator som funkat perfekt.. ingen bild kommer upp. Va fasiken nu då.öppnar lådan och visst. Fläkten snurrar. Hem plockar fram ett gammalt kort som jag haft. Det fungerar inte med den heller. Jag antog då att moderkortet var dåligt.
Skruvade bort mitt moderkort och Skruvade dit grabbens moderkort. I med alla sata kablar och strömkabel. Kopplar i till monitorn. Ingen bild fortfarande.
Vad är felet???!!

Snälla behöver hjälp. Vad är felet och hur löser jag det.

(Belöning till den som kommer hem och monterar ihop skiten erbjuds) 😉

det finns vissa delar som du inte nämnt, vilket nätagg?
att fläkten snurrar säger ingenting.
hur lyckas du koppla in skärmen ?

denna tråd går grundligt igenom vilken information som är bra att nämna, läs den!
http://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-dat...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns vissa delar som du inte nämnt, vilket nätagg?
att fläkten snurrar säger ingenting.
hur lyckas du koppla in skärmen ?

denna tråd går grundligt igenom vilken information som är bra att nämna, läs den!
http://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-dat...

Hej grönahund. Jag vet att det blev lite flummigt i tråden.
Men jag skriver på min mobil med en irriterande autocorrect.

Moderkort på min dator som börjat strula är en asus p5q pro.

Nätaggregat är en ocz 500w 80+.

Cpu är q9550.
Gpu HD 6850.
Minnen hade jag 4 gig innan. Men monterade dit 8 gig i förra veckan.

Problemet är att det inte kommer någon bild på monitorn.
"Ingen signal från pc"

Har testa med att reseta cmos.

Testade med ett gammalt grafikkort som jag har. Men det hjälpte inte.

Testade med att byta ut moderkortet till ett asus p5qe som jag köpt för att bygga en egen dator åt grabben..
Men det fungerade inte heller.

Testade att koppla in hdmi kabel till tv men ingen signal där heller.

Jag har tyvärr slut på idéer och kunnande för att fixa datorn.

Hoppas att det blev bättre skrivet den här gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vi behöver veta mer om samtliga delar, exakta beteckningar, även på minnen t ex. Det finns t ex tre varianter av Q9550 och asus p5q pro stödjer endast en med standard-BIOS. För de andra krävs uppdateringar. Samma sak med P5Q-E.

Lägg gärna upp lite bilder på bygget, speciellt på det begagnade moderkortet. CPU-sockelns pinnar skadas lätt, speciellt om ägarna varit flera och flera transporter utan sockelskyddet på. ESD-skydd kanske saknats mm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@NoobAtOC: testat med ett nätagg som du vet fungerar?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Cpu är q9550 e0 tror jag det varbiosittning på min p5q pro är redan upp daterad.förra året.
Har inte sett om det finns en nyare bios. Men den borde väl klara av det.

Bild skulle jag gärna vilja lägga upp. Men som sagt så sitter jag bara på mobilen då jag ej har någon annan dator 😶😯

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NoobAtOC:

Cpu är q9550 e0 tror jag det varbiosittning på min p5q pro är redan upp daterad.förra året.
Har inte sett om det finns en nyare bios. Men den borde väl klara av det.

Bild skulle jag gärna vilja lägga upp. Men som sagt så sitter jag bara på mobilen då jag ej har någon annan dator 😶😯

Skickades från m.sweclockers.com

en bild där det står "Ingen signal" på en skärm år inget som ger nånting mer än att det är fel på datorn..
har du testat med ett nätagg som du vet fungerar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:
Hej,

Nä tyvärr så har jag inte testat än med ett annat nätagg.
Har ingen annan. Förutom i den gammla chassit som jag tänkte bygga åt min grabb.
Fast den är bara på 300 något watt.

Fast mitt nuvarande nättagg ifrån ocz verkar ju fungera. Fläkten snurrar och den ger kraft till dom andra fläktarna.
Men visst jag kan lägga lådorna bredvid varandra, och dra kabeln från den gammla lådan till moderkortet på min låda ifall du tror att det kan vara det.?

Jag tvivlar på det men ha i åtanke att jag är en Noob.

Fast innan jag skrev detta så tog jag ut moderkortet, Eftersom en sådan där distans inte var på sin plats längst ner på kortet.
Monterade dit den och i med moderkortet, Höll tummarna som bara den, Men icke, Skärmen startades ej

Permalänk
Skrivet av NoobAtOC:

@Grönahunden:
Hej,

Nä tyvärr så har jag inte testat än med ett annat nätagg.
Har ingen annan. Förutom i den gammla chassit som jag tänkte bygga åt min grabb.
Fast den är bara på 300 något watt.

Fast mitt nuvarande nättagg ifrån ocz verkar ju fungera. Fläkten snurrar och den ger kraft till dom andra fläktarna.
Men visst jag kan lägga lådorna bredvid varandra, och dra kabeln från den gammla lådan till moderkortet på min låda ifall du tror att det kan vara det.?

Jag tvivlar på det men ha i åtanke att jag är en Noob.

Fast innan jag skrev detta så tog jag ut moderkortet, Eftersom en sådan där distans inte var på sin plats längst ner på kortet.
Monterade dit den och i med moderkortet, Höll tummarna som bara den, Men icke, Skärmen startades ej

nätaggets funktion om det funkar eller inte kan inte konstateras för att 3-4 fläktar eller leds snurrar/lyser..

även om datorn startar och du kommer fram till windows så kan nätagget fortfarande vara trasigt, att den ger fel värden eller att den fungerar upp till 100W och därefter dör eller ger 30volt istället för 3.3v till processorn..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Jaha... okej, se där det visste jag inte.

Men då får jag nog ta och testa med den andra nättagget då.
Tycker du att 300 w borde räcka... Eller ska jag försöka få tag på en som har mera watt?

Så nättagget kan göra så att tillräckligt med ström ej kommer fram till GPU:n, Bara så att det precis räcker till att driva fläktarna.
Är det detta du misstänker Grönahunden ?

Får nog ta och testa detta imorgon. Ska försöka kolla lite på tv innan jag lägger mig.
Ha en fortsatt trevlig kväll

Permalänk
Skrivet av NoobAtOC:

@Grönahunden:

Jaha... okej, se där det visste jag inte.

Men då får jag nog ta och testa med den andra nättagget då.
Tycker du att 300 w borde räcka... Eller ska jag försöka få tag på en som har mera watt?

Så nättagget kan göra så att tillräckligt med ström ej kommer fram till GPU:n, Bara så att det precis räcker till att driva fläktarna.
Är det detta du misstänker Grönahunden ?

Får nog ta och testa detta imorgon. Ska försöka kolla lite på tv innan jag lägger mig.
Ha en fortsatt trevlig kväll

300W räcker fast är det fel på den så har du ju troligtvis inte 300W även fast det står det på klisterlappen..

ja det kan vara så.. men jag är inte 100% säker då jag inte testat den datorn

har du inget nätagg som du vet fungerar så kan du inte testa någonting då alla former av test leder till att det är troligen fel på minnet,grafiken,processorn,moderkortet för datorn betedde sig konstigt eller dog när jag gjorde XYZ..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hej Grönhund och alla som följer tråden.

Jag gjorde som så att jag gick till våran lokala datoraffär här i stan.
Han testade med att ta bort alla minnen. Inget hände. Byte ut grafikkortet och startade. Inget händer, Precis som jag gjort.
Sedan så tog han fram en apparat där han kopplade i sladden som går ifrån psu till moderkortet. Samt kabeln från northbridge till apparaten. Då lös det rött. Det är fel på nättagget. , Han testade med ett annat nättagg och datorn startade upp med bild nu.

Så din misstanke stämde grönahunden

Skulle ha testat själv men men. Samt så har jag bara ett gammalt psu som inte har sata strömkablar.:(

Då fick vi svaret på denna tråd

Då ska vi vilken psu vi ska köpa. tips mottages gärna

Permalänk

@NoobAtOC
EVGA supernova g2 550 eller 750watt, (eller vad du nu vill ha) är ett ypperligt nätagg. Passivt kylt under låg belastning

https://www.inet.se/produkt/6910119/evga-supernova-g2-550w/#s...

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Hej Lineri.

Den ser bra ut. Fast jag tänkte mig köpa något ännu billigare.
Typ som denna fast ifrån dustin istället.

https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...

Permalänk
Skrivet av NoobAtOC:

Hej Lineri.

Den ser bra ut. Fast jag tänkte mig köpa något ännu billigare.
Typ som denna fast ifrån dustin istället.

https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...

kör på den, det blir superbra!
alla kablar som inte behövs i datorn ta ett buntband och fäst dom på insidan av datorlådan då slipper du tappa bort dom och behöver du dom om 1-2år så ligger det inte i nån kartong utan allt finns i datorn.

det finns 4-5 buntband i kartongen till nätagget.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Perfekt Grönahunden.

Jag är precis på väg att beställa den ifrån dustin.. Undrar ifall vi har någon rabatt därifrån. som tex på inet.??

Permalänk
Skrivet av NoobAtOC:

Perfekt Grönahunden.

Jag är precis på väg att beställa den ifrån dustin.. Undrar ifall vi har någon rabatt därifrån. som tex på inet.??

det är redan rabatt ordinarie pris 690kr
https://www.dustinhome.se/product/5010814003/integra-m

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Tyckte väl att dom var billigast. 😊
Nu är det betalat och klart.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fått hem nättagget nu.
Och ta i trä. Datorn fungerar igen

Tack för all hjälp.

Mvh NoobAtOc