Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Avstängd

Fast nu är de ju faktikst så att 7970 kostade inte 7000kr utan de kostade 4500-5000kr

GPUer har blivit överprisade så in åt helvete senaste åren.

Permalänk
Medlem

Väntar på fullskaliga korten för att se vad de erbjuder samt vad AMD har att komma med.
Däremot prislappen på 1080 är sjukt hög.

Det är bissart att man kan ta 7k för ett kort och inte ens garantera 60FPS i ultra i 4K.
Benchmark borde bli för tillverkare att pressa 120FPS i 1440p under high/ultra och minst 60FPS i 4k under samma premisser.
Då kan de börja ta 7k för korten.

Blir nog ett TI eller AMD's kort dock betalar jag inte över 6K för det samt att det skall kunna driva min 3440x1440 i 60FPS i åtminstone high på de flesta spelen om inte alla.

Jag bryr mig inte om AA i den upplösningen utan ser det som ett plus bara.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Fin prestanda för mycket pengar. Inväntar recension av ASUS- och EVGA-korten med deras kylare och OC.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Fördjävligt.

Permalänk
Medlem

Väntar på ett 1080 från MSi, verkar bli riktigt bra till 1440p.
Den dag det kommer en bra 120hz/Gsync skärm i 4k uppgraderar jag.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Fast nu är de ju faktikst så att 7970 kostade inte 7000kr utan de kostade 4500-5000kr

GPUer har blivit överprisade så in åt helvete senaste åren.

7970 släpptes december 2011. Då var 1 USD = 6.73 SEK. Idag är 1 USD = 8.29 SEK, alltså mer än 23% högre. Dessutom ska priset landa på runt 6600kr.

4500*1.23 = 5535
5000*1.23 = 6150

Alltså betalar du vid lansering 450-1065 kr mer, enbart korrigerat för växlingskursen. Det är det som är den främsta boven, inte GPUer i sig.

Permalänk

Detta var inte alls imponerande, en ren besvikelse, speciellt i 4K.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Känns ungefär som när GTX 780 lanserades och man satt där och kollade på sitt GTX 580 som helt enkelt tog en massa stryk i jämförelse, fast nu sitter man med sitt GTX 780 och kollar på hur GTX 1080 vinner med en mycket stor marginal i allt. Damn.

Sitter fortfarande på ett 580 och har känt så som du beskriver i princip varje lansering haha. Inväntar dock 1080 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Rätt imponerande att de lyckas utprestera GTX 980ti på en hälften så stor kretsyta.

Imponerande vet jag väl inte då det är ungefär vad man kan förvänta sig av en node shrink, nu skalade frekvenserna något högre än förväntat men det kan förmodligen tillskrivas finfet och inte något direkt som Nvidia har åstadkommit.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tror att de bättre Tredjepartskorten kommer kosta som FE ändå?

De har förvisso en MSRP på 599 men de säger ju inte om det är för deras "referens kort" eller deras Custom PCB kort. Så jag tror att de med Custom PCB kommer hamna upp emot FE priserna. Och kort som Lightning, Matrix och Kingpin kommer garanterat kosta över FE (kanske inget konstigt då de är dyra men men).

Bara så jag tror det kommer bli. Och då kan man återigen klaga på priset, enligt mig i alla fall.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Är det bara jag som tror att de bättre Tredjepartskorten kommer kosta som FE ändå?

De har förvisso en MSRP på 599 men de säger ju inte om det är för deras "referens kort" eller deras Custom PCB kort. Så jag tror att de med Custom PCB kommer hamna upp emot FE priserna. Och kort som Lightning, Matrix och Kingpin kommer garanterat kosta över FE (kanske inget konstigt då de är dyra men men).

Bara så jag tror det kommer bli. Och då kan man återigen klaga på priset, enligt mig i alla fall.

Finns en risk för det, man kan bara hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Är det bara jag som tror att de bättre Tredjepartskorten kommer kosta som FE ändå?

De har förvisso en MSRP på 599 men de säger ju inte om det är för deras "referens kort" eller deras Custom PCB kort. Så jag tror att de med Custom PCB kommer hamna upp emot FE priserna. Och kort som Lightning, Matrix och Kingpin kommer garanterat kosta över FE (kanske inget konstigt då de är dyra men men).

Bara så jag tror det kommer bli. Och då kan man återigen klaga på priset, enligt mig i alla fall.

Klart att det kommer att bli så. Varför skulle de sälja något som är bättre än stockmodellen för mindre pengar, när de faktiskt kan ta mer betalt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Är det bara jag som tror att de bättre Tredjepartskorten kommer kosta som FE ändå?

De har förvisso en MSRP på 599 men de säger ju inte om det är för deras "referens kort" eller deras Custom PCB kort. Så jag tror att de med Custom PCB kommer hamna upp emot FE priserna. Och kort som Lightning, Matrix och Kingpin kommer garanterat kosta över FE (kanske inget konstigt då de är dyra men men).

Bara så jag tror det kommer bli. Och då kan man återigen klaga på priset, enligt mig i alla fall.

Jag tycker de var ganska tydliga med att $599 var priset för Custom PCB korten. Däremot tror jag ändå att många versioner kommer ligga i samma prisnivå som FE i början. Kanske ett par hundralappar billigare, men inte så mycket som nVidia vill få oss att tro. Som du säger, $599 är riktpris och inget annat. I slutändan är det tillverkarna själva som väljer hur mycket de säljer sina kort för.

Dock omöjligt att säga utan att ha insikt i vinstmarginaler, tillverkningskostnad osv.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Klart att det kommer att bli så. Varför skulle de sälja något som är bättre än stockmodellen för mindre pengar, när de faktiskt kan ta mer betalt?

Lite så jag tänkte också, varför skulle Asus, MSI, EVGA etc producera bättre kort, både till prestanda och komponenter och sen sälja dem billigare?

De enda korten jag kan se som kommer kosta 599 utifrån den info vi har nu, är tredjepartskort med referens PCB och blower cooler som MSI hade med 980(?) var typ en 680/780 kylare på den.

Skrivet av magkliarn:

Jag tycker de var ganska tydliga med att $599 var priset för Custom PCB korten. Däremot tror jag ändå att många versioner kommer ligga i samma prisnivå som FE i början. Kanske ett par hundralappar billigare, men inte så mycket som nVidia vill få oss att tro. Som du säger, $599 är riktpris och inget annat. I slutändan är det tillverkarna själva som väljer hur mycket de säljer sina kort för.

Dock omöjligt att säga utan att ha insikt i vinstmarginaler, tillverkningskostnad osv.

Har det sagt någonstans i "klartext" att de är custom PCB? Känns bara ologiskt från en affärspunkt, eller så bevisar det att FE är ännu mera överprisat.

Jo precis, vi får helt enkelt bara vänta, spekulera och kriga på forum.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

När tror ni partner korten med egna kylare kommer finnas i butik? Slutet av Juni?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Har det sagt någonstans i "klartext" att de är custom PCB? Känns bara ologiskt från en affärspunkt, eller så bevisar det att FE är ännu mera överprisat.

Jaha, jag misstolkade ditt förra inlägg. Ska vara ärlig och erkänna att jag inte har koll på hur det brukar funka med PCB:er. I min värld skickar, och tillverkar, nVidia endast referens PCBs och sedan är det upp till varje tillverkare att modda dem hur de vill. Eller... lägger tillverkarna beställningar till nVidia som sedan passar det vidare till fabrikerna?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Fast nu är de ju faktikst så att 7970 kostade inte 7000kr utan de kostade 4500-5000kr

GPUer har blivit överprisade så in åt helvete senaste åren.

En stor del av prisökningen beror på att dollarn stigit i värde jämfört med svenska kronan. Sen kommer partnertillverkarnas egna kort vara 1000 kr billigare än Founders Edition.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Typ 30-40% bättre prestanda överlag mot Fury X samt att Fury X har typ 0% överklocknings potential. Man kan tolka siffrorna hur man vill men ofta tolkas dom till fördel till den hårdvara man själv besitter.

Men hur grönögd är du. Hade de det stått 980ti hade tyckt den var bra. Han specifiserar, läs noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Jaha, jag misstolkade ditt förra inlägg. Ska vara ärlig och erkänna att jag inte har koll på hur det brukar funka med PCB:er. I min värld skickar, och tillverkar, nVidia endast referens PCBs och sedan är det upp till varje tillverkare att modda dem hur de vill. Eller... lägger tillverkarna beställningar till nVidia som sedan passar det vidare till fabrikerna?

No idea xD

Men det lär ju vara dyrare att göra custom då den lär ju vara in house designad och bättre komponenter medan referens är det som nvidia bestämt.

Eller ja, nvidia gör ju inte custom PCB till typ asus utan det löser dem själva, måste det ju vara. Var är alla experter när man behöver dem. XD

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Varför ska man köpa detta kort för 699 dollar?
Rena skräpet. Var fan riktigt besviken usch!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Taskman:

Blir nog ett TI eller AMD's kort dock betalar jag inte över 6K för det samt att det skall kunna driva min 3440x1440 i 60FPS i åtminstone high på de flesta spelen om inte alla.

Jag är ute efter att skaffa mig en skärm med upplösningen du kör, men jag har inte hittat några benchmarks med 3440x1440? Har du sett något?
Precis som dig har jag kravet att kortet ska klara 60 fps i den upplösningen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Fungerar dessa nya SLI-bryggor med älde kort? 9 serien eller 7 ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på det där med HB SLI och den där bilden som cirkulerar runt att den nya bryggan är optimal för tex 1440p@120Hz (vilket är den upplösningen jag spelar i). Betyder det att min SLI skalning med två 980Ti var sämre än den hade vart med den nya bryggan? För något känns lite fiskigt här. SLI support har det senaste året vart riktigt kass och nu känns det som att de försöker få oss att köpa SLI igen.

Skrivet av Leffe-:

Väntar på ett 1080 från MSi, verkar bli riktigt bra till 1440p.
Den dag det kommer en bra 120hz/Gsync skärm i 4k uppgraderar jag.

Jupp, lär göra samma sak som du.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Najk:

Jag är ute efter att skaffa mig en skärm med upplösningen du kör, men jag har inte hittat några benchmarks med 3440x1440? Har du sett något?
Precis som dig har jag kravet att kortet ska klara 60 fps i den upplösningen.

Yes, finns här: http://techgage.com/article/nvidia-geforce-gtx-1080-review-a-...

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woria:

Inväntar dock 1080 ti

för att få 2 extra FPS i 4K LOL?
jävla skit kort som inte pallar högre än 40fps i 4K
sen ska man betala 7 lök för skiten?

nya produktnamn är dom bra på att hitta för att lura köparna mer är det inte.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woria:

Sitter fortfarande på ett 580 och har känt så som du beskriver i princip varje lansering haha. Inväntar dock 1080 ti

Man alltid vänta på nästa kort oavsett vad som kommer ut. Men det är rätt trist att vänta och vänta i flera år...

Skrivet av dahippo:

Men hur grönögd är du. Hade de det stått 980ti hade tyckt den var bra. Han specifiserar, läs noga.

Är varken grön eller blåögd. Vad exakt specificerade han?
Enligt prestanda index så är GTX 1080 ~30% bättre än Fury X och 980 Ti i 4K

Det enda som jag kan kritisera är priset på kortet det ligger alldeles för högt. Runt 6000 hade varit rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

för att få 2 extra FPS i 4K LOL?
jävla skit kort som inte pallar högre än 40fps i 4K
sen ska man betala 7 lök för skiten?

nya produktnamn är dom bra på att hitta för att lura köparna mer är det inte.

Instämmer måste väl ändå ses som ett fiasko. Dx12 e kretsen helt oduglig på oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tack!

Men visst är väl ändå benchmarkingresultaten för 3440x1440 helt OK?
Detta kan vara en kombination som jag kan tänka mig att köra med.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Trodde folk verkligen att 1080 skulle bli ett singelkort starkt nog för 4K med bra inställningar och hög fps??

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Trodde folk verkligen att 1080 skulle bli ett singelkort starkt nog för 4K med bra inställningar och hög fps??

Jag trodde det helt klart, speciellt med tanke på prislappen, en liten besvikelse och inte alls den revolution som de själva utlovat.
Klart att överklockade kort och Ti lyfter detta kort till ännu högre höjder, men det är inte idag.