Vilket program/service ska man släppa igenom brandväggen för att kunna skriva ut på nätverks skrivare

Permalänk
Medlem

Vilket program/service ska man släppa igenom brandväggen för att kunna skriva ut på nätverks skrivare

Jag har windows brandväg stängd även för trafik upp, då jag inte vill att alla program, bloatware mm. ska skicka alla mina personliga data till hela världen.
Jag lägger till undantag i brandväggen för de program jag vill ska komma ut på nätet, detta har fungerat bra.

Men, jag har en nätverks skrivare och för att kunna skriva ut på den så måste jag stänga av brandväggen. Jag har inte lyckats lista ut vilket program/service det är som jag måste lägga till undantag till i brandväggen för att det ska gå att skriva ut.

Nån som vet vilket program/service det är? (Win7)

Att lägga till undantag i brandväggen till det programmet jag skriver ut ifrån (word, notpad, etc) hjälper inte.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Att lägga till undantag i brandväggen till det programmet jag skriver ut ifrån (word, notpad, etc) hjälper inte.

För du skriver inte ut från själva programmen, du måste nog lägga undantag på fil och skrivar delnings tjänsten, eller alternativt: tcp port 445, udp portar 137, 138 (NetBIOS).

Prova lägg till undantag på de portarna.