Får ej fram startmenyn eller klockan i win 10

Permalänk
Avstängd

Får ej fram startmenyn eller klockan i win 10

Har startat en tråd om mitt problem på ms, http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-u... men problemet kvarstår, någon annan som kanske vet vad som är fel? Som sista utväg blir det en formatering, men undviker det helst då jag måste ladda ner många spel igen, bla. gta 5 genom adsl

Permalänk
Medlem

Om du skapar en helt ny användare i Windows och loggar in med den. Har den samma problem?

Permalänk

Du råkar inte ha surfplatteläge på?

om du högerklickar skrivbordet och går in på "anpassa" kan du på så vis ta dig in i "inställning"s-menyn. Gå in på system -> surfplatteläge och kolla att det inte är aktivt. Det kan muppa sig rätt rejält om det är igång, nämligen.

Permalänk
Medlem

Kan hjälpa dig om 10 min. Formatera inte

Permalänk
Medlem

Settings --> System --> Notifications & actions --> Turn systems icons on or off.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem på jobbdatorn, kunde såklart inte göra något själv och IT-snubben tvingades skapa en ny profil för att fixa det.

Visa signatur

Intel i7 5820k @ 4,5GHz | ASUS X99-A | Corsair DDR4 16GB | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | EVGA SuperNOVA G2 750W

Intel i5 3570k @ 4,2GHz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair DDR3 8GB | ASUS Geforce GTX 660ti | Corsair TX650W

Permalänk
Avstängd

@HerrNilsson: loggade in på tjejens konto, där funkar allt som det ska, vafan kan det vara då?

Permalänk
Avstängd

@krupty: hittar inte det, är inne på säkerhet och underhåll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WildBee:

@krupty: hittar inte det, är inne på säkerhet och underhåll.

okej hittade det nu, men allt visas redan, men samma problem fortfarande...

Permalänk
Avstängd

@krupty: såhär ser det ut för mig, http://forumbilder.se/F9HHC/namnlos

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har upplevt detta problem på ett antal datorer, där vissa ikoner har försvunnit i aktivitetsfältet, sedan har det dessutom inte gått att vänsterklicka på startmenyn. Det jag lyckats med, vilket kanske kan hjälpa mot ditt problem är följande:
Rensa "C:\Users\<User>\TileDataLayer\Database"
Eventuellt kan du avsluta "state repository service" via services.msc.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

@Dreijer: jag har inte den mappen, och jag försökte avsluta det genom cmd, det gick inte att avsluta den. blir toookig....

Permalänk
Medlem

windows och r skriv netplwiz och tryck ok
makera ditt adminkonto
och välj egenskaper
kolla så det står administratör under fliken "gruppmedlemskap"
(dem mittersta av dem tre som finns)
kolla om problemet är löst efter ok och utloggning av konto
....................

testa starta kommandotolken som admin och skriv detta (kom ihåg mellanslagen):

dism /online /cleanup-image /restoreheatlh

sedan då sökningen är färdig

sfc /scanhealth

starta om datorn och kolla om det funkar
...............
i samma cmd (admin) fönster skriv (dubbel kolla att du har backup på dina grejer innan nästa steg )

powershell
sedan kopiera detta och se om det funkar blir det massa röda så är det troligen korrupta filer och recovery behövs

Get-AppXPackage -AllUsers |Where-Object {$_.InstallLocation -like "*SystemApps*"} | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

(starta om datorn oavsett om det är rött eller ej då det forfarande kan lösa problemet)

Permalänk
Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Avstängd

inget fungerar, men om jag gör en ny användare, kan jag fortfarande spela alla spel och så? eller kan jag köra på sambons konto? hon använder likas aldrig hennes konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildBee:

inget fungerar, men om jag gör en ny användare, kan jag fortfarande spela alla spel och så? eller kan jag köra på sambons konto? hon använder likas aldrig hennes konto.

Ja.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildBee:

@HerrNilsson: loggade in på tjejens konto, där funkar allt som det ska, vafan kan det vara då?

Skapa ett nytt konto bara. Det är inga problem. Du kan föra över filer och inställningar från ditt gamla konto om du vill.

Permalänk
Avstängd

@HerrNilsson: aha, hur gör jag det? har aldrig fört över något till ett nytt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildBee:

@HerrNilsson: aha, hur gör jag det? har aldrig fört över något till ett nytt konto.

Skapa ett nytt konto har du gjort eller? Kollar du under C:\Users så ser du din gamla användare. I den mappen kan du ta filer från skrivbordet, dokument-katalogen osv osv.