Permalänk

Chromecast nätverksproblem

Hej!

Jag köpte en Chromecast nu i helgen och försökte igår att installera den här hemma på mitt nätverk. Det ska ju inte vara något svårt men fick problem nör jag skulle få in den på nätverket.
När jag skriver in lösenord och allt så får jag meddelandet att den kommer åt routern men får inte tillgång till internet. Jag provade att koppla upp den mot en telefon som delade nätverk och då funkar det.

Jag har en zyxel p 2812hnu f1 om det säger er något!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Starta om din router och modem. Fungerar inte det, prova att ändra Wifi inställningar på din router till "Mix". Om inte det skulle fungera, flytta närmare routern till din chromecast och prova igen, kan hända att signalen inte är tillräckligt stark. Skulle den ändå inte fungera, byt ut så du har 2.4 ghz istället för 5 ghz på Wifi.

Permalänk
Skrivet av Viradise:

Starta om din router och modem. Fungerar inte det, prova att ändra Wifi inställningar på din router till "Mix". Om inte det skulle fungera, flytta närmare routern till din chromecast och prova igen, kan hända att signalen inte är tillräckligt stark. Skulle den ändå inte fungera, byt ut så du har 2.4 ghz istället för 5 ghz på Wifi.

Vad menas med mix?

Signalen har jag redan provat och det hjälpte inte tyvärr.

Jag försökte hitta något angående det där 2.4 och 5 ghz igår men jag hittade ingenting i routern. (Är rätt jävla kass på sånt här med nätverk) Men det står på chromecasten att det inte ska spela någon roll också tror jag men är inte säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huskeyninja:

Vad menas med mix?

Signalen har jag redan provat och det hjälpte inte tyvärr.

Jag försökte hitta något angående det där 2.4 och 5 ghz igår men jag hittade ingenting i routern. (Är rätt jävla kass på sånt här med nätverk) Men det står på chromecasten att det inte ska spela någon roll också tror jag men är inte säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Chromecast har tendens att inte reagera på 5 ghz.

Här har du hur:
https://youtu.be/jKc4dhfCeN0?t=1m4s

Med mix menas vad själva 2.4 ghz eller 5 ghz bandet ska ha för läge. Ibland kan den ligga på Auto eller på DD-WRT, ändra det till Mix och se om det fungerar. I hans video så kunde man hitta Wireless Mode precis under Band inställningarna:

Permalänk
Medlem

Gen-2 av ChromeCast har stöd för både 2.4 och 5.0 MHz, den gamla klarar bara 2.4GHz. (Jag har en av varje här hemma.)
I ChromeCast finns inte så mycket att pilla med, det är i routern du måste hitta lösningen.
Jag har en Netgear, ganska ny, ett år kanske. Men den var det inga problem, varken med Gen-1 eller Gen-2.

Kolla över vad du har för kryptering aktiv osv. Prova eventuellt och byt till nått annat.
Jag hade en Zyxel för några år sedan när Gen-1 kom. Om jag kommer ihåg rätt, så hade jag nått liknande problem.
Har för mej att jag tog bort krypteringen i routern. (Helt öppet) kom åt den med ChromeCasten, när det fungerade aktiverade jag säkerheten igen. Men det är typ tre år sedan, minnet sviker.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Gen-2 av ChromeCast har stöd för både 2.4 och 5.0 MHz, den gamla klarar bara 2.4GHz. (Jag har en av varje här hemma.)
I ChromeCast finns inte så mycket att pilla med, det är i routern du måste hitta lösningen.
Jag har en Netgear, ganska ny, ett år kanske. Men den var det inga problem, varken med Gen-1 eller Gen-2.

Kolla över vad du har för kryptering aktiv osv. Prova eventuellt och byt till nått annat.
Jag hade en Zyxel för några år sedan när Gen-1 kom. Om jag kommer ihåg rätt, så hade jag nått liknande problem.
Har för mej att jag tog bort krypteringen i routern. (Helt öppet) kom åt den med ChromeCasten, när det fungerade aktiverade jag säkerheten igen. Men det är typ tre år sedan, minnet sviker.

Har Zyxel själv, fungerar hur bra som helst, inget är ändrat.

Permalänk
Skrivet av Viradise:

Chromecast har tendens att inte reagera på 5 ghz.

Här har du hur:
https://youtu.be/jKc4dhfCeN0?t=1m4s

Med mix menas vad själva 2.4 ghz eller 5 ghz bandet ska ha för läge. Ibland kan den ligga på Auto eller på DD-WRT, ändra det till Mix och se om det fungerar. I hans video så kunde man hitta Wireless Mode precis under Band inställningarna:
http://i.imgur.com/HDvzzZl.jpg

Jag har varit inne i routern och jag kan egentligen inte justera särskilt mycket där i alls. Det jag kan göra är att byta lösen osv på SSID men det hjälper mig ju inte. Fanns inget om någon Wireless Mode eller Band. Väldigt simpel meny egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huskeyninja:

Jag har varit inne i routern och jag kan egentligen inte justera särskilt mycket där i alls. Det jag kan göra är att byta lösen osv på SSID men det hjälper mig ju inte. Fanns inget om någon Wireless Mode eller Band. Väldigt simpel meny egentligen.

Kolla om du kan ändra till avancerad meny. Ta helst en bild på startsidan och på den simpla menyn. Kom ihåg att stryka över dem privata uppgifterna

Permalänk
Skrivet av Viradise:

Kolla om du kan ändra till avancerad meny. Ta helst en bild på startsidan och på den simpla menyn. Kom ihåg att stryka över dem privata uppgifterna

Kan det vara så att jag måste logga in som admin för att få fler inställningar? Kan det vara så jävla korkat?
Med det menar jag kan jag ha varit så korkad

Permalänk
Medlem
Skrivet av huskeyninja:

Kan det vara så att jag måste logga in som admin för att få fler inställningar? Kan det vara så jävla korkat?
Med det menar jag kan jag ha varit så korkad

Skadar inte att prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av huskeyninja:

Jag har en zyxel p 2812hnu f1 om det säger er något!

Tack på förhand.

Om du har bredbandsbolaget så är det många som har problem, tydligen någon uppdatering de gjort så chromecast slutade fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om du har bredbandsbolaget så är det många som har problem, tydligen någon uppdatering de gjort så chromecast slutade fungera.

Kan intyga detta, får exakt likadant med Bredbandsbolaget och deras Zyxel router efter någon uppdatering för ca 2 veckor sen, funkade fint innan.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Chromecast problem sedan uppdatering ca 4 veckor sedan ..

@VexedRelic:
Hej, jag har Telia fiber och deras router. När Google uppdaterade sin FW i chromcasten ca 4 veckor sedan har många (alla?) fått problem både med AUDIO och VIDIO. Trots upprepade påstötningar - har de inte löst problemet. De påstår att det har med HDMI-CEC att göra och ger en workaround = disabla CEC i din TV eller annan enhet som är inkopplad/berörd i ditt WI-FI nätverk. Jag har gjort det och då funkar det - tror jag. Men det är en lösning som jag inte accepterar och därför bör vi ligga på Google att snarast lösa problemet. Jag tycker det är snudd på skandal att det tar så lång tid!

Hör av dig till Google supporten du också! Kolla här:
https://productforums.google.com/forum/?utm_medium=email&utm_...

mvh
Lotta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Kan intyga detta, får exakt likadant med Bredbandsbolaget och deras Zyxel router efter någon uppdatering för ca 2 veckor sen, funkade fint innan.

Samma här, BBB och zyxel 2812. Chromecasten har funkerat felfritt i några år tills för några veckor sen, Var idag och köpte den nya Chromecasten men fick samma felmeddelande igen. Googlade och hittade denna tråd

Antar att ingen vet hur man ska få ordning på felet ännu?

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Medlem

@SuPrAn: De som vet är Google och de "jobbar på problemet" - och det har de gjort i 4 veckor nu!!! Allt funkade perfekt innan den senaste uppdateringen av FW - jag undrar bara varför de inte kan låta oss "rulla tillbaka" till föregående version? Deras workaround - för min del att disabla HDMI-CEC på min TV - funkar ibland och ibland inte. Det är inte det enda problem de har ...
Häng på Google supporten!

/Lotta

Permalänk
Medlem

Problem med Chromecast och Zyxelmodem

Skrivet av SuPrAn:

Samma här, BBB och zyxel 2812. Chromecasten har funkerat felfritt i några år tills för några veckor sen, Var idag och köpte den nya Chromecasten men fick samma felmeddelande igen. Googlade och hittade denna tråd

Antar att ingen vet hur man ska få ordning på felet ännu?

Hittade detta på BBB:
Driftstörningar

"Problem med Chromecast och Zyxelmodem
18 mars

I samband med en uppdatering hos Google uppstod ett problem mellan Chromecast och våra Zyxelmodem. Just nu har vi ingen beräknad klartid, men felsökning pågår och vi hoppas på att lösa detta så snart som möjligt."

//Gustav\\

Permalänk
Medlem

Ny router

Jag rekommenderar alla som har Bredbandsbolaget och en Zyxel P-2812 att kontakta dem.
Jag kontaktade dem och nu har jag en ny router på väg hem.
Till mig sa de "Vi har tyvärr inte fått någon uppskattad klartid i ärendet".

Lycka till!

//Gustav\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winsplit:

Jag rekommenderar alla som har Bredbandsbolaget och en Zyxel P-2812 att kontakta dem.
Jag kontaktade dem och nu har jag en ny router på väg hem.
Till mig sa de "Vi har tyvärr inte fått någon uppskattad klartid i ärendet".

Lycka till!

//Gustav\\

Gjorde jag med, fick dock en till Zyxel p-2812 haha

Men efter 2 arga samtal så fick jag en Technicolor nånting som verkar fungera mycket bra
Först skulle jag få betala 700kr men lyckades tjata till mig att få den gratis.

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winsplit:

Jag rekommenderar alla som har Bredbandsbolaget och en Zyxel P-2812 att kontakta dem.
Jag kontaktade dem och nu har jag en ny router på väg hem.
Till mig sa de "Vi har tyvärr inte fått någon uppskattad klartid i ärendet".

Lycka till!

//Gustav\\

Jag gjorde samma sak för 2 veckor sen men jag skulle minsann inte få någon ny, får väl prova imorgon igen.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man väcker TV'n med en Chromecast (V2)? Har en LG...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag gjorde samma sak för 2 veckor sen men jag skulle minsann inte få någon ny, får väl prova imorgon igen.

Pratade med dom ännu en gång, och nu ska jag få en annan Router/modem skickad till mig där Chromecasten fungerar.
Dom vägrade ju först skicka mig en men när jag påpekade att andra kunder på Sweclockers hade fått det så gav dom sig

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Alternativ router

Skrivet av Winsplit:

Jag rekommenderar alla som har Bredbandsbolaget och en Zyxel P-2812 att kontakta dem.
Jag kontaktade dem och nu har jag en ny router på väg hem.
Till mig sa de "Vi har tyvärr inte fått någon uppskattad klartid i ärendet".

Lycka till!

//Gustav\\

Tja, har du fått det att fungera nu? Jag sitter i samma båt, men jag har två egna äldre routers hemma och det blir exakt samma med dem, så hur skall det fungera med en ny från BBB? Båda jag har provat fungerar med alla andra prylar, precis som BBB's gör.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

@Bazzie: Ja, nu funkar det felfritt. Fick en Technicolor av BBB. Plug and Play!

//Gustav\\

Permalänk

Nice! Jag ska tjata igen, innan jag fick tag på denna tråd så sa servicekillen att detta är googles fel och inte BBB, därför får jag ingen ny router och uppmanar mig att köpa en egen med egna pengar. Dessutom är det omöjligt för mig att logga in i routern trots fabriksåterställning, men det är en annan historia...

Då tar jag och ringer dem igen!

MVH / Martie

Permalänk
Skrivet av huskeyninja:

Hej!

Jag köpte en Chromecast nu i helgen och försökte igår att installera den här hemma på mitt nätverk. Det ska ju inte vara något svårt men fick problem nör jag skulle få in den på nätverket.
När jag skriver in lösenord och allt så får jag meddelandet att den kommer åt routern men får inte tillgång till internet. Jag provade att koppla upp den mot en telefon som delade nätverk och då funkar det.

Jag har en zyxel p 2812hnu f1 om det säger er något!

Tack på förhand.

Skrivet av Jerban:

Kan intyga detta, får exakt likadant med Bredbandsbolaget och deras Zyxel router efter någon uppdatering för ca 2 veckor sen, funkade fint innan.

Skrivet av SuPrAn:

Samma här, BBB och zyxel 2812. Chromecasten har funkerat felfritt i några år tills för några veckor sen, Var idag och köpte den nya Chromecasten men fick samma felmeddelande igen. Googlade och hittade denna tråd

Antar att ingen vet hur man ska få ordning på felet ännu?

Skrivet av Winsplit:

Jag rekommenderar alla som har Bredbandsbolaget och en Zyxel P-2812 att kontakta dem.
Jag kontaktade dem och nu har jag en ny router på väg hem.
Till mig sa de "Vi har tyvärr inte fått någon uppskattad klartid i ärendet".

Lycka till!

//Gustav\\

Skrivet av Bazzie:

Tja, har du fått det att fungera nu? Jag sitter i samma båt, men jag har två egna äldre routers hemma och det blir exakt samma med dem, så hur skall det fungera med en ny från BBB? Båda jag har provat fungerar med alla andra prylar, precis som BBB's gör.

Lite smånekro, men tänker att ni kanske vill veta ändå. Ringde iallafall kundservice häromdagen och tänkte tigga mig till en ny router jag med, men istället hittade killen en rykande färsk firmwareuppdatering till min router som han pushade ut till mig. Det löste alla min problem med Chromecast, så har ni inte fått uppdateringen är det bara att snacka med kundtjänst!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

@el_genius: Underbart, tack för tipset, det skall jag kolla upp ikväll!
Jag har kört på en gammal Linksys sen problemet började, men den är redigt långsam och kapar min trådade lina från 300 Mbit/s till under 100, så vore skönt att få ordning på det. Jag hade just börjat fundera på att köpa ny router vilket känns lite surt.
Återstår att om jag har samma routermodell som du, du nämnde inte vilken du kör, men bara att hoppas.

Mvh

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk

YES!!!!

Ringde också till BBB nyss! Han visste precis vad jag pratade om! Direkt efter samtalet startade routern om sig och 3 minuter senare fick CC åtkomst till internet och började uppdaterade sig själv! 5 minuter därefter fungerar den som tidigare!!!!

Så ja! Två månaders lidande slut!

MVH / Martie