Permalänk
Medlem

Inte nöjd med prestanda Geforce GTX 960

Hej,
Jag uppgraderade grafikkort i somras från ett 560 Ti till ett Gigabyte GeForce GTX 960 2GB
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=GV-N960WF2OC-2GD

Mitt problem är helt enkelt att jag inte sett så mycket bättre prestanda som jag väntade mig, detta gäller ett stort antal spel. Allting fungerar men jag har helt enkelt knappt högre fps än tidigare och i tex. GW2 så har jag nog tillomed lägre fps.

GPU kör i 100%, temperaturen är inget fel på brukar ligga på max 60grader. Har testat att överklocka lite i afterburner och det ger lite bättre fps men jag har ändå lägre än jag väntar mig.

Kör i 1080p.

Någon som har några idéer på vad jag kan försöka åtgärda? Tack på förhand.

Övriga Specs:
Asus P8H67-M
Intel® Core i5 2500K
Cooler Master Silencio 550, ATX/mATX
Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz, 4x4GB, Blue

Permalänk
Medlem

Ta bort drivrutinerna (NVIDIAs) med DDu http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Och installera de senste igen.
Till att börja med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

gw2 beror mer på cpu än det gör på gpu, så vill du ha mer fps där så ska du överklocka processorn

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Testa att överklocka din CPU - det kanske hjälper lite. Men annars vore det bättre att du sålde ditt kort och skaffade t.ex. GTX 970, som kommer att ge dig nästan dubbelt så bra prestanda gentemot GTX 960. Om du inte är nöjd med prestandan som ett överklockat GTX 960 ger så verkar detta den bästa vägen att gå!

EDIT: Förhastade mig där - testa att ominstallera dina drivrutiner, alt. att ominstallera hela OS:et. Sätt även kortet på Maximum Performance under 3D settings i Nvidias kontrollpanel!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat moderkortets BIOS? Kör du med samma inställningar som förut i spelen? Använder du Experience för att få "optimala" inställningar i spel? Vad har du för temperatur på CPU vid belastning? 960 har dubbelt så bra prestanda som 560 Ti.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Gorgonzola:

Om du absolut inte måste ha Experience så rekommenderas det starkt att ta bort helvetet av bloatware. Jag har så lite till övers för Experience att det inte ens är mätbart, och jag har ändå gett det tre försök på att övertala mig.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Nvidia har unified drivers, man behöver alltå inte använda några verktyg och plocka bort drivrutiner osv.
Är du missnöjd med prestandan och det inte är din windowsinstallation som kärvar så får du köpa ett bättre kort, 960 är ganska långt ner i listan.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Om man uppgraderar från ett GTX560Ti till GTX960 så ska man märka skillnad. Vad har du för fps i GW2? Det kan vara så att din cpu slår i taket. I så fall kan det vara så att du kan slå på en hel del mer grafiskt lull-lull än du kunde med GTX560Ti.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ta bort drivrutinerna (NVIDIAs) med DDu http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Och installera de senste igen.
Till att börja med.

Skrivet av Icte:

Testa att överklocka din CPU - det kanske hjälper lite. Men annars vore det bättre att du sålde ditt kort och skaffade t.ex. GTX 970, som kommer att ge dig nästan dubbelt så bra prestanda gentemot GTX 960. Om du inte är nöjd med prestandan som ett överklockat GTX 960 ger så verkar detta den bästa vägen att gå!

EDIT: Förhastade mig där - testa att ominstallera dina drivrutiner, alt. att ominstallera hela OS:et. Sätt även kortet på Maximum Performance under 3D settings i Nvidias kontrollpanel!

Skrivet av _niko_:

Nvidia har unified drivers, man behöver alltå inte använda några verktyg och plocka bort drivrutiner osv.
Är du missnöjd med prestandan och det inte är din windowsinstallation som kärvar så får du köpa ett bättre kort, 960 är ganska långt ner i listan.

Hur är det? Ska man rensa bort eller inte? kanske är värt att testa hursomhelst.

Skrivet av Christley:

gw2 beror mer på cpu än det gör på gpu, så vill du ha mer fps där så ska du överklocka processorn

Skrivet av giplet:

Om man uppgraderar från ett GTX560Ti till GTX960 så ska man märka skillnad. Vad har du för fps i GW2? Det kan vara så att din cpu slår i taket. I så fall kan det vara så att du kan slå på en hel del mer grafiskt lull-lull än du kunde med GTX560Ti.

Jag tror GW2 kanske throttlar av CPU, jag kan nå typ 60fps med rätt låga inställningar men det kunde jag innan uppgradering också. Men det påverkar trotts allt om jag går från high till low tex. så går jag från kanske 25 till 60 fps, ungefär vad jag hade innan...

Skrivet av fantomsmurfen:

Har du uppdaterat moderkortets BIOS? Kör du med samma inställningar som förut i spelen? Använder du Experience för att få "optimala" inställningar i spel? Vad har du för temperatur på CPU vid belastning? 960 har dubbelt så bra prestanda som 560 Ti.

Har inte ändrat BIOS, menar du att jag borde det? Jag har experience installerat men jag använder inte optimeringen (som typ suger väl?). CPU temp ska jag kolla men jag vet att jag sällan maxar alla kärnor men det handlar väl snarare om mjukvaran som inte kan utnyttja den helt.

Skrivet av marcusOCZ:

@Gorgonzola:

Om du absolut inte måste ha Experience så rekommenderas det starkt att ta bort helvetet av bloatware. Jag har så lite till övers för Experience att det inte ens är mätbart, och jag har ändå gett det tre försök på att övertala mig.

Jag hatar också experience men är man inte mer eller mindre tvingad att ha det nu? Hur tar jag bort bloat?

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Jag hatar också experience men är man inte mer eller mindre tvingad att ha det nu? Hur tar jag bort bloat?

Det är bara ta bort och sedan ladda ned drivarna direkt från nvidias hemsida.

http://www.geforce.co.uk/drivers
manual driver search

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Entusiast

Jag tror det är på grund av CPU'n.
Sandy Bridge må vara bra (Sitter ju på en själv) men men oklockad 2500K kan nog sätta lite stopp i bland annat GW2.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

@Gorgonzola:

Om du absolut inte måste ha Experience så rekommenderas det starkt att ta bort helvetet av bloatware. Jag har så lite till övers för Experience att det inte ens är mätbart, och jag har ändå gett det tre försök på att övertala mig.

Säga vad man vill om GeForce Experience (själv har jag ingen nytta av det), men bloatware är det knappast.

Nu vet jag inte exakt vilka processer som hör till just programmet, så jag räknade samman samtliga som har med nvidia att göra; Minnesanvändning: 43MB.

Programmet i sig är ju heller inte bloatat på något sätt, utan innehåller de funktioner det är tänkt att ha: Drivrutinsuppdatering, "Optimeringar" för ens spel, systeminformation, inställningar för nvidia shield, shadowplay, etc.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om man uppgraderar från ett GTX560Ti till GTX960 så ska man märka skillnad. Vad har du för fps i GW2? Det kan vara så att din cpu slår i taket. I så fall kan det vara så att du kan slå på en hel del mer grafiskt lull-lull än du kunde med GTX560Ti.

2 st länkar som bildar en kedja för att jämföra GTX 560ti mot GTX 960.
GTX 6600 är med i båda för att ha något att jämföra emot.

http://www.anandtech.com/bench/product/1337?vs=1039
http://www.anandtech.com/bench/product/1597?vs=1596

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Programmet i sig är ju heller inte bloatat på något sätt, utan innehåller de funktioner det är tänkt att ha: Drivrutinsuppdatering, "Optimeringar" för ens spel, systeminformation, inställningar för nvidia shield, shadowplay, etc.

Glöm inte LED-inställningar, som gör att mitt GTX 980Ti lyser så fint. Viktigt!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Har inte ändrat BIOS, menar du att jag borde det? Jag har experience installerat men jag använder inte optimeringen (som typ suger väl?). CPU temp ska jag kolla men jag vet att jag sällan maxar alla kärnor men det handlar väl snarare om mjukvaran som inte kan utnyttja den helt.

Ja du bör uppdatera BIOS. Det har kommit ändringar i ditt moderkorts BIOS som har att göra med GPU kompabilitet och PCI-E prestanda. Men sen är det såklart så att fps påverkas om man ändrar grafikinställningarna i spel. Om du laddar ner 3DMark (räcker med gratisversionen) och kör ett prestandatest och postar dina resultat i Fire Strike så är det lätt att avgöra om din CPU och ditt grafikkort fungerar normalt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Hur är det? Ska man rensa bort eller inte? kanske är värt att testa hursomhelst.

Jag tror GW2 kanske throttlar av CPU, jag kan nå typ 60fps med rätt låga inställningar men det kunde jag innan uppgradering också. Men det påverkar trotts allt om jag går från high till low tex. så går jag från kanske 25 till 60 fps, ungefär vad jag hade innan...

Har inte ändrat BIOS, menar du att jag borde det? Jag har experience installerat men jag använder inte optimeringen (som typ suger väl?). CPU temp ska jag kolla men jag vet att jag sällan maxar alla kärnor men det handlar väl snarare om mjukvaran som inte kan utnyttja den helt.

Jag hatar också experience men är man inte mer eller mindre tvingad att ha det nu? Hur tar jag bort bloat?

Bara välg bort det när du installerar drivrutinerna "so far". Men tror det blir värre framöver. Då är det väl Guru3D som gäller.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Hej, igen. Jag testade att rensa ut drivers och uppdatera. Körde firestrike och fick 6274 vilket var helt normalt för min hårdvara. Antar helt enkelt att GW2 inte passar min CPU så bra...