Permalänk
Medlem

uppgradering av dator komponent

Tjena det är så att innan när jag spelade cod bo III så kunde jag köra allt felfritt men nu den senaste tiden så har spelet börjat lagga och förmodar att det beror på att någon komponent inte pallar det längre men vet dock inte vilken
vänder mig därför hit för att få köpråd och få reda på vilken komponent det är som jag måste uppgradera

Detta är vad som är i datorn just nu:
Nvidia gtx 780 2gb (Gigabyte)
Intel 15 4670k 3,4ghz
8gb ram
asus z87-A moderkort
Mycket minne både ssd och mekaniska

så vad tror ni vad måste jag uppgradera för att få spelet att fungera felfritt igen länka gärna

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara nåt problem.
Du har bra grejer. Bra CPU.
Om det är nåt som ska uppgraderas är det grafikkortet.

Har du rengjort datorn nån gång?
Blås bort damm med dammsugare, men var försiktig med grejerna!

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Det borde inte vara nåt problem.
Du har bra grejer. Bra CPU.
Om det är nåt som ska uppgraderas är det grafikkortet.

Har du rengjort datorn nån gång?
Blås bort damm med dammsugare, men var försiktig med grejerna!

Jag skulle starkt rekommendera att inte dammsugare överhuvudtaget, köp luft på burk istället.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Överklocka cpun å se om de blir nå bättre

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Som @halojoy säger så har du ju ganska bra delar i datorn. Prestandakraven på ex. CoD BO 3 ökar ju inte med tiden direkt, så att du nu har sämre prestanda beror nog inte på din hårdvara. Ta dig istället en allmän översyn av datorns hälsa. Kanske dags att damma ur den, kolla drivrutiner, ominstallera windows, scanna efter malware/virus, osv.

Man uppgraderar inte för att få tillbaka samma prestanda

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Låter som antingen cpu eller gpu throttlar. Damma ur datorn med tryckluft (håll fast fläktarna) och kolla vilka temps du har. Rensa och installera om drivrutiner kan också vara värt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Eftersom det har fungerat bra tidigare så är det inte något fel på din hårdvara. Mest troligt så är det drivrutiner/OS som strular. Alternativt att uppdateringar av spelet har försämrat prestandan på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag skulle starkt rekommendera att inte dammsugare överhuvudtaget, köp luft på burk istället.

ABSOLUT inte dammsuga!!
Men testa gör rent och formatera datorn om inte annat!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Avstängd

@halojoy: hur menar du att man ska blåsa bort något med en dammsugare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JSvanberg:

@halojoy: hur menar du att man ska blåsa bort något med en dammsugare?

Du kan ställa om vissa dammsugarmodeller till att köra baklänges och blåsa luft istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Som @halojoy säger så har du ju ganska bra delar i datorn. Prestandakraven på ex. CoD BO 3 ökar ju inte med tiden direkt, så att du nu har sämre prestanda beror nog inte på din hårdvara. Ta dig istället en allmän översyn av datorns hälsa. Kanske dags att damma ur den, kolla drivrutiner, ominstallera windows, scanna efter malware/virus, osv.

Man uppgraderar inte för att få tillbaka samma prestanda

och tack alla för era svar det är just för er man älskar denna sidan

tjena kollade runt lite på luft på burk och hittade denna
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillbe...
e det bara att gå och köpa den blåsa bort allt inne i datorn ?

Permalänk
Medlem

Imo är det bättre med en kompressor. Farsan din kanske har en som står i garaget?
Luft på burk får man inget riktigt tryck ur utan blir bara jobbigt att använda. Dessutom så bildas det kondens utav drivgasen på dina komponenter om man trycker för länge.

Vill du göra datorn helt ren, kör med kompressor!

Visa signatur

Gaming rigg1: I7 4790K @4,5GHz kyld med H60| MSI Z97 Gaming 3 MSI GTX970 4GB Gaming | 8GB Ram @2133| 120GB SSD|
Gaming rigg 2: i5| GTX460| 12GB ram @1333| 120GB SSD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallo:

Imo är det bättre med en kompressor. Farsan din kanske har en som står i garaget?
Luft på burk får man inget riktigt tryck ur utan blir bara jobbigt att använda. Dessutom så bildas det kondens utav drivgasen på dina komponenter om man trycker för länge.

Vill du göra datorn helt ren, kör med kompressor!

har nu uppdaterat mitt grafikkort,kört windows update och blåst ut damm från datorn men spelet laggar fortfarande vilket det som sagt inte gjort innan

tror ni att jag måste formatera datorn oxå ?

tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat temperaturer på CPU?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturer och CPU/GPU användning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av halojoy:

Det borde inte vara nåt problem.
Du har bra grejer. Bra CPU.
Om det är nåt som ska uppgraderas är det grafikkortet.

Har du rengjort datorn nån gång?
Blås bort damm med dammsugare, men var försiktig med grejerna!

Nej för fan! Använd absolut inte dammsugare. Har du inte koll på det så råd inte TS att göra något som kan gravt skada datorn, i detta fall med ESD. Tryckluft på burk och en tandpetare i ev. fläktar så dom inte spinner upp när du blåser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Kollat temperaturer och CPU/GPU användning?

temperaturerna verkade vara stabila oxå men ska nog testa formatera datorn och se om det hjälper

Permalänk
Medlem

tjena igen måste bara få höra med er om detta verkligen är bra ladda ner ett prgoram som hette gpuz och fick dessa resultaten när jag spelade cod bo3

Permalänk
Medlem

du kan få den upp till 1200mhz

Permalänk
Medlem

Tjena igen har nu formaterat hela datorn uppdaterat allt och rengjort datorn men cod laggar fortfarande kan det vara någon inställning ?
Har optimerat spelet oxå
Snälla hjälp <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ca1P3:

Tjena igen har nu formaterat hela datorn uppdaterat allt och rengjort datorn men cod laggar fortfarande kan det vara någon inställning ?
Har optimerat spelet oxå
Snälla hjälp <3

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara så att du har råkat aktivera V-sync i spelets inställningar? Det kan medföra lagg/hack om din dator inte orkar hålla konstant 60 fps.

Sen kan det vara värt att fråga: prova om det bara händer online. Om det funkar fint i single player så kan det bero på din internetanslutning istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kan det vara så att du har råkat aktivera V-sync i spelets inställningar? Det kan medföra lagg/hack om din dator inte orkar hålla konstant 60 fps.

Sen kan det vara värt att fråga: prova om det bara händer online. Om det funkar fint i single player så kan det bero på din internetanslutning istället.

Okej tack för svaret ska testa det efter jobbet
Men tror att v-sync inte är aktiverat men ska testa internet men tycker att det skulle vara konstigt då jag har 100mbs ner och upp men kan testa att återställa routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kan det vara så att du har råkat aktivera V-sync i spelets inställningar? Det kan medföra lagg/hack om din dator inte orkar hålla konstant 60 fps.

Sen kan det vara värt att fråga: prova om det bara händer online. Om det funkar fint i single player så kan det bero på din internetanslutning istället.

Tjena vill tacka alla som kommit med ider till mig det sista jag gjorde nu var att rensa routern alltså återställde den och sedan hade jag råkat trycka i sync fps eller vad det stod och nu funkar spelet igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ca1P3:

Tjena vill tacka alla som kommit med ider till mig det sista jag gjorde nu var att rensa routern alltså återställde den och sedan hade jag råkat trycka i sync fps eller vad det stod och nu funkar spelet igen

vad för slags lagg har du?
du kör alltså 780?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

vad för slags lagg har du?
du kör alltså 780?

Vet inte riktigt men spelet hackar emellanåt