Permalänk
Medlem

Spelkonsol - Köp Tips

Hej!

Jag har nämnligen bestämt mig för att köpa en spelkonsol, Xbox One eller Playstation 4.
Min fråga är vilken är bra/värd pengarna, och vilken har mest spel released?

Här är en länk på de två jag kollat på

Xbox One
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/spelkonsol/XONE1TBELITE/xbox-one-elite-1-tb-elite-kontroll-hdmi-kabel

Playstation 4
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/spelkonsol/PS41TB2DUA/playstation-4-ps4-1tb-2st-dualshock-4-kontroller

Permalänk
Inaktiv

Här kommer du få helt spridda svar, och inte bli klokare för fem öre utav svaren då alla är personliga åsikter.

Det du ska fråga dig eventuellt är:
* Vilka dagens spel vill du spela, vilka kommande spel vill du spela? Tänker främst i min tanke att varje konsol har exklusiva titlar till respektive konsol.

* Dina egna krav, vad vill du ska ingå för tjänster, vilket system är du van vid?

* Om du tänker på dina vänner/bekanta som har en av dessa konsoler, vilken använder majoriteten? Om man tänker i banan för online-spel och vill kunna lira med sina kompisar.

Finns säkert massa mer att tänka på personligen, vilket som passar en bäst. Jag spottade bara ur mig de tankar jag skulle haft vid ett val som ditt.

Permalänk
Medlem

Eftersom du endast kommer få svar på vad vi tycker du ska köpa, så slår jag ett slag för Xbox One. Även fast Xbox One har sämre hårdvara så har tyvärr PS4 inte Forza spelen - Vilket gör valet solklart för mig
Nu har du dock valt en onödigt dyr variant av Xbox One... vilket får mig att vilja dra tillbaka min röst på den, men ändå inte. Jag skulle personligen välja en billigare variant (inte en Elite) men fortfarande på 1TB.
Denna är mer än 1000kr billigare än Elite versionen http://cdon.se/spel/xbox_one_1tb-33878964 och de extra finesser som Elite har anser jag inte vara värt 1000kr.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Kudden01:

Jag skulle själv valt konsol utifrån exklusiv spelserie. Då Xbox ONE har sina egna titlar och PS4 har sina.

Mvh Timmy

Permalänk
Medlem

Ok, tacksam för svaren.

Undrar då vilken spelkonsol som har nya spel/mest spel så att säga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kudden01:

Ok, tacksam för svaren.

Undrar då vilken spelkonsol som har nya spel/mest spel så att säga?

Googla.
Jag fick fram detta:
PS4: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_4_games
XB1: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_One_games

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilka spel du är intresserad av men de flesta spelen som kommer ut finns på båda. Jag hade nog valt PS4 för Bloodbourne och Dark souls 3 som kommer (osäker om DS3 kommer på XB1). Helt exklusiva titlar för ett konsol system är oftast väldigt små i mängd.

Permalänk

Som andra skriver så beror det helt på spel du är intresserad av, de (som finns på båda konsoller) kommer dessutom vara snabbare/snyggare på en PS4, hur stor roll det spelar är ju upp till dig att avgöra; det är ju inte direkt som skillnaden mellan VHS och Blu-Ray, den finns men du behöver nog spela båda direkt efter varandra eller visa dem samtidigt på två skärmar för att märka det... (personligen har jag inga problem med grafiken på min Xbone)

En annan sak som enbart (än så länge i a.f.) Xbone har är EA-access som ju inte är helt fel insåg jag nu när de hade lite fria dagar, dessutom (men här kan jag ha fel, man följer ju inte direkt vad som händer med PS när man har en Xbone...) är det väl enbart, på gott och ont, Xbone som har Early access a'la Steam...? (dock inte många titlar ännu, The long dark, Ark och Shelter är de jag kommer på, men jag är inte så intresserad av det så jag kan ha missat en del..)

Jag kan säga att jag personligen var mer sugen på en PS4, men likt en annan i tråden så blev det en Xbone tack vare Forza...sedan hoppas jag verkligen att Trials Evo också kommer på Xbone.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Går inte att svara på. Frågan du måste ställa dig själv är vilka spel vill du spela?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Xbox One har lite sämre hårdvara ja, men såvida du inte har tillgång till båda konsollerna sida vid sida så skulle jag inte säga att min ser någon direkt skillnad. Låt inte lite extra prestanda avgöra ditt val, ta den konsol som du anser ha roligast exklusiva spel. Slår själv ett slag för Xbox One, men då är jag också ett fan av Halo och Forza serien.

Permalänk
Medlem

Ett plus till Ones fördel är Kinect och med alla dom möjligheter det innebär. Har inte testat det själv mer än som hastigast men den verkar helt klart mer kompetent och underhållande än Sonys motsvarighet. Med Cortana kan man hitta på en massa skoj, finns mängder med videor på tillämpningsområden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kudden01:

Ok, tacksam för svaren.

Undrar då vilken spelkonsol som har nya spel/mest spel så att säga?

Denna frågan makes no sense at all. Frågan är väl vad för spel du gillar och är intresserad av? Några Xbox exclusives är Halo, Gears of War, Forza, Fable. PS4 har väl Uncharted, The Last of Us, Driveclub, Bloodborne, Littlebigplanet, Gran Turismo, Infamous, Killzone.

De mest hypade serierna av dessa är väl, Halo, Forza, Uncharted, The Last of Us, Littlebigplanet, Gran Turismo.

Xbox One ser ut att ha lite mer kommande exclusives som verkar riktigt bra.

Xbox One har Kinect, som också används riktigt bra i systemet. Om du har en Windows 10 dator så kommer du kunna göra vissa saker och streama spel till Xbox One osv.

Men vad spelar dina kompisar på??

Åk till någon butik och kläm på kontrollerna vet jag!

Permalänk
Medlem

Här är en video som kan hjälpa dig.

https://www.youtube.com/watch?v=vgk-lA12FBk

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Inaktiv

Vilka spel vill du spela + vilken konsoll har kompisarna?

Permalänk

Hej,
Som "Lilljagare" skrev, vad har polarna?

Annars:
Jag har Xbox One men skulle jag köpa idag så hade det blivit ett PS4.
XBox One är "OK" men Microsoft verkar älska att ta bort funktioner och göra saker besvärliga för sina kunder.

PS4 ÄR snabbare/har bättre grafik än Xbox. Allt snack om att XBox skulle vara bättre mediaspelare mm är BS. PS4 har tex Spotify och det har inte Xbox. PS4 kan spela musik i bakgrunden och det kan inte Xbox. I PS4 kan du välja region/språk mm utan problem. I Xbox måste alla vara samma (tex svenska rakt över) och det får följdverkningar för tillbehör som Kinect/tuner/online spel mm.

Ett exempel på Microsofts fullständiga idioti är tex att Kinect kräver att du ställer in din Xbox på engelska, OK, MEN det medför att hela din box blir Amerikansk eller Engelsk och det medför att även om du köper en Microsoft Xbox One Tuner av Microsoft Sverige så kommer den inte fungera (jag har gjort detta misstag och Microsoft har ingen lösning)...

Det bästa med XBox one är att den är ganska tyst, har sköna kontroller, det går att streama spel till en W10-dator och att en del 360 spel går att spela på den.
Personligen så föredrar jag dessutom gränssnittet på Xbox före PS4 (även om det absolut borde förbättras även på Xbox).

Resten vinner PS4 utan konkurrens (grafik, multimedia, appar, spelprestanda). Prisskillnaden (ca 10%) är bara ett halvt spel...

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Ett plus till Ones fördel är Kinect och med alla dom möjligheter det innebär. Har inte testat det själv mer än som hastigast men den verkar helt klart mer kompetent och underhållande än Sonys motsvarighet. Med Cortana kan man hitta på en massa skoj, finns mängder med videor på tillämpningsområden

Hej,
Det trodde jag också. Köpte därför Xbox one + Kinect + Microsoft Tuner bara för att uppleva att de inte är kompatibla med varandra.
Kinect kräver att du ställer om din Xbox till UK/US-region medan Microsoft tuner kräver Svensk Xbox (Microsoft har till skillnad från Sony låst ihop region och språk).

Tre år efter att Xbox släpptes har Microsoft vare sig löst eller ens kommenterat detta problem officiellt. Deras "support" säger att det kan komma att lösas via framtida uppdatering men att de inte kan lova något utan man ska istället vänta (men som sagt, konsolen är snart 3 år och Microsoft har inte kommenterat detta officiellt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

Hej,
Det trodde jag också. Köpte därför Xbox one + Kinect + Microsoft Tuner bara för att uppleva att de inte är kompatibla med varandra.
Kinect kräver att du ställer om din Xbox till UK/US-region medan Microsoft tuner kräver Svensk Xbox (Microsoft har till skillnad från Sony låst ihop region och språk).

Tre år efter att Xbox släpptes har Microsoft vare sig löst eller ens kommenterat detta problem officiellt. Deras "support" säger att det kan komma att lösas via framtida uppdatering men att de inte kan lova något utan man ska istället vänta (men som sagt, konsolen är snart 3 år och Microsoft har inte kommenterat detta officiellt)

Ja, det är ju tyvärr det som är nackdelen i dagsläget. Att Microsoft aldrig lanserar det i sverige. Riktigt tråkig inställning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Ja, det är ju tyvärr det som är nackdelen i dagsläget. Att Microsoft aldrig lanserar det i sverige. Riktigt tråkig inställning.

Det kombinerat med att de låser språk och region är helt skruvat!
Har polare som jobbar utomlands och de tvingas ha sin Xbox (och spelen) på lokala språket... Inte så kul vare sig i Tyskland eller i Saudi

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaren ännu en gång!

Tror att det blir en Playstation 4

Permalänk
Medlem

En stor fördel på ps4 är att kunna streama spel till ps vita.
Jag har spelat mer fallout 4 på min vita än vad har spelat vid ps4:an. Är i sälen nu och det funkade faktiskt att streama över nätet från min ps4 i Skåne. Det var lite lag men arr bygga setllement är inga problem.

Felstavning
Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk

Du har gjort ditt dumma val, skäms.

Skämtar bara, som jag redan tidigare skrev så skall man välja den konsoll som ger en själv mest, mao. de spel man vill spela och som man anser sig kunna hitta/har mest vänner på. (man spelar ju för att ha kul inte för att kunna skryta om att man har den snyggaste grafiken...)

Måste också, som rätt gammal gamer (startade min onlinekarriär med demon av Quake) ge ett stort tack till alla i tråden, det är f-n så skönt att läsa en tråd ang. konsoller utan "fanboyism". (vi vet alla att PS4 är bättre än Xbone vad gäller ren data, de har dock båda sina för- och nackdelar)

Permalänk
Medlem

@RiotSquad:

Funderade först på en Xbox One för att de har Forza och det gillar jag men jag tar PS4 för att jag alltid varit på Xbox sidan, men ville byta till Playstation och testa mig lite på det också, hoppas dock att forza kommer till PS4 också om inte då är de bara och acceeptera det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kudden01:

@RiotSquad:

Funderade först på en Xbox One för att de har Forza och det gillar jag men jag tar PS4 för att jag alltid varit på Xbox sidan, men ville byta till Playstation och testa mig lite på det också, hoppas dock att forza kommer till PS4 också om inte då är de bara och acceeptera det

Forza och dess utvecklare ägs av Microsoft så det svarar nog på din sista fundering :P.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Bara köpa Xbox One sedan när den går på någon fet REA (black friday osv), så har du båda tillslut.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kudden01:

@RiotSquad:

Funderade först på en Xbox One för att de har Forza och det gillar jag men jag tar PS4 för att jag alltid varit på Xbox sidan, men ville byta till Playstation och testa mig lite på det också, hoppas dock att forza kommer till PS4 också om inte då är de bara och acceeptera det

Att Forza skulle komma till PS4? Du har större chans att vinna på nåt av de där miljardlotterierna som delas ut i USA vart 5 eller 6 år eller vad det är.
Dessutom skulle Microsoft inte för allt i världen släppa en av sina exclusive titlar till sin största konkurrent, oavsett vilka summor vi än skulle fantisera om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jaha, visste inte att microsoft var dom som skapade Forza.

Men men, ps4 verkar ändå bra så de blir nog ändå den

Permalänk
Medlem

Jag säger som många andra att det är spelen som är det viktigaste och om man har några spelkompisar sen innan så kan det ju vara av betydelse vad dom väljer att uppgradera till. Jag satt i samma sits som du för några månader sen och jag valde xbox one fast en vanlig med 1tb hdd, det som avgjorde för mig var bl.a. att man kunde koppla till en extern hdd till xboxet som på så vis gör det smidigt att utöka lagringsplatsen men även om man vill ta med något spel till en kompis som man har på hårddisken. Är möjligt att ps4:an stödjer detta också numera men när jag skulle välja så gjorde dom inte det. Sen så tycker jag att det är en fördel att man får behålla spelen som man får om man har xbox live gold men i gengäld så får man lite modernare spel till ps4:ans tjänst. Så än en gång är det en smaksak.

Permalänk
Medlem

Blev detta
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/spelkonsol/PS4...

+ GTA V och Black ops 3

Men jag undrar om man får till någon kod till PS plus med paketet?