Permalänk
Medlem

Dia till digital

Vad är det som gäller nu? Jag har kanske 200-300 gamla bilder som jag skulle vilja föra över till digital.

Jag har en Canon 6D som jag kan använda om det är bättre/enklare/billigare än scanners (såg något om det i en gammal tråd på Fotosidan).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

En sån här kanske, vad jag har läst så blir det ganska bra resultat, har inte provat själv. Annars går det med makro objektiv, stativ och ljusbord.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zosma:

En sån här kanske, vad jag har läst så blir det ganska bra resultat, har inte provat själv. Annars går det med makro objektiv, stativ och ljusbord.

Glömde du nått, typ en länk ?

Det finns väl 2 sätt, scanna eller fotografera av dem, när det inte är fler bilder så kan det ju gå att lämna in dem på scanning också, det kan bli billigare än att köpa egen utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kjell har ett antal olika apparater för att föra över till digitalt, frågan är ju bara hur prisvärt det är, det vill säga om priset för maskinen uppväger antalet bilder man skall scanna in.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Ja, glömde länken, och det är i den andra länken också som loefet skrev: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/dator...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Billigast blir väl att fota av.
Samma teknik som de billiga prylarna från Kjelles använder.
Alltså en inbyggd kamera som fotograferar av diat/neget.
Men de scannrarna har rätt dålig hårdvara och noll möjligheter att styra resultatet.
Jag har bara provat en äldre Plexgear-scanner på fem megapixlar från Kjelle.
Den ger väldigt slumpmässigt resultat med olika färgstick och dålig skärpa. Färgerna blir helt olika diat.
De nyare modellerna har säkert blivit bättre än så.
Ska du ha en riktig negativscanner så kostar de rejält och jobbet tar lång tid.

Tycker du ska prova att fota av neg/dia med din kamera.
Den är naturligtvis långt bättre än kameradelen i Kjelles enkla scannrar.
Ska man tro flera inlägg på Fotosidan så ger denna metod ett bra resultat.

Kamera har du.
Stativ för kameran och trådutlösare/fjärr.
Om du har ett fast macro-objektiv är det bästa alternativet. Du får skala 1:1.
Annars t.ex. ett fast 50mm objektiv (med bländarinställning 5,6/8 för bästa skärpa) och köpa billigaste mellanringarna.
Fast optik brukar ha mindre vinjettering och distorsion.
digiCamControl. Program, gratis, för att se plåtningen direkt i datorn med USB-kabel. 27 tums skärm istället för att försöka se på kameraskärmen. Programmet verkar vara skapat för Nikon men Canon 6D finns i listan med bockar för alla funktioner.
Dörr LP100 LED ljusbord 128 x 100 mm. Ljusbord hos Cyberphoto 399:-.
Något svart som inte dammar för att maska av runt diat/neget.
Vattenpass för att få prylarna rakt.
Gör egen vitbalansering mot ljusbordet.
Spara bilderna som raw-filer. Tillåter maximal efterbehandling.
Lägsta normal-iso, 5,6/8 i bländare och låt kameran välja tid. Exponera genom datorn eller trådutlösare för att undvika skak.
Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stasi:

Billigast blir väl att fota av.
Samma teknik som de billiga prylarna från Kjelles använder.
Alltså en inbyggd kamera som fotograferar av diat/neget.
Men de scannrarna har rätt dålig hårdvara och noll möjligheter att styra resultatet.
Jag har bara provat en äldre Plexgear-scanner på fem megapixlar från Kjelle.
Den ger väldigt slumpmässigt resultat med olika färgstick och dålig skärpa. Färgerna blir helt olika diat.
De nyare modellerna har säkert blivit bättre än så.
Ska du ha en riktig negativscanner så kostar de rejält och jobbet tar lång tid.

Tycker du ska prova att fota av neg/dia med din kamera.
Den är naturligtvis långt bättre än kameradelen i Kjelles enkla scannrar.
Ska man tro flera inlägg på Fotosidan så ger denna metod ett bra resultat.

Kamera har du.
Stativ för kameran och trådutlösare/fjärr.
Om du har ett fast macro-objektiv är det bästa alternativet. Du får skala 1:1.
Annars t.ex. ett fast 50mm objektiv (med bländarinställning 5,6/8 för bästa skärpa) och köpa billigaste mellanringarna.
Fast optik brukar ha mindre vinjettering och distorsion.
digiCamControl. Program, gratis, för att se plåtningen direkt i datorn med USB-kabel. 27 tums skärm istället för att försöka se på kameraskärmen. Programmet verkar vara skapat för Nikon men Canon 6D finns i listan med bockar för alla funktioner.
Dörr LP100 LED ljusbord 128 x 100 mm. Ljusbord hos Cyberphoto 399:-.
Något svart som inte dammar för att maska av runt diat/neget.
Vattenpass för att få prylarna rakt.
Gör egen vitbalansering mot ljusbordet.
Spara bilderna som raw-filer. Tillåter maximal efterbehandling.
Lägsta normal-iso, 5,6/8 i bländare och låt kameran välja tid. Exponera genom datorn eller trådutlösare för att undvika skak.
Med vänlig hälsning.

Tack för ett riktigt bra svar!

Jag har inget makroobjektiv idag, men till skillnad från en diascanner känns det som något jag kan ha användning av även efter överföringen av diabilderna. Jag har span på ett begagnat Tamron 90/2.8 1:1 som ligger rimligt i pris för användningsområdet.

Borde det inte fungera med en iPad eller motsvarande i stället för ljusbord?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för ett riktigt bra svar!

Jag har inget makroobjektiv idag, men till skillnad från en diascanner känns det som något jag kan ha användning av även efter överföringen av diabilderna. Jag har span på ett begagnat Tamron 90/2.8 1:1 som ligger rimligt i pris för användningsområdet.

Borde det inte fungera med en iPad eller motsvarande i stället för ljusbord?

Nu har jag inte testat att fota själv än. Funderat att göra det. Men vad jag har läst så om man har det direkt mot surfplatta/mobil, så syns pixlarna, i nåt exempel jag såg hade dom klippt från vanligt vit plastpåse, som dom hade över surfplattan, så att det sprider ljuset. Har ju en gammal samsung tab 10.1 den första modellen, som jag inte har använd på länge, som jag har tänkt om det skulle gå att använda som ljusbord. Sen är det kanske så att plattan blir varm om det är många dia/negativ som ska fotas.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Objektivet du nämner är mycket bra och populärt till macro och också jättebra som kort tele.
Alla macro-objektiv brukar vara rejält skarpa.
Stabilisering är rätt ointressant för macro och till annat med dagens iso får man lära sej att hålla stilla och ta stöd.
Du har ju småbild.
Förr innan zoomarna var alltid rekommendationen vid köp av småbildssystemare + objektiv:
kamera + ett objektiv = 50mm (normal).
kamera + tre objektiv = 28mm+50mm+135mm.
kamera + två objektiv = 35mm + 85-105mm. (Moderat vidvinkel för allmänfoto + kort tele för porträtt/utsnitt). Brukade heta att med denna kombo. täcker man 80-90% av fotandet.

Tjafset om att zooma med fötterna är ju bara en logisk kullerbytta av alla treåriga internetkrigare.
Man använder inte zoomen för att välja hur mycket som blir med på korten.
Man använder zoomen (och fasta objektiv), väljer brännvidd, för att få det uttryck man är ute efter. Alltså perspektiv, utsnitt och skärpedjup t.ex.
Alltså när man tar bilder och inte knäpper kort.

Cyberphoto har ibland rabatt på objektivet du nämner, brukar då kosta 2990:- nytt. Senast 25 november. Kolla statistiken i din länk.

Med ljusbordet får du ett stabilt jämnt led-ljus och känd färgtemperatur, 5000*K +/- 270* K.
Med platta tror jag det är risk för flimmer, ojämnt ljus och risk för att pixlar syns.
Tror att för 399 spänn är ljusbordet ett bättre val och det går kanske att använda som belysning vid annan macro-fotografering?
Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stasi:

Objektivet du nämner är mycket bra och populärt till macro och också jättebra som kort tele.
Alla macro-objektiv brukar vara rejält skarpa.
Stabilisering är rätt ointressant för macro och till annat med dagens iso får man lära sej att hålla stilla och ta stöd.
Du har ju småbild.
Förr innan zoomarna var alltid rekommendationen vid köp av småbildssystemare + objektiv:
kamera + ett objektiv = 50mm (normal).
kamera + tre objektiv = 28mm+50mm+135mm.
kamera + två objektiv = 35mm + 85-105mm. (Moderat vidvinkel för allmänfoto + kort tele för porträtt/utsnitt). Brukade heta att med denna kombo. täcker man 80-90% av fotandet.

Tjafset om att zooma med fötterna är ju bara en logisk kullerbytta av alla treåriga internetkrigare.
Man använder inte zoomen för att välja hur mycket som blir med på korten.
Man använder zoomen (och fasta objektiv), väljer brännvidd, för att få det uttryck man är ute efter. Alltså perspektiv, utsnitt och skärpedjup t.ex.
Alltså när man tar bilder och inte knäpper kort.

Cyberphoto har ibland rabatt på objektivet du nämner, brukar då kosta 2990:- nytt. Senast 25 november. Kolla statistiken i din länk.

Med ljusbordet får du ett stabilt jämnt led-ljus och känd färgtemperatur, 5000*K +/- 270* K.
Med platta tror jag det är risk för flimmer, ojämnt ljus och risk för att pixlar syns.
Tror att för 399 spänn är ljusbordet ett bättre val och det går kanske att använda som belysning vid annan macro-fotografering?
Med vänlig hälsning.

Tack igen. Jag har kollat lite med befintligt objektiv 24-105 mm mest för att testa konceptet. Känslan jag får är att det blir en väldigt liten del av sensorn som utnyttjas. Blir det annorlunda med ett makroobjektiv? Närgränsen på mitt objektiv är 45 cm vs ca 30 på Tamrons 90 mm men även om jag sätter mitt på 30 com skulle jag gissa att ungefär en sjättedel av sensorn utnyttjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Då är det nästan bättre att inhandla en billig scanner. Annars är mitt tips att antingen hyra ett macroobjektiv en helg (kostar inte mycket) och köra på eller skicka in det. Ska du göra det själv blir det med största sannolikhet bäst att fotografera av om du kan säkerställa att objektivet är plant mot diabilden. Sen kan det bli lite jobb att göra om bilden till positiv sedan för det kan bli så att du behöver jobba med kurvor bland annat i Photoshop eller liknande.

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack igen. Jag har kollat lite med befintligt objektiv 24-105 mm mest för att testa konceptet. Känslan jag får är att det blir en väldigt liten del av sensorn som utnyttjas. Blir det annorlunda med ett makroobjektiv? Närgränsen på mitt objektiv är 45 cm vs ca 30 på Tamrons 90 mm men även om jag sätter mitt på 30 com skulle jag gissa att ungefär en sjättedel av sensorn utnyttjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa mellanringar om du behöver kunna fokusera på kortare distans, de kostar inte mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1. Shoppa en beggad Canon FD 50/1.8, 150:- +- 50:- beroende på skick, på tradera, fotosidan eller blocket.
2. Köp en EOS->FD adapter på ebay, 48 spänn ink frakt, mums
http://www.ebay.com/itm/Hot-FD-EOS-Mount-Adapter-No-Glass-Can...

Nu har du vad du behöver för att avfotografera dia/filmneg för ~200 spänn, å ja, det blir bra resultat. Därtill får du ett hyfsat makroobjektiv på köpet.

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel:

Hej,
skillnaden mellan objektiven (24-105mm och ett macro-objektiv) är att zoomen är gjord för vanlig/normal fotografering medan dessa moderna macro-objektiv är konstruerade för närbildsfoto ner t.o.m. skala 1:1. De kan alltså fokusera hela vägen från oändligt ner till en närgräns som ger skala 1:1.
Detta är betydligt dyrare/mera komplicerat när man vill ha hög kvalitet. På en zoom är det mycket dyrt och svårt.
Det finns macro-objektiv med olika lång brännvidd.
Längre brännvidd och man får längre avstånd mellan främre linsen och motivet (stör t.ex. insekter/fjärilar mindre).

Vanliga objektiv (din 24-105mm t.ex) har en närgräns som stoppar innan man kommer så nära att skalan blir 1:1.
Anledningen är förstås att det blir billigare/mindre/enklare och att det är färre som vill betala för macro.
Man kan inte bara gå efter närgränsavståndet (cm) mellan olika objektiv för macro-objektiven är med sina linser konstruerade för just närbildsfoto.
De brukar dessutom vara väldigt skarpa utan att vara överdrivet dyra.

Det finns några enkla telezoomar som kallas macro men de har inte alls samma kvalitet som de riktiga fasta macro-objektiven (brukar inte gå till 1:1 heller).

När du skriver att bara en del av sensorn utnyttjas när du provfotar med ditt objektiv tänker du baklänges.
Hela sensorn i kameran används alltid men när du fokuserar skarpt vid närgränsen på ditt 24-105mm blir ytan på det avbildade större än 24x36mm (sensorn/diat). Du kommer inte tillräckligt nära. Olika brännvidder på ditt objektiv ger olika avbildningsskalor.
Du kommer alltså inte ner till skala 1:1.
Riktiga macro-objektiv är konstruerade så att man kan ställa avståndet ända ner till att man fotograferar av 1:1 (i detta fallet sensorn (24x36mm)-diat (24x36mm).

Vill man ha större förstoring använder man mellanringar (ofta sats med 3st olika) eller en steglöst inställbar bälg mellan objektivet och kamerahuset.
Mellanringarna finns från de billigaste (helt utan kopplingar mellan objektiv och hus) till de dyrare med mera eller mindre kopplingar mellan obj./hus.
Finns hos t.ex. Kaffebrus eller Kreativ Fotografi. Från Kina är det ju ändå billigare men tar några veckor.
Med de utan kopplingar ställer man in allt manuellt, lägsta normal-iso, skärpan vid största bländare sedan vrida ner bländaren till 5,6/8 och låter kameran välja tid.

Du kan prova med en billig mellanring till ditt zoom-objektiv men jag tror det blir bättre resultat med ett fast objektiv med bländarinställning och avståndsinställning.
Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag köpte ett begagnat Canon 100 mm 2.8 med 1:1-förstoring. Funkar perfekt för att avbilda diabilderna. Har än så länge bara testat med en ipad som ljusbordsersättare och har märkt att pixlarna framträder. Ska kolla vidare på det med exempelvis plastpåse, papper eller motsvarande diffuser.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Uppdatering:
Jag köpte ett begagnat Canon 100 mm 2.8 med 1:1-förstoring.

EF eller FD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

EF eller FD?

Det började klia i fingrarna så det blev EF.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Jag hittade en scanner för en 50lapp på Myrorna igår som har diabild och 35mm-negativscanningsfunktion. Var lite knepigt att få igång den under Win7 men mest för att jag var dum nog att inte direkt installera XPmode och köra scannern där. Kan vara värt att prova om du inte vill mecka allt för mycket med fotograferingen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

@bubbelbabbel: Jag hittade en scanner för en 50lapp på Myrorna igår som har diabild och 35mm-negativscanningsfunktion. Var lite knepigt att få igång den under Win7 men mest för att jag var dum nog att inte direkt installera XPmode och köra scannern där. Kan vara värt att prova om du inte vill mecka allt för mycket med fotograferingen...

1. Märke och modellbeteckning?
2. Följde programvaran med?
3. Har du testat den och hur blev resultatet?

Permalänk
Medlem

@jookeer:

  1. HP Scanjet 3770

  2. Nej, men finns att ladda ner hos HP.

  3. Har testat och resultatet är helt ok (har ej testat 35mm än). Får lägga till lite kontrast och skärpa lite grann, men tipptopp för gamla bilder.

Skyddsplasten var inte ens borttagen från huven - nu är den borta och scannern känns helt ny!