Permalänk
Medlem
Skrivet av Volvagia:

Använde klorhexidin för att lägga ny kylpasta på grafikkortet. Funkade bra.

Kanske är bra mot jäst- och mögeltillväxt under kylaren.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Vilken vätska som helst som löser polymeren i den aktuella kylpastan duger bra, sprit(inkl vodka och rödsprit), aceton etc.
Finns ingen anledning att köpa dedikerade specialvätskor för dyra pengar, ta vad du har hemma.
(har du inget hemma kan det vara läge att köpa aceton, bensin, rödsprit etc)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@Sarkissati: det e inget man behöver säga garantin är säkert gott ut med haft den i ett år nu.

men vodka funkar den ligger på 10grader idle och 30 vid spelande som CSGO/TDM , euro truck simulator 2 och DayZ Standalone

10 grader? Ni har det jäävligt kallt hemma isåfall..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@rinosaur: Om du kan läsa på andra sidan av kommentarerna så skrev jag att det var nog bara första uppstarten ny kylare första gången jag startade datorn för dagen. = kall nu står den på 20 och 30grader har än så länge inte gått till 40 eller 35 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@Sarkissati: det e inget man behöver säga garantin är säkert gott ut med haft den i ett år nu.

men vodka funkar den ligger på 10grader idle och 30 vid spelande som CSGO/TDM , euro truck simulator 2 och DayZ Standalone

10 grader idle bor du i en igloo på grönland?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Eftersom vodka förutom etanol och vatten innehåller en väldig massa andra saker typ socker och smakämnen är det verkligen inget du bör använda i datorn. Det kommer lämna en massa rester kvar där du använder det vilket är exakt vad man inte vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Socker och smakämnen?

Vodka är destillerad potatis med tillsatt vatten. Du blandar ihop det med smaksatt vodka, vilket inte är vodka.

Problemet med att använda vodka är samma problem som när du använder vatten: Vatten är ledande och dunstar inte tillräckligt fort.

Permalänk
Medlem

@htbtoma:Kan inte du heller läsa eller? bara första uppstarten ny kylare första gången jag startade datorn för dagen. = kall nu står den på 20 och 30grader har än så länge inte gått till 40 eller 35 grader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaevel:

Socker och smakämnen?

Vodka är destillerad potatis med tillsatt vatten. Du blandar ihop det med smaksatt vodka, vilket inte är vodka.

Problemet med att använda vodka är samma problem som när du använder vatten: Vatten är ledande och dunstar inte tillräckligt fort.

https://www.youtube.com/watch?v=-PKsKqQHd3U&t=2m35s
Sen tror jag visserligen inte att en dator blir tillräckligt var för att göra om socker till karamell (eller att det finns tillräckligt med socker till att börja med) men inget jag skulle chansa på ändå. Orenheter kan ju också diskuteras i oändlighet men men. Det största problemet håller jag med om är vattnet.

Permalänk
Medlem

@Jaevel: jag väntade att lägga på den nya kylaren som redan hade kylpasta på och innan jag satte ditt fanskapet så torkade jag rent med ett kaffefilter bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

https://www.youtube.com/watch?v=-PKsKqQHd3U&t=2m35s
Sen tror jag visserligen inte att en dator blir tillräckligt var för att göra om socker till karamell (eller att det finns tillräckligt med socker till att börja med) men inget jag skulle chansa på ändå. Orenheter kan ju också diskuteras i oändlighet men men. Det största problemet håller jag med om är vattnet.

Åfan, the more you know.
Jo nu när du säger det så är det ju bara rimligt att små biologiska ämnen följer med, 100% ren vodka finns väl knappast så
Men ja, vi är överens om att det är vattnet som kommer ställa till problem och inte socker eller eventuella oljor som finns kvar (eller kylfiltrerar man vodka?)

@Lightify:
Till nästa gång, köp isopropanyl. En flaska varar oändligt länge.
Kjell & company säljer en tillräckligt stor flaska för 49:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Vilken vätska som helst som löser polymeren i den aktuella kylpastan duger bra, sprit(inkl vodka och rödsprit), aceton etc.
Finns ingen anledning att köpa dedikerade specialvätskor för dyra pengar, ta vad du har hemma.
(har du inget hemma kan det vara läge att köpa aceton, bensin, rödsprit etc)

Helt sant, men anledningen till att använda t ex isopropyl är att det inte löser upp plast, dvs det är ingen fara om du skulle droppa på moderkortet, eller på cpu'n, förr när man inte hade en heatspreader som täckte hela cpu'n t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Helt sant, men anledningen till att använda t ex isopropyl är att det inte löser upp plast, dvs det är ingen fara om du skulle droppa på moderkortet, eller på cpu'n, förr när man inte hade en heatspreader som täckte hela cpu'n t ex.

Och att det dunstar fort utan att lämna rester.

Men visst, bryr man sig inte om någon av de egenskaperna så ta det första du råkar hitta i kylen.

Permalänk
Medlem

@Lightify:

spelar ingen roll, har du inte 10 grader i rummet vilket knappast är troligt är det fysikaliskt omöjligt att din kylare kyler så kallt.
även om datorn stått avstängd i 100 år och kylaren är flong ny så kan du aldrig komma ner kallare än vad den omgivande luften är.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Vodka och annat trams som föreslås lämnar kvar rester som kan påverka så att kylpastan inte får 100% kontakt med processor och kylare, vilket i sin tur kan påverka ledningsförmågan. Ännu värre är det med papper.

Permalänk
Medlem

Isopropanol på apoteket ~50kr + kaffefilter 0,50kr! Lätt värt, klarar dig 10 år på den flaskan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Volvagia:

Använde klorhexidin för att lägga ny kylpasta på grafikkortet. Funkade bra.

Hmm. Klorhexedin låter inte som det bästa valet ;). Det består nästan bara av vatten, lite salt, lite ättika och en liten mängd av det bakteriedödande ämnet klorhexidindiacetat.

Skrivet av Curik:

Vodka och annat trams som föreslås lämnar kvar rester som kan påverka så att kylpastan inte får 100% kontakt med processor och kylare, vilket i sin tur kan påverka ledningsförmågan. Ännu värre är det med papper.

Det är ju rätt i teorin, men det kommer troligtvis inte ge någon form av mätbar skillnad om man använder lösningsmedel från spritskåpet och vanligt papper så länge det inte ligger synliga rester kvar eller om man skaffar exakt rätt typ av puts och lösningsmedel. Känner man sig däremot osäker så gå på de mer korrekta grejerna ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@htbtoma: att alla orkar bry sig jag fråga en fråga om man kunde ta vodka för att göra rent cpun och blev en big deal av allt vissa sa att det funkar och vissa inte. Men jag gjorde de jag tog en rysk vodka som ingen drack av i familjen och tog ett kaffefilter tog försiktigt och drog över cpun och sen efter en stund jag hade fått ditt fläkten och radiatorn så tog jag ett kaffefilter bara och göra det ännu mer renare. Det funkar perfekt inget har hänt och det har gått 4 dagar nu sedan jag installerade skiten i datorn. Jag såg med egna ögon med AIDA64 programmet att det stog 10grader när jag inte hade något uppe på datorn och startade ett spel så blev det 25-30 grader och sen efter andra omstarten så var den under 20grader idle och inte lägre än 13 grader. Nej jag bor inte i en iglo på grönland jag bor i jönköping i en villla där det e ca 20 grader varmt eller fan vet jag.

Permalänk
Medlem

Är lat så blir oftast vodka (bara 40%) och kaffefilter. Funkar ja, men finns mycket bättre som nämnts tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Iofs rätt praktiskt använda vodka då man kan ta sig en hutt medans man håller på och joxar i datan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@htbtoma:Kan inte du heller läsa eller? bara första uppstarten ny kylare första gången jag startade datorn för dagen. = kall nu står den på 20 och 30grader har än så länge inte gått till 40 eller 35 grader.

Han kan nog läsa.. Han ifrågasatte nog bara 10 grader eftersom det är fysiskt omöjligt om du inte har det väldigt kallt hemma. Eller du kanske har ställt ut datorn utanför fönstret?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lightify:

@htbtoma: att alla orkar bry sig jag fråga en fråga om man kunde ta vodka för att göra rent cpun och blev en big deal av allt

"Att alla orkar bry sig" Ursäkta? På sveriges största forum för datorentusiaster ställer du en fråga. Förväntar du dig att ingen ska bry sig om att svara? Dessutom när frågan handlar om att göra tvärtemot vad all logik och erfarenhet säger? Sen att diskussionen breddas till att inte längre bara röra dig specifikt är naturligt och leder ju till att någon annan som faktiskt bryr sig kanske lär sig något, nu eller i framtiden.

Skrivet av Lightify:

vissa sa att det funkar och vissa inte.

Så vitt jag har sett har alla avrått dig från att göra det men det är ju helt uppenbart att du redan från början tänkte skita i allt vi sa och göra det ändå. Jag vet inte varför du ens frågade till att börja med, speciellt när du bara blir otrevlig mot de som försöker hjälpa dig.

Skrivet av Lightify:

tog ett kaffefilter tog försiktigt och drog över cpun och sen efter en stund jag hade fått ditt fläkten och radiatorn så tog jag ett kaffefilter bara och göra det ännu mer renare.

Jag kan inte ens förstå den här beskrivningen. Rengöra det efter att du har satt ihop det? Vad hände med ny kylpasta och allt?

Skrivet av Lightify:

Jag såg med egna ögon med AIDA64 programmet att det stog 10grader när jag inte hade något uppe på datorn och startade ett spel så blev det 25-30 grader och sen efter andra omstarten så var den under 20grader idle och inte lägre än 13 grader.

Det spelar ingen roll hur mycket du ifrågasätter våra läskunskaper, en idletemperatur som är lägre än temperaturen där datorn står är fysiskt. omöjligt. Vad du såg spelar ingen roll, säger programmet så är det fel på sensorn som mäter temperaturen.

Skrivet av Lightify:

Nej jag bor inte i en iglo på grönland jag bor i jönköping i en villla där det e ca 20 grader varmt eller fan vet jag.

Mitt erbjudande om att hjälpa dig hade kunnat vara på riktigt om du inte 1) hade ignorerat det totalt och 2) varit så otrevlig.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda toalettpapper. Om det blir lite kvar gör ju inget för man ska ju strax ha på ny kylpasta.

Permalänk
Medlem

Netto säljer gripens kemiskt rena bensin eller kemiskt rent aceton den röda flaskan. Det är jag 90% säker på. Jag har för mig att det är bättre med aceton än bensin men det funkar båda två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Jag använder uteslutande 96% vodka som jag har hemma funkar fint. Men har man vodka för töser (40%) kanske man bör vara lite försiktig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@Christley: Jag har snälla föräldrar. bara jag e glad och sköter mig så gör dom allt för mig np

Kul att du har snälla föräldrar!
Var bara beredd på att så är det inte i arbetslivet, där det är ett tufft och högt tempo. Där tar man ansvar för det man gör

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: ja att jag använde vodka och att alla säger att det e slöseri men vafan det e va ju ingen som drack skiten. Jag fick mitt svar att det funkar men inte var säkers jag vet vad jag håller på med. nu letar jag bara efter att få ta bort inlägget

Permalänk
Medlem

Jag tror dina föräldrar gör dig en björntjänst genom att bara köpa nytt till dig så snart något skiter sig. När du kommer ut på arbetsmarknaden så kommer du inte kunna skylla på vodkan när du kommer försent till jobbet t.ex. Lite ansvar får man lära sig att ta.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror dina föräldrar gör dig en björntjänst genom att bara köpa nytt till dig så snart något skiter sig. När du kommer ut på arbetsmarknaden så kommer du inte kunna skylla på vodkan när du kommer försent till jobbet t.ex. Lite ansvar får man lära sig att ta.

- Förlåt att jag är sen, men det är den där jävla vodkan. Men jag tog med mig kaffefilter så jag kan nyktra till!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Har du en bensinmack i närhten kan du köpa K-sprit/förgasarvätska. Är en mix av isopropanol och etanol.

Finns en bra tråd om ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/trad/578082-faq-kylpasta

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Sluta ge så dumma råd som aceton, spiller man en liten droppe på fel ställe så är går det sönder. ingen vet om TS har tummen mitt i eller om han är händig...

Det går fint att ta bort med vadsomhelst som man har där hemma och man behöver inte lägga en krona... Vik små bitar av toapapper och gnugga bort bit för bit och byt ofta så går det bra skall ni se.

Har isoprop hemma men använder det inte ens till sådant, isopropylalkohol har man till att lösa korrosion exempelvis i hörlursutgångar.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k