Clona systemdisk för WHS 2011?

Permalänk
Medlem

Clona systemdisk för WHS 2011?

Igår satte jag in en ny HGST Deskstar NAS 7200 RPM disk i min WHS 2011 server. Och mina problem med tillfälliga data drops out när jag streamade blu-ray med hög bitrate till min Oppo försvann. Testade även en fil med bitrate 65 Mb/s via Samba och det fungerade galant.

Tidigare så användes en WD Red 1 TB disk så den måste vara rejält långsammare eller felaktig. Den disken är även min systemdisk så jag funderar på att satsa på en HGST Deskstar NAS även till denna position.

Då kommer jag till kärnfrågan, har någon här lyckats att clona en systemdisk för WHS 2011 och fått allt att fungera utan felmeddelande?
Alla råd och tips emottages!

/Lennart

Permalänk
Medlem

Det är inga konstigheter oavsätt vad som är på disken.
Använd dig av Acronis true image. Anslut nya och gamla disken, boota på skivan.
Sen är det bara att välja "clone" och gå igenom wizarden.

Permalänk
Medlem

Tack för input! När det gäller WHS 2011 så är det lite mer komplicerat, vad jag hittills förstått så måste disk-id med över i cloningen och troligen är det bara clonzilla som klarar det. Sen är det något registerhack för att ange vilken HD? Som sagt, jag behöver tips från någon som har lyckats med detta på en WHS 2011.
/Lennart

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig att det är något sådant. Home Server är inte känt för att vara bra precis.
Jag rekommenderar alltid folk att hålla sig ifrån den lösningen så gott det går.

Permalänk

Om de skriver att det finns stöd för det så är det bara att köra clone, bör inte vara något märkvärdigt

https://kb.acronis.com/content/48302

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

@LJN: Varifrån kommer detta? Har klonat Windows (utom just specifikt WHS) sedan "barnsben" men aldrig stött på att det skull vara något problem med disk ID, annat än att det kan kräva en extra omstarts så fort denna skrivits in på nytt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det finns ju en fulvariant som fungerar att köra, det är att dra en mjukvaruraid och spegla diskarna.
Då behöver du inte ens någon nämnvärd nertid på maskinen.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Det jag läste snabbt på webben ser ut att härleda till WHS1, som ni säger så ska det inte vara några problem med WHS 2011.
Jag återkopplar när ny disk har införskaffats och cloning är testad.
/Lennart