Permalänk
Medlem

Blockera ip-adresser i RT-N56U

Hej,

Vilket verktyg ska man använda för att blockera IP-adresser? Har provat "Brandvägg/URL-filter" samt Brandvägg/Filter för nätverkstjänster" - men det verkar inte göra någon nytta.

Den inkommande IP-adressen (som loggen visat) har jag angett i "käll IP", angett mitt lokala IP (till xboxen) i "Destinations-IP", samt UDP alternativt TCP.

Syftet är att försöka identifiera och blockera amerikanska EA-sports-servrar då jag experimenterar lite för att försöka minska antalet värdelösa anslutningar/lagg

Vore kul att veta om jag åtminstone är på rätt ställe i routerns inställningar

Några andra tips? Måste man även ta med portinformation? Den inkommande porten (käll-IP:s portintervall?) borde rimligtvis vara samma som den lokala (och vidarebefordrade) porten (destinations-IP:s portintervall)?

"DPT" verkar ju stå för vilken port som använts. Vad står "SPT" för?

Exempel från loggen:

Dec 30 19:13:16 kernel: ACCEPT <4>ACCEPT IN=br0 OUT=eth3 <1>SRC=192.168.1.10 DST=134.170.179.168 <1>LEN=52 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=127 ID=371 DF PROTO=TCP <1>SPT=50899 DPT=443

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Vila i frid

SPT, source port. DPT, destination port. Ditt antagande om källport och destinationsport är felaktig. Läs lite om NAT'ning och PF innan du meckar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

SPT, source port. DPT, destination port. Ditt antagande om källport och destinationsport är felaktig. Läs lite om NAT'ning och PF innan du meckar vidare.

Aha. Låter ju självklart nu när du säger det. Tack så länge

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W