Firefox 64-bit släppt

Permalänk
Medlem

Okey, än så länge har inte 64bitars versionen craschat eller saktat ner. men under ett youtube klipp så frös den klippet i 10 sec å va tvungen att trycka på esc.. sen funkar inte bf4 battleloggen i 64bits versionen.

men verkar vara helt ok som sagt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Inget som är direkt ristat i sten över vad som kommer att ske. Silverlight på Windows är egentligen död rent utvecklingsmässigt med tanke på övriga film bibliotek som finns för att hantera en video fil. Flash fungerar ännu och på YT behöver du inte flash längre eftersom YT hanterar h264/html5 vilket är implementerat i Firefox. 64 bit introducerades egentligen för något år tillbaka fast som en egen installation för Linux dock har mozilla inte velat lansera en renodlad 64 bit till Windows förän det egentligen fanns ett ordentligt behov och hög mognad i form av struktur och kvalitet. Det med plugin hantlar mest om att öka säkerheten angående sårbarheten som existerar i allt för dåliga program, även de övriga stora webbläsarna har samma tanke. Skriver på mobilen plus lite trötthet så det kan vara dåligt strukturerat i hur jag svarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte att dom inre bara lägger ner Silverlight. vad jag vet har MS nästan rent ut sagt att den är EOL, uppdateras inte längre vad jag vet (så är ju även säkerhetsrisk). Förstår inte netflix satsar på döende program (vet dom tidigare körde även Html5 ihop med Silverlight), vet att netflix annars är rätt moderna att anamma nya tekniker (som 4k).

Men tja bara se hur lätt eller snarare svårt att få 5.1 och superHD genom vanlig dator (krävs win 8 eller nyare), dessutom är appen riktigt dålig för stationär dator/htpc. Webbversionen hittar man betydligt lättare i. Jag menar dom som använder dessa saker, gör det troligen inte på mobilen (möjligen på surfplatta, men enligt mig gör sig bättre på stor skärm där man även har vettig ljud till).

Så netflix är lite udda i sitt tänk tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Förstår inte att dom inre bara lägger ner Silverlight. vad jag vet har MS nästan rent ut sagt att den är EOL, uppdateras inte längre vad jag vet (så är ju även säkerhetsrisk). Förstår inte netflix satsar på döende program (vet dom tidigare körde även Html5 ihop med Silverlight), vet att netflix annars är rätt moderna att anamma nya tekniker (som 4k).

Men tja bara se hur lätt eller snarare svårt att få 5.1 och superHD genom vanlig dator (krävs win 8 eller nyare), dessutom är appen riktigt dålig för stationär dator/htpc. Webbversionen hittar man betydligt lättare i. Jag menar dom som använder dessa saker, gör det troligen inte på mobilen (möjligen på surfplatta, men enligt mig gör sig bättre på stor skärm där man även har vettig ljud till).

Så netflix är lite udda i sitt tänk tyvärr.

Frågan är hur omständligt det är för Netflix att gå över till HTML5. Om Firefox skulle skrota Silverlight, skulle det inte bli en hygglig motivation för t ex Netflix att också lämna Silverlight, eller skulle dom strunta blankt i det och köra som inget hänt.

Är inte så insatt men har inte snacket varit att Chrome också skulle lämna vissa av dessa tillägg som anses mindre bra och säkerhetsrisker?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Frågan är hur omständligt det är för Netflix att gå över till HTML5. Om Firefox skulle skrota Silverlight, skulle det inte bli en hygglig motivation för t ex Netflix att också lämna Silverlight, eller skulle dom strunta blankt i det och köra som inget hänt.

Är inte så insatt men har inte snacket varit att Chrome också skulle lämna vissa av dessa tillägg som anses mindre bra och säkerhetsrisker?

Kört HTML5 förut (har funnits som alternativ i webb versionen), men borttagen nu. Största nackdelen var lägre kvalité med HTML5, men spelar ju ingen större roll när ändå webb versionen över lag erbjuder rätt dålig kvalité.

Vet inte vad deras App till mobiler/surfplattor och Tv apparater använder (troligen något annat, som klarar ultrahd och 5.1 ljud). Låter rätt märkligt om det är Silverlight då också.

Edit verkar som netflix på riktigt lägger ner stödet för Silverlight https://gigaom.com/2014/11/26/netflix-silverlight-chrome/ ,här är är en till källa http://9to5mac.com/2014/06/05/yosemite-finally-allows-netflix...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kört HTML5 förut (har funnits som alternativ i webb versionen), men borttagen nu. Största nackdelen var lägre kvalité med HTML5, men spelar ju ingen större roll när ändå webb versionen över lag erbjuder rätt dålig kvalité.

Vet inte vad deras App till mobiler/surfplattor och Tv apparater använder (troligen något annat, som klarar ultrahd och 5.1 ljud). Låter rätt märkligt om det är Silverlight då också.

Edit verkar som netflix på riktigt lägger ner stödet för Silverlight https://gigaom.com/2014/11/26/netflix-silverlight-chrome/ ,här är är en till källa http://9to5mac.com/2014/06/05/yosemite-finally-allows-netflix...

Skulle detta eventuellt innebära att man skulle kunna få se stöd för Netflix via Raspberry pi nu kanske?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Skulle detta eventuellt innebära att man skulle kunna få se stöd för Netflix via Raspberry pi nu kanske?

Borde kommit på sätt och vis för länge sen, borde ju kunna köra in android och få netflix den vägen också (för en kompatibel app för arm finns ju redan).

Får du in en webbläsare på Raspberry utan att den blir slö och har HTML5 stöd är det inte omöjligt, safari som exempel idag fungerar och snart chrome med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får du in en webbläsare på Raspberry utan att den blir slö och har HTML5 stöd är det inte omöjligt, safari som exempel idag fungerar och snart chrome med.

Sam Nazarko jobbar med en HTML5 webbläsare till OSMC, ryktas om att OpenELECteamet håller på också.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Verkar som 64-bit är officiellt släppt nu i och med Firefox 43

Firefox 43 arrives with 64-bit version for Windows

Fördelar med 64-bit "...the short answer is: running larger applications, faster execution, and increased security."

Både Youtube, SVTplay och Netflix fungerar för mig fortfarande och alla tillägg och plugins (vilket i och för sig inte är så många) ser ut att fungera som dom skall. Så här långt smidigare än befarat....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Version 43 i 64-bit verkar fungera utmärkt. Men ogillade "visit ???" förslaget när man skriver något i adressfältet.

Fixades genom
about:config -> browser.urlbar.unifiedcomplete -> set to false

Edit: Går ibland över till Edge och tycker det känns så mycket mer responsivt när jag scrollar. Stängde av "smooth scrolling" i Firefox och blev nöjd. Den känns lite väl aggresiv och trög.

Permalänk
Medlem

Nu är 64-bit versionen släppt officiellt

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Java funkar i 64bitars i v43?

Permalänk
Medlem

Visar följande rad i "Felsökningsinformation" att jag kör 64bit Firefox?

Användaragent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; Win64; x64; rv:43.0) Gecko/20100101 Firefox/43.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Visar följande rad i "Felsökningsinformation" att jag kör 64bit Firefox?

Användaragent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; Win64; x64; rv:43.0) Gecko/20100101 Firefox/43.0

Ja

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tycker FF64 känns mycket rappare än FF32. Alla tilläggen fungerar men de flesta insticksmodulerna är borta från 10+ till 4st.
Java finns inte med där trots att jag installerade även Java-64. Men Java tycks ändå fungera för jag har en site som i inloggningen kräver Java och det går att logga in samt en site som streamar data som bygger på javascript och det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

... ogillade "visit ???" förslaget när man skriver något i adressfältet.

Fixades genom
about:config -> browser.urlbar.unifiedcomplete -> set to false

Shit, har irriterat mig på det där hur länge som helst nu, inte kunnat hitta något om det :/ THX!

Annars, slängde in 64bits developer i förrgår, flyter på sjukt bra. Speciellt youtube var en helt ny upplevelse, har segat hur länge som helst nu i allmänhet. Allt annat funkar prima med.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Nu är 64-bit versionen släppt officiellt

Du är bara 1 månad och 14 dagar sen

Den första officiella versionen kom 2 november (v 42), och så dröjde det till v43 innan det lades ut för direkt nedladdning på mozilla.org.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du är bara 1 månad och 14 dagar sen

Den första officiella versionen kom 2 november (v 42), och så dröjde det till v43 innan det lades ut för direkt nedladdning på mozilla.org.

Det lanserades officiellt med 43 eftersom det fanns för nerladdning på deras site direkt och inte via något ftp.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Det lanserades officiellt med 43 eftersom det fanns för nerladdning på deras site direkt och inte via något ftp.

Nej, den lanserades officiellt med version 42, då det var den första publik tillgängliga versionen ute (som inte var en beta/alpha).
Sen att de gjorde den enklare att laddas ner till version 43 är en annan sak, men första officiella färdiga versionen var v 42.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv

Så snart dom fasar ut 32bit så kanske man börjar närma sig 64bit, för att gå lite mer native. Har inget direkt behov av att kunna använda mer än 4GB även om jag har omotiverat mycket ram och i princip ett eller två webbläsarfönster öppna, men härligt att det är på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det lanserades officiellt med 43 eftersom det fanns för nerladdning på deras site direkt och inte via något ftp.

Precis, den fanns tillgänglig "inofficiellt" tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Precis, den fanns tillgänglig "inofficiellt" tidigare.

Nej. Den lanserades officiellt som färdig produkt vid version 42, vilket kom 2 november 2015, det var då Firefox 64bit gick ur "beta" läge till färdig produkt, men även före det så var den officiell då det är Mozilla själva som släppt beta versionerna, och inte en extern organisation.

Tänk på vad officiell betyder, vilket är:

officiell

1. som är fastslaget av en myndighet eller någon annan auktoritet
alt
2. (om något som rör en given organisation) anordnat, skapat eller publicerat av organisationen själv

http://download.cdn.mozilla.net/pub/firefox/releases/42.0/win...

Type Name Size Last Modified
Dir ..
File Firefox Setup 42.0.exe 43M 02-Nov-2015 14:17

Även Firefox v 44 beta är en officiell produkt, fast då kvar i beta.

http://download.cdn.mozilla.net/pub/firefox/releases/44.0b1/w...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv

Kommer Tab Groups försvinna från 64-bits Firefox också? Fick varning om att funktionen är på väg bort från 32-bitarsversionen nu idag vilket är rätt jävla irriterande. Fantastisk funktion.

Blir väl annars att försöka hitta någon forkad browser som behåller funktionen. Nu är det ju inte första gången som Mozilla tar bort bra funktioner i hopp om att härma Chrome och den minimala funktionalitet den webbläsaren erbjuder...

https://support.mozilla.org/en-US/kb/tab-groups-removal

EDIT: Iofs verkar https://addons.mozilla.org/en-GB/firefox/addon/tab-groups-pan... kunna fungera istället. Men fortfarande störande att de tar bort funktionen.