AMD upphör med drivrutinsstöd för äldre grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD upphör med drivrutinsstöd för äldre grafikkort

Drivrutinen Radeon Software Crimson Edition är den sista med stöd för grafikkort som inte bygger på arkitekturen Graphics Core Next, ett beslut som omfattar Radeon HD 5000- och 6000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra! då kanske de läggs mer resurser på aktuella kort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Dålig timing helt klart, kunde väntat ett halvår till :/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Delvis bra, delvis tråkigt för dem som sitter med gamla kort och inte planerar att uppgradera. Sen har de korten i för sig hållit rätt länge nu.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Hedersmedlem

oj, känns inte som 6000 serien är så gammal.
Får hoppas på att dom korten som får nya drivrutiner får bra sådana då dom inte har lika många kort.
Sedan är det ju en massa rebrands så bör inte vara så mycket jobb för dom framöver

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Ja AMD har ju inte direkt resurser så de kan gödsla med dem så då är det väl logiskt att man fokuserar på det som gagnar de flesta. Måste ju vara en oerhörd arbetsbörda att sitta och supporta gammal skit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

AMD går ju utför så de måste väl spara in på något.

Permalänk
Medlem

För en som inte riktigt förstår, innebär det här att mitt HD 6950 kommer bli värdelöst inom en snar framtid? Att det inte kommer gå att använda och spela på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

faaaaaaan...
Jag gillar ju mitt 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

oj, känns inte som 6000 serien är så gammal.
Får hoppas på att dom korten som får nya drivrutiner får bra sådana då dom inte har lika många kort.
Sedan är det ju en massa rebrands så bör inte vara så mycket jobb för dom framöver

5 år? Är väl ganska gammalt för hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinreich:

För en som inte riktigt förstår, innebär det här att mitt HD 6950 kommer bli värdelöst inom en snar framtid? Att det inte kommer gå att använda och spela på?

Skickades från m.sweclockers.com

Gud nej, det innebär bara att du inte kommer få några nya uppgraderingar av programvaran. Grafikkortet kommer rulla på lika som det gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

5 år? Är väl ganska gammalt för hårdvara?

3/7-2012 Köpte jag min cpu, det är tre år sedan. Jag ser inget som helst behov av att uppgradera den, mycket möjligt att jag behåller den i 1-3 år till beroende på hur marknaden och kraven artar sig. 5 år för ett grafikkort är i min värld en lång tid däremot, men alla har inte samma krav som mig. Man bör ha förståelse för att de av en annan uppfattning också respekteras.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det är alltid synd när detta sker. Men det är så det är. En kunde önska att dom iaf uppdaterade två gånger om året till kort som bevisligen kan köra moderna spel.

Det är trist. Men jag förstår beslutet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

3/7-2012 Köpte jag min cpu, det är tre år sedan. Jag ser inget som helst behov av att uppgradera den, mycket möjligt att jag behåller den i 1-3 år till beroende på hur marknaden och kraven artar sig. 5 år för ett grafikkort är i min värld en lång tid däremot, men alla har inte samma krav som mig. Man bör ha förståelse för att de av en annan uppfattning också respekteras.

Om du sitter på ett 5 år gammalt grafikkort, har du ens något behov av nya grafikdrivrutiner? Inte så att du kommer ladda hem witcher 3 på det endå. Enda jag kan tänka mig är om det skulle dyka upp en allvarlig bugg, men oddsen att det dyker upp nått nytt efter 5år är minimal.

Permalänk
Inaktiv

Inte helt oväntat, det är ju en del av utvecklingen. Gammal hårdvara kan inte stödjas för alltid och ett grafikkort med 5 år på nacken håller inte riktigt måttet idag med dagens titlar.

Men för den sakens skull slutar ju inte hårdvaran fungera bara för att den inte stöds längre och äldre spel som Crysis 2, Crysis 3 går alldeles utmärkt att köra på typ ett 6950 kort idag vilket jag själv gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Gud nej, det innebär bara att du inte kommer få några nya uppgraderingar av programvaran. Grafikkortet kommer rulla på lika som det gör idag.

Tack för ett lugnande svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

@Wastaah:

Varför inte? 6950/6970 är fortfarande potenta kort och duger bra till mycket

6950 är ungefär i linje med GTX 750ti och duger således alldeles utmärkt till många av dagens spel om än med nedskruvade inställningar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Nu är både HD 5000 och HD 6000-serierna rätt gamla. Nu vet jag inte hur de står sig i spel idag men jag hade gärna sett att man supportat de lite längre, speciellt då APUerna också drabbas. Samtidigt så kan jag köpa att de pensioneras, AMD och Nvidia supportar ändå sina produkter länge. Vem har inte gått in på exempelvid sin moderkortstillverkares sida och noterat hur gamla filerna till ens moderkort är, om sidan ens finns.

Ibland måste man sluta stödja gamla produkter. Alla företag gör det men som konsument vill man ju såklart ha kvar stödet längre.

Legacy-drivaren för dessa kort kommer förhoppningsvis uppdateras vid behov men fokuset hamnar på GCN. Vilket ändå känns rätt.

Edit: Nu har jag själv både ett HD 5850 och ett HD 6970 själv, dock används dessa inte längre. 5850 lär få svårt med minnesmängden men HD6970 borde nog klara sig bra med sina 2GB ett litet tag till. Men det är ju med rätt låga grafik inställningar med troligen.

Om man nu faktiskt använder sin dator för spel så får man ju själv ansvara för att ha komponenter som klarar spelens systemkrav. Har funnits massvis med bra erbjudanden på GCN-baserade kort och även toppmodellen. Har man inte råd att köpa ett R9 290 för 2000-3000 kr så har man nog inte råd med att köpa nya spel heller. Är ju ändå kort som ser ut att hålla riktigt länge med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förståeligt till viss mån, tycker dock inte det är rätt.

Jag anser att de i vart fall minst borde åtgärda allvarliga fel som uppstår, de kanske inte behöver aktivt leta felen dock. Men om catalyst/crimson automatisk rapporterar kritiska fel till Amd så skulle de ju kunna se till att hålla korten speldugliga även på nyare titlar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Mycket bra beslut. AMD kan inte arbeta "gratis" hur länge som helst. Det är makalöst att dem hittills har pressat ur så mycket kräm på de gamla grafikkorten.

Detta kan också gynna AMD's försäljning, då fler kanske kommer uppgradera.

Sen ska man inte överdramatisera. Pre-7000-serier kommer så klart fungera i många år till. Precis som Wastaah säger finns det ingen anledning att dra hem nya drivrutiner på ett gammalt kort, det finns liksom inte mer att hämta. Buggfixar i nya spel kan däremot förekomma, men det är ett ickeproblem eftersom ett gammalt grafikkort ändå är för klent att spela på.

Permalänk
Medlem

Det har pressat ur otroligt mycket ur de gamla korten, flera har gått förbi Nvidia-kort som de från början låg efter.
Hörde att Nvidia t.o.m struntar i relativt ny Kepler? Lite skillnad där då...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Innebär det Radeon 5000 och 6000 serien inte får DX12 stöd i framtiden? GTX 400 serien ska tydligen stöda DX12.

Permalänk
Medlem

Enligt wiki så kom GCN 2011 https://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_Core_Next så känns som om man nu har ett gammalt kort så finns det kanske inte så många FPS att jaga drivrutinsmässigt endå utan det är mer för casual gameing och det borde fungera bra även med äldre drivrutiner

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Kanske lika bra, mitt 5850 börjar ändå bli så gammalt nu.

Permalänk
Medlem

Nu får man komma ihåg att NVIDIA redan innan ansåg GeForce 200/300-serien som "Legacy", vilka är ungefär jämngamla med Radeon HD 5000/6000-serien. Situationen blir väl ungefär densamma, gamla korten fortsätter fungera men arbetet med drivrutinerna fokuserar på nya kort.

Kommer det någon stor bug, som att korten vägrar starta efter en ofrivillig uppdatering av Windows 10, kommer någon att hitta en lösning. Det är inte som att korten automatiskt blir tegelstenar nu.

Dessutom fortsätter ju utvecklingen av R600g, så om man över allt annat vill ha nyare drivrutiner kan man ju haka på oss som kör Linux

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hinreich:

För en som inte riktigt förstår, innebär det här att mitt HD 6950 kommer bli värdelöst inom en snar framtid? Att det inte kommer gå att använda och spela på?

Skickades från m.sweclockers.com

Det innebär att de slutar försöka optimera för HD6950, de kommer fortfarande rätta buggar men inte optimera, orsaken är nog som de säger de har klämt ut allt som går ur kortet.
Ett HD6950 går utmärkt att spela på, det kommer det fortfarande, jag har själv ett på en annan spelburk, presterar ungefär som ett GTX750Ti eller R7 360.

edit läste fel, de kommer även att sluta med buggrättningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra, då slipper jag betala för utveckling till gammalt skit när jag köper nytt kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det innebär att de slutar försöka optimera för HD6950, de kommer fortfarande rätta buggar men inte optimera, orsaken är nog som de säger de har klämt ut allt som går ur kortet.
Ett HD6950 går utmärkt att spela på, det kommer det fortfarande, jag har själv ett på en annan spelburk, presterar ungefär som ett GTX750Ti eller R7 360.

Tack så mycket för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

Tur det finns öppna drivrutiner för oss som kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Superlight:

Innebär det Radeon 5000 och 6000 serien inte får DX12 stöd i framtiden? GTX 400 serien ska tydligen stöda DX12.

Nej de kommer inte att få DX12.
Helt otroligt vad länge HD 6950 har hängt med, jag köpte mitt November 2010 och det duger fortfarande att spela på, vem kunde trott detta för fem år sedan.
De som sitter med HD6950 eller HD6970, kan lugnt invänta Arctic Island eller Pascal som släpps nästa år, om de vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |