Copyswede vinner mot Samsung i tingsrätten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

I det fallet står nog PK för personlig konkurs.

HA HA!

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zodiaz:

Hur stor prisökning snackar vi om?

Står här:
http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ers...

Godtyckligt påhittade toknivåer. Jag har själv kontaktat copyswedes jurister och försökt få fram vad de baserar urval och prisnivåer på och svaret i mailet var att de själva inte avgör utan det är reglerat i EUlag vilket är så dumt så änglarna gråter.
Att de har laga stöd för att plocka ut avgifter är ju sant. Men ersättningsnivåerna och vilka enheter som ska ingå har de ju självklart varit med och tagit fram vilket de tydligen inte vill kännas vid.

Det fungerar ju uppenbarligen dåligt att ge en privat organisation med vinstintressenter som ägare makt utan att följa upp med ansvarskrav. Såhär går det då.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

;).
Nää. Inte ens dina 20 närmsta vänner räknas in där. Har inte förstått hur gränsdragningen görs exakt men det är antagligen från fall till fall. När går det från privatkopiering till piratkopiering? Någon som vet hur gränsdagningen görs?

Det finns ingen exakt siffra i lagen utan det är som så mycket annat inom juridiken en bedömningssport. Här är det relevanta stycket:

"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk."
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfat...

Hittar inget mer i förarbeten heller men gjorde bara en snabb sökning. Tror inte det finns någon praxis i Sverige.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Copyswede är väl allt annat är PK.
Fattar iof inte det negativa med PK heller så jag kanske ska hålla tyst...

Håller med dig, och är lika förvirrad som dig över att det skulle vara negativt att vara politiskt korrekt.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Jaha så snart kommer dom införa extra avgift på ett grafikkort med mer VRAM också bara för att man använder ett grafikkort för att surfa fram piratmaterial? Nästan åt den riktningen den börjat gå.

Kan inte Copyswede försvinna och ägna sig åt något ärligt istället? Dom sitter säkert själva och tankar hem musik och gud vet vad. Men pengar pengar pengar. Urk vart är sverige på väg egentligen :-/

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Man får sparka på politikerna så de ändrar lagen. CopySweden lever på lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk §26 k-m.

Primärt är det "som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk" och deras tämligen liberala tolkning av den biten som är problemet. Sen kan man tycka att det är lite konstigt att CopySweden enbart skyddar film, TV och musik. Inga andra får ersättning som till exempel författare för privatkopior av e-böcker eller fotografer för privatkopior av foton.

Rätta mig om jag har fel, men borde inte andra stycket i §26 k avgöra den här saken direkt?

Citat:

...
Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de
tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till
personer med funktionshinder. Lag (2005:359).
...

Som jag tolkar den meningen ska ingen anordning vara avgiftsbelagd om den skall användas till något annat än att privatkopiera. Jag är beredd att slå vad om att ingen människa i Sverige använder sin mobil eller surfplatta endast för att framställa privata kopior av verk. Där borde saken vara klar tycker jag.

Permalänk
Medlem

kan inte samsung etc ha med finstilt nånstans att deras produkter INTE får användas till privatkopiering? ("vid privatkopiering är man skyldig att kontakta copyswede för anmälan att betala avgift")

helt jävla sjukt det här blir ju upprörd.........

dagens maffia

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Som vanligt; det är skillnad på att ha rätt, och att få rätt.

Tur att vi har hovrätten som överprövar amatörerna i tingsrätten...

Skickades från m.sweclockers.com

Optimist, snarare lär det bli totalseger för CopySwede.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

Jaha så snart kommer dom införa extra avgift på ett grafikkort med mer VRAM också bara för att man använder ett grafikkort för att surfa fram piratmaterial? Nästan åt den riktningen den börjat gå.

Kan inte Copyswede försvinna och ägna sig åt något ärligt istället? Dom sitter säkert själva och tankar hem musik och gud vet vad. Men pengar pengar pengar. Urk vart är sverige på väg egentligen :-/

Nej. De tar inte in pengar för piratkopiering utan för privatkopiering.
Det är en stor skillnad där för det ena får man göra men med konsekvensen att tom lagringsmedia också är avgiftsbelagd medan det andra är olagligt.
Jag vet inte om du känner till skillnaden eller ej, men tycker man att avgiften är fel så gör vi oss bara en otjänst att försöka röra ihop begreppen. Tvärt om behöver vi mejsla ut tydliga argument som tål att ifrågasättas varför privatkopieringsavgiften inte är rimlig och försöka få upp denna fråga till dagordningen hos våra folkvalda. Jag ser inget annat rimligt sätt om man faktiskt vill göra något åt saken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om vi nu tvingas betala extra för privatkopieringen, varför finns det kopieringsskydd då?

Ta ut extra avgift för rätten att kopiera. Förhindra kopiering. Profit!

Permalänk
Medlem

Det är som med garagehyran som höjdes med 500:- per månad förra veckan - Och det finns absolut ingenting jag kan göra åt det. Ingenting! Utsugning ocker och j-vla svineri, är vad det är ...! Och Copyswede kan sätta vilka avgifter de vill och det finns absolut inget ni kan göra åt det. Jag tror inte ens det skulle vara möjligt att köra över invånarna på samma sätt i Nordkorea! Fy sjutton! Och till detta land (Sverige) vallfärdar folk. Tillåt mej skratta. Ett skämt! Politikerna i detta land är ett skämt ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bragi:

Rätta mig om jag har fel, men borde inte andra stycket i §26 k avgöra den här saken direkt?
Som jag tolkar den meningen ska ingen anordning vara avgiftsbelagd om den skall användas till något annat än att privatkopiera. Jag är beredd att slå vad om att ingen människa i Sverige använder sin mobil eller surfplatta endast för att framställa privata kopior av verk. Där borde saken vara klar tycker jag.

Man kan tycka det med domstolar har konsekvent tolkat "primärt användas för privatkopiering" som "kan användas för privatkopiering" och där har vi problemet. Politiker skriver lagar och domstolar tolkar dem. Vill vi att lagen ska tolkas annorlunda får vi antingen bli jurist och se till att hamna i precis rätt fall i högsta domstolen så vi får praxis som passar eller så får vi sparka på politikerna så att de skriver om lagen. Det verkar finnas noll politisk vilja att ändra i den snabbt åldrande upphovsrättslagen men om tillräckligt många skäller på politikerna så kanske det händer något.

Intressant nog fick Radiotjänst och publik service nej när de gjorde en liknande liberal tolkning av vad som definierar en TV-mottagare. Formuleringarna är snarlika men en dator är tydligen inte primärt till för att titta på TV utan primärt till för att privatkopiera film och musik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan någon berätta hur man privatkopierar musik och film till en Samsung Android enhet utan att hacka någon DRM?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ignostic:

Kan någon berätta hur man privatkopierar musik och film till en Samsung Android enhet utan att hacka någon DRM?

1, Köp MP3/FLAC från valfri onlinebutik.
2, Koppla in telefonen med USB till datorn.
3, Flytta över filerna.
4, ?????
5, Profit!

Går även att köpa CD och rippa själv. Då får du ersätta punkt ett med rippning och sedan fortsätta som vanligt från punkt två och framåt. Skivor har sällan DRM efter Sony fick så mycket skit för deras root-kit. Nedladdning kan ha DRM men inte alltid. Varierar lite beroende på var du köper.

Film är lite krångligare för DVD och Bluray har i princip alltid kopieringsskydd men det är inte säkert att det är olagligt att kringgå skyddet. Det står nämligen att skyddet inte får vara trivialt utan måste vara effektivt. Trivialt för vem är oklart för det är trivialt för slutanvändaren att rippa en DVD eller Bluray idag. Vidare får man kringgå skyddet om det hindrar en från att använda mediet i den apparat man vill. Till exempel kan en del skyddade CD-skivor inte spelas i en dator och då får man kringgå skyddet. Det är en gigantisk gråzon som inte är testad i domstol och det verkar inte som att någon sida vill försöka med tanke på hur luddigt lagarna är skrivna. Huruvida det är ok att rippa en Bluray till telefonen med samma logik som man får rippa en CD till datorn är oklart för juridik är en bedömningssport.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ska det vara kopierings avgift på hårddiskar ska det vara lagligt att ladda ner och dela upphovsrätts skyddat material över internet. Sånna lagar som och enheter som copyswede jan inte vara nationella de måste gälla för alla om det ska nån betydelse. Nån som vet hur det går med dokumentären om detta lurendrejeri bolag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hoppas Samsung står på sig!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Om man är ägare av copyright skyddat material, hur tar man del av denna ersättning? 😁😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Man kan tycka det med domstolar har konsekvent tolkat "primärt användas för privatkopiering" som "kan användas för privatkopiering" och där har vi problemet. Politiker skriver lagar och domstolar tolkar dem. Vill vi att lagen ska tolkas annorlunda får vi antingen bli jurist och se till att hamna i precis rätt fall i högsta domstolen så vi får praxis som passar eller så får vi sparka på politikerna så att de skriver om lagen. Det verkar finnas noll politisk vilja att ändra i den snabbt åldrande upphovsrättslagen men om tillräckligt många skäller på politikerna så kanske det händer något.

Intressant nog fick Radiotjänst och publik service nej när de gjorde en liknande liberal tolkning av vad som definierar en TV-mottagare. Formuleringarna är snarlika men en dator är tydligen inte primärt till för att titta på TV utan primärt till för att privatkopiera film och musik.

En viktig skillnad mellan formuleringen här och formuleringen i lagen om TV-avgift är användandet av "ägnad att" i stället för "avsedd att". Ägnad betyder i den här sammanhangen ungefär det samma som lämpad. En modern mobiltelefon kan alltså mycket väl påstås vara särskillt ägnad för privatkopiering, lite beroende på exakt hur man tolkar den meningen, även om den inte är avsedd att privatkopiera med. Fast i det här fallet står det ju uttryckligen i lagen när de inte har rätt till ersättning, nämligen när anordningen skall användas till något annat, och det ska ju självfallet en mobiltelefon.
I övrigt håller jag dock med dig, och lagarna som rör upphovsrätt och kopiering/spridning av media/information är i desperat behov av att ses över.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av selago:

Hoppas de kan överklaga, för detta är helt sanslöst!

Edit.

Enligt en undersökning jag just gjorde så har 0 % privatkopierat de senaste 2 åren... Statistik utan källa ger jag inte mycket för.

Ja det var inte lätt att hitta någon källa till deras siffror, troligen något dom gjorde inom deras egen organisation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Självfallet. Men dom vill att slutkunden ska betala för något som kunden kanske inte ens står ansvar till. Det är ju lite att dra alla kunder med samma kam.
Jag tycker det är fel. Jag använder min telefon för att surfa med, ringa och smsa. Inte till att lagra saker som på något vis inte skulle vara tillåtet eller som någon annan kan tänkas förlora pengar på.

Det system vi har tycker jag är tillräckligt bra. Att polisen "fångar" dom som bryter lagen/lagarna. Copyswede målar ju en tavla där samtliga är skurkar.
Min åsikt men jag tycker det är fel metod att gå till väga.

Sen undrar jag vart dom pengarna går, till Copyswede, men sedan då? Vad ska dom användas till? Om jag ska ändra min uppfattning så är det för att man kan se att pengarna går till något annat för vår välfärd men detta tycker jag inte riktigt framgår någonstans.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

@Söderbäck:

Självfallet. Men dom vill att slutkunden ska betala för något som kunden kanske inte ens står ansvar till. Det är ju lite att dra alla kunder med samma kam.
Jag tycker det är fel. Jag använder min telefon för att surfa med, ringa och smsa. Inte till att lagra saker som på något vis inte skulle vara tillåtet eller som någon annan kan tänkas förlora pengar på.

Agreed!

Skrivet av Tomika:

Det system vi har tycker jag är tillräckligt bra. Att polisen "fångar" dom som bryter lagen/lagarna. Copyswede målar ju en tavla där samtliga är skurkar.
Min åsikt men jag tycker det är fel metod att gå till väga.

Nej! Du får privatkopiera! Det är lagligt! Precis lika lagligt som att det är lagligt att köpa en hamburgare. Moms ingår i priset och dras automagiskt. Och på samma sätt dras privatkopieringsavgiften när du köper en disk.
Skillnaden är att copyswede har rätt att hitta på sina egna avgifter som fungerar likadant som skatt men pengarna går inte till skattekontot pengarna ska ner i privata fickor (ja den här delen är jättekonstig, varför har copyswede sådana befogenheter utan ansvarsroll?).

Skrivet av Tomika:

Sen undrar jag vart dom pengarna går, till Copyswede, men sedan då? Vad ska dom användas till? Om jag ska ändra min uppfattning så är det för att man kan se att pengarna går till något annat för vår välfärd men detta tycker jag inte riktigt framgår någonstans.

Det här är viktigt. Copyswede är på intet sätt statligt eller någon form av kooperativ med folket. Det är en privatägd organisation som ägs av ett gäng andra lobbyorganisationer och företrädare för medieindustrin. Så givetvis kommer pengarna inte att gå till "allmän välfärd" utan tanken är att pengarna ska gå till medieindustrin. Till upphovsinnehavare av olika slag.
Copyswede ägs av ett gäng andra organisationer. De här andra organisationerna är i sin tur representanter för artister, företag och andra organisationer. Det copyswede gör är att samla in pengar. Det är deras uppgift. Sedan ger de vidare pengarna till de olika organisationerna som får fördela pengarna efter konstens alla regler till... ja vem det nu är som har avtal med vem...

Vill du läsa mer om hur copyswede fördelar sina pengar till sina ägare och företrädare (de andra organisationerna) så finns det väldigt väldokumenterat på copyswedes hemsida. De har väldans bra redovisning ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Tackar och bugar för svar

Om det skulle skötas rätt dock (min åsikt) så borde denna avgift vara frivillig.
Det finns gott om människor som faktiskt har moral, denna avgift tycker jag är att framställa att vartenda kotte saknar moral för rätt och fel.

Äsch, jag blir mest grinig över faktumet att dom ska tvinga på en denna avgift när det i vissa fall känns obefogat. Men det handlar ju om pengar i slutändan, inte vad som är rätt och fel verkar det som.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

@Söderbäck:

Tackar och bugar för svar

Om det skulle skötas rätt dock (min åsikt) så borde denna avgift vara frivillig.
Det finns gott om människor som faktiskt har moral, denna avgift tycker jag är att framställa att vartenda kotte saknar moral för rätt och fel.

Äsch, jag blir mest grinig över faktumet att dom ska tvinga på en denna avgift när det i vissa fall känns obefogat. Men det handlar ju om pengar i slutändan, inte vad som är rätt och fel verkar det som.

Jag tycker också avgiften är helknäpp. Den passade in på 70 till sent 90tal för då privatkopierades det en hel del på all tom lagringsmedia som såldes, men därefter har det blivit helfel! Så jag håller med dig till fullo. Men det finns många kluringar kring den här frågan och det är nog lite svårt att greppa vad copyswede är. och vad lagen innebär.

Att copyswede har laga rätt att lägga tvångsavgifter för ersättning precis som momsen för något folk inte längre sysslar med är helt befängt! Inte minst för att copyswede själva bestämmer vad de tycker är lämplig storlek i ersättning när de själva är partiska i en sådan fråga. De borde inte få ta den typen av beslut eller bestämma omfång om de själva och dess privata företrädare är partiska i frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Samsung bör göra som IBM när de tvingades lämna ut källkod. Lämna uppgifterna, redovisade enhet för enhet och introducera ett inbäddat löpnummer så att man inte bara kan räkna posterna, kryptera med en blockmod som fuckar upp allting efter ett bitfel och skriv ut på papper som hexkod i något svårläst typsnitt. Lämna över pappersluntan samt nyckeln till CopySwede. Klart! Man har följt lagen och gjort det mycket svårt för CopySwede att hålla sig aktuella (IBM krypterade inte, men detta borde gå att ta ett steg längre. Kanske kan man tugga papprena i en papperstugg som sista steg och lämna ut konfetti) .

Eller ännu bättre. Skit i lag som inte representerar rätt och ge bara CopySwede fabricerade fantasisiffror med påhittade minimala lagringsutrymmen. Precis som nätverksoperatörerna borde göra med datalagringen. "Logga" miljoner sökningar på kittlers, sidor som bara innehåller trams och annat påhitt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Hoppas de kan överklaga, för detta är helt sanslöst!

Edit.

Enligt en undersökning jag just gjorde så har 0 % privatkopierat de senaste 2 åren... Statistik utan källa ger jag inte mycket för.

Du vet vad man säger. Det finns tre former av lögn. Lögn, förbannad lögn och så finns det statistik

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agitax:

Ska det vara kopierings avgift på hårddiskar ska det vara lagligt att ladda ner och dela upphovsrätts skyddat material över internet.

Ja men det är lagligt också! Du får dela med dig till "nära och kära" även över internet och så länge du eller dina nära köpt mediet så får ni dela vidare det inom innersta kretsen.
Handlar det däremot om att du tycker att det ska vara fritt för alla att dela allt med vem som helst så blir det däremot en annan fråga. Det hade säkerligen varit möjligt, men med helt andra ersättningsnivåer än futtiga 100 spänn per disk ;). Här får du ha i åtanke att det bara är privatkopieringen som ska ersättas. Inte piratkopieringen.

Skrivet av agitax:

Sånna lagar som och enheter som copyswede jan inte vara nationella de måste gälla för alla om det ska nån betydelse.

Yes. Och så är det ju också. Alla länder i EU måste man ha en nationell lag som ger rättigheter att plocka in ersättning för inkomstbortfall som beror på privatkopiering om man nu tillåter privatkopiering. Och det tillåter de flesta länder i EU och det är därför de flesta andra länder i EU också har motsvarande organisationer.

Skrivet av agitax:

Nån som vet hur det går med dokumentären om detta lurendrejeri bolag?

Yepp. Fick mailnyheter om det igår.

Citat:

Posted by Daniel Bramme
Hej och tack för att ni är på gång!

Här kommer nästa uppdatering och mer information om vad som händer och vad vi gjort senast.

Vi har nu fått klart i princip allt material, det känns som att vi fått med det mesta men det är några intervjuer till vi gärna skulle vilja få till innan vi helt går in på klippningen och mastring. Förutom det så går allt bra, vi har fått mycket gjort och känner att vi kan börja avsluta många av delarna. Självklart är det en bit kvar men nu kan vi snart fokusera på att få ut dokumentären.

Detta har hänt:

Grafiken för intervjuerna är klar.
En ny intervju är klar.
Grovklippningen är klar.
Färgkorrigeringen är påbörjad men i tidigt stadie.
Vi har börjat filma inklippsbilder och intro.

Detta kommer att hända:

Vi kommer imorgon, måndag, att spika manus och då kan översättningen påbörjas.
Hemsidan kommer att uppdateras senare i veckan.
Vi har inte bestämt musik än, det är fortfarande lite funderingar kring vad som ska vara med och inte men detta kommer att bestämmas inom kort.
Vi kommer nu även att börja se oss om för distribution av dokumentären.

Vi arbetar på och kommer snart ut med en ny uppdatering. Tack för att ni håller er uppdaterade och ha en riktigt bra start på veckan!

----------------------------------------------------

Skrivet av adaq:

Om man är ägare av copyright skyddat material, hur tar man del av denna ersättning? 😁😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det får man inte direkt via copyswede utan av den organisation eller det företag som företräder dig men de har i sin tur fått pengarna från copyswede. Vanligtvis när pengar delas ut står det ju var de kommer i från så du kan exempelvis få ett brev från Föreningen svenska tonsättare med en check och där kommer det väl vanligtvis specas att pengarna kommit från copyswede.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Varför vinner Copyswede hela tiden? Något är riktigt sjukt.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Hedersmedlem

Denna dom saknar folkligt stöd och kommer enbart leda till förakt för beslutsfattare och orsaka ökad laglöshet. Alla blir förlorare i längden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan vi inte samlas utanför deras huvudkontor och visa vår tacksamhet?

Ifall vi samlar ihop oss så är vi starka, sluta gömma er bakom skärmarna...

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Varför vinner Copyswede hela tiden? Något är riktigt sjukt.

För att den stora massan tillåter det.

Skrivet av MultiMan:

Denna dom saknar folkligt stöd och kommer enbart leda till förakt för beslutsfattare och orsaka ökad laglöshet. Alla blir förlorare i längden.

Oavsett hur kraftigt makthavare gör bort sig på alla tänkbara plan så är folk i allmänhet kortsinta, naiva och rent ut sagt ganska korkade och fortsätter därför rösta på samma elände om och om igen i tron att denna gången blir det nog bättre än sist och gången innan dess och innan dess. Kanske tänker de att de kan ju omöjligt göra ett sämre jobb än sist, men politiker är fenomenala på att underträffa sig själv.

Så du som retar dig på alla idioti i maktens korridorer, glöm inte bort det vid nästa val! Och då menar jag inte enbart att rösta bort regeringen, nuvarande oppositionen är nämligen inte ett dugg bättre. Det behövs ny ideologi, ny moral, sann vilja att göra något annorlunda och klarar inte politiker av att leverera det så behöver vi direktdemokrati innan det är försent!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]