Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Lite hjälp med följande geometri uppgift uppskattas väldigt mycket.

Från punkten M mellan punkterna A=(4.8) och B=(2b,4) dras en linje till punkten C=(6,b) bestäm b med 3 stycken värdesiffror så att MC får längden 14.

Jag måste ju få ut punkten M först, men hur?

Gjorde den på papper, skriv ifall du vill att jag ska förklara mer hur jag gjorde

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevinkingeen:

Gjorde den på papper, skriv ifall du vill att jag ska förklara mer hur jag gjorde

http://i.imgur.com/a4H1fvw.jpg

Grymt! Tack så hemskt mycket. Det var vid det första momentet det stod still i huvudet på mig. Men med din hjälp så förstod jag hur man skulle tänka och kunde tolka uträkningen. Återigen, tack.

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Grymt! Tack så hemskt mycket. Det var vid det första momentet det stod still i huvudet på mig. Men med din hjälp så förstod jag hur man skulle tänka och kunde tolka uträkningen. Återigen, tack.

Det var så lite, kul att kunna hjälpa till

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

På a) uppgiften här:

så ställer jag upp en matis och får sedan ut en nollrad så dimensionen är 2. Men varför blir svaret på a) de två första polynomen i höljet då? Känns för enkelt

Permalänk
Avstängd

Här kommer jag igen med ännu ett geometriproblem, handlar om triangel med bisketris detta.

Bestäm sträckorna a och b
[IMG]http://imgur.com/4qFhHuC[IMG]

Jag tänkte då att a/b=11/27 och a+b=27 då den är likbent. Tillsammans bildar detta ett ekvationssytem som jag löste och fick att a blev 7.8... och b 19.1... Har jag tänkt rätt eller fel?

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Här kommer jag igen med ännu ett geometriproblem, handlar om trinagel med bisketris detta.

Bestäm sträckorna a och b
[IMG]http://imgur.com/4qFhHuC[IMG]

Jag tänkte då att a/b=11/27 och a+b=27 då den är likbent. Tillsammans bildar detta ett ekvationssytem som jag löste och fick att a blev 7.8... och b 19.1... Har jag tänkt rätt eller fel?

Själv tycker jag det låter rätt tänkt

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk

Har fastnat på ett tal...

Tjena, har fastnat lite med ett algebra tal och eftersom algebra inte är min starkaste sida så skulle jag behöva hjälp med hur man löser det. Behöver även svaret men uträkningen och förklaringen är vad som betyder mest för mig.
Talet är följande: X ska lösas, Y - 3X + 3XY -5 = 0

Tack på förhand - Asken

Permalänk
Skrivet av DenFlygandeAsken:

Tjena, har fastnat lite med ett algebra tal och eftersom algebra inte är min starkaste sida så skulle jag behöva hjälp med hur man löser det. Behöver även svaret men uträkningen och förklaringen är vad som betyder mest för mig.
Talet är följande: X ska lösas, Y - 3X + 3XY -5 = 0

Tack på förhand - Asken

Först kan man använda att 3X är gemensamt för två termer och slå ihop dem enligt nedan
Y + 3X(Y-1) - 5 = 0

Sedan flyttar vi över "lösa temer" som inte innehåller X (genom att addera 5 och subtrahera Y)
3X(Y-1) = 5 - Y

Därefter dividerar vi med Y-1
3X = (5-Y)/(Y-1)

Och sist dividerar vi med 3 för att få X ensamt
X = (5-Y)/(3(Y-1))

Jag hoppas det var tydligt förklarat.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K @4,6GHz | Noctua NH-D15 | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6 GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz CL16 2x8GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung SSD 850 EVO 250GB | SanDisk Ultra II SSD 480 GB | Acer XB270Hu

Permalänk

@johan2048: Det var de. Tack så mycket Johan.

Permalänk
Skrivet av johan2048:

Först kan man använda att 3X är gemensamt för två termer och slå ihop dem enligt nedan
Y + 3X(Y-1) - 5 = 0

Sedan flyttar vi över "lösa temer" som inte innehåller X (genom att addera 5 och subtrahera Y)
3X(Y-1) = 5 - Y

Därefter dividerar vi med Y-1
3X = (5-Y)/(Y-1)

Och sist dividerar vi med 3 för att få X ensamt
X = (5-Y)/(3(Y-1))

Jag hoppas det var tydligt förklarat.

Kanske inte helt relevant just här men Beroende på målet med uppgiften och följduppgifter kan det vara användbart att även dela upp bråket som:

3X = (5-Y)/(Y-1) = -1 +4/(Y-1)

X = -1/3 + 4/(3(Y-1))

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

På a) uppgiften här: http://puu.sh/kPO6T/2f725c8ca1.png

så ställer jag upp en matis och får sedan ut en nollrad så dimensionen är 2. Men varför blir svaret på a) de två första polynomen i höljet då? Känns för enkelt

Nja, kravet på en bas är ju att kombinationer av basvektorerna skall kunna beskriva alla element i vektorrummet och om man då definierar vektorrummet med hjälp av tre vektorer (varav en visar sig vara överflödig) är det väl inte så konstigt att de två andra är en giltig bas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, kravet på en bas är ju att kombinationer av basvektorerna skall kunna beskriva alla element i vektorrummet och om man då definierar vektorrummet med hjälp av tre vektorer (varav en visar sig vara överflödig) är det väl inte så konstigt att de två andra är en giltig bas?

Mjo sant men kunde jag behövt räkna på den här om de var andra polynom eller linjärt oberoende? Om jag inte fått en nollrad, hade basen bara blivit de tre vektorerna då?

Sen på b) - kan jag välja vilket polynom som helst som inte är med i W?

Permalänk
Medlem

Hej!
Har ett litet problem här som jag hoppas någon kan hjälpa till med. Är kanske mer statistik än matematik men ämnena är ju nära relaterade...

Ekvationer gick inte att klistra in så fick bli en bild.

Nåväl, här ska jag alltså skriva om funktionen ovan först till en MLE-funktion, vilket borde vara samma funktion som "density"-funktionen.
Jag är dock osäker på hur jag bör skriva ut X-variabeln nu när den ska vara i vektor-form (X1----Xn)?. Sen är jag en aning osäker på hur uttrycket kommer se ut när jag sedan ska derivera den med avseende på variansen.

TL:DR jag är helt lost på hela problemet.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning
Oscar

Visa signatur

Intel i7 920 @ 3.33 GHz | Asus P6T Deluxe V2 | EVGA GTX 780 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB | CM HAF 932 | Corsair TX 650 W | Windows 7 |

Permalänk
Medlem

På den här uppgiften:

så ska man ställa upp en matris och eliminera och se vad som ger att den saknar lösningar. Men hur ställer man upp matrisen? Är det
1 0
4 1

vänsterledet blir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

På den här uppgiften: http://puu.sh/kZiGd/77b2b6c79d.png så ska man ställa upp en matris och eliminera och se vad som ger att den saknar lösningar. Men hur ställer man upp matrisen? Är det
1 0
4 1

vänsterledet blir?

Vill du beskriva ditt ekvationssystem med en systemmatris A formulerar du systemet enligt:
Av = b, där

A = [lambda 1; 4 lambda] (matlabsyntax, vet inte om sweclockers stödjer latex).
b = [-1 2]^T, v = [x y]^T.

Ett bra sätt att se när ekvationssystemet saknar lösningar är då du kommer fram till värden på lambda som ger linjärt beroende rad/kolonnvektorer. Ett sätt att få fram dessa lambdavärden är att ta reda på när determinanten för A blir noll - detta implicerar att matrisen ej är inverterbar (du kan alltså ej matrismultiplicera Av = b med A-inversen från vänster). Får du ej använda determinanten bör du läsa på om linear independence förutsatt att gausseliminering är ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joabim:

Vill du beskriva ditt ekvationssystem med en systemmatris A formulerar du systemet enligt:
Av = b, där

A = [lambda 1; 4 lambda] (matlabsyntax, vet inte om sweclockers stödjer latex).
b = [-1 2]^T, v = [x y]^T.

Ett bra sätt att se när ekvationssystemet saknar lösningar är då du kommer fram till värden på lambda som ger linjärt beroende rad/kolonnvektorer. Ett sätt att få fram dessa lambdavärden är att ta reda på när determinanten för A blir noll - detta implicerar att matrisen ej är inverterbar (du kan alltså ej matrismultiplicera Av = b med A-inversen från vänster). Får du ej använda determinanten bör du läsa på om linear independence förutsatt att gausseliminering är ett måste.

Alright vi har inte gått igenom determinanter ännu så antar att jag ska eliminera här så jag får en nolla någonstans för då kan jag bara kolla när den saknar lösningar. Men är inte helt säker på hur man ska elimienra här, kanske mutliplicera rad 1 med -4/lambda och addera det till rad 2?

Permalänk
Medlem

Hallå alla glada (eller trötta studenter kanske?)

Har korta frågor om hur jag skriver intervall, TL;DR längst ner.

Har en funktion som ser som följande:
h(x)=1/((6x^2)+12x-48

Ska nu ange om funktionen är begränsad, och om den är udda eller jämn. För att se om den är begränsad sätter jag polynomet i nämnaren lika med 0 och löser, får då ut x1=-4 och x2=2, dvs x=/=0, då är funktionen inte definierad. Inputvariabeln x kan alltså anta alla andra värden, utom -4 och 2. Frågan jag ställer mig vid denna punkt är hur jag matematiskt korrekt skriver det intervall som x kan anta?

Angående jämn och udda, hur gör jag här? Plottar jag funktionen är det ju lätt att se att den är udda, men det hjälper mig inte på tentan där vi inte har tillgång till grafräknare!

TL;DR:
1. Hur skriver jag ett intervall där x kan anta alla värden utom -4 och 2?
2. Hur ser jag om en funktion är jämn/udda utan att plotta den?

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

1. Hur skriver jag ett intervall där x kan anta alla värden utom -4 och 2?

Tack!

x∈ℝ, x≠-4, x≠2 kanske? Alltså, x tillhör de reella talen men är skilt från -4 och 2.

Själv behöver jag hjälp med ett problem som jag antar är ganska simpelt, bara att jag har glömt bort någon enkel detalj. Har precis påbörjat vektoranalys och ska parametrisera en yta och sedan bestämma en enhetsnormal till ytan. Att bestämma enhetsnormal tror jag mig ha koll på, det gick vi igenom på föreläsningen igår men det jag kör fast på är parametriseringen av ytan. Ytan jag vill parametrisera är z=2-x-y och jag har inte en blekaste aning om hur jag ska göra. Jag vill väl få den till t.ex r(t) = (x(t), y(t), z(t)) men hur listar jag ut vad x(t), y(t) samt z(t) ska vara?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

x∈ℝ, x≠-4, x≠2 kanske? Alltså, x tillhör de reella talen men är skilt från -4 och 2.

Själv behöver jag hjälp med ett problem som jag antar är ganska simpelt, bara att jag har glömt bort någon enkel detalj. Har precis påbörjat vektoranalys och ska parametrisera en yta och sedan bestämma en enhetsnormal till ytan. Att bestämma enhetsnormal tror jag mig ha koll på, det gick vi igenom på föreläsningen igår men det jag kör fast på är parametriseringen av ytan. Ytan jag vill parametrisera är z=2-x-y och jag har inte en blekaste aning om hur jag ska göra. Jag vill väl få den till t.ex r(t) = (x(t), y(t), z(t)) men hur listar jag ut vad x(t), y(t) samt z(t) ska vara?

Det är nog optimistiskt att tro att en parameter skall räcka för att beskriva en yta, men med tre obekanta och en ekvation kan du klara dig med två. Ansätt till exempel x = t och y = s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är nog optimistiskt att tro att en parameter skall räcka för att beskriva en yta, men med tre obekanta och en ekvation kan du klara dig med två. Ansätt till exempel x = t och y = s.

Mm, det har du nog rätt i

Jag provade mig fram, så som bilden nedan visar

Svaret är rätt men jag har ju uppenbarligen inte gjort rätt eftersom jag bara använde en parameter. Skulle jag satt x=t, y=s, z=2-t-s istället och tagit kryssprodukten mellan de partiella derivatorna med avseende på t och s?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

x∈ℝ, x≠-4, x≠2 kanske? Alltså, x tillhör de reella talen men är skilt från -4 och 2.

Funkar säkert! Får försöka hugga tag i någon från matteinstutiotionen imorgon!

Ideér om jämn/ojämn? att visa att en funktion är ojämn är ju lätt genom att testa ett input-värde 2ggr med olika tecken (typ 2 och -2) , är funktionens värde ej lika för dessa är den ojämn. Värre är det testa om den är jämn, kan ju inte testa med endast "ett värde" 2ggr med olika tecken, måste ju gälla för samtliga inputvärden...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Funkar säkert! Får försöka hugga tag i någon från matteinstutiotionen imorgon!

Ideér om jämn/ojämn? att visa att en funktion är ojämn är ju lätt genom att testa ett input-värde 2ggr med olika tecken (typ 2 och -2) , är funktionens värde ej lika för dessa är den ojämn. Värre är det testa om den är jämn, kan ju inte testa med endast "ett värde" 2ggr med olika tecken, måste ju gälla för samtliga inputvärden...

Ingen aning tyvärr, men wikipedia förklarade det rätt bra tycker jag https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mna_och_udda_funktioner

Alltså, är funktionen en summa av jämna termer (x^2, x^4 osv) eller t.ex en jämn funktion såsom cos(x) eller abs(x) så är funktionen jämn. Är funktionen en summa av ojämna termer (x, x^3, sin(x) t.ex) så är funktionen ojämn. Är funktionen en summa av båda jämna och ojämna funktioner så är den varken eller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker lösa absolutbeloppet till det komplexa talet 1/(9-9ix)^3 där x är ett reelt tal. Har försökt att multiplicera ut nämnaren men tycker det blir allmänt klöddigt samt att jag alltid har kvar en i-del så att jag inte kan ta roten ur. Någon som har bättre koll på detta än mig? Tack på förhand!

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem

Någon som är vass på att derivera?

Har f(x)=sin(x)/(cos(x)+1)

Suttit i ett par timmar nu utan att lyckas... Testat med både kvotregeln, och omskrivning av funktionen till f(x)=sin(x)*(cos(x)+1)^-1 och sedan produktregeln (i kombination med kedjeregeln). Blir riktigt jobbig efter utveckling och det är lätt att göra fel...

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vatsug:

Sitter och försöker lösa absolutbeloppet till det komplexa talet 1/(9-9ix)^3 där x är ett reelt tal. Har försökt att multiplicera ut nämnaren men tycker det blir allmänt klöddigt samt att jag alltid har kvar en i-del så att jag inte kan ta roten ur. Någon som har bättre koll på detta än mig? Tack på förhand!

Standardmetod: förläng med nämnarens komplexkonjugat både uppe och nere. Efter applikation av konjugatregeln så blir du då av med imaginärdelar i nämnaren, och du är på god väg.

Skrivet av Fyren:

Någon som är vass på att derivera?

Har f(x)=sin(x)/(cos(x)+1)

Suttit i ett par timmar nu utan att lyckas... Testat med både kvotregeln, och omskrivning av funktionen till f(x)=sin(x)*(cos(x)+1)^-1 och sedan produktregeln (i kombination med kedjeregeln). Blir riktigt jobbig efter utveckling och det är lätt att göra fel...

Tack för hjälpen!

Kvotregeln duger gott och väl, och det ska inte bli speciellt mycket räknande. Spana in dess definition igen. Kan du derivera täljare och nämnare var för sig så gäller det mest att hålla reda på minustecknen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Standardmetod: förläng med nämnarens komplexkonjugat både uppe och nere. Efter applikation av konjugatregeln så blir du då av med imaginärdelar i nämnaren, och du är på god väg.

Min goda kompis föreslog det också men eftersom nämnaren är upphöjd till 3 funkar det väl inte? Hade det bara varit 1/(9-9ix) så hade man ju kunnat multiplicera med 9+9ix på både täljare och nämnare. Antar att ni såklart har rätt men fattar inte hur det går ihop :S

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vatsug:

Min goda kompis föreslog det också men eftersom nämnaren är upphöjd till 3 funkar det väl inte? Hade det bara varit 1/(9-9ix) så hade man ju kunnat multiplicera med 9+9ix på både täljare och nämnare. Antar att ni såklart har rätt men fattar inte hur det går ihop :S

Det går fint, men du får sätta in "tre stycken" komplexkonjugerade faktorer i ditt fall: en som "konjugerar" varje existerande faktor, så att säga.

   1 ∕ (1 + ix)⁵ = [Vill bli av med imaginärdelen i nämnaren]
      [Förläng med konjugat] = (1 − ix)⁵  ∕ [ (1 + ix)⁵ (1 − ix)⁵ ] =
      [Förtydligar med potensregel för att visa varför det fungerar] = (1 − ix)⁵  ∕ [ (1 + ix) (1 − ix) ] =
      [Använd konjugatregeln i nämnaren] = (1 − ix)⁵  ∕ (1 + x²)⁵
Nu har jag blivit av med imaginärdelen i nämnaren, och jag har inte behövt anstränga mig särdeles mycket (i synnerhet inga parentesutvecklingar) trots exponenten 5.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Nu talar jag inte om något speciellt problem utan om matematik överlag. Har alltid varit bra på matematik, fått högsta eller nästhögsta vitsord hela livet osv. Men då gymnasiet började så spårade det helt. Har gått 7 kurser hittils varav 3 blivit underkända och de andra har jag fått betyget 6 i. Skalan går från 4-10 där 4 är underkänt och 10 utomordentligt. Inte fast vad jag provar så lyckas jag med matematiken. Förstår inget på lektioner och har jättesvårt att koncentrera mig i skolan överhuvudtaget, då det gäller ämnen jag vill lyckas i. Kunde förmodligen citera hela filosofikursens innehåll fast jag i princip spelade på telefonen hela kursen, men matten där jag suttit aktivt med på lektionera längst framme i klassen och satsat på läxorna så mycket det går skiter sig totalt. Vad skall jag ta mig till? Har lagt upp mit gymnasiestuderande så att jag egentligen inte ens kan bli något annat än ingengjör mera med all matte och fysik jag studerat, så på något vis måste jag bli bättre på matte. Är det bara övning som gäller? Orkar inte sitta ensam och räkna för ifall jag kör fast så finns ingen som kan hjälpa mig :s vad borde jag ta mig till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Nu talar jag inte om något speciellt problem utan om matematik överlag. Har alltid varit bra på matematik, fått högsta eller nästhögsta vitsord hela livet osv. Men då gymnasiet började så spårade det helt. Har gått 7 kurser hittils varav 3 blivit underkända och de andra har jag fått betyget 6 i. Skalan går från 4-10 där 4 är underkänt och 10 utomordentligt. Inte fast vad jag provar så lyckas jag med matematiken. Förstår inget på lektioner och har jättesvårt att koncentrera mig i skolan överhuvudtaget, då det gäller ämnen jag vill lyckas i. Kunde förmodligen citera hela filosofikursens innehåll fast jag i princip spelade på telefonen hela kursen, men matten där jag suttit aktivt med på lektionera längst framme i klassen och satsat på läxorna så mycket det går skiter sig totalt. Vad skall jag ta mig till? Har lagt upp mit gymnasiestuderande så att jag egentligen inte ens kan bli något annat än ingengjör mera med all matte och fysik jag studerat, så på något vis måste jag bli bättre på matte. Är det bara övning som gäller? Orkar inte sitta ensam och räkna för ifall jag kör fast så finns ingen som kan hjälpa mig :s vad borde jag ta mig till?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är räkna som gäller... Jag pluggar till civilingenjör nu och när jag läste flervariabelanalys nyss så förstod jag inte mycket alls och jag hade kuggat tidigare analyskursen. Tog mig dock i kragen och veckan innan tentan pluggade jag matte ungefär åtta timmar per dag. Fick resultatet idag, 32 poäng av 42 möjliga vilket gav näst högsta betyg. Det var att sitta ner och verkligen räkna, räkna räkna som gällde. Göra fel tills det blev rätt.

Du läser ju fortfarande gymnasiematte så det lär finnas massor av hjälp att få på internet. Spana in t.ex khanacademy. Kanske finns några svenska versioner på youtube också, jag kollade på Jonas Månsson för hjälp i flervariabelanalysen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det är räkna som gäller... Jag pluggar till civilingenjör nu och när jag läste flervariabelanalys nyss så förstod jag inte mycket alls och jag hade kuggat tidigare analyskursen. Tog mig dock i kragen och veckan innan tentan pluggade jag matte ungefär åtta timmar per dag. Fick resultatet idag, 32 poäng av 42 möjliga vilket gav näst högsta betyg. Det var att sitta ner och verkligen räkna, räkna räkna som gällde. Göra fel tills det blev rätt.

Du läser ju fortfarande gymnasiematte så det lär finnas massor av hjälp att få på internet. Spana in t.ex khanacademy. Kanske finns några svenska versioner på youtube också, jag kollade på Jonas Månsson för hjälp i flervariabelanalysen.

Fick ett något lugnade besked idag, som gör att jag får mer tid på mig. Universiteten här i Finland tittar inte alls på kursvitsorden, utan endast på resultatet av studentskrivningarna. Således måste jag inte gå om kurser för att höja betyget, bara lära mig kursens innehåll. Började ny kurs i måndags, Rot- och logaritmfunktioner och kan inte direkt påstå jag förstår något öht, men "positivt" är att ingen i klassen verkar ha gjort det Men det är väl bara att bita ihop och öva häcken av sig.