Skylake build, 970 sli eller 980ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@ArcticFire: Är ganska säker på att detta inte stämmer för ingame finns det en setting som känner av hur mycket vram man har och problemet med den är att den inte stämmer för jag följde den i början och körde på 2 gb vram som jag hade på mitt gpu men det stod på geforce expreince att man skulle stänga av den så jag kunde köra 2,6 gb vram enligt spelet. Kunde dra upp den mer men efter det så ändrades fpsen.

Jag tycker att bilden visar ganska tydligt skillnaden i minimum fps mellan de korten som har 6GB+ och de med 4GB- (980 och 970 undantaget, men de har ju minnesförbättringen i Maxwell).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@xervz: Japp tyckte tycker det är ett bra pris med tanke på att han får en helt ny hdd + operativ system men har inte riktigt bestämt mig för om han ska få betala för operativ systemet själv eller om jag ska bjuda på det. Vill gärna veta vad du tycker om priset?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Tycker denna bild visar ganska tydligt att 4 eller 6 gb inte spelar någon större roll med tanke på att ett 4 gb kort ligger under 3 gb korten och ett 4 gb kort ligger över 8 gb så visar det extremt tydligt att gb inte har någon större påverkan på fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@ArcticFire: Tycker denna bild visar ganska tydligt att 4 eller 6 gb inte spelar någon större roll med tanke på att ett 4 gb kort ligger under 3 gb korten och ett 4 gb kort ligger över 8 gb så visar det extremt tydligt att gb inte har någon större påverkan på fps.

Minimum, inte medel.
Fury X brukar ligga jämnt med referens-980Ti i 4k, men här är 980Ti:s medelfps 16% bättre. Dessutom sjunker den aldrig lägre än 22 medan Fury X sjunker till 8.
Den länken var för att visa att det finns åtminstone ett spel där ett AMD-kort med 4GB (som ju inte har Maxwells förbättring) inte räcker till 4k.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@xervz: Japp tyckte tycker det är ett bra pris med tanke på att han får en helt ny hdd + operativ system men har inte riktigt bestämt mig för om han ska få betala för operativ systemet själv eller om jag ska bjuda på det. Vill gärna veta vad du tycker om priset?

Känns jävligt saftigt. Vet såklart inte dina exakta delar men byggde ett paket med GTX 950 (motsvarar 760) och 2tb hdd, i7 4790k(bättre än din). Priset landa på ~8000kr på netonnet. Visserligen utan windows..Men fortfarande helt nya delar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@ArcticFire: Tycker denna bild visar ganska tydligt att 4 eller 6 gb inte spelar någon större roll med tanke på att ett 4 gb kort ligger under 3 gb korten och ett 4 gb kort ligger över 8 gb så visar det extremt tydligt att gb inte har någon större påverkan på fps.

380 är en svagare grafikkort än 780 ti
Fury & Fury X må ha högre medel fps än 390X men lägsta fps är klart mindre på Fury korten vilket översätts till att det blir ingen trevlig spel upplevelse med FPS droppar ned till 7-8 FPS

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

980ti. Vill du ha två kort så kör på 2st 390 eller 2st fury, skulle personligen däremot kört på 980ti.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja precis.

Han är inte så nära hoppas jag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Han är inte så nära hoppas jag

?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ja röstar på 980 TI

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Nr 1 just pga att det är det mest framtidssäkra. Sen antingen uppgraderar du med ytterligare ett 970 för SLI när du har råd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Jaha då förstår. Jag men hade ett snack tidigare om gb och det hade ju ingen större påverkan i fps skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@ArcticFire: Jaha då förstår. Jag men hade ett snack tidigare om gb och det hade ju ingen större påverkan i fps skillnader.

Om du kör ett spel som behöver 6gb minne i vissa lägen kommer det absolut göra skillnad om du har 4gb eller 8gb. Kör du ett spel som ligger på max 3,99gb använt spelar det ingen roll om du har 4 eller 128 gb minne på ditt grafikkort

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TRIQQIFY:

@Србо: Bara en liten fråga vad kör du för settings i vilka spel och hur mycket fps får du?

Batman Arkham Night, allt maxat med enhanced lightshaft på och ingen msaa (som är onödigt i så hög upplösning) får jag 57 medel fps i benchmark.

Permalänk
Medlem

@xervz: Kan du länka till detta för så vitt jag vet så kan du inte få en ny dator för 7000-8000kr med liknande specsen utan att möjligen bygga den själv. Ska även tillägga att min är köp för ca 12000kr på komplett färdigbyggd för snart 2 år sedan. Jag har inte överclockat något eftersom jag inte behövt det då mitt grafikkort har hängt med bra till 900 serien släpptes och cpu var ju ingen k version så det gick ju inte.
Har "städat" datorn 4 gånger med tryckluft och ska ju nu byta HDD så komponenterna har aldrig varit utsatta för någon större fara som kan påverkat dom. Du kan ju även gå in på blocket och kolla vad andra custom datorer är värda (riktigt kul faktiskt för det finns så jävla många idioter som säljer datorer som tex inte skriver ner specs och vill ha typ 10k för datorn), plus att köpa en på blocket är nog ganska säkert men du kan ju aldrig veta vad den som har byggt dator gjort kanske typ att komponenterna råkat ut för ESD eller liknande så märker du inte problemet direkt för än det kanske är försent.
Så 7000k för en helt duglig dator tycker jag är okej då han var inne på datorer som t.ex. denna http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...-
Visst man skulle säkert kunna hitta en dator liknande den du visade men för det första så kostar den 1000kr mer och när du är 12 så är 1000kr ganska mycket plus att det är ju inte någon direkt fps ökning i det du visade.

Permalänk
Medlem

@Србо: Är inte så inne i Batman spelen kört lite origins och i alla fall det så är ju inte så stora ytor som behövs renderas men jag tänkte typ på the witcher 3, far cry 3 och gta v som är riktigt snygga och optimerade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@xervz: Kan du länka till detta för så vitt jag vet så kan du inte få en ny dator för 7000-8000kr med liknande specsen utan att möjligen bygga den själv. Ska även tillägga att min är köp för ca 12000kr på komplett färdigbyggd för snart 2 år sedan. Jag har inte överclockat något eftersom jag inte behövt det då mitt grafikkort har hängt med bra till 900 serien släpptes och cpu var ju ingen k version så det gick ju inte.
Har "städat" datorn 4 gånger med tryckluft och ska ju nu byta HDD så komponenterna har aldrig varit utsatta för någon större fara som kan påverkat dom. Du kan ju även gå in på blocket och kolla vad andra custom datorer är värda (riktigt kul faktiskt för det finns så jävla många idioter som säljer datorer som tex inte skriver ner specs och vill ha typ 10k för datorn), plus att köpa en på blocket är nog ganska säkert men du kan ju aldrig veta vad den som har byggt dator gjort kanske typ att komponenterna råkat ut för ESD eller liknande så märker du inte problemet direkt för än det kanske är försent.
Så 7000k för en helt duglig dator tycker jag är okej då han var inne på datorer som t.ex. denna http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...-
Visst man skulle säkert kunna hitta en dator liknande den du visade men för det första så kostar den 1000kr mer och när du är 12 så är 1000kr ganska mycket plus att det är ju inte någon direkt fps ökning i det du visade.

http://www.sweclockers.com/marknad/117289-speldator-saljes
5000 kr, men mycket bättre.

Att det inte är en K-processor sänker ju värdet ytterligare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Den är ju inte alls mycker bättre hahahahah plus att jag sa att han inte kommer köpa en begagnad dator om det inte är min då han inte kan specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@ArcticFire: Den är ju inte alls mycker bättre hahahahah plus att jag sa att han inte kommer köpa en begagnad dator om det inte är min då han inte kan specs

Dubbla 7970 vs ett 760, vilket är mer än 100% bättre prestanda och även om CF inte funkar är ett 7970 bättre än 760
2600k (olåst) vs 4770 (låst)
16 GB vs 8 GB
1050W med hög kvalitet vs 500W sämre kvalitet
SSD och troligtvis mera lagring.

Men visst, lura din kusin på pengar bara för att han är okunnig.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: oj kollade specsen på gpuerna såg det nu att dom typ lika trodde det var några andra först men som jag sa tidigare så kan han varken klocka eller specs så jag fösöker hjälpa honom med något som jag vet funkar och är enklast för användning vilket sli inte är.

Permalänk
Medlem

Köp för gudars skull inte ett 970 för SLI! Köp helst inte ett 970 alls eftersom det är scam, och du funderar på att dela upp uppgraderingen och köra med SLI/crossfire i framtiden. Kör då på R9 390 i så fall.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

R390X (inte R390) i Crossfire kan också vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

Tjena jag ska sälja min dator till min kusin för 7000kr och specsen för den dator är Gtx 760 2 gb, intel i7 4770 3.5ghz, 8 gb ddr3 och ett 500w coolemaster psu. Jag vill även då passa på att uppgradera min dator.

Jag är inte säker på vad som är smartast att göra för att få ut mest prestanda så jag har då 3 alternativ och undrar viket ni tycker verkar best eller om ni har egna förslag som är en bättre så tar jag gärna i mot dem med.
Vilket av fallen jag än väljer så måste jag köpa nytt chassi, psu och mobo till mig plus en ny hårddisk till min kusin.

Nr1: Intel i7 6700k + ddr4 och 970.

Nr2: Två 970 och köra sli. I detta fall köper jag en ny processor till min kusin typ en i5 för ca 1500kr.

Nr3: Samma som ovan fast 980ti istället för sli 970.

Det jag tycker verkar vettigast är att köra på Nr1 då jag vet att den blir lite dyrare än alla andra men känns som den är mer framtid säker och är inte säker men att den också gör mest påverkan på prestandan.

För er som har andra exempel så har jag en budget på ca 12000kr men då är chassi, psu, mobo och den nya hårddisken inte inräknad i priset så jag har alltså 12k att uppgradera min dator. Om det inte är ett alternativ där ni tycker att jag ska behålla min gamla processor för då måste ni räkna med en processor till min kusin.

Mitt användning område är mestadels Gaming helst på Ultra eller high i nyare spel (60fps 1080p och kanske senare 1440p), men kan förkomma lite redigering av bilder och videor.

Tack för svar på förhand

970 är ca 32% sämre än ett 980 ti men kostar hälften bara.

Sälj inte dina grejer du har nu som är ganska bra, 4770 kanske är inte k-modell men den har en turbo på 3,9 så det är egentligen helt ok.

Köp bara nytt grafikkort, ett 970 nu, räcker inte det så kan du köpa ett till om ditt moderkort stödjer det, ditt agg räcker för SLI även om du skulle kunna uppgradera där för att skapa marginal som också gör att agget inte låter så mycket.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

@Layon: Om jag gör som du säger så måste jag ju köpa typ en ny processor för typ 2000 och då känns det som att jag lika gärna kan lägga till 1700 för skylake då jag ändå måste köpa nytt ram, moderkort och psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@ArcticFire: oj kollade specsen på gpuerna såg det nu att dom typ lika trodde det var några andra först men som jag sa tidigare så kan han varken klocka eller specs så jag fösöker hjälpa honom med något som jag vet funkar och är enklast för användning vilket sli inte är.

Ja men själv då något vettigt till han, hur fan har du ens kulor att lura din egen kusin på 12 år på så mycket pengar för skit komponenter. Fyfan för dig asså

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@Layon: Om jag gör som du säger så måste jag ju köpa typ en ny processor för typ 2000 och då känns det som att jag lika gärna kan lägga till 1700 för skylake då jag ändå måste köpa nytt ram, moderkort och psu.

Varför behåller du inte bara grejerna och den prollen och bara köper nytt grafikkort?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

@DHW: Wow fan va mogen du är men som jag sa tidigare så kan han inget om datorer och kan inte bygga själv. De han kollade på var typ hp eller lenovo datorer för typ 7000kr med 750ti grafikkort och i5 processorer. så i han läge så hjälper jag han plus att jag ska köpa ny hårddisk och windows. Men jag vet att det går att få tag i billigare men detta är mitt pris som jag tycker är rimligt. Jag skulle kunna säga till honom att köpa det du länkade men hur vet jag att det funkar felfritt och om det inte gör det får ju jag stå för hela kostnaden känner inte att jag vill ta den risken.

Permalänk
Medlem

@Layon: För att jag tänkte passa på att sälja till min kusin vilket är väldigt smidigt. Då det blir mycket svårare att bara sälja ett grafikkort + chassie.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan ett 980ti. I 99% av fallen är grafikkorten flaskhalsen, och inte ens från ivy bridge är prestandaskillnaden enorm gentemot skylake. Stort plus är såklart att du kan köpa ett begagnat 980ti för en billig slant om ett par år när spelen börjar bli för tungdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@DHW: Wow fan va mogen du är men som jag sa tidigare så kan han inget om datorer och kan inte bygga själv. De han kollade på var typ hp eller lenovo datorer för typ 7000kr med 750ti grafikkort och i5 processorer. så i han läge så hjälper jag han plus att jag ska köpa ny hårddisk och windows. Men jag vet att det går att få tag i billigare men detta är mitt pris som jag tycker är rimligt. Jag skulle kunna säga till honom att köpa det du länkade men hur vet jag att det funkar felfritt och om det inte gör det får ju jag stå för hela kostnaden känner inte att jag vill ta den risken.

Nä men be han göra ett konto här så ska du se att jag ska hjälpa honom att få en bättre dator än dig och inte till något skampris heller. Hoppas du skäms, så jävla fult gjort

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2