Häva köp av Volkswagen Touareg

Permalänk
Medlem

Häv köpet, köp ett annat märke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Varifrån kommer allt detta? Aldrig hört om att just A1, A3 och Allroad (inte allround) skulle vara bättre än andra modeller. Dessutom är det enda som skiljer en Allroad från en vanlig A6 att det sitter lite extra plastkåpor under kofångarna och att det är höj- och sänkbar luftfjädring som standard, vilket egentligen bara borde vara ytterligare en sak som kan gå sönder, men vår funkar som en dröm även efter dessa 9 år.

Det andra du skriver har jag heller aldrig hört, låter som rent påhitt så du får ta och visa mig en trovärdig källa om du vill att jag ska tro på att en bil känns slöare för att man har kört ekonomiskt med den. Om något så är det mindre slitage på delarna så den borde ha kvar mer prestanda än en bil som körts hårt. Kan meddela att vår bil inte känns slö alls även fast vi kör väldigt försiktigt med den mestadels. Har inte mätt effekten på den men det är ingen märkbar skillnad mot när den var ny i alla fall. Dessutom har inte mjukvaran heller "lärt sig" nånting för när t.ex. mamma kör den så har hon konsekvent samma bränsleförbrukning som hon brukar ha och jag har den som jag brukar ha och vi samsas om bilen hela tiden.

Eeh, du vet väl att alla bilar inte får samma värde efter fabrik. När alla kör olika stil så får de också olika värden. Tänk också på att de siffror som du får av bilförsäljare kan du ta nypa av salt. Vill du ha exakta värden för just din bil får du köra dyno.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag kommer aldrig mer att köpa en bil med förbränningsmotor. En skitig oljebrännare finns inte på kartan. Så här skall det se ut:

https://www.youtube.com/watch?v=LpaLgF1uLB8

Lägg märke till hur tyst bilen är. En bekant körde ner till Grekland och tillbaka, laddade gratis på Teslas egna laddstationer hela vägen. Resan kostade inte ett öre i bränsle.

Och så tog ju resan en evighet också. Kanske är bättre att cykla?

Förövrigt så är inte bränslekostnaden något man behöver bry sig jättemycket om på en så ny bil. Driftskostnad i form av värdeminskning, service, försäkring, skatt osv. är MYCKET högre på en ny bil. Så även om du skulle få betalt för varje mil du kör i en Tesla så är den högst troligt dyrare att köra i än en motsvarande bil med förbränningsmotor.

OnT: Försök häva köpet. Om de kan samvetslöst fuskar på det sättet så frågar man ju sig vad de mera har fuskat med? Kanske säkerhetssystem som airbags? VW-gruppen har ju inte direkt rosat marknaden sista tiden med kassa DSG-lådor, problem med kamkedjor etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Och så tog ju resan en evighet också. Kanske är bättre att cykla?

Vad vet du om det? Teslan är en lyxbil med höga prestanda. Batteriet räcker 30-40 mil sedan behöver man en paus ändå. Laddning ger ungefär 10 mil räckvidd per 10 minuter.

Sedan tar du upp prisfallet på nya bilar. Vad har det med saken att göra? Jag tyckte bara att det var kul när "soppan" är gratis. Tids nog finns det begagnade elbilar med låg värdeminskning.

Permalänk
Medlem

Att gissa TS bilens eventuella framtida värde blir aningen mer prekärt nu när Schweiz har förbjudit VAG-bilar att säljas alls!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21479109.ab

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se står det inget om problem med turbon (snurran) i den artikeln? Den handlar ju om kamkedjan som satt i den gamla generationen TSI motorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Med smådieslar menas i detta sammanhanget dieslar för personbilar. Ju mindre och billigare och snålare diesel, desto värre. Därav att det var VW som fuskade. Mercedes behöver inte fuska, där finns pengarna till att göra det rätt, någorlunda i alla fall.

Det finns en avvägning mellan att göra motorn ren och snål. Vill man ha bägge så kostar det pengar.

Varför skulle ren och snål gå emot varandra?
Tycker de borde följa varandra ganska väl?
Är däremot med på att billig och snål/ren kanske inte går ihop.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Du har köpt en väldigt trevlig bil, och varför skulle din motor vara drabbad av "fusket"? Det är en relativt dyr motor avsedd för en dyr bil (inte minst i de dyrare fabrikaten i gruppen), så VW bör ju ha ansett sig ha råd att välja rätt lösning här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om vi ska tala om egen erfarenhet så har jag allt från kunder på jobb vars spitter nya Touareg var inne på verkstad 3 gånger första året. Med självrisk kostnader och nya fel och problem varje gång.

En annan kunds nya Audi, leasing bil via företaget höll 400 mil.... sen total rasa motorn. Inget skämt, han blev stående uppe i Helsingborg med den vid en på fart för den totalt dog. Audi hade special tekniker tittande på den, och lappa ihop den. Än har bara en annan sak gått sönder på den sedan dess. Också första året...

Morsan hade en golf för ett tag sedan, och den fick också underkänt på besiktningen på bla styrleder och lite annat. Samtidigt så flög min 12 år gamla Toyota Corolla genom sin besiktning, varje gång.

Så du behöver nog läsa upp lite. De är inte de kanon bra bilar som de en gång var. De är omsprungna av en hel del andra tillverkare både på teknik och kvalité. Men jag tror fortfarande inte de är de sämsta... dock är de rätt långt ner på den listan.

@stimpen Det är faktiskt så att Diesel i ren allmänhet är väldigt skitiga. De gamla sotar som F, de nya genererar en massa nano partiklar som är värre.

Det krävs avancerade, dyra reningsverk för att tex lastbilar mm ska kunna köra "rent". När alla nano partiklar och NOx värden påverkar tex stadskärnorna extremt kraftigt. Frågan är mer hur lång tid det tar innan man både tvångskattar dem högre eller tom förbjuder dem i stan. Detta fifflet av VW lär definitivt skynda på dessa processer.
http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2008/March/04030802.as...
https://www.toxicology.org/groups/ss/Nano/docs/Hesterberg11.p...

Du kan läsa och söka vidare på det om du vill. Men kom inte och påstå att de är "rena". De är nog de farligaste fordonen vi har...

Jag menade mer varför små dieselmotorer skulle vara skitigare.
Men tror vi kom fram till att det var en kostnadsfråga och inte just att en diesel är liten som gör den skitig.

Jag säger ej emot nanopartiklar och NOx. Undrar vilket som är värre, högre koldioxidutsläpp och global uppvärmning lr mer nanopartiklar och NOx.

I övrigt tror jag ej TS kan häva köpet förrän det är bevisat att de fuskat med motorn i hans modell.
Häva köpet utan kostnad, annars brukar man kunna häva köpet efter man beställt en bil men då får man betala typ 7% i avgift.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Varför skulle ren och snål gå emot varandra?
Tycker de borde följa varandra ganska väl?

Tydligen fungerar partikelfiltret sämre med mindre bränsle = går snålt. Så då blir det inte lika rena avgaser. Däremot ökar C02-halten om man fetar på blandningen, men detta handlar ju om NOx. Hela skandalen handlar om NOx eftersom amerikanernas gränsvärden är extremt låga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stimpen:

Varför skulle ren och snål gå emot varandra?
Tycker de borde följa varandra ganska väl?
Är däremot med på att billig och snål/ren kanske inte går ihop.

Därför att det går åt bränsle för att driva den process som renar från NOx. Om du vill kan jag återkomma med ett mera detaljerat svar men då måste jag fråga min expert på dieselmotorer först.

Permalänk
Medlem

Läs på ditt kontrakt, tror ni kan betala en avgift på 5% och skita i att hämta ut bilen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Läs på ditt kontrakt, tror ni kan betala en avgift på 5% och skita i att hämta ut bilen.

Har inte bett om förtydligande ännu på villkoren. Dock känner jag att under dessa omständigheter ska jag inte behöva betala för att häva köpet. De manipulerar detta testet. Vem vet vad mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Har inte bett om förtydligande ännu på villkoren. Dock känner jag att under dessa omständigheter ska jag inte behöva betala för att häva köpet. De manipulerar detta testet. Vem vet vad mer?

Jag tror det blir svårt att göra ngt innan det är bekräftat att de fuskat med just den motorn som sitter i bilen du beställt.

Innan dess är det nog 5-7% avgiften som gäller för annars har man inget bevis på att bilens specifikationer inte skulle stämma.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Är xc90 för stor?

Permalänk
Medlem

@Krafo: Det stämmer. Bara inflikade att VW har problem med sina motorer rent generellt. Har jobbat inom koncernen och om jag berättade allt jag vet så skulle Ni bli mörkrädda, framförallt hur VW och dess ÅF satt i system att missbruka goodwill och garantier.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

har kört Renaults nya espace nu i 2 dagar vilken bil helt sjuk bra komfort. Det är en ny modell som kommit jag hade ingen aning. men oj vilken goo bil (buss) http://www.renault.se/bilar/personbilar/espace/espace/ för er som inte heller vet vad det är för bil

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Varifrån kommer allt detta? Aldrig hört om att just A1, A3 och Allroad (inte allround) skulle vara bättre än andra modeller. Dessutom är det enda som skiljer en Allroad från en vanlig A6 att det sitter lite extra plastkåpor under kofångarna och att det är höj- och sänkbar luftfjädring som standard, vilket egentligen bara borde vara ytterligare en sak som kan gå sönder, men vår funkar som en dröm även efter dessa 9 år.

Det andra du skriver har jag heller aldrig hört, låter som rent påhitt så du får ta och visa mig en trovärdig källa om du vill att jag ska tro på att en bil känns slöare för att man har kört ekonomiskt med den. Om något så är det mindre slitage på delarna så den borde ha kvar mer prestanda än en bil som körts hårt. Kan meddela att vår bil inte känns slö alls även fast vi kör väldigt försiktigt med den mestadels. Har inte mätt effekten på den men det är ingen märkbar skillnad mot när den var ny i alla fall. Dessutom har inte mjukvaran heller "lärt sig" nånting för när t.ex. mamma kör den så har hon konsekvent samma bränsleförbrukning som hon brukar ha och jag har den som jag brukar ha och vi samsas om bilen hela tiden.

Dessutom om man nu har turbobil så kan man riskera att sota igen turbon om man kör ekonomiskt länge. Effekten sänks inte men responsen blir något skillnad och man kan känna att bilen är piggare än den ekonomisk körda bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Är xc90 för stor?

Utanför budget.

Permalänk
Medlem

Och xc70 är för liten antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Och xc70 är för liten antar jag?

Jättefin bil. Men är ute efter en ren SUV.

Permalänk
Avstängd

Tycker du om bilen så KÖP!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det andra du skriver har jag heller aldrig hört, låter som rent påhitt så du får ta och visa mig en trovärdig källa om du vill att jag ska tro på att en bil känns slöare för att man har kört ekonomiskt med den.

Jag tror han syftar på adaptiv gasrespons och/eller adaptiv växellåda (automat) som - i alla fall vad jag tror - alla moderna bilar har för att möta emissionskraven. Dessa egenskaper kan frambringa det beteende som Alle22 försöker beskriva, om jag fattar honom rätt.
Upplever samma med min X1 ibland fast jag har på/av-knappar samt manuellt läge på växelväljaren.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Tycker du om bilen så KÖP!

Just nu vet man ju inte om andrahandsvärdet skiter sig eller inte. Jag skulle undvika allt från VW i något år i alla fall så man vet om folk glömt eller inte. Sen är det ju kanske inte så kul att sponsra ett företag som medvetet lurar sina kunder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror han syftar på adaptiv gasrespons och/eller adaptiv växellåda (automat) som - i alla fall vad jag tror - alla moderna bilar har för att möta emissionskraven. Dessa egenskaper kan frambringa det beteende som Alle22 försöker beskriva, om jag fattar honom rätt.
Upplever samma med min X1 ibland fast jag har på/av-knappar samt manuellt läge på växelväljaren.

Exakt det stämmer med.

Har lite problem med skrivande, ursäkta. Har även (dyslexi).

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är upp till dig! och du själv ska känna efter vad som känns bäst för dig!
Och inte fråga alla andra vad dem tycker....

Its up to you brother

Permalänk
Medlem

Det går inte att häva ett köp med anledning att bilens avgasvärden ev. har fuskats med eller att fusk förekommer på annan modell. Utan bevisning så är det bara spekulationer. Skulle det visa sig i efterhand kan du däremot säkert reklamera köpet.
Av ren nyfikenhet undrar jag om det är någon som lämnat tillbaka t.ex. en Iphone som ev. tillverkats av barnarbetare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det går inte att häva ett köp med anledning att bilens avgasvärden ev. har fuskats med eller att fusk förekommer på annan modell. Utan bevisning så är det bara spekulationer. Skulle det visa sig i efterhand kan du däremot säkert reklamera köpet.

Så tänker jag med. Om de har uppgett fel uppgifter på den bil som du har köpt har du rätt att häva köpet, men inte för att de har "fuskat" med andra modeller. Som liknelse kan vi ta när Nvidia "fuskade" med specifikationerna för minnet i GTX 970. Det gav rätt att häva köpet av just den modellen som drabbades, men givetvis inte för andra modeller.

Permalänk
SpelClockers

Dom har redan tvingats kalla tillbaks bilar i GB Ca 11 miljoner bilar kan komma kallas tillbaks

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Eeh, du vet väl att alla bilar inte får samma värde efter fabrik. När alla kör olika stil så får de också olika värden. Tänk också på att de siffror som du får av bilförsäljare kan du ta nypa av salt. Vill du ha exakta värden för just din bil får du köra dyno.

Detta har ingenting med det som jag frågade om att göra.

Skrivet av Alle22:

Dessutom om man nu har turbobil så kan man riskera att sota igen turbon om man kör ekonomiskt länge. Effekten sänks inte men responsen blir något skillnad och man kan känna att bilen är piggare än den ekonomisk körda bilen.

Visst, det stämmer. Men du generaliserade mycket mer än så. Eftersom du knappt svarat på nånting jag skrev så gav det inte mig något. Det är upp till dig om du har lust att förklara och hänvisa till källor som bekräftar det du påstår. Annars blir det inte trovärdigt för mig.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror han syftar på adaptiv gasrespons och/eller adaptiv växellåda (automat) som - i alla fall vad jag tror - alla moderna bilar har för att möta emissionskraven. Dessa egenskaper kan frambringa det beteende som Alle22 försöker beskriva, om jag fattar honom rätt.
Upplever samma med min X1 ibland fast jag har på/av-knappar samt manuellt läge på växelväljaren.

Visst, vår bil ska ha det. Men i så fall ställer den om sig rätt fort baserat på det jag skrev om mig och mamma. Inte en chans att den ställer in sig på nåt och stannar där för alltid.

@casuaL Hörde på TV igår att 3,0 TDI-motorn också misstänks för fusket och ska undersökas. Tänkte att du skulle vilja veta det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!