Permalänk
Medlem

Node 304-bygge, får det plats?

Tjaba,

jag ska hjälpa en polare att sätta ihop en dator, och han vill att det ska in i ett Fractal Design Node 304. Jag har själv byggt i ett sånt innan, då med 4770k och ett gtx760. Körde då vattenkylning på processorn, men har ångrat det i efterhand då det låter väldigt mycket, speciellt när man flyttat på datorn, vilket är tanken med det lilla chassit.

Har ni lust att slå en kik på kundvagnen vore det fint:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8515340/elias-node-304

Några tankar? Jag har mätt och kikat lite i min egna node 304, och tror att EVO 212 får plats med det där moderkortet då chippet sitter långt ifrån PCI-E-porten. Vad tror ni?

:edit:

Det slog mig att jag föll i den klassiska fällan att inte berätta vad datorn är till för. Den ska användas dels till gaming, men primärt för arbete - animation i after effects. Det händer att man som frilansare flyttar runt datorn och sitter på plats hos kunden - därav behovet av det smidiga formatet.

Jag funderar förresten på att uppa upp minneshastigheten till 2400hz, vad har ni för tankar kring det?

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Finns andra luftkylare än hyper 212 som är mer ägnade för små chassi.

Typ be quiet! Shadow Rock PRO TopFlow SR1. Finns flera liknande.

Är inte mängd med ram viktigare än hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Gjorde ett litet bygge i en node-304 igår, med just hyper 212. Gick utmärkt, var lite pill men inga problem. Satte på kylaren först och sedan fick jag vinkla moderkortet + kylaren lite för att komma in i chassit. Enda minuset skulle jag säga är min Integra M PSU (550w) som överröstar allt annat i chassit vid belastning. Hade jag vetat det innan hade jag satsat på ett mer kvalitativt nätagg som är passivt/semi-passivt, nackdelen är väl att de flesta är 160mm.

750w är lite att ta i för den riggen. 400-500w räcker gott och väl med ett gtx 970. Håller med zeleni om att mängd ram känns viktigare för hans arbete än hastighet.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 3 (i5, 4GB, 128GB)
Macbook Pro 13'' early-2011

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt det blir svårare att få plats med en kylare i horisontellt läge, men jag ska kolla upp det och mäta lite till när jag kommer till kontoret där min Node 304 står. Tack för tipset.

Jo, mängden ram är ju så klart viktigare än hastigheten. 16gb ram ska in, det är redan bestämt. Svårt (men inte omöjligt) att få in mer då det bara finns 2 slots. Jag läste igår några benchmarks som gav några procents kortare rendertider med 2400mhz, men jag hittar inte samma benchmark när jag letar idag, utan stöter istället på fler källor som säger att det inte riktigt spelar någon roll...

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Enligt forumen så ska du få in kylaren utan problem

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Foster: evo212:an ser ut att passa fint i 304:an. Det jag funderar på är minnena. Innebär LPX att de är lågprofil? Det kan ju bli tajt mellan 212 och minnena som det ser ut

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerolyn:

Gjorde ett litet bygge i en node-304 igår, med just hyper 212. Gick utmärkt, var lite pill men inga problem. Satte på kylaren först och sedan fick jag vinkla moderkortet + kylaren lite för att komma in i chassit. Enda minuset skulle jag säga är min Integra M PSU (550w) som överröstar allt annat i chassit vid belastning. Hade jag vetat det innan hade jag satsat på ett mer kvalitativt nätagg som är passivt/semi-passivt, nackdelen är väl att de flesta är 160mm.

750w är lite att ta i för den riggen. 400-500w räcker gott och väl med ett gtx 970. Håller med zeleni om att mängd ram känns viktigare för hans arbete än hastighet.

Jag valde Integra M genom att titta på inet efter PSU med högst 140mm längd, och sen kolla upp de som fanns där på PSU tier list som ni finner här. Det fanns inga nätagg på tier 2 som är 140mm eller under, så det stod mellan Integra M och cooler master GM som hade fått 1,5 stjärnor efter två recensioner på inet... Har du något annat nätagg att rekommendera?

Angående hur många watt PSUn ligger på känns det skönt att vara i överkant, men 750W kanske är i överkant av överkanten...

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Foster: evo212:an ser ut att passa fint i 304:an. Det jag funderar på är minnena. Innebär LPX att de är lågprofil? Det kan ju bli tajt mellan 212 och minnena som det ser ut

Ingen aning om vad LPX står för. Jag var lite orolig över att fläkten till evo 212an skulle hänga över minnena, men det ser ut som att det i värsta fall blir att fila lite på "ramen" till fläkten. Eller kan man sätta fläkten i pull mode på kylaren istället, är det dumt?

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk

Här har vi LPX ingen relevans till minnena dock! Jag tror inte det står för någonting egentligen, annat än low profile möjligen.

Frågan om nätagg, här är en länk till prisjakt med sortering [länk]. Jag vet inte riktigt vilket som är bäst, det får någon annan svara på!

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

Lägg typ en 1-2 hundringar till för cooler master V750 nätagget istället för att få guld cert, och ett agg med bra omdömen. Mer prisvärt i min mening. Lika långt så jag valde det till mitt bygge.
Kanske lite väl kraftigt, men då behöver den inte kyla lika hårt tänker jag. Andra för gärna lämna sina åsikter på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster:

Jag valde Integra M genom att titta på inet efter PSU med högst 140mm längd, och sen kolla upp de som fanns där på PSU tier list som ni finner här. Det fanns inga nätagg på tier 2 som är 140mm eller under, så det stod mellan Integra M och cooler master GM som hade fått 1,5 stjärnor efter två recensioner på inet... Har du något annat nätagg att rekommendera?

Angående hur många watt PSUn ligger på känns det skönt att vara i överkant, men 750W kanske är i överkant av överkanten...

Den PSU är okej sett till kvalité. Fläkten har ju inget med om agget skadar dina delar eller inte. Utan snarare är det ljudnivån som det pratas om.

Edison funderade jag på med, men är ju lite lång. Skit i recensioner på Inet, dom har ju ingen privat konstlast hemma eller mäter rippel, enda du möjligen ser är om någon klagar på fläktljud eller liknande resten är irrelevant.

Här är ett seriöst test av GM http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... Tog 650 wattaren och insidan att döma så skulle jag oundvikligt agget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster:

Jag valde Integra M genom att titta på inet efter PSU med högst 140mm längd, och sen kolla upp de som fanns där på PSU tier list som ni finner här. Det fanns inga nätagg på tier 2 som är 140mm eller under, så det stod mellan Integra M och cooler master GM som hade fått 1,5 stjärnor efter två recensioner på inet... Har du något annat nätagg att rekommendera?

Angående hur många watt PSUn ligger på känns det skönt att vara i överkant, men 750W kanske är i överkant av överkanten...

Jag har själv ett http://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-75... i min 304:a , den är lagom tyst iallafall och jag får pressa den bra med mitt gtx 780ti och i5 4690k för att fläktarna ska varva upp eller psu fläkten ska gå igång
Har bytt alla fläktarna i den mot Noctuas och har en sådan här http://www.inet.se/produkt/6909672/nzxt-grid-10-portars-flakt... lagd i maskinen och styr via moderkortet
Kör iofs endast SSD diskar i den och har alla burarna borttagna , och nätagget gick in i iallafall med lite pulande
Hade faktiskt ett gammalt Corsair TX650 icke modulär innan, dock så fick man vika undan kablarna bakom gpu på det Zotac gtx 770 jag hade i den förut

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(