Defragmenteringen fungerar inte

Permalänk

Defragmenteringen fungerar inte

HP Pavillion -13 med W10, optimering av båda diskarna är schemalagda men fungerar inte på D-disken. Har inte kollat det eftersom datorn ska varna om inte tre körningar på raken fungerar. Av 19 Gb är nu bara 784 Mb ledigt och det går inte att optimera med Windows egna program, växlingsfilen sköts av Windows. Använder CCleaner för städning av båda diskarna, använder original inställningar. Vet inte vad jag ska göra, kan det funka om jag tar hem tex. Defraggler och kör med det?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är möjligt att defrag inte kan arbeta om du har extremt lite plats kvar på en partition, varför har du gjort en 19Gbyte partition ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@SvanteLilltroll:

Vad ligger på partition D:?

Om det är en HP Recovery partition så skall den inte defragmenteras.

Visa signatur

janee

Permalänk

@mrqaffe: Det var så när jag köpte datorn.

Permalänk

@janee: Det är nå pörskans HP recovery. Men den skriker desperat efter defr., den är 45% fr. Ska kasta de pörskans nippon-pipponet bort ma Klimtatjakka.

Permalänk
Medlem

@SvanteLilltroll:

Har du någon synonym för ordet pörskans?

Min egen tolkning av ordet pörskans är konstig eller egendomlig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteLilltroll:

HP Pavillion -13 med W10, optimering av båda diskarna är schemalagda men fungerar inte på D-disken. Har inte kollat det eftersom datorn ska varna om inte tre körningar på raken fungerar. Av 19 Gb är nu bara 784 Mb ledigt och det går inte att optimera med Windows egna program, växlingsfilen sköts av Windows. Använder CCleaner för städning av båda diskarna, använder original inställningar. Vet inte vad jag ska göra, kan det funka om jag tar hem tex. Defraggler och kör med det?

Om disken är för full så kan inte disken defragmenteras, och din disk är ÄR för full.
Tumregel är att ha ca 25% ledigt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om disken är för full så kan inte disken defragmenteras, och din disk är ÄR för full.
Tumregel är att ha ca 25% ledigt

TS skriver att D: är en HP Recovery partition och eftersom denna partition endast skall användas när man fabriksåterställer datorn så skall man inte defragmentera denna partition.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@SvanteLilltroll:

Har du någon synonym för ordet pörskans?

Min egen tolkning av ordet pörskans är konstig eller egendomlig.

Du får spana in TV serien pistvakt, tror det framgår där vad det betyder

Skrivet av janee:

TS skriver att D: är en HP Recovery partition och eftersom denna partition endast skall användas när man fabriksåterställer datorn så skall man inte defragmentera denna partition.

Missa detta med Recovery, men Recovery partitioner brukar inte ha enhetsbokstav..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du får spana in TV serien pistvakt, tror det framgår där vad det betyder

Missa detta med Recovery, men Recovery partitioner brukar inte ha enhetsbokstav..

Det stämmer att Recovery partitioner inte brukar ha någon enhetsbeteckning men jag misstänker att TS har mixtrat med denna partition och den sedan har blivit pörskans.

Edit: Det kan även vara W10 uppgraderingen som har lagt till D: enhetsbeteckning på HP Recovery partitionen.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Pärskans/pörskans, ja så tolkar jag det också i form av något negativt, ungefär i stil med skitdator, används som nån form av svordom också "Far åt pärskvittje" hör man ibland. Schwartlien-dialekten är ett hopkok av olika norrländska dialekter, lite jämtländska plus en del påhittat också. Idén var tydligen att göra nån sorts svensk Baywatch.

Permalänk

Den var lika pinfull innan jag uppdaterade till W10 ett par veckor efter att det släpptes, efter uppdateringen såg det helt normalt ut. Som så många andra av oss amatörer så tror man att saker och ting faktiskt ska sköta sig själv när man schemalägger det. Misstag!! Ska jag bara lämna skiten eller ska jag göra något?

Vad är TS? Det har alltid varit samma beteckning på D-disken. Det finns också nåt som heter WINRE plus tre andra prylar som dyker upp när man tar fram optimeringsfunktionen. WINRE vill också blir derfr., ligger på 20%.

Är det alla uppdateringar som läggs på hög där? Den är schemalagd till att göra defr. varje dag på förmiddagen, datorn är nästan alltid påslagen då. Datorn har börjat kännas lite trögtänkt på sistone, kanske inte är så konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om disken är för full så kan inte disken defragmenteras, och din disk är ÄR för full.
Tumregel är att ha ca 25% ledigt

10% räcker.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@Gibbe: Hur kan jag göra för att frigöra diskutrymme? När jag gör det med Windows inbyggda verktyg så töms bara papperskorgen, och den är inte speciellt mycket använd där tror jag. CCleaner kan ju rensa "MFT ledigt utrymme", den är inte bockad för jag vet inte vad det är för något. Kan det vara användbart?

När ska jag lära mig att inte lita på att systemet kan sköta sig enligt schema?

Permalänk
Medlem

@SvanteLilltroll:

TS betyder Trådskaparen och det är du i denna tråd.

Om jag förstår dig rätt så vill du i första hand frigöra utrymme på din hårddisk, om du kan posta en bild som visar hur din hårddisk ser ut i Diskhantering så blir det mycket lättare för oss att hjälpa dig.

Här ser du hur mina två SSD ser ut i Diskhantering, den översta Disk 0 har en W10 Insider installation och den andra Disk 1 har en W7 installation, du kan klicka på bilden för att se större bild

Om du gör en ny och helt ren W10 installation så kommer den att ta mycket mindre utrymme på hårddisken, och jag Defragmenterar inte mina SSD eftersom detta inte behövs för SSD.

Edit: I detta inlägg kan du läsa hur man laddar upp en bild med hjälp av Skärmklippverktyget som finns i Windows och imgur.com #15624459

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteLilltroll:

@Gibbe: Hur kan jag göra för att frigöra diskutrymme? När jag gör det med Windows inbyggda verktyg så töms bara papperskorgen, och den är inte speciellt mycket använd där tror jag. CCleaner kan ju rensa "MFT ledigt utrymme", den är inte bockad för jag vet inte vad det är för något. Kan det vara användbart?

När ska jag lära mig att inte lita på att systemet kan sköta sig enligt schema?

Det överlåter jag till andra att svara på. T ex herrn ovanför mitt inlägg. Jag har inte använt Windows på 5 år.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@janee: Du ska ha tusen tack för din hjälp Janee, men nu ger jag upp.
Kan inte ens hitta var jag ska klistra in bildlänken. Önskar att jag hade låtit bli att uppgradera från W8 som datorn hade när jag köpte den. När jag så snart som möjligt har råd köper jag en med W7 istället och får W7 på den här innan jag ger den till min tioåring som jag lovat henne. Jag vill henne inte så ont att hon ska få den här skiten som varit en katastrof från första stund. Har en systemkopia eller vad fan det nu är som W ville att jag skulle göra förut, men den vet jag inte vad jag ska göra med. Att återställa den till W8 har jag försökt men den säger att nödvändiga filer fattas.

Jag hatar den här datorn så jävla mycket!!!

Permalänk
Medlem

@SvanteLilltroll:

Även jag brukar bli frustrerad när datorn krånglar men om du vill göra ett försök till så kan du kolla denna sida som beskriver olika alternativ på hur man kan göra en ny och ren (Clean) Windows 10 installation på en dator som redan har en aktiverad Windows 10 installation http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-...

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Det var väldans mycket teknisk mumbo-jumbo som den här konsumenten int förstår på den sidan. Men jag har inget val nu, Spotify har uppfört sig konstigt några dagar så jag avinstallerade och tog hem det igen. Sen syntes det inte någonstans, gick inte att hitta med den vanliga sökningen heller så nån skit fick jag in. Till slut hittade jag via lite omvägar det som blev hemladdat vid den tiden och tog helt enkelt bort det. Har sen sökt igenom med alla fyra program jag har tillgängligt utan resultat. Kanske det blev rent, jag vet inte. Då har jag dagen räddad imorgon, får försöka lista ut vad allt det där betyder och hur man ska göra. Bara en sån sak som att komma åt BIOS, har försökt komma åt felsäkert läge tidigare för att virussöka den vägen och det var helt omöjligt hur jag än försökte med alla förslag jag kunde hitta på nätet. Jag kommer att vara på dåligt humör hela dan imorgon.

Permalänk
Medlem

@SvanteLilltroll:

Om du vill göra en ny W10 installation och har frågor så kan du kolla denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380464-problem-kring-u...

Visa signatur

janee