XFX Radeon R9 390X Black Edition

Permalänk
Medlem

Redan sett det på flertalet sidor men kul om även swec gör det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nano fury och fury x använder ju en ny gpu+ är först med hbm minne. Så det är ju inte bara gammal skåpmat denna generationen.

Merparten av Sweclockers besökare köper inte high-end kort för 6k och uppåt. Säg till mig när AMD lyckas lansera nya mellanklasskort med bra prestanda/w så blir jag imponerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

AMD's samtliga nya kort verkar gå trögt på 1080p men Sträcker på benen på högre upplösningar.

Nvidia, några hundra Mhz mera på core
AMD, ca 800 flera united shaders

Kan det bero på den låga core hastigheten eller hur lyckas dom med detta ?

Beror på hur arkitekturen är byggd och minnetshastighet som är lägre på 900 serien. Även 900 serien har nackdelen att dom skalat bort bara för att pressa ner strömförbrukningen (tagit bort "onödiga" delar till minnet t.ex). Gör att dom halkar efter redan i 1440P, deras kort är verkligen gjorda för 1080P

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Redan sett det på flertalet sidor men kul om även swec gör det.

Ok hoppas swec gör det med.

Skrivet av anon114264:

Merparten av Sweclockers besökare köper inte high-end kort för 6k och uppåt. Säg till mig när AMD lyckas lansera nya mellanklasskort med bra prestanda/w så blir jag imponerad!

Framförallt om priset på R9 390 pressas under 3000:- men jag håller med dig angående vad den "grå" massan köper, inte är det kort för 6000:- snarare kort för 1500-3000:- kanske.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Beror på hur arkitekturen är byggd och minnetshastighet som är lägre på 900 serien. Även 900 serien har nackdelen att dom skalat bort bara för att pressa ner strömförbrukningen (tagit bort "onödiga" delar till minnet t.ex). Gör att dom halkar efter redan i 1440P, deras kort är verkligen gjorda för 1080P

390x har ju lika många united shaders som 980 TI (2 816)

Om vi teoretiskt tar 390x vs 980TI (i random spel enligt SC)
Skiljer 60 fps i 1080p
Skiljer 10 fps i 4K

Inget av korten är dok "spelbart" med max inställningar i 4K

Det känns ju ändå som 390x är mera "framtidsäkert" för priset men klarar dok inte att pressa ut "höga" framerates oavsett upplösning men stabilare över olika upplösningar vs Nvidias monsterkort som presterar grymt i låga och riktigt dåliga i höga (för priset).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

390x har ju lika många united shaders som 980 TI (2 816)

Om vi teoretiskt tar 390x vs 980TI (i random spel enligt SC)
Skiljer 60 fps i 1080p
Skiljer 10 fps i 4K

Inget av korten är dok "spelbart" med max inställningar i 4K

Det känns ju ändå som 390x är mera "framtidsäkert" för priset men klarar dok inte att pressa ut "höga" framerates oavsett upplösning men stabilare över olika upplösningar vs Nvidias monsterkort som presterar grymt i låga och riktigt dåliga i höga (för priset).

900 serien menade jag inte GM200, utan GM204 och GM206

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Trevligt med recension av ett kort ur 300-serien! Fler skulle uppskattas!

Angående detta kort så verkar det rejält kraftfullt, men priset är för högt. Förhoppningsvis så får ni ett kort från Sapphire. Deras kort är rejält prispressade och ligger väldigt intressant i jämförelse med 980.

Permalänk
Entusiast

Varför körs inte Mantle i t.ex BF4 och Civ där det numera fungerar väldigt bra? Framförallt i det sistnämnda får ju AMD väldigt mycket bättre siffror.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför körs inte Mantle i t.ex BF4 och Civ där det numera fungerar väldigt bra? Framförallt i det sistnämnda får ju AMD väldigt mycket bättre siffror.

Mantle är dött

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flukke:

Mantle är dött

Skickades från m.sweclockers.com

Och kommer snart ersättas av DX12 i moderna spel med till synes liknande resultat. Men de spel som är med i testsviten som stöder detta borde väl ändå rimligtvis ha det påslaget?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hznn:

blev inte dirket förvånad eller "wow-känsla" ... synd AMD

Skrivet av kevve1:

Varför är det wow? Missade du priset?

Kom dock ihåg att Sapphire-versionen bara kostar 4300kr så den är ju helt klart en värdig konkurrent till GTX 980 skulle jag säga.
Fast GTX 980 överklockar ju också som ett monster så båda har sina för och nackdelar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Merparten av Sweclockers besökare köper inte high-end kort för 6k och uppåt. Säg till mig när AMD lyckas lansera nya mellanklasskort med bra prestanda/w så blir jag imponerad!

ganska vanligt med gtx 980/780/290x och liknande kort som var dyra vid lancering när man kikar i signaturerna folk har. Sen börjar fury på 5500kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Kom dock ihåg att Sapphire-versionen bara kostar 4300kr så den är ju helt klart en värdig konkurrent till GTX 980 skulle jag säga.
Fast GTX 980 överklockar ju också som ett monster så båda har sina för och nackdelar.

Jo men både du och jag vet ju att man väljer ju 980 före detta kort...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort påhopp/otrevligheter i enlighet med §1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag vill inte låta otacksam på något sätt men varför finns det ingen sweclockersrecension av ett vanligt 390? Verkar ju ha funnits att få tag på i en månad minst och visst får väl Sweclockers tillgång till korten innan release? Eller är det så att de har skrivit på något avtal om att inte släppa vissa recensioner före ett visst datum och för vanligt 390 så har detta inte passerat? Eller kommer ett snart?

Många frågor som berör samma sak.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hznn:

Jo men både du och jag vet ju att man väljer ju 980 före detta kort...

Mjo, men det är ju för att jag skulle överklocka till gränserna och spelar i 1080p.

Vill man köra 1440p/4K och framtidssäkra sig lite inför tex Crossfire/inte orkar överklocka (Dvs den genomsnittlige gamern, vi är ju lite speciella här på Swec ) så ser jag absolut inte varför man skulle välja GTX 980 över 390X som har dubbelt så mycket minne och presterar likvärdigt för 700kr mindre än det billigaste 980't i skrivande stund.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jag vill inte låta otacksam på något sätt men varför finns det ingen sweclockersrecension av ett vanligt 390? Verkar ju ha funnits att få tag på i en månad minst och visst får väl Sweclockers tillgång till korten innan release? Eller är det så att de har skrivit på något avtal om att inte släppa vissa recensioner före ett visst datum och för vanligt 390 så har detta inte passerat? Eller kommer ett snart?

Många frågor som berör samma sak.

Semester, resor och större släpp (Skylake och Fury) är väl den huvudsakliga förklaringen som sagts tidigare. Hoppas detta är första av fler, xfx är inte så lockande i mina ögon (har ett 7850 med klart underdimensionerad kylning) så gärna fler.

Blev för övrigt lätt chockad av Fury, vilken låg ljudnivå för prestandan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Varför är det wow? Missade du priset?

Ja det gjorde jag, men även "referens" 390x gör samma sak för strax över 4k.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Wow, det presterar ju som 980, grymt kort, drar ju till och med ifrån i högre upplösningar.

Nice Sweclockers att ni börjat testa AMDs nya kort.

Om man vill köra med dubbla kort eller inte överklocka, ja.
Kör man singelkort och överklockar är ju till och med referens 980 bättre. Tredjepartskylda 980 drar iväg ännu mera.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Vilket jävla självmål till kort, lol. Finns ju ypperliga Sapphire 290 Tri-X med 8GB för en tusenlapp mindre

Det här kortet är väl bara att rekommendera till de med en hyresvärd som snålar på värmen men där elen tacksamt nog ingår i hyran. Ja, och sen får man väl vara halvdöv då men det lär väl reda ut sig själv efter ett halvår förutsatt att man inte begår självmord under tiden

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilket jävla självmål till kort, lol. Finns ju ypperliga Sapphire 290 Tri-X med 8GB för en tusenlapp mindre

Det här kortet är väl bara att rekommendera till de med en hyresvärd som snålar på värmen men där elen tacksamt nog ingår i hyran. Ja, och sen får man väl vara halvdöv då men det lär väl reda ut sig själv efter ett halvår förutsatt att man inte begår självmord under tiden

Ja XFX är inte kända för bra kylare Sen att dom är pigga på att snåla in på viktiga delar på grafikkortet är ju inte så kul (första batchen bra, sen skalar dom bort så mycket dom kan). Sen verkade exet lida av spoltjut, inget ovanligt för XFX när dom snålar.

Det enda dom faktiskt lyckas med är deras agg (beror troligen för seasonic gör dom och inte XFX själva ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Prestanda per watt är ett skämt. Klockad 390x vs GTX 980 så vinner 980 prestanda, prestanda per watt och ljudnivå... AMD ligger verkligen hästlängder efter nvidia.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Och kommer snart ersättas av DX12 i moderna spel med till synes liknande resultat. Men de spel som är med i testsviten som stöder detta borde väl ändå rimligtvis ha det påslaget?

Nej. Dött är dött.
Tycker Sweclockers gör helt rätt och utelämnar detta för bättre jämförelser

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv

5GHz FX-8350 och XFX 390X Black Edition CF. Jag undrar vad det systemet skulle dra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Prestanda per watt är ett skämt. Klockad 390x vs GTX 980 så vinner 980 prestanda, prestanda per watt och ljudnivå... AMD ligger verkligen hästlängder efter nvidia.

Jag håller med! Idag föredrar jag prestanda per watt framför råkraft. Jag tycker Sweclockers borde ta med en sådan graf vid nästa grafikkortstest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja XFX är inte kända för bra kylare Sen att dom är pigga på att snåla in på viktiga delar på grafikkortet är ju inte så kul (första batchen bra, sen skalar dom bort så mycket dom kan). Sen verkade exet lida av spoltjut, inget ovanligt för XFX när dom snålar.

Det enda dom faktiskt lyckas med är deras agg (beror troligen för seasonic gör dom och inte XFX själva ).

Hur kan man kontrollera om man har ett snål-kort?
Mitt har REF-Design.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hur kan man kontrollera om man har ett snål-kort?
Mitt har REF-Design.
/Lifooz

Står det AMD på ditt grafikkort eller XFX? AMD = referenskort byggt av AMD, XFX = möjlighet till snik-komponenter. Har du referensmodellen är det nog ett "vanligt" kort.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Roligt med ett 390X test men resultatet var ju ingen stor överraskning. Har precis samma prestanda själv om jag höjer frekvenserna på mitt kort lite. Testat en del och kom fram till att det var uppe och brottades med 980 när jag jämförde mina resultat med SweC's syntetiska tester.

Däremot kostade mitt 3000kr mindre.

Synd att ni endast hittade XFX-versionen. MSI och Sapphire har fått en del beröm för sina. Förvisso är det ju bra att ni uppmärksammar ett mindre bra kort ur konsumentsynvinkel.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv

För det priset är det Sapphire R9 Fury Tri-X som gäller. Mycket mer för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med facit i hand verkar mitt tri-x 290 begagnat för 1700 för ett år sedan ha varit ett bra köp.. 94 vs 114 i prestanda-index mot ett kort som kostar 5000kr idag. Jävligt märkligt egentligen.