Permalänk
Medlem

Köpråd, PC för Fallout 4, 8-9k

Hej, har bestämt mig för att bygga en egen PC, vill kunna spela Fallout 4 på hyfsade inställningar (budget cirka 8-9k). Kommer utöver det att arbeta en del med bildbehandling av stora bilder (~100mb). En disclaimer är på sin plats, jag är helt oerfaren av att bygga eget, har som mest bytt ut lite kablar och komponenter i tidigare datorer, men att sätta ihop och felsöka ska nog gå bra. Däremot helt vilsen i djungeln av prylar, särskilt som jag gärna vill hitta begagnade komponenter på typ Tradera.

Har än så länge bara köpt en processor som gick för kampanjpris, är den inget att ha så köper jag en annan. Önskar gärna all slags tips och feedback. Just nu är jag väl mest kluven kring vilken komponent jag bör köpa härnäst, skulle vara smidigt med micro-atx, fast vill hellre fynda ett bra grafikkort och låta dess dimensioner styra. Ska även försöka hitta bra RAM-minnen för en billig peng.

Tar hemskt gärna emot tips som "köp denna" eller "du behöver minst detta", men ju utförligare svar desto roligare för mig, vill gärna lära mig mer.

Uppdaterar nedan efter hand
Processor: Intel G2358, 3,2 ghz
Moderkort:
GPU:
Ram:
HDD SSD:
HDD SATA:
Ljudkort:
Nätverkskort:
Kylning:
Chassi:
Tangentbord:
Mus:
Monitor:

Permalänk
Medlem

Gå inte på en tvåkärnig processor utan hypetreading. Redan idag vägrar många spel att starta utan 4 trådar och det kommer knappast bli färre sådana exempel längre fram. En I3a är därmed minimum!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk

Det är svårt att spekulera i systemkrav på ett spel som inte är släppt, men du får nog vänta en månad eller två innan specarna kommer.
https://twitter.com/DCDeacon/status/634283728773226496
Men som ovanstående talare säger, din Pentium kommer nog ha svårt att hänga med om spelet nyttja flera trådar.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Det här skulle jag rekommendera, du kan säkert spara in 500kr genom att leta i olika butiker:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8363588/2015-08-19

Permalänk
Medlem

@Kakann: Ser ut som ett fint paket!

Permalänk
Medlem

Wow. 4 svar på mindre än en timme. Mycket tacksam.

On topic:
Självklart blir det spekulativt kring specs:en för Fallout 4, det är mest som ett riktmärke.

Processor: Okej, så rata min nuvarande processor och skaffa flerkärnig, uppfattat.

Moderkort: Z97 som tillåter överklockning, visst? Kan inget om sånt men kan väl lära in och ta det försiktigt. Har läst om moderkort som (via BIOS?) har automatisk OC-funktion, och användare som varit nöjda med dessa. Värd grej? WiFi, direkt i kortet eller via USB-adapter?

Ram: 8 gb på 1600 mhz, verkar rimligt, ska prestandan dimensioneras för att vara i linje med CPU? GPU?

GPU: Dyrare än jag trodde, men jag antar att det är där krutet ska läggas för att klara nya spel och att det ska se vackert ut.

Ska se till att göra lite inköp, återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pezhman:

Wow. 4 svar på mindre än en timme. Mycket tacksam.

On topic:
Självklart blir det spekulativt kring specs:en för Fallout 4, det är mest som ett riktmärke.

Processor: Okej, så rata min nuvarande processor och skaffa flerkärnig, uppfattat.

Moderkort: Z97 som tillåter överklockning, visst? Kan inget om sånt men kan väl lära in och ta det försiktigt. Har läst om moderkort som (via BIOS?) har automatisk OC-funktion, och användare som varit nöjda med dessa. Värd grej? WiFi, direkt i kortet eller via USB-adapter?

Ram: 8 gb på 1600 mhz, verkar rimligt, ska prestandan dimensioneras för att vara i linje med CPU? GPU?

GPU: Dyrare än jag trodde, men jag antar att det är där krutet ska läggas för att klara nya spel och att det ska se vackert ut.

Ska se till att göra lite inköp, återkommer.

Ja, i5 minimum.

Z97 går att överklocka på, ja. Den automatiska funkar helt ok antagligen.

8GB 1600Mhz är standard och gör ingen skillnad med snabbare eller mer för spelande.

GPU är det som man ska lägga mest pengar på precis som du säger.

Permalänk
Medlem

Skulle någon av dessa GPUn (se nedan) vara likvärdigt med det R9 390 8gb som rekommenderas ovan?

Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC HDMI 3xDP 2xDVI 4GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820784

Asus Radeon R9 280X DirectCU II

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266025

Förlåt alla dessa frågor, just GPUn är en sådan djungel för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pezhman:

Skulle någon av dessa GPUn (se nedan) vara likvärdigt med det R9 390 8gb som rekommenderas ovan?

Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC HDMI 3xDP 2xDVI 4GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820784

Asus Radeon R9 280X DirectCU II

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266025

Förlåt alla dessa frågor, just GPUn är en sådan djungel för mig.

Ett 970 är mer eller mindre likvärdigt, lite sämre prestanda (minimalt om man överklockar båda korten). Ska du ha ett 970 skulle jag ta det här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2963341

Permalänk
Medlem

Tänkte återkoppla hur det gått hittills. Har varit på jakt och fyndat gott om prylar hittills, nypris för nedanstående är cirka 10.5k enligt Prisjakt, och jag har lagt ut 7k så ja, mycket nöjd.

Vill så klart ha all tänkbar feedback som kommer för er när ni läser detta.

CPU: Intel Core i5-4690K 3.5GHz Quad-Core Processor
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler
Motherboard: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 ATX LGA1150 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance LP 16GB (2 x 8GB) DDR3-1600 Memory
Storage: Samsung 840 Pro Series 256GB 2.5" Solid State Drive
Storage: Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Video Card: Sapphire Radeon R9 290X 4GB Tr-X OC Video Card
Case: Cooler Master Force 500 ATX Mid Tower Case

Generated by PCPartPicker 2015-09-22 05:53 EDT-0400

Återstående komponenter:
Nätagg. Enligt PPP är det 511 watts förbrukning, så siktar på 600 eller 650 w PSU. Ska ännu fördjupa mig i detta, vet för lite om guld/silver/brons-cert och skillnaden modulärt/semimodulärt.

Monitor. Slår till på någon 24" eller större med hög uppdateringsfrekvens och låg latency.

Tangentbord. Försöker hitta något billigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pez-one:

Tänkte återkoppla hur det gått hittills. Har varit på jakt och fyndat gott om prylar hittills, nypris för nedanstående är cirka 10.5k enligt Prisjakt, och jag har lagt ut 7k så ja, mycket nöjd.

Vill så klart ha all tänkbar feedback som kommer för er när ni läser detta.

CPU: Intel Core i5-4690K 3.5GHz Quad-Core Processor
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler
Motherboard: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 ATX LGA1150 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance LP 16GB (2 x 8GB) DDR3-1600 Memory
Storage: Samsung 840 Pro Series 256GB 2.5" Solid State Drive
Storage: Western Digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Video Card: Sapphire Radeon R9 290X 4GB Tr-X OC Video Card
Case: Cooler Master Force 500 ATX Mid Tower Case

Generated by PCPartPicker 2015-09-22 05:53 EDT-0400

Återstående komponenter:
Nätagg. Enligt PPP är det 511 watts förbrukning, så siktar på 600 eller 650 w PSU. Ska ännu fördjupa mig i detta, vet för lite om guld/silver/brons-cert och skillnaden modulärt/semimodulärt.

Monitor. Slår till på någon 24" eller större med hög uppdateringsfrekvens och låg latency.

Tangentbord. Försöker hitta något billigt.

Såg ditt inlägg i 290/290X tråden. Finns väl inte så mycket att säga om grafikkortet. Är bara att tuta och köra.

Plockade själv ihop min dator förra vintern och det var roligt. Fick bra pris på grafikkort, moderkort, minnen och skärm så det kostade ca. 10k för mig. Det enda jag återanvände från min förra dator var hårddiskarna, noctuakylaren och nätaggregatet. Ja, plus mus och tangentbord då.

Det mest prisvärda i mitt bygge var nog grafikkortet. Fick det på rea samt att det gick att låsa upp till 290X. Skärmen var ett kap också som klass 1 fyndvara på webhallen.

600-650W nätagg blir nog bra. Har ett 650 bronze i min dator.

Skulle bli förvånad om jag inte kunde maxa Fallout 4 i november.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek