Intel avslöjar detaljerna i arkitekturen Skylake

Permalänk
Melding Plague

Intel avslöjar detaljerna i arkitekturen Skylake

Den nya processorarkitekturen Skylake innehåller förstärkningar på alla håll och kanter. På IDF 2015 avslöjas en mängd tidigare okända nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, kanske bra att kunder tillslut vet vad de får när de köper Skylake.

Informationen borde funnits tillgänglig till recensenterna från dag ett.

Permalänk

IDF 2015 kanske?

@Dimestam

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Så nobelt av dem att tala om för kunden vad de köper efter säljstarten :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja men, när kommer en variant för desktop med GT4E då? Vill ju bygga min passivt kylda surf/office/light gaming datur nuuuu!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Så nobelt av dem att tala om för kunden vad de köper efter säljstarten :/

Vänta då

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vänta då

Hjälper ju inte om man råkar vara en av dem som hänger på låset så att säga. Jag tycker bara det är lite suspekt och småskabbigt av dem att hålla inne med sådanna specar till efter släpp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Den bild som finns i artikeln som bl.a. visar att per-hypertråd-köstorlek + att en kapaciteten för totala antalet operationer "in-flight" ökat är nog förklaringen till varför saker som redan tidigare visat sig kunna dra bra nytta av hyperthreading är de som verkar se största förbättringarna i Skylake, t.ex. detta (notera hur nära 6700K ligger åttakärniga 5980X här, kompilering är något som skalar väl med antal kärnor och riktigt bra med HT)

Det mest intressanta som sades om Skylake igår, framförallt i ljuset av detta, är att Skylake kan använda eDRAM till flera saker än tidigare modeller. Numera kan eDRAM användas av alla former av I/O-enheter, inte bara Intels iGPU. Detta har potential (ska bli intressant att se tester här) att ge lite samma effekt som DDIO ger på Xeon E5/E7, effekten där har varit att maxkapaciteten på antal I/O-operation per sekund har upp till fördubblas (i t.ex. 10Gbit/s NICs där man teoretiskt kan nå 14 miljoner IOPS i varje riktigt per nätverksport).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Hjälper ju inte om man råkar vara en av dem som hänger på låset så att säga. Jag tycker bara det är lite suspekt och småskabbigt av dem att hålla inne med sådanna specar till efter släpp.

För den som springer ut och köper något trots att den vet att full information kommer senare har inget ansvar alls för sina handlingar? Det här är ju ett helt fabricerat problem. De allra flesta som köper en ny CPU har ingen aning om vad allt det som står i artikeln betyder och de bryr sig inte heller. Det som är relevant är hur den presterar. Det här är mest intressant för utvecklare som vill optimera för plattformen och hårdvarutillverkare som vill veta vad som finns för deras produkter. I vilket scenario är någon som köpte en Skylake förra veckan nu ledsen för att informationen kom idag?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Så nobelt av dem att tala om för kunden vad de köper efter säljstarten :/

Du menar som i princip alla ARM-baserade prylar du köper där du _aldrig_ kommer få reda på de flesta detaljer, i alla fall om tillverkaren är Apple, Qualcomm eller Samsung?

AMD och Intel är faktiskt unika i hur pass mycket information de ger ut kring sina CPU-designer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så nobelt av dem att tala om för kunden vad de köper efter säljstarten :/

Spelar det någon roll egentligen? Du vet ju prestandan om du läst tester. Om det har 20 eller 40 av något spelar ju ingen roll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För den som springer ut och köper något trots att den vet att full information kommer senare har inget ansvar alls för sina handlingar? Det här är ju ett helt fabricerat problem. De allra flesta som köper en ny CPU har ingen aning om vad allt det som står i artikeln betyder och de bryr sig inte heller. Det som är relevant är hur den presterar. Det här är mest intressant för utvecklare som vill optimera för plattformen och hårdvarutillverkare som vill veta vad som finns för deras produkter. I vilket scenario är någon som köpte en Skylake förra veckan nu ledsen för att informationen kom idag?

Skrivet av Yoshman:

Du menar som i princip alla ARM-baserade prylar du köper där du _aldrig_ kommer få reda på de flesta detaljer, i alla fall om tillverkaren är Apple, Qualcomm eller Samsung?

AMD och Intel är faktiskt unika i hur pass mycket information de ger ut kring sina CPU-designer.

Jag tycker att ni misstolkar mitt inlägg. Det jag vill ha sagt är att det är lite skumt att publicera spec först efter släpp. Att de flesta inte bryr sig är irrelevant då informationen borde finnas där för de som gör det. De flesta bryr sig inte om innehållsförteckningen på mat de köper heller men det vore en dålig ursäkt för att plocka bort den. Det handlar inte vad folk bryr sig om utan vad man rimligen borde kunna avkräva ett företag, i min mening.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

kompilering är något som skalar väl med antal kärnor och riktigt bra med HT

Jag har alltid saknat benchmarks för kompilering i cpu-tester, så detta var väldigt intressant! Skylake blev plötsligt mer intressant för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den bild som finns i artikeln som bl.a. visar att per-hypertråd-köstorlek + att en kapaciteten för totala antalet operationer "in-flight" ökat är nog förklaringen till varför saker som redan tidigare visat sig kunna dra bra nytta av hyperthreading är de som verkar se största förbättringarna i Skylake, t.ex. detta (notera hur nära 6700K ligger åttakärniga 5980X här, kompilering är något som skalar väl med antal kärnor och riktigt bra med HT)
http://techreport.com/r.x/skylake/qtbench.gif

Det mest intressanta som sades om Skylake igår, framförallt i ljuset av detta, är att Skylake kan använda eDRAM till flera saker än tidigare modeller. Numera kan eDRAM användas av alla former av I/O-enheter, inte bara Intels iGPU. Detta har potential (ska bli intressant att se tester här) att ge lite samma effekt som DDIO ger på Xeon E5/E7, effekten där har varit att maxkapaciteten på antal I/O-operation per sekund har upp till fördubblas (i t.ex. 10Gbit/s NICs där man teoretiskt kan nå 14 miljoner IOPS i varje riktigt per nätverksport).

Vad exakt innebär detta? Att CPU:n avlastas vid tex hög nätverksbelastning, hårddiskaktivitet, ljudkort osv? Det borde i så fall reflekteras i spelprestanda i vissa scenarion.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att ni misstolkar mitt inlägg. Det jag vill ha sagt är att det är lite skumt att publicera spec först efter släpp. Att de flesta inte bryr sig är irrelevant då informationen borde finnas där för de som gör det. De flesta bryr sig inte om innehållsförteckningen på mat de köper heller men det vore en dålig ursäkt för att plocka bort den. Det handlar inte vad folk bryr sig om utan vad man rimligen borde kunna avkräva ett företag, i min mening.

Specifikationer har väl alltid funnits vid släpp.
Det är den grundliggande arkitekturen som det inte släppts information om förrän nu.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Fortfarande i7 5820k som gäller för gaming framför skylake?

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så nobelt av dem att tala om för kunden vad de köper efter säljstarten :/

Det är ju bara att vänta med att köpa om man tycker det är viktigt.

Jag tycker också det var en klumpig lansering med många brister.
Men så stor grej är det inte.

Permalänk
Medlem

@sleepzou:
5820 gällde aldrig över skylake när det kommer till gaming.

Permalänk
Medlem

6700 utan K eller 6700T hade varit rätt fint att ha i min HTPC för att köra Kodi +SVP + madVR... mums.
Riktigt fina TDP-värden för så mycket kraft.

Permalänk
Medlem

Vad innebär acceleration av Camera RAW i praktiken? Kommer ex. Adobe stöda detta inom en snar framtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Vad innebär acceleration av Camera RAW i praktiken? Kommer ex. Adobe stöda detta inom en snar framtid?

Bra fråga, kanske någon som vet mer om detta?

Permalänk
Medlem

Någon som vet när Skylake kommer lanseras i Macbooks, Q1 2016?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@sleepzou:
5820 gällde aldrig över skylake när det kommer till gaming.

Det är onödigt med en sex-kärnig processor eftersom inga spel stöder det och inga spel stöder det eftersom det finns inga prisvärda sex-kärniga processorer på marknaden som folk skulle ha råd att köpa.

Kontentan är att Intels dominans bromsar den tekniska utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant artikel om några features i Skylake.
http://www.theverge.com/2015/8/18/9174887/microsoft-cortana-i...

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Det verkar som att man skall vänta på en edram-modell, om man vill ha en maximal gaming upplevelse ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Det är onödigt med en sex-kärnig processor eftersom inga spel stöder det och inga spel stöder det eftersom det finns inga prisvärda sex-kärniga processorer på marknaden som folk skulle ha råd att köpa.

Kontentan är att Intels dominans bromsar den tekniska utvecklingen.

Man benchmarkar tydligen aldrig "verklig" gaming.

Oftast har åtminstone jag en hel del processer som samtidigt rullar i bakgrunden, såsom skype, chrome osv. osv.

Det finns såldes 2 kärnor ytterligare för övriga processer att använda sig av och JAG märkte stor skillnad i spel när jag gick från fyrkärnig till sexkärning CPU.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrottOchStraff:

Vad exakt innebär detta? Att CPU:n avlastas vid tex hög nätverksbelastning, hårddiskaktivitet, ljudkort osv? Det borde i så fall reflekteras i spelprestanda i vissa scenarion.

Vad man rent tekniskt gjort är att ändrat logisk placering av eDRAM, tidigare var det kopplat till L3-cache och användes som en L4-cache (från CPU-sidan, används faktiskt som en L4 även från GPUn då den har egen L1-L3 cache), numera sitter den kopplat till minnesbussen. Står lite om just detta i denna ArsTechnica artikel

Detta betyder att eDRAM-kontrollen ser _alla_ minnestransaktioner på Skylake, även de transaktioner som sker via DMA från PCI-enheter. En viktig praktisk konsekvensen av detta är att eDRAM alltid kommer vara cache-koherent, normalt sett så måste regioner man använder för DMA på något sätt invalidiseras i CPU-cachen då de transaktionerna sker utan att CPU-delen är involverad.

Nu är min gissning att effekten inte kommer vara jättestor för just GPUer och därmed inte heller påverka spelprestanda, men bäst att invänta tester innan man säger något med säkerhet... Vinsten blir nog främst att läsning/skrivning från enheter som ofta producerar/konsumerar data från program (disk I/O, nätverk I/O, etc) kommer ske snabbare och är rätt säker att Intel främst gjort detta för att spara ström. Om latensen att starta/slutföra en I/O-transaktion minska kan CPU-delen snabbare gå till en low-power-state -> drar mindre ström + att det möjliggör mer turbo-boost för de delar som är aktiva (väldigt viktigt för modeller med låg TDP).

För att jämföra med DDIO: anledningen att detta ger en sådan boost är bl.a. att man kan köra DMA till/från L3-cache i CPUn. Normalt sett går DMA enbart mot RAM, något som då betyder att läsa/skriva sådant tar lång tid då det inte ger cache-hit. Effekten eDRAM i Skylake kommer inte ge samma boost då eDRAM har både lägre bandbredd och betydligt högre latens jämfört med L3-cache, men det borde vara lite samma typ av saker som får en boost.

Vad det gäller latens i övrigt hade man en demo för att visa hur man sänkt latens mot ljudenheter. Detta hade inget att göra med eDRAM, utan verkar vara i någon annan del av kretsen. Det man demonstrerade var något form av musikskaparprogram som kördes under Android.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@yoshman
Tack för ett bra svar. Du berikar forumet med dina inlägg måste jag säga

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att ni misstolkar mitt inlägg. Det jag vill ha sagt är att det är lite skumt att publicera spec först efter släpp. Att de flesta inte bryr sig är irrelevant då informationen borde finnas där för de som gör det. De flesta bryr sig inte om innehållsförteckningen på mat de köper heller men det vore en dålig ursäkt för att plocka bort den. Det handlar inte vad folk bryr sig om utan vad man rimligen borde kunna avkräva ett företag, i min mening.

Fast specarna för processorn fanns. Exakta detaljer om arkitekturen saknads och det var sagt redan innan att den skulle komma senare. Ingen blev lurad och det verkar bara vara folk som aktivt letar efter saker att gnälla på som är upprörda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Man benchmarkar tydligen aldrig "verklig" gaming.

Oftast har åtminstone jag en hel del processer som samtidigt rullar i bakgrunden, såsom skype, chrome osv. osv.

Det finns såldes 2 kärnor ytterligare för övriga processer att använda sig av och JAG märkte stor skillnad i spel när jag gick från fyrkärnig till sexkärning CPU.

Huh? Jag gick från 4670K -> 4790K -> 4960X och märkte ingen som helst skillnad i spel. Alla tre överklockade till 4.5Ghz.
Och då benchade jag både före och efter byten.

(I spel som då uppenbart inte är CPU-tunga, som Strategispel etc)

Och då multitaskar jag mycket. 70-80 flikar i Chrome, Skype, Spotify etc.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB