AMD Radeon 300 och Fury ingen framgång hos svenska återförsäljare

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Mina polare har AMD och jag har sett hur det ser ut.

Haha, låter som att det får stå för dina polare snarare än för AMD.. Hjälp dem städa ur datorn så är du bussig!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Och så kan de fortfarande inte utveckla vettigare drivare. Det ÄR fortfarande mera krångel med ett ATi-kort än Nvidia.

Vart då någonstans? Jag har läst väldigt mycket på sista tiden om hur nVidias drivrutiner haft alla möjliga problem på sista tiden, primärt i windows 10 till skillnad så har jag stött på enstaka buggar med AMD där anti-aliasering fuckade upp vissa program så att allting blev suddigt. Men det var åratal sen jag stötte på det.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Kommentarer om att AMD skulle klara sig bättre om de sänker priset måste helt ha missat att AMDs GPUer rent generellt har högre teoretisk kapacitet än motsvarande Nvidia modell, något som också innebär större och mer komplicerade kretsar. Vidare har AMD typiskt bredare RAM-bussar -> dyrare.

Läser man de senaste kvartalsrapporterna är AMDs absolut största problem att marginalerna faller, hur ska man kunna sänka priset när det största problemet är att man redan nu tjänar allt mindre per såld krets?

Tror inte AMD anser det vara ekonomiskt försvarbart för egen del att släppa en helt ny arkitektur på 28nm som Nvidia gjort.

Oavsett står sig faktiskt AMD kort bra i prestanda mot Nvidias motsvarigheter men som du säger blir marginalerna mindre för AMD vilket inte gör situationen bättre för dom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baldViking:

Vart då någonstans? Jag har läst väldigt mycket på sista tiden om hur nVidias drivrutiner haft alla möjliga problem på sista tiden, primärt i windows 10 till skillnad så har jag stött på enstaka buggar med AMD där anti-aliasering fuckade upp vissa program så att allting blev suddigt. Men det var åratal sen jag stötte på det.

Personen i fråga kanske talar om just ATI, deras drivare var rätt instabila. Först när AMD tog över blev kvaliteten bättre och idag fungerar de riktigt bra, personligen anser jag de vara bättre än Nvidias drivare idag.

Vad gäller problemen med AA så låter det som AMDs MLAA som likt Nvidias FXAA som smetar ut bilden för påstådd högre grafikkvalitet. Själv kör jag oftast sådant inaktiverat då det i mitt tycke bara försämrar bildkvaliten. Jag kostar hellre på riktig AA istället. Just problemet med MLAA att den aktiverad användes överallt, även i Windows tycker jag mig minnas, men det ska ha fixats ganska snart efteråt har jag för mig. Var iofs 4-5 år sedan så minnet sviker kanske lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är väl vad man kan kalla en nvidia fan boy men tycker det är riktigt synd .När 290x och 290 släpptes tvingades nvidia till rejäla prissänkningar.I och med floppen på 300 serien finns inte det behovet .Tråkigt då konkurrens är nödvändigt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dunde:

Och så kan de fortfarande inte utveckla vettigare drivare. Det ÄR fortfarande mera krångel med ett ATi-kort än Nvidia.

Medlem sedan 2001 och du skriver något så dumt, du borde veta bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaprisen:

Tror utan tvekan det största problemet amd har är deras marknadsföring.
Går själv första klass på gymnasiet (tekniklinjen) och 4 personer i min klass bad om min hjälp att välja delar till en ny dator.
3 av dem sa "det måste vara ett nvidia kort och en intel cpu" och den fjärde var till att börja med helt öppen till förslag men trots mina rekommendationer blev han också övertygad om att slopa amd.
Det här var också precis efter att 960 hade släppts och 900 serien var ganska dyr i jämförelse till sin konkurrens.

En av dem skaffade ett 960 för ca 2500 fast man kunde få tag på ett 280x för ca 2000 eller 290 för samma pris som hans gtx 960.
De andra 3 valde att köra på ett gtx 970 för ca 3100 fast man kunde få tag på r9 290 för ca 600kr mindre.

"nVidia har bättre drivrutiner och shadowplay". Spelade ingen roll hur mycket man argumenterade, det var nästan som att man pratade med en vägg.

Liknande beteende verkar många ha, skit i prestanda/pris så länge kortet är från nVidia. Ofta är det såklart motiverat att välja ett kort från det gröna laget men om man kollar på prestanda/pris så tycker jag verkligen inte det är rimligt att nVidia säljer 9 kort på ett amd kort.

Som det ser ut på marknaden just nu så verkar nVidia vara bättre än amd i många prissegment, speciellt när det gäller de dyrare korten. Men kort som r9 380 och r7 370 ser jag som ett mycket bättre alternativ än nVidias motsvarighet i den prisklassen.

Dock verkar konsumenter som de i min klass verkar vara extremt vanliga vilket är synd. Verkar också som att de flesta färdigbyggda datorerna (som på tex komplett) har nVidia kort. Kanske eftersom de är strömsnålare, vad vet jag.

Känns verkligen som att nVidia får många kunder när de sponsrar saker som e-sport tävlingar och bara generellt sprider reklam över internet. Tyvärr verkar det som att amd kanske inte riktigt har kapital föra att ha så mycket reklam...

Aja, just some thoughts of mine

R9 380 är inte ett "mycket" bättre alternativ än GTX 960. Vilket som är snabbare beror helt på spel och vilken datorsida som testar, men överlag så är 380 en aning bättre. Väljer man ett kort med 4GB VRAM är 380 det mera prisvärda då det endast är 9 kr dyrare än 960, men 2GB versionen är hela 150 kr dyrare än 960 just nu. Vilket är 7,8% och så mycket snabbare är 380 inte, kanske i något spel.

Nvidia har ingen motsvarighet till R7 370 just nu, men GTX 950 som kommer om några dagar kommer att tävla mot 370. AMD kommer då att svara med 370X som förut hette R9 270/X och HD 7870. Då 370 redan är i nästan samma prisklass som 380/960 förstår jag inte hur 370X kommer att få plats.
R9 285 är 34% snabbare än R7 265 enligt prestandaindexet och om AMD har lyckats förbättra prestandan med typ 5% till både 380 och 370 gäller 34% där också. 380 är däremot endast 24% dyrare än 370 just nu, vilket gör 380 mera prisvärt än 370. Prisskillnaden mellan 4GB versionerna är 22%. 370 4GB kostar endast 20 kr mindre än 960 2GB och jag har svårt att tro att 370 har prestandan till 4GB.
960 2GB vs 370 2GB, 15% prisskillnad och 32% prestandaskillnad (indexet för R7 265).

Köper man flera komponenter än grafikkortet ökar ju bara fördelen till 380/960 över 370.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personen i fråga kanske talar om just ATI, deras drivare var rätt instabila. Först när AMD tog över blev kvaliteten bättre och idag fungerar de riktigt bra, personligen anser jag de vara bättre än Nvidias drivare idag.

Vad gäller problemen med AA så låter det som AMDs MLAA som likt Nvidias FXAA som smetar ut bilden för påstådd högre grafikkvalitet. Själv kör jag oftast sådant inaktiverat då det i mitt tycke bara försämrar bildkvaliten. Jag kostar hellre på riktig AA istället. Just problemet med MLAA att den aktiverad användes överallt, även i Windows tycker jag mig minnas, men det ska ha fixats ganska snart efteråt har jag för mig. Var iofs 4-5 år sedan så minnet sviker kanske lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Skojja inte... Kört FXAA i Guild Wars 2 i evigheter nu och nyligen har dom släppt SMAA-stöd istället och helvete vilken skillnad.
FXAA borde tryckas ner i graven.
Det var just microsoft applikationer som "gick sönder" av AA, har för mig att det var MLAA så låter riktigt. Minns inte om det var med mitt 4850 eller 6950.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hm nja. Jag räknade på 8.66kr idag och 6.4kr då. Vet att den var nere i kring 6kr också, men då var priserna ännu lägre än jag skrev ovan.

M.a.o. kring 35% ökning, inflationen har då inte påverkat mitt studiebidrag eller föräldrarnas löner iaf. Får i stort sett samma, möjligtvis några få % extra. Max 5%. Så priserna har gått upp med 65%+ medan dollarn + löner ~40%. Finns inte ens chans att jag kan motivera ett köp av nya komponenter idag, ber en stilla bön att inget går i sönder.

Hej!
Angående inflationen så har inte Sverige haft någon positiv inflation på ett tag. Varken 2014 eller 2015 så har vi haft en inflation. Många fackförbund fick igenom ett 3-årigt avtal så löneökningen har funnits där varje år ändå.
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflatione...

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går bra för nVIDIA och det visar bara ännu mer att AMD's brådska med HBM inte var rätt beslut.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att det går bra för nVIDIA och det visar bara ännu mer att AMD's brådska med HBM inte var rätt beslut.

Jag tror att HBM är rätt beslut på samma sätt som Mantle var rätt beslut. Jag har fått känslan av AMD att dom satsar oerhört långsiktigt just nu vilket har lätt till den "bristfälliga" lanseringen dom hade här.

Frågan är om dom siktar för långt fram eller om dom kommer misslyckas att ro hem skeppet i tid.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Avstängd

Så AMD kommer strax beskylla PC gamers för att dom gör dåliga val då antar jag? precis som när dåliga spelstudios beskyller piraterna för olaglig nerladdning, detta endast för att ha en bra anledning att skylla på för att inte riskeras att bli oerhört stämda när det kommer till kritan för investerarna, och dom tillslut konkar - Detta verkar va mer eller mindre en trend på senare år.
Kolla bara på deras 3generationer av rebrands.
Trodde dom helt ärligt folk är korkade? såklart kommer det alltid finnas den lilla procenten som alltid köper oavsett vad dock...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baldViking:

Skojja inte... Kört FXAA i Guild Wars 2 i evigheter nu och nyligen har dom släppt SMAA-stöd istället och helvete vilken skillnad.
FXAA borde tryckas ner i graven.
Det var just microsoft applikationer som "gick sönder" av AA, har för mig att det var MLAA så låter riktigt. Minns inte om det var med mitt 4850 eller 6950.

Hehe jo. Ofta ska det ju gå att inaktivera FXAA (och MLAA, men sällan jag sett det faktiskt användas på senare år i spel) och forcera önskad AA-teknik genom de olika tillverkarnas kontrollpaneler istället.

Skrivet av baldViking:

Jag tror att HBM är rätt beslut på samma sätt som Mantle var rätt beslut. Jag har fått känslan av AMD att dom satsar oerhört långsiktigt just nu vilket har lätt till den "bristfälliga" lanseringen dom hade här.

Frågan är om dom siktar för långt fram eller om dom kommer misslyckas att ro hem skeppet i tid.

Instämmer. Det är ett rätt bra tillfälle att testa ny teknik i slutet av en generation och vara redo på nästa och köra fullt ut. Exempelvis HD 4770 var första grafikkortet på 40nm när den släpptes 2009. Resten av HD 4000-serien (förutom en sen HD4750) samt korten i Nvidias 200-serie använde som bäst 55nm. När det var dags för HD 5000 och långt senare Geforce 400-serien så använde samtliga kort 40nm (utom möjligen korten i de lägsta prestandaklasserna då). AMD tjänade nog mycket på att testköra ett kort i 40nm i gamla serien för att vara redo. Nvidia var allt annat än redo vilket resulterade i den ökända GTX 480.

HBM är framtiden (tills någon bättre teknik ersätter den någon gång i framtiden), att AMD var tidig är bra och självklart då de dessutom varit med och utvecklat tekniken. Ett försprång de troligen lär få i nästa generation grafikkort nästa år dessutom.

Permalänk
Medlem

Största anledningen att jag kommer skaffa nvidia när jag uppgraderar är hdmi 2.0

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Så AMD kommer strax beskylla PC gamers för att dom gör dåliga val då antar jag? precis som när dåliga spelstudios beskyller piraterna för olaglig nerladdning, detta endast för att ha en bra anledning att skylla på för att inte riskeras att bli oerhört stämda när det kommer till kritan för investerarna, och dom tillslut konkar - Detta verkar va mer eller mindre en trend på senare år.
Kolla bara på deras 3generationer av rebrands.
Trodde dom helt ärligt folk är korkade? såklart kommer det alltid finnas den lilla procenten som alltid köper oavsett vad dock...

Om jag tolkar den här texten rätt så riskerar AMD alltså att bli stämda av aktieägare i framtiden, för att de producerat för dåliga produkter.

Det var ju intressant. Men det är nog min läsförståelse som inte är på topp, egentligen betyder väl "stämda" något helt annat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Om jag tolkar den här texten rätt så riskerar AMD alltså att bli stämda av aktieägare i framtiden, för att de producerat för dåliga produkter.

Det var ju intressant. Men det är nog min läsförståelse som inte är på topp, egentligen betyder väl "stämda" något helt annat.

Det har hänt tidigare att aktieägare stämmer bolaget för att dom har avsiktligt skadat aktievärdet.
Eller så är det jag läst fake.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

AMD borde tagit patent på HMB, så att Nvidia ej kunde använt tekniken i sina kretsar.

På det sättet är Nvidia motbjudande, dom har inga somhelst problem med att parasitera på de tekniska framsteg någon annan har gjort. Likaså är Mantle grunden för DX12.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

AMD borde tagit patent på HMB, så att Nvidia ej kunde använt tekniken i sina kretsar.

På det sättet är Nvidia motbjudande, dom har inga somhelst problem med att parasitera på de tekniska framsteg någon annan har gjort. Likaså är Mantle grunden för DX12.

AMD har inte uppfunnit HBM men har däremot varit med och utvecklat fram transposern som sitter under minnena tillsammans med Hynix om jag minns rätt.
Detta leder till att AMD prioriteras med HBM-minnen nästa generation.

EDIT:
Och så en källa gällande prioritet.
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hmm kul att höra alla som gnäller på att där sitter äldre rebrandade kretsar i AMDs 3 serie. De gjorde visst ett chip för 2 år sen som än idag slår Nvidias nyaste.

390 idag snabbare än 290x, 290 som det bygger på var en bra bit efter så är inte bara rebrand. 390 har även lägre frame times och lägre frame time variance än 970.

Sen är det många man ser som väljer lr vill ha Nvidia, varför? Jo "mina kompisar som hjälpt mig med den här, i övrigt helt värdelösa build (dvs kompisarna är kompletta nötter), sa jag skulle ha det". Folk verkar inte ens kolla upp tester, reviews etc. och kolla vad där finns för alternativ.

AMDs mjukvara :D, sett folk skriva samma sak innan, men vad är problemet? Där är inspelning, spelinställningsoptimering precis som hos Nvidia programvara, allt funkar utan problem och inga konstigheter.

Men man läser ibland skräckexempel, var en tråd där en var väldigt tveksam över att använda AMD i en build till en vän lr ngt, "man måste ju själv gå in på deras hemsida och manuellt kolla efter och ladda ner nya drivrutiner etc, Nvidia säger till när där är nya". Verkade som han inte ens installerat Raptr på sin egen burk med AMD kort, som att man väljer att inte installera experience...
Sen baserar sina råd till andra pga det.

Sen liten känga åt Sweclockers :), var inte så länge sen här var en artikel där Experience nämndes men inte Raptr, AMDs motsvarigheter. Inte förrän efter påpekande lades det till. Så när man inte ens nämner AMDs programvara så får folk aldrig vetskap om att den finns.

Ja det är synd att även tekniksidor helt glömmer AMDs Raptr. Finns par som tror inte AMD har motsvarande experience, sen uppdatering av drivers har funnits längre än Raptr och experience.

Ja att man ska behöva påpeka det är lite pinsamt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

AMD har inte uppfunnit HBM men har däremot varit med och utvecklat fram transposern som sitter under minnena tillsammans med Hynix om jag minns rätt.
Detta leder till att AMD prioriteras med HBM-minnen nästa generation.

EDIT:
Och så en källa gällande prioritet.
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Dom har haft en nyckelroll tillsammans med Hynix, hade dom velat ta patent hade dom säkerligen kunnat, fast dom är ej Nvgreedia, som skapar ett slutet ekosystem av mjukvara och hårdvara för att kunna sätta sina kunder i en beroendeposition och mjölka ut maximalt.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rotkiv42:

Om Intel hade haft konkurrans på processormarknaden så skulle Skylake nog failat, på 2 år har de åstadkommit en prestanda ökning på knappt 10%. Men som det ser ut på marknade nu kan inte Skylake faila, så länge Skylake är bättre en Haswell så är det lugnt.

Jag blir ju jäkligt förvånad om Zen skulle bli en hit.
Det blir väl en uphottad fx-8350 med eldflamma dekaler.haha.
Ni får gärna ta detta inlägg med lite humor.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Precis dom behöver något nytt.

Var finns siffror på att HBM/GDDR5 kostar 2/1.5 dollar per chip?

Finns hos Mercury Research
http://mercuryresearch.com/index.shtml

Det kostar att skaffa sig inloggning till sidan dock, och priset är absolut inte riktat mot privatpersoner så du måste känna någon som har ett konto så du kan titta förbi och kolla själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De kommer inte att överge GCN, GCN presterar troligtvis ganska bra i DX12, vad vi kommer se är optimeringar, kanske liknande de som finns i Maxwell 2.

Ska dom kriga mot Pascal med GCN 1.5 då eller?
Lycka till och godnatt AMD på samma gång isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag blir ju jäkligt förvånad om Zen skulle bli en hit.
Det blir väl en uphottad fx-8350 med eldflamma dekaler.haha.
Ni får gärna ta detta inlägg med lite humor.:)

Nej "stripers", för det gör ju så bilen går fortare och borde ju gälla datorn med Eldflammor är ju när motorn brinner upp

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Finns hos Mercury Research
http://mercuryresearch.com/index.shtml

Det kostar att skaffa sig inloggning till sidan dock, och priset är absolut inte riktat mot privatpersoner så du måste känna någon som har ett konto så du kan titta förbi och kolla själv.

Alltså kan jag inte veta då om ingen kan få fram en bild eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ska dom kriga mot Pascal med GCN 1.5 då eller?
Lycka till och godnatt AMD på samma gång isåfall.

Why not?

GCN 1.0 och 1.1 och 1.2 är skiljda arkitekturer. GCN 1.3, 1.4 och 1.5 lär vara det med. Deras tidigare arkitektur-serie gällde från HD2000.

Personligen skulle jag gissa på GCN1.3 däremot.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Why not?

GCN 1.0 och 1.1 och 1.2 är skiljda arkitekturer. GCN 1.3, 1.4 och 1.5 lär vara det med. Deras tidigare arkitektur-serie gällde från HD2000.

Personligen skulle jag gissa på GCN1.3 däremot.

Skilda och skilda, det är bara mindre modifikationer.
Vad som är säkert är dock at kräftgången kommer fortsätta om man fortsätter klamra sig fast vid GCN, men det kanske går hand i hand med att AMD sneglar på en exit från entusiastmarknaden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dem8n:

Ska dom kriga mot Pascal med GCN 1.5 då eller?
Lycka till och godnatt AMD på samma gång isåfall.

Ja det blir antagligen en nyare version av GCN, det blir också 16nm FInFet och HBM minnen.
AMD kommer nog satsa en hel del på att få ned effektförbrukningen, redan GCN 1.2 är betydligt snålare än GCN 1.1.
Arctic Island heter serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Skilda och skilda, det är bara mindre modifikationer.
Vad som är säkert är dock at kräftgången kommer fortsätta om man fortsätter klamra sig fast vid GCN, men det kanske går hand i hand med att AMD sneglar på en exit från entusiastmarknaden.

Fast vad baserar du det på? Går det inte att göra effektoptimeringar menar du?

Och nu är det andra gången jag hör att AMD tittar på att gå ut från entusiastmarknaden. Har du någon källa på det?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit