AMD Radeon 300 och Fury ingen framgång hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem

Fury var ingen höjdare direkt, och med barndomsproblem. 300 serien är dötrist om du redan har ett topp-kort från 7000 eller 200 serien vilket många har, samt de kostar på tok för mycket jämnfört med 200 serien.

Nvidia har helt klart mer lockande nya kort i dagens läge, ingen tvekan om saken.

Hade jag köpt nytt idag hade det varit ett begagnat 7970/280x och köra CF eller ett begagnat 290x till en billig penning, allt annat är antingen för dyrt med för liten skilldnad för att vara värt det, eller på tok för dyrt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

De e la inte så konstigt när AMD har ratat sin Marketing budget medans Nvidia går lös med reklam överallt? Jag köpte ett 390X och är hur nöjd som helst! Så länge man vet vad man betalar för så tycker jag man får köpa precis vad man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Utan tvekan dålig marknadsföring. Jag tycker att AMD i mångt och mycket gör bra saker men är det något dom faktiskt är rent urusla på så är det marknadsföring.

Håller med, Men det går väl hand i hand med att dom har dålig ekonomi och sparkade typ alla på marknadsdelen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv

AMD kan bara konkurera på spelmarknaden genom att vara billigare än motsvarande gröning, sen beror det på hur lågt dom har råd att lägga sig och om det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

750ti behöver en värdig ersättare.

GTX 950 släpps om några dagar och ska halvt ersätta GTX 750 Ti vars pris kommer att sänkas med ett par hundralappar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Håller med, Men det går väl hand i hand med att dom har dålig ekonomi och sparkade typ alla på marknadsdelen.

Absolut! Och jag är inte tillräckligt gammal för att minnas hur det såg ut på glada 90-talet men det är i min åsikt ingenting nytt i att AMD är "osynliga" i marknadsföringen.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Fury korten finns ju knappt på lager osv så hur i katten kan man räkna in det då de är som oftast slut om man vill beställa det. Är dock AMDs fel om det inte finns tillräckligt av dem.
300 korten är en annan femma men de är prisvärda för vad de presterar.
Geforce presterar bäst och kostar därefter. Dock högre upplösningar osv är de inte så dominanta men den marknaden är inte så stor i min mening vilket AMD verkar ha siktat på med sin Fury serie.

Får väl se vad som händer och om det kan bli någon förändring med det hela tills nästa år eller inte.

Tycker det har blivit som med mobilerna. Geforce = Iphone och AMD = Android.
Blivit som en statuspryl fast med grafikkort vilket är trist.

Nåja, mitt lilla inlägg i detta och givetvis bara min lilla åsikt.
Ha nu en trevlig dag.

Permalänk
Medlem

Jag minns tiden då det fanns konkurrens mellan AMD & Intel/Nvidia.

2500k - 1650kr
2600k - 2400kr
Entusiastkort - Strax över 3000kr

Numera:
6600K - 2800kr
6700K - 3800kr
Entusiastkort - Strax över 5000kr

Dra inte fram dollar-argumentet, den har inte gått upp med närmare 70%!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av magma86:

Oj, ännu mer nvidia propaganda från sweclockers. Va ovanligt. Bra vinkling där. Påminner lite om uppdrag granskning...

Nästan roligt det du skrev

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Köpte först ett amd r9 390 men hade problem med kortet i Final Fantasy XIV vilket är ett spel jag spelar väldigt mycket så lämnade tillbaka kortet och bytte ut det mot ett 970. Grejen är att sen spelet fick en ny expansion så fick spelet även stöd för DX11 och Amd har inte uppdaterat drivrutinerna så man kan inte spela spelet i DX11 vilket är jätte tråkigt. Spelet krashar bara hela tiden.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag sa ju att det var flopp.

Jag skulle aldrig gå över till AMD sida.

Så Nvidia fanboy?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Sålde mina 970 och beställde 390

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

köper bara AMD pga att Nvidia har för stora marknadsandelar, inte bra för någon om AMD skulle konka, men det finns ju så många NVIDIA fan boys där ute

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Har alltid köpt Nvidia för att jag tycker det funkar bäst.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa AMD igen, har haft så mycket strul med deras 5xxx-serie och CCC. Det programmet är riktigt djävla uselt i jämförelse med Nvidias motsvarighet. Jag har aldrig haft en processor från AMD heller.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Cooling23: Hur vet du att det fungerar bäst om du aldrig prövat något annat?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Oj, ännu mer nvidia propaganda från sweclockers. Va ovanligt. Bra vinkling där. Påminner lite om uppdrag granskning...

Fakta =/= propaganda. Tror du borde ta fram en ordbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag skulle aldrig köpa AMD igen, har haft så mycket strul med deras 5xxx-serie och CCC. Det programmet är riktigt djävla uselt i jämförelse med Nvidias motsvarighet. Jag har aldrig haft en processor från AMD heller.

Roligt att se att du bedömer hela AMD efter några snedsteg från flera år sedan! Du tror inte att de kanske har gjort något bättre sedan 5xxx serien? Vad är det som är så mycket fel med deras Catalyst Control Center?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte köpa ett dedikerat grafikkort.
Jag sitter på Intels inbyggda iGPU som sitter i CPUn.

Permalänk
Medlem

Skulle inte falla mig in att köpa ett 28nm grafikkort idag när vi vet att produkter på 16/14 nm FinFet är på väg. Värdeminskningen på dagens kort kommer att vara brutal.
Vi får se hur det ser ut då, det kommer att avgöra AMDs öde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag minns tiden då det fanns konkurrens mellan AMD & Intel/Nvidia.

2500k - 1650kr
2600k - 2400kr
Entusiastkort - Strax över 3000kr

Numera:
6600K - 2800kr
6700K - 3800kr
Entusiastkort - Strax över 5000kr

Dra inte fram dollar-argumentet, den har inte gått upp med närmare 70%!

Räkna lite på det där du ink inflation och att allt blir dyrare, snabbare, bättre etc..
Dollarn har gått upp med 44% sen 2011.
2600k vs 6700k = 58%.

Ingen överdriven skillnad.
Fast det är väl inte det nyheten handlar om..

Permalänk

Kör 290 crossfire just nu, och har aldrig varit så missnöjd. Man får ofta vänta 3-6 månader efter releasedatum innan crossfire fungerar som det är tänkt i många nya spel. (Far Cry 4, Dying Light, Witcher exempelvis)
Saknar mina första 3d-kort. (Voodoo 2 SLI) SLI var bättre på den tiden än vad crossfire är idag. (förstår att det även beror på spelutvecklarna i många fall, men det hjälper ju inte mig)

Framöver blir det bara Nvidia för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

@Cooling23: Hur vet du att det fungerar bäst om du aldrig prövat något annat?

Mina polare har AMD och jag har sett hur det ser ut.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt om AMD började skilja på olika kort och inte ha typ "R9 200 series", finns ju 8 kort där och "HD 7900 series" har 5.

Alla 8 kort i R9 200 series har totalt 1,11% på Steam, GTX 970 har ensamt 3,85% och GTX 980 har 0,97% om man bara räknar dx11 kort. Andelarna sjunker med 20% om man räknar med alla kort.
http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@per81@yahoo.com Men alla 3 titlar är nVidia Gameworks titlar där utvecklarna inte får hjälpa AMD med optimeringar.
Vet att 200-serien var en katastrof till att börja med men just fallet Witcher 3 tog det väll ändå 2-3 veckor innan crossfire profilen kom?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

amd skulle behövt ett ati 9700pro igen. dom ligger hela tiden lite efter, eller har gjort det dom senaste åren, även om deras kort ofta är prisvärda.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Visst att man kan förklara lite med att en del vill ha svala kort, en nVidia-specifik funktion och att andra helt enkelt är fanboys. Men med tanke på hur bra 300-serien är prestandamässigt mot 900-serien så känns det som att det till stor del beror på oinformerade köp. Märker det hos mina vänner som spelar men inte kan hårdvara. De bara "vet" att GTX 960/970/980 är snabbare än AMDs alternativ och tycker att det är självklara köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag minns tiden då det fanns konkurrens mellan AMD & Intel/Nvidia.

2500k - 1650kr
2600k - 2400kr
Entusiastkort - Strax över 3000kr

Numera:
6600K - 2800kr
6700K - 3800kr
Entusiastkort - Strax över 5000kr

Dra inte fram dollar-argumentet, den har inte gått upp med närmare 70%!

Dollarn har gått upp med ungefär 40%, samtidigt påverkas även moms då den är procentbaserad så högre dollar gör det dyrare vilket gör momsen högre så det blir ännu dyrare.

Det är ganska enkelt att ta reda på om Intel har höjt priserna eller ej, titta på priset i dollar då ser du att dom kostar ungefär lika mycket som Sandy Bridge gjorde.

Skrivet av Aleshi:

Visst att man kan förklara lite med att en del vill ha svala kort, en nVidia-specifik funktion och att andra helt enkelt är fanboys. Men med tanke på hur bra 300-serien är prestandamässigt mot 900-serien så känns det som att det till stor del beror på oinformerade köp. Märker det hos mina vänner som spelar men inte kan hårdvara. De bara "vet" att GTX 960/970/980 är snabbare än AMDs alternativ och tycker att det är självklara köp.

Därför att misstag som AMD gjort förr inte läkt och eftersom Nvidia tidigare faktiskt har varit bättre på sina håll så sitter det kvar. Det räcker inte för AMD att släppa ungefär lika bra kort för ungefär samma pris, dom måste utprestera riktigt bra och vara bättre generellt. Är väl vad man hoppades på med Fury men så blev det inte och snart är Nvidia ute med nytt igen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fire_Ice:

Entusiastkort - Strax över 3000kr

Say what?

Kolla bara vilka billiga 8800GTX man kunde köpa början av 2007!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Räkna lite på det där du ink inflation och att allt blir dyrare, snabbare, bättre etc..
Dollarn har gått upp med 44% sen 2011.
2600k vs 6700k = 58%.

Ingen överdriven skillnad.
Fast det är väl inte det nyheten handlar om..

46% eftersom 6700k är ny och 2600k kostade 2600 kr de två första månaderna efter släpp. Hoppas verkligen att dollarn sjunker snart och stannar där.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?