Cherry lanserar tysta tyska mekaniska brytare i serien MX Silent

Permalänk
Melding Plague

Cherry lanserar tysta tyska mekaniska brytare i serien MX Silent

Den som tröttnat på tangentbordsknatter får en utväg när Cherry presenterar nya ljuddämpade mekaniska brytare i den välkända MX-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

är precis vad jag är i behovet av. men kommer aldrig någonsin betala lika mycket för ett tangentbord som jag kan göra för en halvbra skärm

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Men segt med ensamrätt och inlåsning, borgar inte direkt för ökad innovation eller konkurrensutsatta priser. Men de prylar jag har haft från Corsair har alltid funkat och nu får man den gamla hederliga segel-loggan så allt är väl inte förlorat.

Permalänk
Medlem

Har Corsair en ny logga igen?

Permalänk
Medlem

Hm... jag som var på väg att köpa K70 RGB. Får väl avvakta ett tag till.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.
Nu fattas bara att någon tillverkare vågar göra ett icke kolsvart tangentbord (som inte är svindyrt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsebbez:

Har Corsair en ny logga igen?

Dom gick efter många om o men tillbaka till den vanliga igen, vilket är bra

Men vart har volym kontrollen tagit vägen? Attans med
Var något jag gillade med Corsairs tangentbord.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Bra Corsair!

Blir nog att byta ut K90 till ett med silent brytare. Hoppas de har kvar "Scroll" volymkontrollern.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kul nyhet i sig, men sjukt tråkigt att Corsair ska förpesta dessa switchar med sina tangentbord hela tiden, blir så trött på det.

Jag vill köpa vanliga tangentbord med nya switchar, inte corsairs "ultragaming lazerrainbowsailor" tangentbord....

Permalänk
Medlem

Jag tycker funktionen är bra men priset känna lite väl högt. 4-500Kr kan jag tänka mig att betala för en modell utan massa onödigt bling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DerpMcDerp:

Bra initiativ! Men segt med ensamrätt och inlåsning, borgar inte direkt för ökad innovation eller konkurrensutsatta priser. Men de prylar jag har haft från Corsair har alltid funkat och nu får man den gamla hederliga segel-loggan så allt är väl inte förlorat.

Detta är helt nya brytare och kommer till en början tillverkas i begränsade volymer därför räcker det bara till Corsairs produkter under de första sex månaderna. Under denna tid kommer alla andra tillverkare utveckla produkter med tysta brytare så i början av nästa år när Cherry ökar produktionen av brytarna kommer det rasa ut tangentbord från olika tillverkare på marknaden typ lagom till CeBit 2016.

Själv köpte jag nyss ett Cherry MX 6.0 och kan säga att det är det grymmaste tangentbordet jag haft någonsin. För första gången i mitt liv känns det som jag har full WASD kontroll i FPS spel helt utan tangentbords lagg, detta tack vare det analoga avläsningssystemet som konstant garanterar mindre en 1ms responstid på alla knapptryckningar. Kommer aldrig byta tillbaka till digitala tangentbord igen, väntar hellre tills Cherry släpper en variant av Cherry MX 6.0 med deras tysta brytare.

Permalänk
Medlem

Känns som man nästan får köpa ett K70 nu. Velat ha det men plånboken säger mja då mitt KB460 fungerar bra som man köpte för 350:- på inet innan.

Men om det är såhär dom ska se ut så vill ja nästan köpa ett K70 nu ;O Älskar looken på det, och mediaknapparna är något jag verkligen vill åt.

Bra med Silent switchar dock om dom känns bra, inget som stör mig. Gillar klick klackande

Permalänk
Medlem

En version utan LED hade passat riktigt bra här på jobbet, vi vill inte ha mekaniska brytare här just på grund av att de stör rejält mycket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Mycket positiv till tystare mekaniska brytare, men tangentbordet och framförallt dess prislapp var inte så attraktivt i övrigt.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med tysta mekaniska brytare.
Men tråkigt att ett företag (i det här fallet Corsair) nu fått ensamrätt.

Problemet med mekaniska tangentbord är väl att dom är höga och således oergonomiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Dom gick efter många om o men tillbaka till den vanliga igen, vilket är bra

Inte helt korrekt. Detta är faktiskt en ny logo som är snarlik den gamla.

Permalänk
Medlem

trevligt med fler brytare men för den prislappen avvaktar jag gärna.
@adzer
Vind i seglen, de där har dom fila på länge... spegelvända det i Paint

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Klart intressant, men jag som enbart är intresserad av bruna och TKL får nog vänta länge...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Så mycket bättre än den nygammla loggan
Back to basic men mer clean!

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

För någon som har återgått till rubberdome pga oväsendet är detta en riktigt trevlig nyhet. Hoppas det kommer en variant utan lysdioder dock (jag vet att det kommer gå att stänga av men varför betala för sånt man inte använder?).

Det andra problemet jag hade med Corsair Vengeance K70 är hur högt knapparna stack ut, kändes liksom högt även i jämförelse med andra mekaniska keyboards från andra tillverkare. Jag föredrar generiska rubberdome knapphöjder vilket i mekaniska världen hör det till dem som är i den "lägre ändan" av rangen så att säga och Corsair kändes därför lite jobbigt för mig.

Sen tror jag de flesta kommer inte hålla med mig om detta men själv är jag glad att inte ha volym-rullen istället för volym på själva F-knapparna för som en hörlure-fantast med förstärka hörlurar gjorde en minimal steg, dvs 2% stor skillnad i volymen för mig så om jag råkade snudda för mycket vid den skulle det ju liksom kunna ge ont i öronen, känns säkrare men knapptryckningar för min del då jag sällan ändrar volymen och om jag gör det är det ytterst litet steg.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det är ju ett trevligt initiativ. Men de svarta och röda är ju redan de tystaste, så varför inte lägga fokus på att kanske tysta ner de bruna? De låter ju fortfarande lite fast utan klick då. Kanske inte går, vad vet jag, därför de enbart gör det för svarta och röda?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker funktionen är bra men priset känna lite väl högt. 4-500Kr kan jag tänka mig att betala för en modell utan massa onödigt bling.

Vill man ha mekaniska tangentbord med duglig key rollover brukar man få lägga ut minst 700 - 800kr, så dit kan jag själv sträcka mig.

Skrivet av Zemlan:

Det är ju ett trevligt initiativ. Men de svarta och röda är ju redan de tystaste, så varför inte lägga fokus på att kanske tysta ner de bruna? De låter ju fortfarande lite fast utan klick då. Kanske inte går, vad vet jag, därför de enbart gör det för svarta och röda?

Det lät som de ljuddämpar när man slår tangenterna i botten samt släpper, vilket låter en del oavsett vilken switch man använder.

Permalänk
Medlem

Kommer det vara någon större skillnad från att köra o-ringar?
Har några svinbilliga som funkar bra.
http://www.banggood.com/150pcs-White-O-Ring-Keycap-Rubber-For...

Permalänk
Medlem

Låter bra! Synd att Corsair får ensamrätt på dom första halvåret dock. Gillar Corsair överlag, men deras tangentbord är inget för mig.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av adzer:

Mycket positiv till tystare mekaniska brytare, men tangentbordet och framförallt dess prislapp var inte så attraktivt i övrigt.

Kan bara hålla med, dagen det kommer ett tangentbord med tysta mekaniska brytare utan allt onödigt bling bling till en vettig prislapp är dagen då det kommer ett mekaniskt tangentbord på mitt skrivbord och ja, den dagen har jag redan väntat på i ett par år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Kommer det vara någon större skillnad från att köra o-ringar?
Har några svinbilliga som funkar bra.
http://www.banggood.com/150pcs-White-O-Ring-Keycap-Rubber-For...

Om dina ringar dämpar väldigt bra kommer nog största skillnaden vara vid top, alltså det lilla ljudet som görs när du släpper tangenten och den slår i taket. Om jag nu tolkat deras beskrivning rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Tycker den gamla är stilfullare på något vis, även om den nyaste inte är helt dum heller.

Skrivet av Emyxia:

Vill man ha mekaniska tangentbord med duglig key rollover brukar man få lägga ut minst 700 - 800kr, så dit kan jag själv sträcka mig.

Det lät som de ljuddämpar när man slår tangenterna i botten samt släpper, vilket låter en del oavsett vilken switch man använder.

Tja mitt tangentbord för 300kr har helt okej key rollover eller snarare kan trycka ner hela tangentbordet utan att windows piper mer eller mindre

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bara jag som uppmärksammade de andra produkterna på bilden... Musen och headsetet verkar helt nya. En MMO mus, och en trådlöst headset...

MMO musen är inte av intresse för mig, men Corsairs andra möss har riktigt bra byggkvalité. Sen headsetet ser riktigt kvalitativt ut också, metall delar, och snygga former. Bara lite neutralare färger hade det varit perfekt. Bara ljudet och micen är bra då...

Permalänk
Medlem

En trevlig nyhet, men lär inte byta ut mitt tangentbord i första taget då jag är så pass nöjd. Kanske kan bli något om detta skulle gå sönder för jag har lärt mig att inte vara snål med tangentbord.

Skrivet av Skonky:

MMO musen är inte av intresse för mig, men Corsairs andra möss har riktigt bra byggkvalité. Sen headsetet ser riktigt kvalitativt ut också, metall delar, och snygga former. Bara lite neutralare färger hade det varit perfekt. Bara ljudet och micen är bra då...

Jag köpte en av deras möss med aluminiumstomme och medan musen i sig var underbart stabil så höll dock inte scrollhjulet så länge som jag önskat (gick sönder inom 2 år). Det var att använda det som knapp som verkade sänka det till slut. Dock kan det mycket väl ha varit ett måndagsexemplar och det var en trevlig mus innan dess.

Permalänk
Medlem

Jag skriver som Gert Fylking säger: "Äntligen!"

Hoppas bara att det blir en tydlig skillnad på ljudnivån. Då är det inte omöjligt att jag kommer att införskaffa en trådlöst liten sak.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305