Säkerhetskontroll på facebook

Permalänk

Säkerhetskontroll på facebook

Jag får upp den här sidan hela tiden när jag ska logga in.

https://www.facebook.com/checkpoint/?next=https%3A%2F%2Fwww.f...

Hur får jag bort den? Jag vägrar ange mitt telefonnummer.

Permalänk

Ingen som vet? Jag vägrar ange mitt telefonnummer så NSA/FRA/Facebook/etc kan avlyssna mig.

Permalänk
Medlem

Tror knappast att det är telefonnumret som är problemet att ge ut.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Ingen som vet? Jag vägrar ange mitt telefonnummer så NSA/FRA/Facebook/etc kan avlyssna mig.

Hur ska NSA kunna avlyssna din telefon för att du uppger ditt nummer?
Jag tror nog signalspaningsenheten på FRA och SÄPO inte att så tafatta att de behöver fråga Facebook om lov att få ut uppgifter om ditt namn och nummer.

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Tror knappast att det är telefonnumret som är problemet att ge ut.

Går det att komma runt det?

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Hur ska NSA kunna avlyssna din telefon för att du uppger ditt nummer?
Jag tror nog signalspaningsenheten på FRA och SÄPO inte att så tafatta att de behöver fråga Facebook om lov att få ut uppgifter om ditt namn och nummer.

Däremot kan de avlyssna min dator och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Däremot kan de avlyssna min dator och sånt.

För att du delar ditt telefonnummer med Facebook?

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

För att du delar ditt telefonnummer med Facebook?

Frågan är varför jag måste uppge detta. Jag har inte behövt det förut. Det är något lurt med det.

Går det inte att kringgå det?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tror det är så att om du blir av med lösenordet / får kontot hackat så kan du återställa det via typ ett sms till det mobilnummer du har angett. En säkerhetsgrej för den egen skull. Många andra som kör med samma sak. typ Gmail, Outlook osv.

Permalänk
Medlem

Alltså lol. De avlyssnar dig när de vill hur de vill. Redan idag. Om du ger facebook ditt telefonnummer gör mindre än noll skillnad. Du bara slösar din tid.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Frågan är varför jag måste uppge detta.

För att om det uppstår några tveksamheter runt ditt konto, så som att någon försöker ändra lösenord, eller e-post, ska du få ett SMS med den kod som du måste ange innan ändringen godkänns.
Fyll i ditt nummer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att om det uppstår några tveksamheter runt ditt konto, så som att någon försöker ändra lösenord, eller e-post, ska du få ett SMS med den kod som du måste ange innan ändringen godkänns.
Fyll i ditt nummer.
B!

Fast det står att ett nummer bara kan gå till ett konto. Om jag har två konton då? Då måste jag ha två mobilnummer?

Permalänk
Medlem

Finner ingen anledning till varför man inte skulle kunna lägga till sitt mobilnummer.. detta är bara en säkerhetsfunktion.
Citerar från SVD: "Det hela handlar om att vi ska få ett temporärt lösenord skickat till oss via sms på mobiltelefonen, vilket i sin tur ska göra det svårare för Hackers att gissa lösenordet till vårt konto."
Källa: http://www.svd.se/facebook-vill-ha-vara-mobilnummer

Att tänka på är att visa telefonnumret enbart för vänner, http://www.facebookskolan.se/blogg/index.php?blogg=telefonnum...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av davvarn:

Finner ingen anledning till varför man inte skulle kunna lägga till sitt mobilnummer.. detta är bara en säkerhetsfunktion.
Citerar från SVD: "Det hela handlar om att vi ska få ett temporärt lösenord skickat till oss via sms på mobiltelefonen, vilket i sin tur ska göra det svårare för Hackers att gissa lösenordet till vårt konto."
Källa: http://www.svd.se/facebook-vill-ha-vara-mobilnummer

Att tänka på är att visa telefonnumret enbart för vänner, http://www.facebookskolan.se/blogg/index.php?blogg=telefonnum...

Det är vad facebook vill att jag ska tro ja. Det låter ganska konstigt att lösenordet ska skickas till mobilen. Det finns andra sätt som att skicka det till mailen som är det vanligaste företag gör när man har glömt sitt lösenord. Jag har faktiskt aldrig varit med om att lösenord skickas till mobilen. Inte ens från Gmail som nämndes.

Jag kommer inte ange mitt mobilnummer i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Fast det står att ett nummer bara kan gå till ett konto. Om jag har två konton då? Då måste jag ha två mobilnummer?

Eftersom ditt konto ska ha ditt riktiga namn, finns det inte någon anledning till att kunna ha mer än ett konto på ett nummer, ur Facebooks perspektiv. Så, ja. Du får använda fler nummer, och du måste faktiskt ha tillgång till dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom ditt konto ska ha ditt riktiga namn, finns det inte någon anledning till att kunna ha mer än ett konto på ett nummer, ur Facebooks perspektiv. Så, ja. Du får använda fler nummer, och du måste faktiskt ha tillgång till dem.
B!

Men jag vågar inte skriva mina politiskt inkorrekta åsikter med mitt riktiga namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Fast det står att ett nummer bara kan gå till ett konto. Om jag har två konton då? Då måste jag ha två mobilnummer?

Ett konto per person. Varför skulle du vilja ha flera? Falska identiteter (och namn) går emot Facebook's ToS.

Skrivet av Night Prowler:

Men jag vågar inte skriva mina politiskt inkorrekta åsikter med mitt riktiga namn.

Isåfall är inte Facebook för dig Facebook heter ju faktiskt, Face-book. Inte meningen att du ska kunna skydda din identitet ett enda dugg.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Men jag vågar inte skriva mina politiskt inkorrekta åsikter med mitt riktiga namn.

Om du inte vågar stå för dina åsikter kanske du inte ska vädra dem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Men jag vågar inte skriva mina politiskt inkorrekta åsikter med mitt riktiga namn.

Varför inte? Stå för dina åsikter, det torde vara det minsta problemet? Det är nog värre med bilder på fyllefester, snack om kriminella aktiviteter, och aktiviteter man glatt lägger upp när man är hemma sjuk, än vilka mer eller mindre olämpliga politiska åsikter man har. Nu har jag iofs inte Facebook, men alla som faktiskt känner mig, vet under vilket nick jag går, så jag är inte mer anonym under "Mr B" än under mitt faktiska namn, för dem där min politiska åsikt skulle vara relevant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Men jag vågar inte skriva mina politiskt inkorrekta åsikter med mitt riktiga namn.

Vågar du inte stå för dina åsikter ska du inte vädra dem heller.
Det är svårare och svårare att vara anonym på nätet, tack och lov.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Däremot kan de avlyssna min dator och sånt.

Använder du Google , Windows , Mobiltelefon , Chrome , Android , Apple osv.........?
Då vet dom " USA " redan mer om dig än svenska staten.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om du inte vågar stå för dina åsikter kanske du inte ska vädra dem.

Som i Kina då, eller Nordkorea, Sovjet, Östtyskland etc.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Vågar du inte stå för dina åsikter ska du inte vädra dem heller.
Det är svårare och svårare att vara anonym på nätet, tack och lov.

Klart att jag vågar stå för dem, däremot vill jag inte bli hotad för min åsikter.

Permalänk
Medlem

@Night Prowler: Då vågar du inte stå för dina åsikter helt enkelt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Klart att jag vågar stå för dem, däremot vill jag inte bli hotad för min åsikter.

Vadå inte stå för dina politiska åsikter det är väl nog ingen fara så länge du inte blir polisanmäld, men då kommer de åt dig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har inte angett mitt telefonnummer och det fungerar, och till alla som ifågasätter TS, jävla idioti slöseri med tid uppge nummer om ni vill varför ska man behöva argumentera motsatsen jag tänker i alla fall inte uppge mitt nummer. Hoppas att jag inte kränkte någon nu
Självklart får facebook göra hur dom vill men i dagsläget så behöver man inte uppge telefonnummer, eller så är det inte för mig i alla fall

Är det någon som påstår annat länka isåfall till facebook där det framgår istället för att sitta och tjaffsa om egna åsikter. Och säga att man måste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Det är vad facebook vill att jag ska tro ja. Det låter ganska konstigt att lösenordet ska skickas till mobilen. Det finns andra sätt som att skicka det till mailen som är det vanligaste företag gör när man har glömt sitt lösenord. Jag har faktiskt aldrig varit med om att lösenord skickas till mobilen. Inte ens från Gmail som nämndes.

Jag kommer inte ange mitt mobilnummer i alla fall.

Tror att det här skulle passa dig rätt bra: r/conspiracy

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Jag tror även Facebooks olyckliga nummerkrav kommer från påtryckningar från annonsörerna. De vill säkert minimera spam/andrahandskonton genom att höja kraven för registrering en smula.

Skrivet av LemonIllusion:

Om du inte vågar stå för dina åsikter kanske du inte ska vädra dem.

Men det där är ju också en ganska farlig uppfattning. Klart man ska kunna stå upp den yttranden man gör, men det är inte alltid möjligt när man talar med en rabiat samtid som blir helt hysteriska över avvikelser från normen. Inte att tala om personer som skriver om sin känsliga eller direkt farliga miljö, som kvinnorna ute i de värsta förorterna.

Det finns också en välgrundad oro till hur data används i olika syften både idag och än större oklarhet om hur den kan användas imorgon. Så anonymitet är viktigare än vad du tycks ge sken utav att tro.

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte varför Facebook (eller någon annan tjänst tex Microsoftkonto) ska behöva ett telefonnummer, det finns andra utmärkta metoder om det är säkerhet det är frågan om.
Säkerhetsaspekten tror jag inte en sekund på som anledning till att vilja ha telefonnummer.

Har själv inget telefonnummer inskrivit eller några andras personliga uppgifter inskrivna på facebook, det har dom inte med att göra helt enkelt.

Många ställen vill ha telefonnummer för att kunna skicka sms reklam tex, och det är väl det ända argumentet som håller för att vilja ha telefonnummer..

Finner heller inget märkligt att någon vill ha flera konton, känner flera som har 3-4 konton, olika konton för olika ändamål, tex en jag känner där har hans bil ett konto, där hamnar just bilsaker osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300