Rensa damm med tryckluft från kompressor?

Permalänk
Medlem

Jag kör med en enkel elektrisk kompressor jag köpte på jula för sisådär 600-700 kr, funkat utmärkt för mig

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko... denna för att vara exakt, trodde inte dem skulle ha den kvar då det var ett par år sen, hade det inte varit för ljudvolymen så hade man använt den mer. Därför funderar jag på införskaffa mig en sån här http://www.canlessair.com/ betydligt mindre och verkar föra mindre oväsen.

Luft på burk = nej tack, det som är i burken är ju livsfarligt i stort sätt om man läser på burken

Permalänk
Medlem

Jag har en kompressor från Jula. 8 bars 24L tror jag. Typ en sån som TS länkade från Biltema.
Jag hade dock lite problem med kondens/olja som kom ut med luften. Så jag köpte en vatten/oljeavskiljare. Och den har fungerat bra.

Jag har läst att man ska tömma tanken efter man använt den klart för att det annars bildas kondens inuti. Och när du sedan startar den nästa gång så bygg upp lite tryck och sedan öppnar du dräneringsröret så att eventuell fukt blåser ut där.
Nu har jag min kompressor ute i ett kallgarage. Och då har man ju temperaturförändringar hela tiden som ställer till det med kondens. Har man den inomhus i reglerad temperatur så borde man ha mindre att oroa sig om gällande kondens. Men jag tänkte nämna det iaf.

Jag har även läst diskussioner om att man inte ska blåsa med för högt tryck då man kan riskera att orsaka ESD-skador. Hur stor risken är går såklart att diskutera.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk

@Exeo: Om du tror att den är tyst bör du nog titta lite på youtube innan, exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=Y2FRXlL0yKk

Kan ju dela med mig lite av mina egna erfarenheter när det gäller kompressorer;
Stirra er inte blinda på hur många bars tryck tanken kommer upp i, allt handlar om hur ni reglerar luftflödet utåt. Har ni en kompressor med fast högt tryck, välj ett munstycke som inte öppnar fullt.

Ljudnivån på kompressorerna handlar nästan uteslutande om kvaliten på själva kompressorn. Kan man lägga runt 1500kr på en kompressor får du något begagnat som är tyst som en symaskin (jag skojar inte) och kan jobba i 25 år utan problem så länge man inte hårdkör den.
exempelvis denna: http://www.tradera.com/item/302445/236183490/kompressor-jun-a...-

Själva har vi en jun-air som jag gissar är runt 30 år i familjen som används för airbrushing, rengöring av datorer med mera. Den har aldrig svikit och visar inga tendenser på att ge upp snart. Peppa peppa

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Den har ingen tank, du kommer behöva ha den igång oavbrutet och det finns ingen tryckregulator så det är fullt tryck som gäller hela tiden och 8 bar känns som för mycket. Som sagt hade vi 1,5 när vi blåste rent våra grejer.
Jag har ingen aning faktiskt, är inte insatt alls i hur dessa saker fungerar men antingen känns den sönder eller så kanske du har monterat dit den fel?

sökte runt lite. verkade som att många andra har gjort samma sak som jag monterat vattenavskiljaren direkt efter kompressorn. problemet är ju att när man pressar ihop nånting så blir det ju varmare. och varmare luft kan hålla mer vatten innan det kondenserar doh! ja borde veta detta då ja pluggat just om detta.

hela grejen är att luften måste kylas av för att kondensen ska kunna samlas på insidan av röret för att sen rinna längst ner.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag tar ut min burk och blåser ur den med konpressor ibland. Bara att ta det försiktigt och inte blåsa på för hårt. Inte haft några problem alls.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

@Exeo: Om du tror att den är tyst bör du nog titta lite på youtube innan, exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=Y2FRXlL0yKk

Kan ju dela med mig lite av mina egna erfarenheter när det gäller kompressorer;
Stirra er inte blinda på hur många bars tryck tanken kommer upp i, allt handlar om hur ni reglerar luftflödet utåt. Har ni en kompressor med fast högt tryck, välj ett munstycke som inte öppnar fullt.

Ljudnivån på kompressorerna handlar nästan uteslutande om kvaliten på själva kompressorn. Kan man lägga runt 1500kr på en kompressor får du något begagnat som är tyst som en symaskin (jag skojar inte) och kan jobba i 25 år utan problem så länge man inte hårdkör den.
exempelvis denna: http://www.tradera.com/item/302445/236183490/kompressor-jun-a...-

Själva har vi en jun-air som jag gissar är runt 30 år i familjen som används för airbrushing, rengöring av datorer med mera. Den har aldrig svikit och visar inga tendenser på att ge upp snart. Peppa peppa

Ah, jays2cent, sett den och det är svårt att tolka det genom video, men ska jag gå efter den videon så låter det som att den låter betydligt mindre än vad jag har nu, den jag har nu ligger liksom på 98 db. Jag har skrivit ett mail till dem men inget dem verkar vilja svara på, om inte så är den mindre ^^

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Ah, jays2cent, sett den och det är svårt att tolka det genom video, men ska jag gå efter den videon så låter det som att den låter betydligt mindre än vad jag har nu, den jag har nu ligger liksom på 98 db. Jag har skrivit ett mail till dem men inget dem verkar vilja svara på, om inte så är den mindre ^^

ha skälva kompressorn nere nånstans där den inte stör, garage/källare/pannrum ? sen har du en slang upp där du använder tryckluften. har du också en "kondensfälla" borde gå göra av kopparrör, så slår du ju två flugor i en smäll.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ha skälva kompressorn nere nånstans där den inte stör, garage/källare/pannrum ? sen har du en slang upp där du använder tryckluften. har du också en "kondensfälla" borde gå göra av kopparrör, så slår du ju två flugor i en smäll.

Hade varit sjukt nice, men bor i en lägenhet och tror inte dem blir så glada om jag borrar ett hål i golvet

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Hade varit sjukt nice, men bor i en lägenhet och tror inte dem blir så glada om jag borrar ett hål i golvet

haha skulle ju vara episkt om du filma när du först borrar dig ner till grannen för att sen sen ringa på fråga om du kan ha din kompressor i grannens lägenhet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har en Stanley som är identiskt med den som länkades tidigt i tråden från K-rauta, fast den är gul istället och köpt på Jula.

Fungerar bra till renblåsning även om den låter mycket fast det tar ju inte så mycket tid så det går att stå ut den korta stunden.

Som andra sagt se upp så man inte blåser sönder fläktarna, antingen hålla i fläkten eller alternativt dutta på med mycket korta luftstötar så den inte övervarvar fläkten. Man kan ju reglera ner trycket med tryckregulatorn också om man vill vara på säkra sidan.

Om man ska göra ren värmepumpar gäller samma sak + att vara försiktigt med de tunna lamellerna i kyl/värmepaketet som lätt viker sig om man blåser för hårt.

Vad gäller vatten har jag nöjt mig med att tömma lufttanken med den lilla kranen , det har räckt för mig att kolla så det inte finns något kondensvatten i tanken innan man börjar blåsa på något känsligt.

Den är tillräckligt lätt för att man kan ta med den till det som ska blåsas rent eller pumpas upp samtidigt som den klarar spik/klammer pistoler. Tycker den är en fungerande kompromiss mellan vikt/prestanda då den fortfarande är väldigt enkel att ta med sig ut eller till en kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

haha skulle ju vara episkt om du filma när du först borrar dig ner till grannen för att sen sen ringa på fråga om du kan ha din kompressor i grannens lägenhet.

Haha det hade varit rätt komiskt ja Men bor på första våningen så bara källare under mig, så visst hade det gått

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gustavg:

Skaffa en ED500, synnerligen kraftfull - fungerar även som lövblås för tex balkong.
Har en hemma samt på jobbet.
Verkar dock ha gått upp i pris sen jag köpte mitt exemplar.
http://www.amazon.co.uk/Datavac-Electric-Duster-ED-500-220-24...
https://www.youtube.com/watch?v=QAcSKUCgI_c

Såg så bra ut att jag beställde en från US via ebay, vilken idiot jag är.... kom på någon timme senare att den var 120-Volt...messat säljaren o.s.v. utan resultat hitills..;)