Verkar fått nåt elakt virus

Permalänk

Verkar fått nåt elakt virus

Hej
jag har mega problem med min laptop dels går vissa program ej köra som Ccleaner ny installerat startar inte
virus scannern visar inget men ändå startar inte vissa program men det som är grejen är att så fort man startar datorn dyker det upp en sida i Firefox som heter gameplayinfo.org tar ajg bort den så startar knappt windows upp.

Så jag tänkte en total systemåterställning men on key recovery funkar inte så jag är ganska körd

eller?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Testa gör en scan med Malwarebytes Anti-Malware om du kan installera det.

Permalänk
Medlem

Testa Malwarebytes samt AdwCleaner. Testa först vanligt sedan i felsäkert läge. Är du inloggad som administratör?

Permalänk

jepp
regedit startar inte
malawarebytes startar inte
spy bot däremot fungerar
Avira hittar inga virus om den inte är infekterad
kan inte installera Adwcleaner händer inget hur jag än gör
samma med hijack nånting
verkar som nåt har kapat Windows och kanske förstört nåt med recovery funktionen och då är jag körd ordentligt

alltså det är jätte mycket som inte fungerar plötsligt ska man ha två stycken konsolfönstervärd?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Om inte malwarebyte startar, kolla om Emsisoft emergency kit funkar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Testat o starta datorn i felsäkert läge?

Permalänk

går inte med WIN 8.1 eller?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

går inte med WIN 8.1 eller?

jupp kör SHIFT+restart för felsäkert

testa kör cmd som admin:sfc /scannow för o kolla att systemfiler är ok.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

går inte med WIN 8.1 eller?

Shift-klicka på restart där du stänger ner datorn eller http://www.7tutorials.com/5-ways-boot-safe-mode-windows-8-win...

Permalänk
Medlem

Vad menar du med recoveryfunktionen? Är det fabriksåterställningen?
Formatering och ominstallation skall inte vara något problem som en sista utväg, oavsett om återställningspartitionen är infekterad eller inte, men det kan möjligen krävas hjälp av någon på en frisk dator för att ladda ner win 8 iso:n (om du inte har det liggandes på en usb nånstans).

Permalänk

körde avg utan internet och denna Emsisoft emergency kit
den senare hittade 28 filer hela Avira var infekterat enligt emsisoft men nu hittar de inget mer men varje gång jag startar om datorn så får jag logga ut och in för att den ska starta ordentligt.
då får jag förfrågan hur vill jag öppna http:// sen inget mer så nåt vajsing är det ju
var får man tag i en WIN 8.1 64bit iso?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

kollade datorinfo har nån oem nummer men det l'r nog inte hjälpa

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

körde avg utan internet och denna Emsisoft emergency kit
den senare hittade 28 filer hela Avira var infekterat enligt emsisoft men nu hittar de inget mer men varje gång jag startar om datorn så får jag logga ut och in för att den ska starta ordentligt.
då får jag förfrågan hur vill jag öppna http:// sen inget mer så nåt vajsing är det ju
var får man tag i en WIN 8.1 64bit iso?

Du kan ladda hem en Windows 8.1 ISO helt utan nyckel genom att klicka på Skapa medium på denna sida http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Edit: Jag laddade hem en W8.1 ISO från denna sida för cirka 1 år sedan och om jag kommer ihåg rätt så går det att välja spara ISO i hämtade filer eller på skrivbordet och sedan använda valfritt program för att lägga över den på ett USB minne eller bränna den på en DVD-+R skiva.

Visa signatur

janee

Permalänk

Hoppas att det är ok att jag hänger på tråden.
Jag har helt uppdaterat W8 och Norton med hela kittet, har även Malwarebytes. Det är en HP laptop med ett integrerat HP-program för uppdateringar etc, även ett för nätverkskontroll.

Enligt Nortons historik omdirigeras nätverkskortet först till ett annat nätverk, sen till ytterligare ett och sedan till ett skyddat nätverk. För mig som okunnig låter nätverk som någonting som finns i huset, ett dolt nätverk. Norton har blivit korrumperat, när jag ändrar inställningar så ändras dom tillbaka, det är den direkta uppstarten av realtidsskydd och även blockering av all nätverkstrafik.

Malwarebytes hittar ingenting, inte Norton heller naturligtvis. Norton släpper inte in Malwarebytes för scanning. HP nätverkskontroll hittar någonting på nätverkskortet och "gör en återställning". Men dom här omdirigeringarna återställs sekundsnabbt så fort jag gjort en åtgärd oavsett om jag via Norton blockerat trafiken eller inte, flygplansläge eller inte.

Jag misstänker på rätt goda grunder att nätverkstrafiken här övervakas, då krävs det väl något som sätter sig på nätverkskortet och automatiskt kan komma tillbaka när det tas bort? Den vägen borde väl även kunna användas av hackare som en öppen dörr? Jag ominstallerade W8 för ett par veckor sen, glädjen vara knappt ett dygn, när jag vaknade så kunde jag inte logga in på Norton, nytt lösenord.

Men om jag gör såhär?
Jag åker till ett ställe utom räckhåll för nätverket, gör ominstallationen i felsäkert läge och gör de inställningar jag begriper mig på i Norton för att göra det så aggressivt jag kan. Sen åker jag till tex. biblioteket och använder deras nätverk för att ladda ner Malwarebytes samt andra skydd som ni kan föreslå och scannar allt med alla. Då borde jag väl komma tillbaka ren från virus och malware och okorrumperat skydd? Jag har även en säkerhetskopia för systemet som jag på Windows uppmaning gjorde i Januari, är den till någon hjälp? När jag ominstallerade så blev det 180 uppdateringar, långtråkigt och sårbart.

Det blev mycket text igen, men utan beskrivning av problemen så blir det svårare att komma någonvart. Men min fråga är alltså det sista stycket, kan det funka? Vad mer än Malwarebytes ska jag ta hem när jag är bortom räckhåll?

Nu ska jag ta på mig min foliehatt så att CIA inte kan läsa mina tankar.

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan ladda hem en Windows 8.1 ISO helt utan nyckel genom att klicka på Skapa medium på denna sida http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Edit: Jag laddade hem en W8.1 ISO från denna sida för cirka 1 år sedan och om jag kommer ihåg rätt så går det att välja spara ISO i hämtade filer eller på skrivbordet och sedan använda valfritt program för att lägga över den på ett USB minne eller bränna den på en DVD-+R skiva.

Hej jag skapade ett WIn 8.1 på usb 64bit problemet är att ajg bara har Lenovos Oem ID för Windows så det kan ju vara kört pga.
Sedan var jag i kontakt med de idag deras recovery dvd kostar ungefär 400kr sedan måste jag eftersom jag inte har en dvdrom i datorn därav GT750M i SLI så räknade jag lite snabbt att i runda slängar måste jag lägga ut mellan 1600-2000KR för att kunna få igång datorn igen men sånna pengar slänger jag inte ut på en så pass "gammal" dator.

EDIT:
för när datorn öppnas frågar den vad jag vill göra/öppna med (HTTP)? så nåt vajsing är det fortfarande vet bara inte vad, försöker jag exempelvis återinstallera Windows via WIN 8.1´s egna sätt säger den att det saknas filer och kan ej heller den vägen ominstallera
och Ccleaner går fortfarande inte att köra adwcleaner går ej installera än heller trots det att avg och EmsisoftEmergencyKit hittade massor med lall och ludd i datorn så känns den inte riktigt ren än för varför frågar Windows med vilket program jag vill öppna(HTTP) det är nåt kvar i datorn men jag får inte bort det

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av SvanteLilltroll:

Hoppas att det är ok att jag hänger på tråden.
Jag har helt uppdaterat W8 och Norton med hela kittet, har även Malwarebytes. Det är en HP laptop med ett integrerat HP-program för uppdateringar etc, även ett för nätverkskontroll.

Enligt Nortons historik omdirigeras nätverkskortet först till ett annat nätverk, sen till ytterligare ett och sedan till ett skyddat nätverk. För mig som okunnig låter nätverk som någonting som finns i huset, ett dolt nätverk. Norton har blivit korrumperat, när jag ändrar inställningar så ändras dom tillbaka, det är den direkta uppstarten av realtidsskydd och även blockering av all nätverkstrafik.

Malwarebytes hittar ingenting, inte Norton heller naturligtvis. Norton släpper inte in Malwarebytes för scanning. HP nätverkskontroll hittar någonting på nätverkskortet och "gör en återställning". Men dom här omdirigeringarna återställs sekundsnabbt så fort jag gjort en åtgärd oavsett om jag via Norton blockerat trafiken eller inte, flygplansläge eller inte.

Jag misstänker på rätt goda grunder att nätverkstrafiken här övervakas, då krävs det väl något som sätter sig på nätverkskortet och automatiskt kan komma tillbaka när det tas bort? Den vägen borde väl även kunna användas av hackare som en öppen dörr? Jag ominstallerade W8 för ett par veckor sen, glädjen vara knappt ett dygn, när jag vaknade så kunde jag inte logga in på Norton, nytt lösenord.

Men om jag gör såhär?
Jag åker till ett ställe utom räckhåll för nätverket, gör ominstallationen i felsäkert läge och gör de inställningar jag begriper mig på i Norton för att göra det så aggressivt jag kan. Sen åker jag till tex. biblioteket och använder deras nätverk för att ladda ner Malwarebytes samt andra skydd som ni kan föreslå och scannar allt med alla. Då borde jag väl komma tillbaka ren från virus och malware och okorrumperat skydd? Jag har även en säkerhetskopia för systemet som jag på Windows uppmaning gjorde i Januari, är den till någon hjälp? När jag ominstallerade så blev det 180 uppdateringar, långtråkigt och sårbart.

Det blev mycket text igen, men utan beskrivning av problemen så blir det svårare att komma någonvart. Men min fråga är alltså det sista stycket, kan det funka? Vad mer än Malwarebytes ska jag ta hem när jag är bortom räckhåll?

Nu ska jag ta på mig min foliehatt så att CIA inte kan läsa mina tankar.

ta hem AVG free och EmsisoftEmergencyKit kolla med dessa om de hittar nåt kollade min dator med dessa 3ggr i går datorn var nedlusad med virus tror fortfarande inte den är helt ok även om de inte hittar nåt nu på 3 efterföljande scannar.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

@Legopappa:

1. Vad heter din Lenovo dator?

2. Var datorn helt ny när du köpte den?

3. Och var Windows 8.1 redan installerad när du köpte datorn?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

ta hem AVG free och EmsisoftEmergencyKit kolla med dessa om de hittar nåt kollade min dator med dessa 3ggr i går datorn var nedlusad med virus tror fortfarande inte den är helt ok även om de inte hittar nåt nu på 3 efterföljande scannar.

Testa Norton Power Eraser, den brukar kunna upptäcka det mesta: https://security.symantec.com/nbrt/npe.aspx

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av janee:

@Legopappa:

1. Vad heter din Lenovo dator?

2. Var datorn helt ny när du köpte den?

3. Och var Windows 8.1 redan installerad när du köpte datorn?

jepp sprillans ny inköpt på komplett 2013
Den heter helt enkelt Y 500
Nej det var Win 8 som var för installerad

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

jepp sprillans ny inköpt på komplett 2013
Den heter helt enkelt Y 500
Nej det var Win 8 som var för installerad

Jag vet ej hur det fungerar att installera Windows 8.1 på en Lenovo Laptop som kom med Windows 8 men här är en tråd som diskuterar hur man gör en ny Windows 8/8.1 installation på en Lenovo dator, kolla inlägg nr 8 i denna tråd http://www.eightforums.com/installation-setup/38486-need-help...

Edit: Och eftersom licensnyckeln är inbäddad (embedded) i BIOS/UEFI så behöver du nog inte skriva in någon nyckel vid windows installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nyckeln till Windows ligger i bios och är inget att oroa sig för. Du har dessutom 30 dagars trial om det strular.
Drivrutiner får du sedan från lenovos hemsida. Nätverksdrivrutiner kan vara bra att förbereda innan om du inte har någon annan dator att tillgå

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nyckeln till Windows ligger i bios och är inget att oroa sig för. Du har dessutom 30 dagars trial om det strular.
Drivrutiner får du sedan från lenovos hemsida. Nätverksdrivrutiner kan vara bra att förbereda innan om du inte har någon annan dator att tillgå

Verkligen? tackar så mycket.
Fan vad bra det ska jag testa se vad Windows säger tackar så mycket

En fråga dock om jag nu skulle köpa en ny laptop då denna är 2 år gammal vilken grafikkort ska jag gå efter GTX980 är lite för dyra om ingen vet av nåt ställe som är billigare än de vanliga butikerna?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Laddade hem Norton Power Eraser, AVG Free, Emisoft Emergency Kit samt en ny version av vanliga Norton igår, hade Malwarebytes redan. Allting blev uppdaterad enligt begäran. Emisoft hittade sju virus som det klassade som ofarliga och jag satte dom i karantän. AVG hittade ingenting. Malwarebytes hittade ingenting. NPE hittade heller ingenting. AVG ville lägga till ett tillägg till Chrome och det tillät jag. Efter det blev AVG och Norton väldigt osams, Norton krävde att hela AVG skulle bort. Norton började tjura och gick i felsäkert läge. Jag tog inte bort hela AVG men avinstallerade däremot tillägget.

Norton fick inte komma ut på nätet vilket det måste före uppstart trots att HPs program återställde det berörda nätverkskortet. Emisoft vill alltid ladda hem "miljoner med virusdefinitioner" innan det skramlar igång. Det var väldigt stor skillnad i filstorlek när jag tog hem programmen NPE och AVG var på ca 5 och 9 kb (kommer inte ihåg vilket som var vad) medans Emisoft var betydligt större med sina nästan 160.000 kb. Har jag laddat hem korrupta program?

Eftersom Emisoft var den enda som hittade något så satte jag den på en djupscanning innan jag gick och la mig. Men för att ingen skulle komma in på datorn så satte jag på flygplansläge, slog av WiFi, blockerade all nätverkstrafik genom Norton samt inaktiverade båda nätverkskorten. När jag vaknade i morse och startade datorn (Emisoft skulle enligt min instruktion slå av datorn när den var klar) så skulle Windows-inställningar uppdateras etc. Nu har den i sex timmar fastnat i att det är klart till 100%, men att jag inte ska slå av datorn.

Jag blir alltså inte insläppt i datorn nu, hur ska jag komma in i den och vad ska jag ta mig till om jag får komma in? Datorjäveln hamnar snart på huggkubben! Norton-historiken rörande nätverkskortet (bara det ena som alltid) ser fortfarande i mina ögon skum ut. Men får jag be att återkomma till om jag kommer in i datorfan och kan rensa upp på ett eller annat sätt.

Permalänk
Skrivet av SvanteLilltroll:

Laddade hem Norton Power Eraser, AVG Free, Emisoft Emergency Kit samt en ny version av vanliga Norton igår, hade Malwarebytes redan. Allting blev uppdaterad enligt begäran. Emisoft hittade sju virus som det klassade som ofarliga och jag satte dom i karantän. AVG hittade ingenting. Malwarebytes hittade ingenting. NPE hittade heller ingenting. AVG ville lägga till ett tillägg till Chrome och det tillät jag. Efter det blev AVG och Norton väldigt osams, Norton krävde att hela AVG skulle bort. Norton började tjura och gick i felsäkert läge. Jag tog inte bort hela AVG men avinstallerade däremot tillägget.

Norton fick inte komma ut på nätet vilket det måste före uppstart trots att HPs program återställde det berörda nätverkskortet. Emisoft vill alltid ladda hem "miljoner med virusdefinitioner" innan det skramlar igång. Det var väldigt stor skillnad i filstorlek när jag tog hem programmen NPE och AVG var på ca 5 och 9 kb (kommer inte ihåg vilket som var vad) medans Emisoft var betydligt större med sina nästan 160.000 kb. Har jag laddat hem korrupta program?

Eftersom Emisoft var den enda som hittade något så satte jag den på en djupscanning innan jag gick och la mig. Men för att ingen skulle komma in på datorn så satte jag på flygplansläge, slog av WiFi, blockerade all nätverkstrafik genom Norton samt inaktiverade båda nätverkskorten. När jag vaknade i morse och startade datorn (Emisoft skulle enligt min instruktion slå av datorn när den var klar) så skulle Windows-inställningar uppdateras etc. Nu har den i sex timmar fastnat i att det är klart till 100%, men att jag inte ska slå av datorn.

Jag blir alltså inte insläppt i datorn nu, hur ska jag komma in i den och vad ska jag ta mig till om jag får komma in? Datorjäveln hamnar snart på huggkubben! Norton-historiken rörande nätverkskortet (bara det ena som alltid) ser fortfarande i mina ögon skum ut. Men får jag be att återkomma till om jag kommer in i datorfan och kan rensa upp på ett eller annat sätt.

Jag använder in Norton i nån som helst omfattning so där kan jag inte vara till nån hjälp men att du inte kommer in i datorn låter su skumt.
Jag o andra sidan är säker på att jag har nåt virus kvar men inget som varken AVG eller emisoft hittar skumt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ryktet om webbplatsen xp-vista.com: https://www.mywot.com/en/scorecard/xp-vista.com
Sidan verkar mest finnas för att försöka sälja dåliga SpyHunter.

Permalänk

Efter att ha misshandlat datorn med alla tänkabara kombinationer av tangenterna Shift, Ctrl, F8 samt Escape så ändrades meddelandet på skärmen till bara; vänta. Ett par timmar senare så blev jag faktiskt insläppt. Kastade ut AVG och satte alla andra till att scanna. Under tiden gjorde jag ändringar på nätverkskortens inställningar, har inte vågat tidigare men nu är det mer som - Va fan. Bockade bort allt som inte såg helt livsnödvändigt ut och fick bara två bockar kvar. Inaktiverade det kort som aldrig används ändå. Se på fan, nu började historiken i Norton se annorlunda ut. Min IP har förut först tagits bort från kortet som blivit oskyddat, anslutits till en annan IP som ser helmysko ut och är oskyddad, återförts till sitt ursprungliga läge men fortfarande oskyddat och till sist anslutits till ett skyddat nätverk. Nu har det upphört och Nortons brandvägg blockerar nåt protokoll av nåt slag som försöker komma in oavbrutet. Ett steg framåt tror jag.

Permalänk
Medlem

Hur går det med din dator, har du fått bort viruset? Eller vad det nu kan vara.
Det låter som om att du kanske fått ett rootkit-virus. De kan vara mycket svåra att upptäcka och de brukar blockera antivirusprogram från att köras och installeras. Många gånger ser det ut som virusskyddet är igång och fungerar som vanligt fast det är bara en falsk fasad som viruset skapar.

Kan man inte installera Malwarebytes så finns det ett program som samma utvecklare skapat som heter Chameleon som gör att det går att installera. Det finns även ett program som tar bort rootkit gratis.

§9 /moderator
Visa signatur
Permalänk

slutade med ominstallation och kommer inte ihåg vem av er det var som skrev att id´t finns nånstans i datorn och mycket riktigt behövde inte knappa in nån id alls bara köra in Win 8.1 och sen är det ju det där med program och sånt som tar tid men ja Viruset eller vad det kan ha varit är borta

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]