Intel bryter Tick-Tock-modellen – Cannonlake på 10 nanometer skjuts på framtiden

Permalänk

Detta var väl väntat?

Själv så ser jag ingen anledning att uppgradera förrän det finns processorer på 4,8GHz standard clock.

Permalänk
Medlem

Hmmhh, blir väl att vänta på Kaby Lake ändå då, ifall framtiden efter det blir osäker. Förhoppningsvis fler finesser och fixat eventuella problem, DDR4 mer moget och förhoppningsvis billigare, osv.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Detta var väl väntat?

Själv så ser jag ingen anledning att uppgradera förrän det finns processorer på 4,8GHz standard clock.

Varför ska frekvensen spela roll?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Tycker snarare att det betyder att Intel inte känner sig hotade av sina konkurrenter och därför väljer att dra ut på 14nm till det yttersta och därmed maximera sin vinst med minimala utgifter. Jag kan ju ha fel, men tycker det här verkar dåligt för konsumenter, utvecklingen sker inte så snabbt som den skulle kunna göra med bra konkurrens.

Som sagts det är antagligen bara till en viss del. Intel konkurrerar fortfarande med sig själva. Om skillnaderna är extremt minimala finns ingen anledning för många att uppgradera. Dom som köpte i5/i7 K-modell från Sandybridge har Intel inte tjänat så mycket på, dom kan glatt sitta på dessa cpu'er till 2016/17. Väldigt många, även om dom köpt färdiga datorpaket som inte heller har någon anledning att uppgradera pga detta. Visserligen vet många inte om det men väldigt mycket folk kommer till forum för att få hjälp och då blir dom besvarade med att deras i5 2500K kan överklockas en bit och då fortfarande står sig bra till idag. Sedan borde Intel ta AMDs Zen på allvar, man vet ju inte om AMD lyckas bra eller ej.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför ska frekvensen spela roll?

Därför att den gör det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Därför att den gör det?

Det gör det inte alls, IPC är långt viktigare.

Du håller dig sjukt långt ifrån Fury då antar jag med? 500Mhz är ju väldigt slött...

Frevensen visar långt långt ifrån hela bilden, annars har ju du ju FX-9590 du kan köpa, den är bara 100 Mhz ifrån ditt krav.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Intel ser väl ingen större konkurrens och har heller ingen press på sig, för tillfället..
Dock dom ligger nog inte på latsidan heller, dagens tekniker att konstruera CPU kommer inte hålla länge till, behövs nått nytt snart, inom några år..

Med Minne kan man stapla på höjden för högre kapacitet och i viss mån prestanda , är nog betydligt knepigare att göra med en CPU, att bara lägga till cores är inget större problem idag, men funkar mest bara bra för serverändamål och vissa ganska få programvaror/ändamål.
Vad som behövs för vanliga datorn är högre IPC...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det gör det inte alls, IPC är långt viktigare.

Du håller dig sjukt långt ifrån Fury då antar jag med? 500Mhz är ju väldigt slött...

Frevensen visar långt långt ifrån hela bilden, annars har ju du ju FX-9590 du kan köpa, den är bara 100 Mhz ifrån ditt krav.

Frekvensen är viktig för den står för hur många instruktioner som processor klarar av per sekund men IPC är naturligtvis också viktigt.

FX 9590 kunde ha varit en hyfsad processor om det inte var för att den har 220W TDP... inte för energiförbrukningen i sej utan för värmeutvecklingen som detta medför och att den måste kylas med en fläkt som snurrar på i högre varvtal med mer oljud som följd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Frekvensen är viktig för den står för hur många instruktioner som processor klarar av per sekund men IPC är naturligtvis också viktigt.

FX 9590 kunde ha varit en hyfsad processor om det inte var för att den har 220W TDP... inte för energiförbrukningen i sej utan för värmeutvecklingen som detta medför och att den måste kylas med en fläkt som snurrar på i högre varvtal med mer oljud som följd.

Nej, det står för beräkningar per sekund, IPC är instruktioner per clock/cykel.

Den allra största anledningen till att Apples trekärniga processorer på 1.3Ghz fullständigt demolerar valfri Snapdragon (fyrkärniga 2.5Ghz +) är just på grund av extremt hög IPC. Det är därför Intel är så starka på processormarknaden, inte på grund av höga frekvenser.

Högre IPC > Högre Frekvens

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det står för beräkningar per sekund, IPC är instruktioner per clock/cykel.

Den allra största anledningen till att Apples trekärniga processorer på 1.3Ghz fullständigt demolerar valfri Snapdragon (fyrkärniga 2.5Ghz +) är just på grund av extremt hög IPC. Det är därför Intel är så starka på processormarknaden, inte på grund av höga frekvenser.

Högre IPC > Högre Frekvens

Du har rätt... beräkningar per sekund.

Intels nya processorer kan ha hur bra IPC som helst... jag känner fortfarande inget behov av att uppgradera förrän dom kan erbjuda en på 4,8GHz till ett pris under $400.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FabriciusRex:

@Cinder: Jag ser två scenarier här: antingen sitter Intel med 10 nm och väljer att inte lansera det för att man vill mjölka marknaden på 14 nm ett tag till. Eller så har intel svårigheter med 10 nm och väljer att vara kvar på 14 nm ett tag till.

Att intel har ett övertag idag är givet. Om intel kommer ha ett över tag om 6-12 månader är väl inte lika självklart i och med att amd snart också kommer vara där.

Jag står fast vid min synpunkt att om Intel hade möjligheten att få ut 10 nm skulle man ta den.

Det finns en tredje scenarie som är att övergången till 10 nm är väldigt svår, när dessutom konkurrensen inte är så hård så väljer Intel att balansera deras utveckling så att de i långa loppet tjänar på det. Det innebär inte att strunta helt i att utveckla, men inte heller att kraftigt ekonomisk skada företaget med onödig mycket forskning i onödan.

Det jag inte gillar med Intel är att de bloatar ner varenda billig x86 processor med en GPU och snålar in på både cache och cores istället. Där Xeon E5 har helt plötsligt blivit de billigaste ej sönderblotade cpuer som finns att köpa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Du har rätt... beräkningar per sekund.

Intels nya processorer kan ha hur bra IPC som helst... jag känner fortfarande inget behov av att uppgradera förrän dom kan erbjuda en på 4,8GHz till ett pris under $400.

Det där är ju inte logiskt på något sätt men visst, vänta du. Det lär ta väldigt, väldigt lång tid.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ja kanske IBM kommer med nästa generations CPUer? Eller inte.

Permalänk
Skrivet av Ertiyed:

Ja kanske IBM kommer med nästa generations CPUer? Eller inte.

Jag tror mer på en kinesisk tillverkare med en ny revolutionerande arkitektur.

Permalänk

Brott mot Moores lag! Vad blir den straffrättsliga påföljden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det kommer alltså inga nya 6-8core cpus inom den närmsta framtiden?
Kommer nästan bli tvungen att köpa en 'gammal' processor när det är dags att uppgradera då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag tror mer på en kinesisk tillverkare med en ny revolutionerande arkitektur.

Hade varit intressant. Vi får se hur det blir i slutändan.

Permalänk
Medlem

Det låter som om Skylake blir ganska framtidssäker, med andra ord

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Tror de fyra största faktorerna som bidrar (utan inbördes ordning) är:

1. Tekniken blir allt dyrare och svårare att utveckla (och ger relativt allt mindre reella förbättringar tillbaka).
2. Efterfrågan ifrån kunder på PC och relaterade komponenter minskar (det är mobila enheter som telefoner och andra liknande mobila enheter som mest efterfrågas på marknaden).
3. Konkurrensen är mindre ifrån AMD och andra på PC-segmentet (annars så kanske Intel kunde tänka sig att ta lite större förluster för att bibehålla marknadsandelar).
4. Eftersom de tre faktorerna ovan gäller så vill Intel (vars vinst och marginaler minskat det sista året) se till att hålla aktieägarna lite mer nöjda. Detta genom att dra ner på utvecklingstakt och investeringar, speciellt på marknader som inte hotas och inte utvecklas like mycket, och inte heller längre är lika lönsamma att satsa på.

Detta innebär att det är rätt naturligt för Intel att vilja spara och skjuta så mycket som möjligt på så kapitaltunga investeringar, som nya processnoder verkligen är, och därmed se till att minska utgifterna för att inte tappa allt för mycket vinst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Herr Andersson:

Frekvensen är viktig för den står för hur många instruktioner som processor klarar av per sekund men IPC är naturligtvis också viktigt.

FX 9590 kunde ha varit en hyfsad processor om det inte var för att den har 220W TDP... inte för energiförbrukningen i sej utan för värmeutvecklingen som detta medför och att den måste kylas med en fläkt som snurrar på i högre varvtal med mer oljud som följd.

Skrivet av Herr Andersson:

Du har rätt... beräkningar per sekund.

Intels nya processorer kan ha hur bra IPC som helst... jag känner fortfarande inget behov av att uppgradera förrän dom kan erbjuda en på 4,8GHz till ett pris under $400.

Haha, du bjuder verkligen på humor! Om det släpps en processor med tio gånger så hög IPC som Haswell och 4 GHz stock clock, så köper du ändå inte den, trots att den presterar tio gånger så bra som en 4790K? Det är över ett decennium sedan man hängde upp sig på klockfrekvens på det sättet som du gör.

FX‑9590 en hyfsad processor? Alltså den är ju inte värdelös, men 4790K @ 4,4 GHz presterar ca 50 % bättre singeltrådat än 9590 @ 5 GHz, och då är 9590:n verkligen maxklockad medan 4790K:n fortfarande har marginal för lite högre klock.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det står för beräkningar per sekund, IPC är instruktioner per clock/cykel.

"Beräkningar per sekund" är en benämning som jag inte känner att jag kan ställa mig bakom. Varför inte "klockcykler per sekund"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

"Beräkningar per sekund" är en benämning som jag inte känner att jag kan ställa mig bakom. Varför inte "klockcykler per sekund"?

Ja, det var jag som var för snabb på det bara

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Intel och Microsoft behöver mer konkurrens, det är den bistra sanningen...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Ja kanske IBM kommer med nästa generations CPUer? Eller inte.

POWER9 ligger väl i pipelinen inom något år. De har, IIRC, fått ett PPA för två superdatorer som bygger på POWER9/Nvidia Volta som ska levereras 2016 eller 2017.

Grejjen är väl att deras POWER-artiketur inte lämpar sig speciellt bra för desktop användande och gissningsvis har IBM inget intresse av att kränga lågmarginal chips när de kan sälja grejjerna för $1000++ styck istället. Dessutom dumpade de ju sin tillverkning på GloFo, tror t.o.m de betalade GloFo typ 1 miljard dollar för att de skulle ta över skiten.

Skrivet av SweMerlin:

Intel och Microsoft behöver mer konkurrens, det är den bistra sanningen...

.

Ja, en stor del av problemet är att konsumentmarknaden är så nergrävd i x86 m.h.a Windows att det kommer blir svårt att ta sig ur då Intel och AMD är de enda tillverkarna med en x86-licens.

Edit: och VIA men de har väl inte släppt något på typ 5 år eller så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, det är antagligen inte för att fysikens lagar börjar sätta käppar i hjulen... Vid lanseringen av Sandy Bridge på 32nm tog det 3 månader innan AMD släppte Llano på 32nm, om Intel mest använder FoU budgeten för personalfester numera så undrar jag vad GloFo, Samsung och TSMC bränt sin FoU budget på sedan 2011 då man är flera år efter Intel idag? TSMC har väl fortfarande ingen kommersiellt fungerande 16nm FinFET process och vad jag läst är "yield" på Samsungs "14nm" FinFET väldigt låg för tillfället och det enda som tillverkas med kommersiellt gångbar ekonomi är en systemkretsar med liten kretsyta (Exynos 7420 är ~80mm²) och väldigt låg strömförbrukning.

Är också uppenbart att Intel fortfarande har problem med 14nm, alla kretsar som finns i större kvantiteter har relativt låg strömförbrukning och en kretsyta på <100mm². Man har i alla fall lyckats tillverka i7-5775C som har 65W TDP, dessa borde ligga runt 150-200mm² (hittar inga siffror). Ska bli väldigt intressant att se om man lyckas producera tillräckligt med 4C Skylake-kretsar för att möta efterfrågan.

Problemen ser bara ut att bli värre när man tittar framåt. Ett krav för att nå under 10nm är att Extreme Ultraviolet Lithography (EUV) blir kommersiellt gångbar. 10nm utan EUV kommer kräva "quad patterning" och vad jag förstår är en av de absolut största problemen med 14nm (och 20nm för de andra) just att man inte längre klarar sig med ett litografisteg utan måste köra "double patterning". Intel började titta på EUV redan 2001, 2004 sa man att det skulle vara klart för 32nm. Än idag finns rejäla tekniska utmaningar med EUV.

Detta givet så tror jag tyvärr 10nm under 2017 är ett rätt svårt "stretch goal", <10nm innan 2020 är bara att glömma.

Precis. De har ju fortfarande ekonomiska incitament att krympa om det medför att de kan ta en bättre position på den mobila marknaden, så jag tror inte det handlar så mycket om bristande konkurrens i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brist på konkurrens? Tillverkar ens AMD processorer längre? För PCs känns det inte som att det har hänt skitmycket heller sen sandybridge, varje krympning ger lite mer prestanda men sandy bridge klockar lite högre.

Ultrabooks och mobila enheter är väl var krympningarna har gjort mycket nytta med lägre energiförbrukning och värme men även där är Intel den självklara vinnaren.

Kanske lyckas AMD bygga bra processorer igen eller kanske tar Samsung och Qualcomm steget upp från mobilmarknaden de redan dominerar och ser potentialen att konkurrera mot Intel på PC-marknaden, nu när Intel verkar krypa sig nedåt med broadwell och Core M.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Det kommer alltså inga nya 6-8core cpus inom den närmsta framtiden?
Kommer nästan bli tvungen att köpa en 'gammal' processor när det är dags att uppgradera då.

De lanseras i början på 2016. Broadwell-E. De kommer att köras på existerande X99 chipset.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv

Får se vad som händer först, Intel lanserar något som är värd att slänga ut tusenlappar för att uppgradera till eller att min i7 2700K slutar fungera hehe.

Så länge den fungerar känns de strax under 2000kr jag köpte den för som en rätt bra investering, blir tre år nu i höst till och med. Hade något värt att uppgradera till lanserats hade jag gjort det typ nu. Tre år mellan uppgraderingarna är länge nog som entusiast egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är logiskt. Tyvär saknar intel konkurrens på Processorsidan, och hur mycket man än lägger ner på RnD så går det inte att krympa atomer. Jag tror att någon måste hitta på ett för oss hittills okännt sätt att göra transistorer om vi ska kunna få snabbare och energisnålare prollar i framtiden.

Som detta?
https://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/46725.wss

IBM har i mer än +20 år letat efter en fortsättning i olika former, här är det quantum och tidigare så var det transistorer med tunneling effekt. Verkar som IBM släpper en del av forskningen och gör den fri för den som vill fortsätta,
Det som kommer är troligen inget okänt, däremot så kommer det troligen inte att ske någon större krympning enligt Moore's lag. Vad som behövs är en ersättare som bibehåller eller ökar hastigheten med en bra mycket mindre energiförlust, då det är förutsättningen för att göra större, snabbare och energieffektiva kretsar.
Tidigare så har ju en krympning givit något av ovan och då även en större vinst genom att man fått ut mer kretsar vi en krympning, nu blir det istället förenklingar i tillverkning som kan stå för vinstökning viket även det är svårt.

http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1257734
http://www.zurich.ibm.com/st/post_cmos/nanowires_modeling.htm...
http://grantome.com/grant/NSF/ECCS-0701635
http://www.researchgate.net/publication/228723526_Low-Voltage...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, det är antagligen inte för att fysikens lagar börjar sätta käppar i hjulen... Vid lanseringen av Sandy Bridge på 32nm tog det 3 månader innan AMD släppte Llano på 32nm, om Intel mest använder FoU budgeten för personalfester numera så undrar jag vad GloFo, Samsung och TSMC bränt sin FoU budget på sedan 2011 då man är flera år efter Intel idag? TSMC har väl fortfarande ingen kommersiellt fungerande 16nm FinFET process och vad jag läst är "yield" på Samsungs "14nm" FinFET väldigt låg för tillfället och det enda som tillverkas med kommersiellt gångbar ekonomi är en systemkretsar med liten kretsyta (Exynos 7420 är ~80mm²) och väldigt låg strömförbrukning.

Är också uppenbart att Intel fortfarande har problem med 14nm, alla kretsar som finns i större kvantiteter har relativt låg strömförbrukning och en kretsyta på <100mm². Man har i alla fall lyckats tillverka i7-5775C som har 65W TDP, dessa borde ligga runt 150-200mm² (hittar inga siffror). Ska bli väldigt intressant att se om man lyckas producera tillräckligt med 4C Skylake-kretsar för att möta efterfrågan.

Problemen ser bara ut att bli värre när man tittar framåt. Ett krav för att nå under 10nm är att Extreme Ultraviolet Lithography (EUV) blir kommersiellt gångbar. 10nm utan EUV kommer kräva "quad patterning" och vad jag förstår är en av de absolut största problemen med 14nm (och 20nm för de andra) just att man inte längre klarar sig med ett litografisteg utan måste köra "double patterning". Intel började titta på EUV redan 2001, 2004 sa man att det skulle vara klart för 32nm. Än idag finns rejäla tekniska utmaningar med EUV.

Detta givet så tror jag tyvärr 10nm under 2017 är ett rätt svårt "stretch goal", <10nm innan 2020 är bara att glömma.

Håller med, vill bara förtydliga att EUV även det är en dyr och komplicerad teknik som långtifrån är färdig.
Det kan även vara så att det aldrig kommer att fungera med EUV på större kretsar litografiskt då EUV knappast är en stabil ljuskälla, med stabil menar jag då att den emitterande punkten inte har ett givet läge.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

AMD går ju över till 14 nm nästa år. Det kommer vara första gången på många år som AMD och Intel ligger på samma nodstorlek, och det kommer ge AMD mycket större möjlighet att konkurrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Är så mycket mer än det som gör en bra processor. Men för strömförbrukningens skull blir det en fin buff framåt. Inget att ersätta SB med, men bygger man nytt och Zen ligger runt SB till lägre pris än Intel , så kan det vara givet val till en spelburk.

Dock är konsumenter helt insnöade att det ska stå Intel, helt enkelt bättre kvalité på datorn (även om det inte är sant).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar