Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

18 utan tvekan. dock anser jag att 12 åringar kan spela det utan att må dåligt.
sprang runt och mördade folk i gta 3 när jag var liten, men har inte påverkat mig alls

Gjorde exakt samma sak, men hur vet man att man inte påverkas?

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av capolano:

Gjorde exakt samma sak, men hur vet man att man inte påverkas?

när man råkar se en film eller gif eller webm på någon som dör och man sitter och gråter och skakar över det man sett i flera timmar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

när man råkar se en film eller gif eller webm på någon som dör och man sitter och gråter och skakar över det man sett i flera timmar

Jag tror mer att det kan sätta sig i det omedvetna hos en människa. Man kan bli mer "kall" och reagera annorlunda mot våld, blod, sex och droger i verkligheten. Jag tror i slutändan dock att det är individuellt, jag spelade GTA när jag var 11 bast som först och tyckte att det var skit kul att köra över folk med bil och skjuta mot poliser.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk

Det är ju tortyr i spelet. Absolut 18. Möjligtvis 16.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Det är lätt att förfasa sig över innehållet som vuxen, eftersom man förstår det. Frågan är om det barn som spelet inte är lämpat för, skulle ha förmågan att ta sig så långt i spelet att det blev olämpligt. Engelskan i sig lär ju vara ett stort hinder.

Men det finns människor som förfasar sig över småsoldater och lego också. Jag tror snarare att den (pseudovetenskapliga) (barn)psykologin är mer skadlig för barnen än vad vapenleken är, eftersom den skärmar barnen från verkligheten och knappast förbereder dem på hur världen faktiskt ser ut. Det tycks snarare som att man riskerar leda in individerna i ett behov av livslång terapi.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

10-12 år, Har aldrig haft några begränsningar på spel under min uppväxt och anser inte att det har skadat mig på något sätt.

Handlar i slutändan om hur man fostrar ungen...

Permalänk
Medlem

Någonstans mellan 15-16,

18+ är inte så oförståeligt ändå, då det finns en del lite kraftigare scener som när man tvingas dra ut tänder och köra skendränkning på en kille.

Handlar dock i slutändan om hur föräldrarna uppfostrar barnet och mindre om ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Det är ju tortyr i spelet. Absolut 18. Möjligtvis 16.

Det här mfl andra.
Tycker ni vi ska införa 18-års gräns på en del filmer med?
Jag tycker helt klart filmvåld är värre än vad som visas i ett spel, även om man påverkar mängden våld själv är det mindre grafiskt än vad som visas i en del filmer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Vetenskap är ingen trosuppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är det, du kan aldrig vara fullständigt säker på någonting, särskilt inte inom sociala fält som ex humaniora.

Richard Feynman som tog nobelpris i fysik hävdade att tom han och hans kollegor inom fysiken ej kunde vara säkra, utan man drog mer eller mindre kvalificerade gissningar validerade genom observationer.

Nu verkar du dock inte särskilt ödmjuk, till skillnad från Richard Feynman, det brukar dock vara så att ju mer man vet och förstår desto säkrare blir man på att man inte vet särskilt mycket.

Min personliga åsikt är att Gta fem kräver en högre åldersgräns än vad ettan gjorde, ettan hade gullig grafik med en top down view i 2d, denna är nästan fotorealism där människor blir mördade, man kan köpa droger och horor och slå ihjäl människor med sin bara händer i bilder som är lättare att relatera till.

PS. För ett tag sedan sade vetenskapen att jorden var platt, och människor som hävdade annorlunda brändes på bål, tänk om du hade levt då, hade du köpt det?

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

PS. För ett tag sedan sade vetenskapen att jorden var platt, och människor som hävdade annorlunda brändes på bål, tänk om du hade levt då, hade du köpt det?

En väsentlig egenskap hos vetenskapen är att den, till skillnad från trosuppfattningar, förändras med nya bevis.

Skillnaden mellan spel och verklighet förblir svartvit tills det inte längre är möjligt att uppfatta någon skillnad.
Vi är långt därifrån idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@nackskägg:

Vems verklighet? Att elshockstortera människor ingår vanligtvis inte i uppväxten för barn i Sverige, iallafall...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Tack alla för inputen. Jag har fått lite vatten på min kvarn i förhandlingarna här hemma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

En väsentlig egenskap hos vetenskapen är att den, till skillnad från trosuppfattningar, förändras med nya bevis.

Skillnaden mellan spel och verklighet förblir svartvit tills det inte längre är möjligt att uppfatta någon skillnad.
Vi är långt därifrån idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara sant om det gällde för alla. Nu är det ju tyvärr inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

PS. För ett tag sedan sade vetenskapen att jorden var platt, och människor som hävdade annorlunda brändes på bål, tänk om du hade levt då, hade du köpt det?

Man trodde aldrig att jorden var platt, det är en myt som konstigt nog fortfarande lärs ut i skolorna. Ett av dom många saker i skolan som man lär sig som är historiskt felaktigt (t.ex Columbus skulle ha en enklare/snabbare väg till Indien, inte bevisa att jorden var rund för det visste man)

Permalänk
Skrivet av Jilixi:

10-12 år, Har aldrig haft några begränsningar på spel under min uppväxt och anser inte att det har skadat mig på något sätt.

Det här är ett mycket vanlig och bristfälligt sätt att resonera.

1. Vilken effekt detta haft på dig säger mycket lite om vilken åldersgräns som bör sättas. En åldersgräns är en generellt riktlinje som ska passa en grupp (i det här fallet en mycket stor grupp), inte enskilda individer.

2. Hur ditt spelande påverkat dig har du små möjlighet att avgöra. Enligt hjärnforskning är du bara medveten om en mycket liten del av vad som försigår i din hjärna hjärna och har försvinnande liten möjlighet att veta hur dina upplevelser format dig.

Jag säger absolut inte att du och andra inte får uttrycka hur du tror att GTA V påverkat eller inte påverkat dig eller utifrån dina kunskaper eller känslor sätta en åldergräns du tycker är rimlig (det är ju trådens ämne :). Men det enda rimliga när man sätter åldersgränser är att förlita sig på den bästa forskningen tillgänglig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K, GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB, MB: MSI Z97 GAMING 5, RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black, HD: HyperX Savage SSD 240GB, Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB, NÄT: EVGA SuperNOVA 850 G2 850W, CPU FL: Noctua NH-U9B SE2, CHASSI: Fractal Design Define S, PANEL: Acer XB270HU Predator