Samsung utvecklar 11K-upplöst mobilskärm

Permalänk
Medlem

3D utan glasögon? Häftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Med den upplösningen kommer säkert batteriet att hålla i ca: 10min. #framtiden

får börja köra mobilen som en stationär enhet inpluggad i väggen

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag ÄN IDAG ser high end Android mobiler som inte har kraft nog att hålla konstant 60 fps i menyerna på en 1080p skärm, så är detta idioti!
Jag är inte ens imponerad av den här tekniken. Jag är mer imponerad av hur åt skogen deras prioriteringar är. Prioriteringarna borde vara:
1: Bättre batterier.
2: Hållbarare skärmar.
3: 100% laggfri o kvick mjukvara.
4: Strömsnålare komponenter. (chipset, skärm, antenn. etc.)
.....
158: Högre upplösta skärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chamoxzqt:

bevisar än en gång samsung ligger steget före "Apple" mycket imponerad!

Skrivet av trickysaer:

Skönt att du fick det sagt!

När AMD släpper sin panel så kommer alla Apple och Samsung fanboys gå och gömma sig.

Permalänk
Medlem

Känns ju ganska onödigt?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr904:

Med tanke på att jag ÄN IDAG ser high end Android mobiler som inte har kraft nog att hålla konstant 60 fps i menyerna på en 1080p skärm, så är detta idioti!
Jag är inte ens imponerad av den här tekniken. Jag är mer imponerad av hur åt skogen deras prioriteringar är. Prioriteringarna borde vara:
1: Bättre batterier.
2: Hållbarare skärmar.
3: 100% laggfri o kvick mjukvara.
4: Strömsnålare komponenter. (chipset, skärm, antenn. etc.)
.....
158: Högre upplösta skärmar.

Nej det är inte idioti. Som artikeln och 100 kommentarer redan påpekat så kan tekniken användas till annat. Det skulle behövas för VR tex.

Permalänk
Skrivet av Chamoxzqt:

bevisar än en gång samsung ligger steget före "Apple" mycket imponerad!

Förstår inte. Apple tillverkar ju inte några skärmpaneler.

Permalänk
Medlem

Jag hör nog lite till gnällspikarna när det gäller högupplösta skärmar i mobiler .
Kanske man tröttnat på att leka med mobiler efter att ha jobbat för 2 stora mobiltelefontillverkare i flera år .

Men mitt problem med högupplösta mobilskärmar är att man ofta får flera negativa effekter.
Bättre bild och möjligheter till 3d effekter är ju bra.
Men negativa är att de drar mer ström och kostar en hel del mer, för att kunna spela vettigt så måste cpu/gpu klara flytta fler pixlar = kraftfullare och dyrare cpu/gpu som drar mer ström. Med kraftfullare cpu/gpu får man större problem med kylning och överhettning. Allt måste ha mer plats = mindre plats för batteri eller så får man göra en större mobil .

Om man lagt samma energi på en mobil med max 4.7" fullhd snabb och strömsnål cpu/gpu men ordentligt med batterikapacitet så man kan ha mobilen igång 1vecka då hade jag köpt den .

Sen så är jag verkligen inget emot att man pressar teknologin, tvärtom annars hade vi haft 16färgers skärmar och spelat Snake fortfarande . Och jag är tacksam för alla "early adopters" som betalar för att ha det senaste då det pressar ner gårdagens highend teknologi i mellansegmenten.

Sen så måste jag avsluta med att göra en gissning, Samsung har inte tänkt ha 11k skärmen primärt till mobiler utan det är VR glasögon etc där har man riktig nytta. Samsung vet att de får mest buzz och hype genom att gå ut med att den görs för mobiler
edit såg nu att flera hunnit skriva om VR

Permalänk
Medlem

Varför 11264 x 6336 och inte 11520 x 6480 ? O_o

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Din fråga, varför ?

Står ju redan i nyheten:

"De tekniska framstegen kan appliceras på andra områden än just mobiltelefoner.

Rapporten gör dock samtidigt gällande att den skyhöga upplösningen kan göra nytta i mobiltelefoner, där den höga punkttätheten kan användas för att skapa optiska illusioner och effekter liknande 3D-skärmar"

Tekniken går framåt, och det skall vi väl vara glada för? Eller!

Tekniken går framåt, batteritiden går bakåt...jätte nödvändigt på en miniräknare med 8 kärrnor....

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Med tanke på att jag ÄN IDAG ser high end Android mobiler som inte har kraft nog att hålla konstant 60 fps i menyerna på en 1080p skärm, så är detta idioti!
Jag är inte ens imponerad av den här tekniken. Jag är mer imponerad av hur åt skogen deras prioriteringar är. Prioriteringarna borde vara:
1: Bättre batterier.
2: Hållbarare skärmar.
3: 100% laggfri o kvick mjukvara.
4: Strömsnålare komponenter. (chipset, skärm, antenn. etc.)
.....
158: Högre upplösta skärmar.

Fixa punkt 1. Och jag lovar att du kommer att bada i pengar.

Skrivet av dennisdvdr:

Tekniken går framåt, batteritiden går bakåt...jätte nödvändigt på en miniräknare med 8 kärrnor....

Batteritiden går inte bakåt. Tvärtom.

Och det säger sig själv att om, tekniken går framåt med allt vad det innebär, så drar hårdvaran mindre o mindre batteri.

Sen så finns det mobiler som inte är så roliga, men har riktigt bra batteritid

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Äntligen, detta är något som jag saknat.
Nu är det bara att invänta att någon tillverkare tar sig i kragen och börjar se över högtalarsidan oxå.
Att dagens telefoner inte klarar att återge ljud i 20-100kHz området är bedrövligt.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om inget annat är det väll denna typen av skärmar som framtidens VR headsets behöver för att inte vara pixliga?

För att driva en sån skärm 1:1 behövs det rejäl GPU-kraft. Men det är en bit in i framtiden innan panelen är på gång också, så hinner släppas ett par nya GPU-generationer innan. Alternativet är väl uppskalning. Det allra viktigaste är ändå att man inte störs av gliporna mellan pixlarna, s.k. "screen door".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

En fråga, varför ? Det är roligt när man kan ha mobilen i en timme för att sedan måsta ladda den...
För övrigt ser man ingen skillnad på så små skärmar helt onödigt att ha dem i äns 1080p dricker bara batteri helt i onödan.

Har du fullgod syn är det en klar skilnad på 720, 1080 och 1440p iaf.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jezper:

Äntligen, detta är något som jag saknat.
Nu är det bara att invänta att någon tillverkare tar sig i kragen och börjar se över högtalarsidan oxå.
Att dagens telefoner inte klarar att återge ljud i 20-100kHz området är bedrövligt.

//j

Det klarar de utan problem men ska de låta starkt måste de bli betydligt större

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kalvsylta:

Förstår inte. Apple tillverkar ju inte några skärmpaneler.

Men nu var det "mobilskärm" enligt trådens ämne kan vara skärmar också för den delen who knows!

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att det här i viss mån kan bli användbart i digitala sökare på kameror, där man vill få in väldigt många pixlar på en väldigt liten yta som är väldigt nära.

Och det där som nämndes med döda pixlar är också intressant. Kör man en löjligt upplöst skärm i en fjärdedel av upplösningen (varje pixel bild utgörs av 4 pixlar skärm) kanske det inte gör något alls om en av de fyra är död, det ser nästan rätt ut ändå. Kan man sälja nästan 100% av skärmarna genom det och det inte blir så mycket dyrare att tillverka kan det kanske bli ekonomi i det också.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

bevisar än en gång samsung ligger steget före "Apple" mycket imponerad!

Sen när uppfann Apple nya tekniker?
Apple paketerar andras uppfinningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill inte se skärmar med högre pixeldensitet.
Jag vill se mer energieffektiva skärmar med lägre strömförbrukning.

Högre intensitet kan dock vara bra för VR och AR.

Vad är det som säger att den inte kan vara både och?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Äntligen, detta är något som jag saknat.
Nu är det bara att invänta att någon tillverkare tar sig i kragen och börjar se över högtalarsidan oxå.
Att dagens telefoner inte klarar att återge ljud i 20-100kHz området är bedrövligt.

//j

Jo, man känner sig lite vemodig när man kopplar in dyrlurar i en telefon som knappt kan driva dem.
Beats by dre- lurar var väll lite kraftigare ljud men osäkert om det bara är högre,in te bättre, driva fina lurar duger dom inte till iallafall.

Förstår att du menar högtalarna men 3.5mm kontakten är även den under all kritik.

Permalänk
Medlem

Battteritid på 5 minuter!

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

En fråga, varför ? Det är roligt när man kan ha mobilen i en timme för att sedan måsta ladda den...
För övrigt ser man ingen skillnad på så små skärmar helt onödigt att ha dem i äns 1080p dricker bara batteri helt i onödan.

Så länge du inte är en PR-person för Ubisoft så ser man (så länge detta refererar till en normal person) skillnad mellan 720p och 1080p även på små skärmar. Jag har själv en 1440p-skärm och jag skulle inte vilja gå tillbaka till min gamla 720p S3:a.

Däremot har ju alla olika prioriteringar, och om man inte vill ha en jättehögupplöst skärm om man inte tycker det är värt det behöver man ju inte det. Fast av någon anledning verkar folk få utvecklingsfobier så fort det nämns upplösning. Om de kan tillverka en 11k-skärm till vettigt pris kan de förmodligen tillverka en 720p-skärm för mycket mycket mindre, så vad är problemet?

Permalänk
Skrivet av dr904:

Med tanke på att jag ÄN IDAG ser high end Android mobiler som inte har kraft nog att hålla konstant 60 fps i menyerna på en 1080p skärm, så är detta idioti!
Jag är inte ens imponerad av den här tekniken. Jag är mer imponerad av hur åt skogen deras prioriteringar är. Prioriteringarna borde vara:
1: Bättre batterier.
2: Hållbarare skärmar.
3: 100% laggfri o kvick mjukvara.
4: Strömsnålare komponenter. (chipset, skärm, antenn. etc.)
.....
158: Högre upplösta skärmar.

Man kanske kan göra mer än en sak i taget? Jag tror verkligen inte att samma avdelning som jobbar med att förbättra batterier även jobbar med högre upplösning på skärmar.

Tycker även det är lustigt att så många verkar tro att batteriutvecklingen helt har stagnerat och att 11k-skärmar kommer köra på samma batterier vi har idag. 11k lär ju knappast vara här imorgon.

Permalänk
Skrivet av ThePancakerizer:

Så länge du inte är en PR-person för Ubisoft så ser man (så länge detta refererar till en normal person) skillnad mellan 720p och 1080p även på små skärmar. Jag har själv en 1440p-skärm och jag skulle inte vilja gå tillbaka till min gamla 720p S3:a.

Däremot har ju alla olika prioriteringar, och om man inte vill ha en jättehögupplöst skärm om man inte tycker det är värt det behöver man ju inte det. Fast av någon anledning verkar folk få utvecklingsfobier så fort det nämns upplösning. Om de kan tillverka en 11k-skärm till vettigt pris kan de förmodligen tillverka en 720p-skärm för mycket mycket mindre, så vad är problemet?

Du blandar ihop två helt olika saker. En 1440p skärm är sällan samma sak som en 3 tumms mobil skärm ellr ? Sätter du 1440p på en 3 tums mobil skärm för att jämföra den med en 720p skärm på 3 tum kan ja lova dig att du inte kommer se någon skillnad annan det du tror för att du just köpt något "nytt, dyrt" man kan också kalla det placebo effekten.
Däremot sätter du 1440p på en 27 tumms skärm jämför den med en 27tumms skärm med 1080p så kommer du se skillnad. Förstår du logiken i detta ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dr904:

Med tanke på att jag ÄN IDAG ser high end Android mobiler som inte har kraft nog att hålla konstant 60 fps i menyerna på en 1080p skärm, så är detta idioti!
Jag är inte ens imponerad av den här tekniken. Jag är mer imponerad av hur åt skogen deras prioriteringar är. Prioriteringarna borde vara:
1: Bättre batterier.
2: Hållbarare skärmar.
3: 100% laggfri o kvick mjukvara.
4: Strömsnålare komponenter. (chipset, skärm, antenn. etc.)
.....
158: Högre upplösta skärmar.

Då är jag inte ens imponerad över att du inte läst artikeln. Eller att du missat hälften.
SJälvklart är det bra att alla teknik går framåt i utveckling. Självklart jobbar man framåt för dina punkter också. Men vi kan inte gå hur långt somhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Med den upplösningen kommer säkert batteriet att hålla i ca: 10min. #framtiden

Medan gammelmorfar sitter med en gammal som räcker i 48 dagar. #Bakåtitiden

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem

Och här satt jag och tänkte att 8K var helt onödigt i en 27-tums datorskärm.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Sen när uppfann Apple nya tekniker?
Apple paketerar andras uppfinningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Som så många andra, men med skillnaden att de gör det bra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrqaffe:

Bra, bara nu alla spelare inte kämpar emot om någon skulle vilja tillverka en högupplöst 40-50" monitor med samma pixeldensitet.

Ja, 112 640 × 63 360 (860 gånger mer än UHD) är verkligen vad vi behöver på en 50″-TV. Hur nära tänker du sitta egentligen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers