Varning för säljare på Swec

Permalänk

Varning för säljare på Swec

Nu efter ett halvår med över 170 mail hit och dit, och den ena historien efter den andra, så känner jag att jag kan utesluta allt tvivel om att denna person är en bedragare.

Han kontaktade mig genom adressen tuggistuggumi@hotmail.com och hänvisade till min dåvarande annons på swec och ville sälja grejer till mig för 5000kr vilket jag, dumt nog, betalade utan säkerhet.

Först gjordes det genom paypal, men dom spärrande hans konto pga "skumma transaktioner". Säger han själv iaf.

Han är tyvärr ingen medlem på swec så han kan spärras, så med detta vill jag väl bara varna för denna mailadress.

Sist fick han mig att skicka 500kr extra för att han skulle få pengar till frakten och för att köpa mat för då han påstod sig vara i en extremt dålig situation.
Jag valde att chansa, då man inte har några direkta ekonomiska problem själv.

Det gör lite ont att bli utnyttjad bara för att man är för snäll och godtrogen.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Det är ingen säljare på Swec så rubriken är väl ganska missvisande?
Finns trådar i konsumenträtt om detta tror jag..

Permalänk
Skrivet av Agile:

Tråkigt.

Det är ingen säljare på Swec så rubriken är väl ganska missvisande?
Finns trådar i konsumenträtt om detta tror jag..

Tack, och nja, jag varnar för en säljare *på* swec, inte *från* swec, jag menar att säljaren kanske spanar runt på swec och därav säkert kontaktar andra härifrån också.

Men jag kanske skulle ha formulerat det på annat sätt i alla fall?

Tack för länken, ska läsa genom den.

EDIT, hoppsan ja, däri finnns ju andra såna här trådar. jag skulle ha kollat mer noga innan jag postade

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bluestreakfus:

Sist fick han mig att skicka 500kr extra för att han skulle få pengar till frakten och för att köpa mat för då han påstod sig vara i en extremt dålig situation.

Wut? Varför skickar man pengar till en okänd säljare så denne ska kunna köpa mat?

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Wut? Varför skickar man pengar till en okänd säljare så denne ska kunna köpa mat?

Medlidande. han var bra på att ljuga, och jag är lättlurad.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Wut? Varför skickar man pengar till en okänd säljare så denne ska kunna köpa mat?

Visst det är snällt med vadfan det låter ju helt efterblivet? Speciellt när man fick reda på det där om hans PayPal konto...

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad.*

Citat:

§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Visst det är snällt med vadfan det låter ju helt efterblivet? Speciellt när man fick reda på det där om hans PayPal konto...

Detta är en sån grej som blir lite "lost in translation". jag håller med om att det låter konstigt nu i efterhand, precis som spindelfobi, eller folk som gillar skaldjur.

Efterblivet? tja, kanske. Jag vill alltid tro det bästa.

Skrivet av Daemon:

Tack tack.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

dumt nog, betalade utan säkerhet.

Nuff said..

Personligen väljer jag alltid kravbrev (betala för att hämta ut) och aldrig pengar på förhand

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

det är lätt att vara efterklok men i framtiden skulle jag rekommendera att du undviker affärer med personer som inte är medlemmar på sweclockers och även är lite kräsen med vad det är för medlem (aktivitet och sådant) för att minimera risken att det blir så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Detta är en sån grej som blir lite "lost in translation". jag håller med om att det låter konstigt nu i efterhand, precis som spindelfobi, eller folk som gillar skaldjur.

Efterblivet? tja, kanske. Jag vill alltid tro det bästa.

Tack tack.

Förlåt, det var fel ordval. Menade inte så direkt.

Permalänk
Medlem

Har man inte verifierat sitt Paypal konto så låser dem det friskt vid första transaktionen med en större summa. Har själv råkat ut för det nämligen. Det gäller enbart om man tar emot pengar, inte när man skickar dock.

Antar att personen var desperat efter pengar och hade någon plan på att få det att fungera, men sedan gick allt åt skogen. 170 mejl är alldeles för många bortförklaringar, har du hans adress och transaktionsinfo/mejlkonversation? Då är det dags för en polisanmälan om bedrägeri (för länge sedan).

Permalänk
Medlem

Suck!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Fan va surt att folk luras på detta sätt😂😂