Bästa grafikkortet till en i5 2500k?

Permalänk
Medlem

Bästa grafikkortet till en i5 2500k?

Hejsan! För några år sedan köpte jag mig en dator och för att hålla budgeten fick jag snåla lite på grafikkortet (det blev då en XFX Radeon HD6870). Nu börjar det kännas som datorn inte hänger med så bra längre, och jag är ganska säker på att det är grafikkortet som är "flaskhalsen" i det hela. Min fråga är då: vilket är det mest passande grafikkortet till denna processor (och resten av maskinen)? Och är det faktiskt värt att uppgradera denna, eller kan det vara bättre att vänta och köpa helt nya saker senare? Jag har inte någon särskild budget till kortet men det skulle vara bra om det inte var för dyrt, kanske 2-2500kr.

Totala specifikationer är:

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3
CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
GPU: XFX Radeon HD6870 1024MB
Nätagg: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Bara att vraka och välja, en 2500K kommer inte att flaska ett grafikkort (en liten överklock hjälper)!

R9 290X, R9 290, GTX 970, GTX 980 m.m. är alla bra val och kommer inte att flaskas av ditt system! CDON hade nyligen R9 290X för 2500 kr men du kanske kan köpa ett begagnat GTX 780/780 Ti för 2000-2500 kr i Sweclockers marknad?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av MrDolan:

Hejsan! För några år sedan köpte jag mig en dator och för att hålla budgeten fick jag snåla lite på grafikkortet (det blev då en XFX Radeon HD6870). Nu börjar det kännas som datorn inte hänger med så bra längre, och jag är ganska säker på att det är grafikkortet som är "flaskhalsen" i det hela. Min fråga är då: vilket är det mest passande grafikkortet till denna processor (och resten av maskinen)? Och är det faktiskt värt att uppgradera denna, eller kan det vara bättre att vänta och köpa helt nya saker senare? Jag har inte någon särskild budget till kortet men det skulle vara bra om det inte var för dyrt, kanske 2-2500kr.

Totala specifikationer är:

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3
CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
GPU: XFX Radeon HD6870 1024MB
Nätagg: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

290x samt en cpu-kylare för överklockning eventuellt en ssd?

Permalänk
Medlem

@MrDolan:
För att fatta mitt svar kort skulle jag rekommendera ett Nvidia GTX 960. De ligger i den prisklass som du kan tänkas lägga ut.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/212514-asus_g...

Bra kort för pengarna och ska du inte upp i upplösningar över 1080p så duger detta kort alldeles underbart att spela både nya
som gamla spel

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren, både R9 290X och GTX 960 verkar vara mycket passande! Ett nytt GTX 960 var ju dock lite billigare, men är det kanske bättre att köpa 4GB-versionen av det kortet? alltså detta:

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-geforce-gtx-960-4gb-dv...

Det ligger ju fortfarande i prisklassen jag tänkt mig. Tyvärr har jag ingen koll på hur överklockning fungerar eller vilka eventuella risker det medför :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDolan:

Tack för de snabba svaren, både R9 290X och GTX 960 verkar vara mycket passande! Ett nytt GTX 960 var ju dock lite billigare, men är det kanske bättre att köpa 4GB-versionen av det kortet? alltså detta:

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-geforce-gtx-960-4gb-dv...

Det ligger ju fortfarande i prisklassen jag tänkt mig. Tyvärr har jag ingen koll på hur överklockning fungerar eller vilka eventuella risker det medför :/

Absolut inte. 960 må vara det mest oprisvärda kortet på marknaden. Att skaffa 4gb vram på det är också ganska meningslöst då det helt enkelt är ett för vekt kort för att spela i spel/upplösningar där 2gb begränsar. Får du det för 1.6k-1.8k kanske det är värt att övervägas. Inget jag skulle satsa på en i speldator iaf.

Permalänk
Medlem

960 är inte värt priset. Vill du hålla dig runt 2500 och inte kan vänta tills 290X kommer ner i pris igen, så kör på ett 290.

Permalänk
Medlem

@MrDolan:
Jag står fast vid att 960 är ett schyst alternativ till AMD:s motsvarigheter i samma prisklass (som de andra rekommenderar) Visst, du får bättre prestanda med AMD korten; MEN ett kort med en svalare arbetstemp och mindre strömförbrukning (samt att det inte låter som en flygplansmotor vid takeoff) har en längre livslängd och är i min mening ett bättre val! Vill du dra ur lite mer kraft ur kortet går det mycket bra att överklocka det (vilket inte är speciellt svårt) Lycka till med valet av kort och det framtida köpet!

// Ecrofirt.

Permalänk
Medlem

Det låter som att R9 290x kanske är det bästa alternativet, men vilken "version" av kortet är det jag bör ha? Såg ett flertal i olika prisklasser när jag letade, skulle den här fungera?

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDolan:

Det låter som att R9 290x kanske är det bästa alternativet, men vilken "version" av kortet är det jag bör ha? Såg ett flertal i olika prisklasser när jag letade, skulle den här fungera?

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Den fungerar bra så länge du har plats i datorn.
Här är varför du inte bör välja 960:

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Den fungerar bra så länge du har plats i datorn.
Här är varför du inte bör välja 960:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9931?key=64fc30920a7cb10ef66e49aa56b121de

Utrymmemässigt borde det väl få plats, men frågan är ju om det passar med moderkortet/nätaggregatet? Har aldrig bytt grafikkort tidigare så detta är helt nytt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDolan:

Utrymmemässigt borde det väl få plats, men frågan är ju om det passar med moderkortet/nätaggregatet? Har aldrig bytt grafikkort tidigare så detta är helt nytt för mig.

Tror ett 290x inte drar mer än 300w, din cpu drar ev uppåt 150w med viss överklock. Ett guldklassat 650 agg skall dra det utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecrofit:

@MrDolan:
Jag står fast vid att 960 är ett schyst alternativ till AMD:s motsvarigheter i samma prisklass (som de andra rekommenderar) Visst, du får bättre prestanda med AMD korten; MEN ett kort med en svalare arbetstemp och mindre strömförbrukning (samt att det inte låter som en flygplansmotor vid takeoff) har en längre livslängd och är i min mening ett bättre val! Vill du dra ur lite mer kraft ur kortet går det mycket bra att överklocka det (vilket inte är speciellt svårt) Lycka till med valet av kort och det framtida köpet!

// Ecrofirt.

Men snälla, är så trött på alla okunniga människor som säger att AMD-korten låter "som en flygplansmotor...". Det är rent skitsnack.
När du även rekommenderar ett GTX 960 som är ett ganska uselt gamingkort för de pengarna bevisar du åter din okunnighet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@MrDolan: Asus directcuII versionen av 290x har ganska dålig kylning vad jag har hört. Du borde leta efter sapphire tri-x versionen!

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Tror ett 290x inte drar mer än 300w, din cpu drar ev uppåt 150w med viss överklock. Ett guldklassat 650 agg skall dra det utan problem

Bra att veta att det inte blir ett problem, tack!

Skrivet av djnaden:

@MrDolan: Asus directcuII versionen av 290x har ganska dålig kylning vad jag har hört. Du borde leta efter sapphire tri-x versionen!

Jag tror att jag läste nåt om det, men det var inte lätt att hitta en sappire tri-x version, åtminstone inte till liknande pris
Jag hittade dock 290-versionen på komplett

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...

men det är kanske inte värt att "nedgradera" till denna endast pga kylningen? Prisen på dem är ju trots allt detsamma. Jag hittade däremot en demoversion av gigabyte/windforce-versionen, den kanske är bättre?

Permalänk
Medlem

snälla klocka iaf i5 till 4,5 ghz. blir ledsen av att se den besten oklockad

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDolan:

men det är kanske inte värt att "nedgradera" till denna endast pga kylningen?

En fråga du får ställa och svara på. Spelar ljudnivå stor roll för dig är tri-x riktigt bra, 290 är ungefär 7% klenare än 290x i stock klock så inga större förluster. Du kan lätt klocka båda korten även men 290 tri-x behåller trevligare ljudnivå vid samma klock och är klockad lägre ur fabrik vilket resulterar att när dem väl klockas lika är prestanda skillnaden mindre än 7%.

Undrar du våra personliga åsikter så är väll min att jag skulle valt 290 tri-x, hade däremot 290x DCUII fortfarande legat på 2500kr hade den också varit ett väldigt bra alternativ för mig. Frågan är helt enkelt, är ljudnivå viktigt eller är några extra FPS viktigare?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecrofit:

@MrDolan:
Jag står fast vid att 960 är ett schyst alternativ till AMD:s motsvarigheter i samma prisklass (som de andra rekommenderar) Visst, du får bättre prestanda med AMD korten; MEN ett kort med en svalare arbetstemp och mindre strömförbrukning (samt att det inte låter som en flygplansmotor vid takeoff) har en längre livslängd och är i min mening ett bättre val! Vill du dra ur lite mer kraft ur kortet går det mycket bra att överklocka det (vilket inte är speciellt svårt) Lycka till med valet av kort och det framtida köpet!

// Ecrofirt.

Ja! GT610 klart bästa alternativet. Passiv kylning. Mycket bättre än dom där flygmotorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

snälla klocka iaf i5 till 4,5 ghz. blir ledsen av att se den besten oklockad

Min 2600k är på 3.4ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

snälla klocka iaf i5 till 4,5 ghz. blir ledsen av att se den besten oklockad

Som sagt vet jag inte hur detta går till, annars hade det varit av intresse så länge det inte riskerar att skada/slita för mycket på CPUn då den är på i stort sett hela dagarna.

Skrivet av philipborg:

En fråga du får ställa och svara på. Spelar ljudnivå stor roll för dig är tri-x riktigt bra, 290 är ungefär 7% klenare än 290x i stock klock så inga större förluster. Du kan lätt klocka båda korten även men 290 tri-x behåller trevligare ljudnivå vid samma klock och är klockad lägre ur fabrik vilket resulterar att när dem väl klockas lika är prestanda skillnaden mindre än 7%.

Undrar du våra personliga åsikter så är väll min att jag skulle valt 290 tri-x, hade däremot 290x DCUII fortfarande legat på 2500kr hade den också varit ett väldigt bra alternativ för mig. Frågan är helt enkelt, är ljudnivå viktigt eller är några extra FPS viktigare?

Ljudnivå har inte varit något jag tidigare stört mig något särskilt på, men det är svårt att säga då jag inte har haft några riktigt höga datorkomponenter tidigare. Frågan är väl egentligen om ASUS-modellens kylning fungerar korrekt så att det inte uppstår några fel, för i så fall är det kanske bättre att gå med 290 tri-x om det är ett säkrare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDolan:

Ljudnivå har inte varit något jag tidigare stört mig något särskilt på, men det är svårt att säga då jag inte har haft några riktigt höga datorkomponenter tidigare. Frågan är väl egentligen om ASUS-modellens kylning fungerar korrekt så att det inte uppstår några fel, för i så fall är det kanske bättre att gå med 290 tri-x om det är ett säkrare alternativ.

Fel är inte så stor risk, är bara att det kanske låter lite mer än vad du anser behagligt. Om du tar Asus korten, uppdatera bios det första du gör. Det finns risk att fabriks BIOS'en är defekt, glöm bara inte säkerhetskopiera den gamla BIOS'en.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecrofit:

@MrDolan:
Jag står fast vid att 960 är ett schyst alternativ till AMD:s motsvarigheter i samma prisklass (som de andra rekommenderar) Visst, du får bättre prestanda med AMD korten; MEN ett kort med en svalare arbetstemp och mindre strömförbrukning (samt att det inte låter som en flygplansmotor vid takeoff) har en längre livslängd och är i min mening ett bättre val! Vill du dra ur lite mer kraft ur kortet går det mycket bra att överklocka det (vilket inte är speciellt svårt) Lycka till med valet av kort och det framtida köpet!

// Ecrofirt.

Jag blir rätt irriterad när jag läser detta, så hänger med sågningståget med @Stoff3th3m4n & @fufuheo

960 är inte ett schysst alternativ i jämförelse med 290x. 290x är cirka 85% starkare vilket gör 960 till ett skämt när det ligger på snarlik prislapp i en gaming dator. Rörande livslängd så kan du egentligen inte ha mycket mer fel. Det vanligaste problemet med grafikkort är inte att de går sönder, utan att dem blir omoderna. Ett grafikkort som är cirka 45% långsammare har VÄLDIGT mycket kortare livstid då. Om vi pratar om grafikkorts havrering är en utav de vanligaste skälen fläktproblem, vilket varken AMD eller Nvidia har att göra med på tredjepartis kylare. Sedan rörande ljudnivån... jag tror du har väldigt fel uppfattning om grafikkort och en väldigt färgad syn. Överklockning kommer inte hjälpa så mycket alls, så länge du inte lyckas få upp alla klock frekvenser till 185% utav stock, minne och core. För att ens fundera på en sådan överklockning så behövs definitivt flytande kväve, och inte ens då är det säkert att du kan nå en sådan extrem klock frekvens.
Helt enkelt, i en normalstor speldator hör inte 960 hemma, i en HTPC däremot kan det vara ett helt OK val. Någonting som ligger som 960 4GB i prestanda är 280, som ligger ungefär 1000kr billigare än 960 4GB trots att det är starkare. Dem sista 1GB över 280 hjälper inte, då 960 är för kasst för att utnyttja mer än 3GB effektivt i vilket fall.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDolan:

Bra att veta att det inte blir ett problem, tack!

Jag tror att jag läste nåt om det, men det var inte lätt att hitta en sappire tri-x version, åtminstone inte till liknande pris
Jag hittade dock 290-versionen på komplett

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...

men det är kanske inte värt att "nedgradera" till denna endast pga kylningen? Prisen på dem är ju trots allt detsamma. Jag hittade däremot en demoversion av gigabyte/windforce-versionen, den kanske är bättre?

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=10364238&hb...

Dock inte i lager, får väl se om den kommer in igen. Ska även finnas någon sweclockers rabatt hos de tror jag.

Permalänk
Medlem

Ge det 14 dagar, och köp ett 970 GTX. Nå, det är kanske väl så optimistiskt, men vad jag menar är att vi sitter spänt och väntar på releasen av 300 serien från AMD, och om de inte är sämre än 200 serien, så kommer det påverka prisbilden positivt, så jag hade väntat i två veckor, och känt på vattnet efter det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ge det 14 dagar, och köp ett 970 GTX. Nå, det är kanske väl så optimistiskt, men vad jag menar är att vi sitter spänt och väntar på releasen av 300 serien från AMD, och om de inte är sämre än 200 serien, så kommer det påverka prisbilden positivt, så jag hade väntat i två veckor, och känt på vattnet efter det.
B!

Det kanske kan vara värt att ge det lite tid då, GTX 970 verkar ju bara vara ett par hundralappar dyrare än 290x och om det är bättre och kan kan sjunka något i pris så är det kanske ett bättre alternativ

Permalänk
Medlem

@MrDolan: Windforce är också en väldigt bra kylare!

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk

Jag kör ett GTX 780 till min oklockade 2500k och det är inte processorn som flaskar när jag drar igång GTA eller Witcher.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDolan:

Det kanske kan vara värt att ge det lite tid då, GTX 970 verkar ju bara vara ett par hundralappar dyrare än 290x och om det är bättre och kan kan sjunka något i pris så är det kanske ett bättre alternativ

Det är inte bättre (prestanda), om man är generös kallar man de för likvärdiga. Det är däremot strömsnålare, går svalare, och är ett ofantligt mycket bättre alternativ än 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det är inte bättre (prestanda), om man är generös kallar man de för likvärdiga. Det är däremot strömsnålare, går svalare, och är ett ofantligt mycket bättre alternativ än 960.

Såg precis att 290/290x tri-x kräver ett 750w nätagg och mitt är endast 650w, så att de är strömsnålare kanske blir avgörande.

Windforce 290x kräver ett 600w nätagg, är det för nära ett 650w nätagg för att det ska vara optimalt?