D-link 320B och Telia - extremt låg hastighet

Permalänk

D-link 320B och Telia - extremt låg hastighet

Hej!

Jag sökte i forumet men hittar inget om detta.

Med telias router får jag idag ca 3Mbit, så den ger mig ju avsevärt mer än Dlink-modemet, men ändå inte i närheten vad jag bör få.

Jag har telia 30, vilket i praktiken brukade ge mig ca 12mbit NER och 1.8Mbit UPP, ville bara felsöka lite själv i stället för att kalla på en tekniker, så jag köpte ett billigt modem, Dlink 320B, och denna fungerar, men jag får endast 0.8 Mbit NER, och 0.5Mbit UPP.

Alla inställningar är som de ska vara, så vitt jag vet.

Dynamiskt IP
1483 Bridged IP LLC
VPI: 8
VCI: 35
DHCP är aktiverat.

Hjäääälp?

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

ADSL var ett tag sedan

På Telias sidor anges följande inställningar:

VPI/VCI: 8/35 (kan skrivas 8*35)
Dynamisk ip-adress
Dynamisk DNS
Ibland behöver du ange att vi använder Enet/Encap, routing, LLC based.
Du skall inte använda PPPoE eller PPPoA.

Dum fråga, jag vet - men bara för att utesluta felkällan.
Den är kopplad i första jacket? Med den medföljande kabeln och splittern? Ibland har splittern varit en felkälla som man har missat. Och ett byte av den så har hastigheten kommit upp igen.

DSL-320B ska klara 24 ner och 2 upp.

Permalänk
Skrivet av Grodan Boll:

ADSL var ett tag sedan

På Telias sidor anges följande inställningar:

VPI/VCI: 8/35 (kan skrivas 8*35)
Dynamisk ip-adress
Dynamisk DNS
Ibland behöver du ange att vi använder Enet/Encap, routing, LLC based.
Du skall inte använda PPPoE eller PPPoA.

Dum fråga, jag vet - men bara för att utesluta felkällan.
Den är kopplad i första jacket? Med den medföljande kabeln och splittern? Ibland har splittern varit en felkälla som man har missat. Och ett byte av den så har hastigheten kommit upp igen.

DSL-320B ska klara 24 ner och 2 upp.

Tjena tjena!

Tackar för svar, men alla de inställningarna har jag lagt in, eller snarare, de lades in via Wizard-en som jag körde efter först ha fabriksåterställt modemet

Jag höll precis på att säga att jag inte använder någon splitter, men kom sen på att det kanske inte är fallet. Jag trodde nämligen att såna alltid var just en Y-splitter och inte en sådan här http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/modem/modem/Deltaco-... som ju faktiskt sitter i.

Jag ska se om jag har någon annan!

Den är kopplad i det första och enda jacket.

ADSL är det bästa man kan ha här i Ödeshög tyvärr. nästan så jag funderar på 4G igen

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).